Folk åker till Norge för att tanka...

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Folk åker till Norge för att tanka...

Inlägg av Fredrik j »

Ska F-150 säljas i Europa?
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Folk åker till Norge för att tanka...

Inlägg av FredrikR »

Fredrik j skrev:
Ska F-150 säljas i Europa?
Det har jag antagit, men tydligen inte säkert.

"– Vi är Ford Sverige och vi är inte kopplade till Ford Europa längre. Vi kan ta in den. Och vi överväger att ta in den. Men idag finns det inga sådana planer, säger Erik Lindhamn, informationschef på Ford Sverige till ATL."
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Folk åker till Norge för att tanka...

Inlägg av dd88 »

Tror vi får vänta till iaf 2023 innan det finns en pickup i Sverige.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Folk åker till Norge för att tanka...

Inlägg av Fredrik j »

FredrikR skrev:
Fredrik j skrev:
Ska F-150 säljas i Europa?
Det har jag antagit, men tydligen inte säkert.

"– Vi är Ford Sverige och vi är inte kopplade till Ford Europa längre. Vi kan ta in den. Och vi överväger att ta in den. Men idag finns det inga sådana planer, säger Erik Lindhamn, informationschef på Ford Sverige till ATL."
Med tanke på efterfrågan i usa och den blygsamma produktionen som planeras skulle det väl förvåna om den kommer hit i första taget.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Folk åker till Norge för att tanka...

Inlägg av alseC »

Men bensinen tär bara hälften på vår konsumtionsbudget nu än i mitten på 1980-talet, fast den är dyrare än tidigare i pumpen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det- ... och-diesel
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Folk åker till Norge för att tanka...

Inlägg av MWall »

alseC skrev:
Men bensinen tär bara hälften på vår konsumtionsbudget nu än i mitten på 1980-talet, fast den är dyrare än tidigare i pumpen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det- ... och-diesel
Ja, vi har aldrig haft det så här bra förut. För 26 år sen när jag gick på gymnasiet köpte en klasskompis pappa en av de första PC:arna med Pentium-processor. Tror den kostade 50 tusen. Vad kostar en bruksdator nu? 5 tusen kanske? Samma sak med mycket annat. När jag var liten så var det stora investeringar för oss att skaffa mikrovågsugn, VHS-spelare, parabolantenn osv. Nu är sån hemelektronik slit och släng, nåt man köper utan att planera för alls i princip.

Samma är det med flygresor. På 80-talet var det fortfarande något relativt exklusivt. Flyga reguljärt till USA kostade ganska stora pengar. Nu kan man åka nästan gratis i vissa fall om man har lite framförhållning.

Och trots att vi fått det så mycket bättre så klagas det mer än nånsin. Det är faktiskt anmärkningsvärt. Finns en bitterhet där ute som skrämmer mig.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Folk åker till Norge för att tanka...

Inlägg av jeppe_sthlm »

Om jag inte misstar mig så har bensinen länge varit dyrare i Norge. Just nu råkar den vara billigare och då blir det uppror.

Tänk den dagen godis blir billigare i Norge - då är det banne mig dags för stadskupp!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Folk åker till Norge för att tanka...

Inlägg av LarsL »

Problemet kanske är att man idag ser och hör om allt och därmed vet om saker man inte viste om för tex 30 år sedan. Dels får vi då reda på elände som händer så vi upplever världen som värre än vad vi gjorde tidigare. Men vi vet också att andra har det eller verkar ha det så mycket bättre än vad vi har det. Detta leder till gnäll om ens egna och andras situation.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Folk åker till Norge för att tanka...

Inlägg av Erxon »

Tyckte jag såg någon rubrik rulla förbi på TV4 att man även åkte till Finland och tanka, måste då vara de som bor i närområdet i Haparanda.

Svårt att tro att man tar en Silja/Viking till Åbo från Stockholm för att tanka...
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Folk åker till Norge för att tanka...

Inlägg av Fredrik j »

Erxon skrev:
Tyckte jag såg någon rubrik rulla förbi på TV4 att man även åkte till Finland och tanka, måste då vara de som bor i närområdet i Haparanda.

Svårt att tro att man tar en Silja/Viking till Åbo från Stockholm för att tanka...
Det är ju som en gemensam region däruppe. Många jobbar i ena landet och bor i det andra.
Skriv svar