Global energikris är här

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Global energikris är här

Inlägg av mati »

pefreli skrev:
Jag skulle önska att de som har den åsikten resonerar likadant när de ska gå till valurnan. ”Min röst spelar ändå ingen roll så jag stannar på sofflocket”…
Varför önskar du det? Så att man inte röstar "fel"? Jag kan trösta dig att åtminstone jag tillhör dem som inte röstar. Och därmed finns inte heller någon risk att jag kan rösta på fel parti. Men det har såklart sin orsak i att jag inte är svensk, inte att jag anser att min röst inte skulle spela någon roll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Global energikris är här

Inlägg av Swede1 »

Att göra ett par jeans kräver 6000 liter vatten enligt naturskyddsföreningen, låter mycket.

Sluta köp nya kläder om du vill göra en insats för klimatet. :)

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/natu ... te-hallbar

Direktdemokratierna, låt om oss folkomrösta beslutande! :D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Global energikris är här

Inlägg av Teslaspolen »

Swede1 skrev:
Att göra ett par jeans kräver 6000 liter vatten enligt naturskyddsföreningen, låter mycket.

Sluta köp nya kläder om du vill göra en insats för klimatet. :)

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/natu ... te-hallbar

Direktdemokratierna, låt om oss folkomrösta beslutande! :D

Nu var det väldigt spretigt. Att tillverka kläder (och även mat) gör av med mycket vatten är ingen hemlighet, nej.

Du blandar ihop miljö och klimat; det är framförallt miljöer som blir skadade av hetskonsumtion av t.ex kläder. Att köpa nya kläder är inte helt galet, men det kan ju vara bra att tänka efter om man verkligen behöver ännu ett par byxor, 3 olika par finskor eller en femte handväska.

Och till slut så är det bara det gamla vanliga Schweiz-trollandet som slutkläm. Hmm, ja.. Ok. :roll:
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Global energikris är här

Inlägg av Elof »

Swede1 skrev:
Att göra ett par jeans kräver 6000 liter vatten enligt naturskyddsföreningen, låter mycket.

Sluta köp nya kläder om du vill göra en insats för klimatet. :)

Låter ju illa, men behöver det verkligen vara ett problem att stora mängder vatten används i processen? Vattenkraftverk är i så fall rejält problematiska.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Global energikris är här

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Att göra ett par jeans kräver 6000 liter vatten enligt naturskyddsföreningen, låter mycket.
Ja, den siffran är inte ny. Den har florerat länge. Men vad säger det egentligen? Är det 6000 liter vatten som sedan aldrig någonsin mer kan användas för nånting annat, typ är det radioaktivt kontaminerat, eller är det kylvatten som bara cirkulerar runt och som används om och om igen? Det finns ju lite olika nivåer av vattenförbrukning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Global energikris är här

Inlägg av Thed75 »

Finns ju hur många skräckfilmer som helst från klädtillverkning i asien.
Floderna blir blålila och allt liv dör.
Livslängden på folket där ligger runt 40-60
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Global energikris är här

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
Att göra ett par jeans kräver 6000 liter vatten enligt naturskyddsföreningen, låter mycket.

Sluta köp nya kläder om du vill göra en insats för klimatet. :)

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/natu ... te-hallbar

Direktdemokratierna, låt om oss folkomrösta beslutande! :D

Vart tar vattnet vägen? ;)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Global energikris är här

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Swede1 skrev:
Att göra ett par jeans kräver 6000 liter vatten enligt naturskyddsföreningen, låter mycket.

Sluta köp nya kläder om du vill göra en insats för klimatet. :)

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/natu ... te-hallbar

Direktdemokratierna, låt om oss folkomrösta beslutande! :D

Vart tar vattnet vägen? ;)
När man pratar om att det går åt vatten menar man i regel reningskapacitet. Själva vattnet flyttas ju bara runt.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Global energikris är här

Inlägg av RagWal »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Swede1 skrev:
Att göra ett par jeans kräver 6000 liter vatten enligt naturskyddsföreningen, låter mycket.

Sluta köp nya kläder om du vill göra en insats för klimatet. :)

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/natu ... te-hallbar

Direktdemokratierna, låt om oss folkomrösta beslutande! :D

Vart tar vattnet vägen? ;)
När man pratar om att det går åt vatten menar man i regel reningskapacitet. Själva vattnet flyttas ju bara runt.
Trångsynt sett så kostar rening pengar. Borde ju rent tekniskt gå att lösa men då kostar jeansen säkert flera kronor mer.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Global energikris är här

Inlägg av pefreli »

Zalman3 skrev:

Efter elchocken – nu bygger svenskarna solceller i rekordfart.

I skuggan av de rekordhöga elpriserna så rusar intresset för att producera sin egen el. I år kommer ny solenergi med en effekt motsvarande en kärnkraftsreaktor att installeras i Sverige, bedömer branschföreningen Svensk Solenergi.

Samtidigt som elpriserna i år slagit rekord efter rekord så kommer signaler om att viljan att satsa på egen elproduktion med hjälp av solceller också skjutit i höjden.

”Vår senaste kartläggning över föranmälningar till elnätsbolagen pekar på att 2021 blir ett nytt rekordår för solenergi i Sverige. Vår prognos är att det blir minst 34 000 nya installationer. Det är en ökning med över 50 procent från de 22 000 installationer som anslöts till det svenska elnätet i fjol”, säger Anna Werner, vd för Svensk Solenergi.

Mätt i antal är det villaägare som monterar upp solceller på taket som uppges stå bakom den stora ökningen i år. Att minska exponeringen mot oförutsägbara elräkningar och samtidigt bidra till klimatomställningen pekas ut som några av skälen som ligger bakom svenskarnas växande vilja att investera i solceller.

”Sannolikt har den redan goda underliggande tillväxten fått extra fart efter att fjolårets avveckling av solcellsstödet i år bland annat ersatts med ett grönt skatteavdrag för privatpersoner. Det nya avdraget, som liknar rotavdraget, motsvarar nästan 15 procent av kostnaden vid nya solcellsinstallationer och innebär samtidigt en stor förenkling vilket är väldigt positivt”, säger Anna Werner.

Även efterfrågan på större solcellsanläggningar uppges vara stort. Det gäller inte minst de som monteras på bland annat fabriks- och logistikfastigheter liksom på flerbostadshus.

”Villkoren förbättrades för dessa lite större anläggningar så sent som den 1 juli i år. Då höjdes gränsen när skatt på egenanvänd el tas ut från 255 kW till 500 kW. Det gör att det blivit mer ekonomiskt intressant med egen elproduktion även för större aktörer. Även om vi fortfarande tycker att gränsen borde slopas helt”, säger Anna Werner.

Vilken roll spelar då årets dramatiska elprisutveckling för solcellsutbyggnaden?

”Det är svårt att veta säkert. Men sannolikt är elprisrallyt och all rapportering om skenande elräkningar en delförklaring till den höga ökningstakten. Egna solceller blir ju ännu mer fördelaktiga för många elkunder nu när elkostnaderna är historiskt höga”, säger Anna Werner.

Mätt i installerad effekt och produktionsförmåga beräknas solkraften öka med i storleksordningen 60 procent under 2021, enligt Svensk Solenergi.

”Uppskattningsvis kommer den installerade kapaciteten av solel, som vid årsskiftet uppgick till 1090 megawatt, att öka med ytterligare runt 600-700 megawatt”, säger Anna Werner.

Om prognosen stämmer innebär det att årets tillskott av solel är i samma storleksordning som eleffekten i en av nedlagda reaktorerna i Barsebäcks kärnkraftverk.

Ja det är goda nyheter och vi ser antagligen bara starten. Misstänker att trenden kommer se liknande ut i andra delar av världen.

Solceller är ju ofta möjliga att installera på mkt kort tid till skillnad från annan elproduktion. Med stora variationer i elpriset ökar lönsamheten för sol+batteri.

Marocko verkar ju med en 380 mil lång HVDC-kabel kunna bli ett gigantiskt solels-batteri för britterna i slutet på detta decennium.

https://www.nyteknik.se/energi/storbrit ... el-7021757

Frågan är om någon elproduktion kommer kunna konkurrera med solel på 10-15 års sikt.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Melon Must
Inlägg: 209
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Global energikris är här

Inlägg av Melon Must »

Elof skrev:
Swede1 skrev:
Att göra ett par jeans kräver 6000 liter vatten enligt naturskyddsföreningen, låter mycket.

Sluta köp nya kläder om du vill göra en insats för klimatet. :)

Låter ju illa, men behöver det verkligen vara ett problem att stora mängder vatten används i processen? Vattenkraftverk är i så fall rejält problematiska.
Vatten från textilindustrin (färgämnen) är faktiskt väldigt svår att rena på ett bra sätt och man struntar i det för att jeansen ska bli tillräckligt billiga för oss rika som köper det. Man förorenar alltså 6000 liter vatten för ett par jeans. Men det är i något annat land så vi klandrar dom för att de förorenar sitt vatten så mycket mer än vi.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Global energikris är här

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Och OPEC-kartellen begränsar tillgången på olja och håller på så vis upp priset där.
Det investeras mycket mindre i olja nuförtiden. Fonder osv är "etiska". Det får såklart konsekvenser.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Global energikris är här

Inlägg av NiklasTesla »

Aktuellt nämner nu även termen att "hela världen skakas av energikris":

https://svtplay.se/video/31743738/aktue ... kt-21-00-6

I övrigt så är globala kol och gaspriserna ner lite men olja och uran upp.

MVH
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Global energikris är här

Inlägg av pefreli »

Mkt spännande på gång nu.

- världen rullar igång efter Covid och energianvändning och priser ökar..
- Glasgow blir det ett slag i luften?
- Hur blir det med taxonomin och ev. klassning av kärnkraft som förnybar?
- Pågående omställning av energisektorn mot förnybar elproduktion. Hur blir det med utvecklingen av stödtjänster SVK?
- Hur går det med kablarna SVK? :roll:

Personligen funderar jag på om det är dax att göra slag i saken och investera i solceller+batteri samt ansluta mig till Tibber eller liknande.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Global energikris är här

Inlägg av MWall »

pefreli skrev:
Mkt spännande på gång nu.

- världen rullar igång efter Covid och energianvändning och priser ökar..
- Glasgow blir det ett slag i luften?
- Hur blir det med taxonomin och ev. klassning av kärnkraft som förnybar?
- Pågående omställning av energisektorn mot förnybar elproduktion. Hur blir det med utvecklingen av stödtjänster SVK?
- Hur går det med kablarna SVK? :roll:

Personligen funderar jag på om det är dax att göra slag i saken och investera i solceller+batteri samt ansluta mig till Tibber eller liknande.

Tjänar man verkligen på ett batteri? Är det inte bättre att sälja dyrt på dagen och köpa billigt på natten?
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: Global energikris är här

Inlägg av JONI »

MWall skrev:
pefreli skrev:
Mkt spännande på gång nu.

- världen rullar igång efter Covid och energianvändning och priser ökar..
- Glasgow blir det ett slag i luften?
- Hur blir det med taxonomin och ev. klassning av kärnkraft som förnybar?
- Pågående omställning av energisektorn mot förnybar elproduktion. Hur blir det med utvecklingen av stödtjänster SVK?
- Hur går det med kablarna SVK? :roll:

Personligen funderar jag på om det är dax att göra slag i saken och investera i solceller+batteri samt ansluta mig till Tibber eller liknande.

Tjänar man verkligen på ett batteri? Är det inte bättre att sälja dyrt på dagen och köpa billigt på natten?
Det är ju det du kan göra med batteri, ladda på natten och sälja på dagen - året om.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Global energikris är här

Inlägg av MWall »

JONI skrev:
MWall skrev:
pefreli skrev:
Mkt spännande på gång nu.

- världen rullar igång efter Covid och energianvändning och priser ökar..
- Glasgow blir det ett slag i luften?
- Hur blir det med taxonomin och ev. klassning av kärnkraft som förnybar?
- Pågående omställning av energisektorn mot förnybar elproduktion. Hur blir det med utvecklingen av stödtjänster SVK?
- Hur går det med kablarna SVK? :roll:

Personligen funderar jag på om det är dax att göra slag i saken och investera i solceller+batteri samt ansluta mig till Tibber eller liknande.

Tjänar man verkligen på ett batteri? Är det inte bättre att sälja dyrt på dagen och köpa billigt på natten?
Det är ju det du kan göra med batteri, ladda på natten och sälja på dagen - året om.

Jo, det är klart. Jag trodde det var kopplat till solcellerna. :)

Men det lär ju ta ett tag att få break even. Om priset dagtid är 1:-/kWh mer och man har ett batteri på 10 kWh så tjänar man väl bara tio spänn per dygn?

Eller har man större batterier? 100 kWh blir inte så mycket heller.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Global energikris är här

Inlägg av NiklasTesla »

Även idag på Aktuellt (ca 1min in i sändning):

https://svtplay.se/video/31743682/aktue ... kt-21-00-6

En till intressant artikel nedan ang oljepris och börsen:

https://www.dagensps.se/investerardygne ... ch-borsen/
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: Global energikris är här

Inlägg av modelg »

Har länge velat ha solceller och villhövt batteri men har dåliga förutsättningar både väderstrecksmässigt och bygglovsmässigt.
Med dessa crazy times så köpte jag nu ett portabelt litiumbatteri för camping mm. Blir det rullande blackouter håller den igång cirkulationspumpen tills acktanken är tom åtminstone.
Ingen vidare lösning egentligen jag vet men svårt att få något som liknar begränsad offgrid-förmåga för motsvarande peng.
Ser ju viss alternativ nytta också för semesterändamål.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Global energikris är här

Inlägg av NiklasTesla »

modelg skrev:
Har länge velat ha solceller och villhövt batteri men har dåliga förutsättningar både väderstrecksmässigt och bygglovsmässigt.
Med dessa crazy times så köpte jag nu ett portabelt litiumbatteri för camping mm. Blir det rullande blackouter håller den igång cirkulationspumpen tills acktanken är tom åtminstone.
Ingen vidare lösning egentligen jag vet men svårt att få något som liknar begränsad offgrid-förmåga för motsvarande peng.
Ser ju viss alternativ nytta också för semesterändamål.
Elavbrott kan hända men pga högre och högre andel förnyelsebar el (då har den stora potentialen solel och geotermisk el bara börjat komma in på scenen globalt) är Sverige ett av dom länderna som är bäst förbereda på detta som jag ser det vilket gör att vi exporterar enormt mycket el nästan hela tiden till Europa.

Var faktiskt sjukt länge sedan jag kommer ihåg elavbrott själv (typ 10-15år sedan vill jag minnas).

MVH samt vi går mot mer elektriska tider :)
Screenshot_20211023-023351.png
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Global energikris är här

Inlägg av 12man »

NiklasTesla skrev:
Elavbrott kan hända men pga högre och högre andel förnyelsebar el (då har den stora potentialen solel och geotermisk el bara börjat komma in på scenen globalt) är Sverige ett av dom länderna som är bäst förbereda på detta som jag ser det vilket gör att vi exporterar enormt mycket el nästan hela tiden till Europa.

Var faktiskt sjukt länge sedan jag kommer ihåg elavbrott själv (typ 10-15år sedan vill jag minnas).

MVH samt vi går mot mer elektriska tider :)
Sverige sticker på intet sätt ut när det gäller elavbrott, mäts i "System Average Interruption Duration Index (SAIDI)" vi är bättre än grekland men sämre än ungern och mycket sämre än tyskland https://en.wikipedia.org/wiki/SAIDI , verkar inte heller ha nån koppling till andel förnybart,
ev kan man se tätbefolkade länder med bättre värden, inte sån överraskning kanske

Edit
Jag har haft 2 avbrott i sommarstugan c:a 0.5 timmar långa 11/8 och 15/10 i år, på senare tid, hade inte märkt dem om inte vattenfall skickat sms, och klockan på ugnen gick fel
ms 76132 "Eleamore"
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Global energikris är här

Inlägg av FredrikR »

12man skrev:
NiklasTesla skrev:
Elavbrott kan hända men pga högre och högre andel förnyelsebar el (då har den stora potentialen solel och geotermisk el bara börjat komma in på scenen globalt) är Sverige ett av dom länderna som är bäst förbereda på detta som jag ser det vilket gör att vi exporterar enormt mycket el nästan hela tiden till Europa.

Var faktiskt sjukt länge sedan jag kommer ihåg elavbrott själv (typ 10-15år sedan vill jag minnas).

MVH samt vi går mot mer elektriska tider :)
Sverige sticker på intet sätt ut när det gäller elavbrott, mäts i "System Average Interruption Duration Index (SAIDI)" vi är bättre än grekland men sämre än ungern och mycket sämre än tyskland https://en.wikipedia.org/wiki/SAIDI , verkar inte heller ha nån koppling till andel förnybart,
ev kan man se tätbefolkade länder med bättre värden, inte sån överraskning kanske

Edit
Jag har haft 2 avbrott i sommarstugan c:a 0.5 timmar långa 11/8 och 15/10 i år, på senare tid, hade inte märkt dem om inte vattenfall skickat sms, och klockan på ugnen gick fel
Hänger nog otroligt mycket ihop med var man bor, dvs hur tätbefolkat det är. Sista 15 åren har jag bott ca 10 år inne i Uppsala, kan inte minnas att jag haft ett endaste elavbrott här. Bodde 5 år 1 dryg mil utanför Uppsala och hade 2-3 strömavbrott/år. ca 30-60 minuter långa. Tror alla avbrotten var i samband med åska och gissar att det är så det ser ut i landet? Åska och stormar gör att de som bor på glesbygd drabbas av avbrott, men i storstäderna finns en annan redundans i systemet. Tänker att det inte är så förvånande då att ett land som Tyskland har bättre siffror.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Global energikris är här

Inlägg av 12man »

Präxis, tror att andel luftledningar är starkt bidragande, kolla USA
Och mina senaste 2 i grisslehamn hade inget samband med åska, tror på väderslitage på alla kopplingar, dvs bristande underhåll
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Global energikris är här

Inlägg av GreenMachine »

Det där med att lägga ner fungerande kärnkraft och ersätta den med rysk naturgas Tyskland var landar högt på listan över osmarta beslut.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Global energikris är här

Inlägg av NiklasTesla »

GreenMachine skrev:
Det där med att lägga ner fungerande kärnkraft och ersätta den med rysk naturgas Tyskland var landar högt på listan över osmarta beslut.
Samtidigt om du tittar på bilden (även senaste veckorna) så har vi i skrivande stund höga elpriser i kärnkraftstunga Frankrike.

Uran likt många andra resurser på jorden lär börja sina (om det inte redan gör?)/bli dyrare och dyrare att gräva fram/sjunkande EROI vilket medför högre och högre elpris med Gen 1-3 kärnkraft (Gen4 är en annan femma där man återvinner men den är långt ifrån att göra någon större skillnad på global skala och frågan är vilket elpris det kan medföra per kwh).

Vi får gilla läget (kortsiktigt IAF) med högre energipriser/råvarupriser mfl, och energieffektivisering (demand destruction?).

Cirkulär ekonomi, lagring av el på olika sätt samt massiv satsning på förnyelsebar energi i alla dess former är av högsta prio (främst sol,vind,vatten, geotermi, tidvatten,vågkraft).

MVH samt high-tec elektrifiering är nu oundvikligt (med positiva spinn off effekter som minskande Co2 utsläpp mfl)
Screenshot_20211025-035415.png
Skriv svar