Ok. Det var inte dåligt. Du skrev att Volvo tidigare byggde törstiga bilar.mati skrev:Jag kan säga såhär, siffrorna jag minns (Volvos officiella siffra i parentes)Fredrik j skrev:Det här är min första Volvo så jag har inga gamla att jämföra med.mati skrev:Fast Volvo är kanske ett lite dåligt exempel eftersom de byggde extremt törstiga bilar förr i tiden. De har helt enkelt varit tvungna att skärpa sig. Jag tror inte att skillnaden är lika stor hos andra tillverkare. Grannen har en S40 från 2006. Den drar 1 liter bensin, precis som du säger. Själv skaffade jag en V50 ungefär samtidigt, men en diesel istället. Den gick på 0,45-0,5 liter redan då. Men det satt en PSA-diesel i den, ingen törstig stridsvagnsmotor från Skövde.
V50 -07: 0,45-0,52 (0,52)
V70 -10: 0,48-0,55 (0,45)
V60 -12: 0,55-0,6 (0,5?)
Alla tre var ganska snåla, och alla gick på diesel, den äldsta var snålast men hade samtidigt den högsta officiella förbrukningen av alla. Ju nyare bil desto sämre stämmer förbrukningen överens med den officiella siffran. Detta är bara Volvo. Jag haft andra bilar också, och det var ungefär samma trend.
Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Moderator: Redaktion
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Bensinarna var iaf väldigt törstiga förr. Och blev allt törstigare med tiden. Jag hade en Volvo 245 -82 som, när den gått 20000 mil, drog 1,5 l/mil vid vanlig körning. Kanske hade en motorrenovering förbättrat siffrorna, men när den var 4 år och jag köpte den så drog den redan då runt 1 till 1,2.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Jag hade bensinbilar av samma typ i 28 år innan jag köpte Teslan. Alla mina bilar var BMW 3-serie och jag hade alltid det motorstarkaste alternativet (förutom M3) i sin årsmodell. Varje gång jag bytte bil fick jag en som var snålare än den tidigare, förutom vid ett tillfälle (byte från 328i E36 till 330i E46), då förbrukningen förblev oförändrad. Jag avser faktiskt förbrukning, inte den siffra som uppgavs.
Samtidigt som förbrukningen gick ner ökade under denna period motoreffekten med 114 %.
Samtidigt som förbrukningen gick ner ökade under denna period motoreffekten med 114 %.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Ja, bensinbilar menade jag. Dieslarna var snåla. Men det var å andra sidan franska motorer från PSA. De svenska 5-cylindriga 2.4 liters dieslar var inte alls lika snåla.Fredrik j skrev:Ok. Det var inte dåligt. Du skrev att Volvo tidigare byggde törstiga bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Ursprungskommentaren var ju att bilarna blivit snålare med tiden och att det kompenserar delvis för ökade bränslepriser. Du tyckte inte det men nu säger du att Volvos bensinmotorer och även 2,4 diesel var väldigt törstiga och att dom modernare är snålare.mati skrev:Ja, bensinbilar menade jag. Dieslarna var snåla. Men det var å andra sidan franska motorer från PSA. De svenska 5-cylindriga 2.4 liters dieslar var inte alls lika snåla.Fredrik j skrev:Ok. Det var inte dåligt. Du skrev att Volvo tidigare byggde törstiga bilar.
Vad menar du? Har bilarna blivit snålare med tiden eller inte?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Amazon gick att köra på 0,7. 142 0,75. 740 0,8. 940 0,85
Så visst har dom blivit törstigare, beror väl på avgasreningen.
Så visst har dom blivit törstigare, beror väl på avgasreningen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Vikt och storlek.Tellus skrev:Amazon gick att köra på 0,7. 142 0,75. 740 0,8. 940 0,85
Så visst har dom blivit törstigare, beror väl på avgasreningen.
Min första bil var en 142:a med 82 hkr och manuell växellåda, tjänstevikt 1,1 ton. Den drog knappt en liter milen.
Min XC60 hade 329 hkr, automatlåda och AWD, tjänstevikt 1,9 ton. Den drog drygt en liter milen.
Jag har f.ö. aldrig någonsin valt bil utifrån bränsleförbrukning.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Jag undantog ju Volvo till viss del, just eftersom deras egna motorer var erkänt törstiga. Bensin mer än diesel. Men för andra tillverkare kan jag inte tycka att det har blivit någon jätteskillnad mot förr. Men det kan vara fel eftersom det bygger enbart på egen erfarenhet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Vår Lexus GS 450h hade rätt bra värden i förhållande till prestanda.mikebike skrev:Vikt och storlek.Tellus skrev:Amazon gick att köra på 0,7. 142 0,75. 740 0,8. 940 0,85
Så visst har dom blivit törstigare, beror väl på avgasreningen.
Min första bil var en 142:a med 82 hkr och manuell växellåda, tjänstevikt 1,1 ton. Den drog knappt en liter milen.
Min XC60 hade 329 hkr, automatlåda och AWD, tjänstevikt 1,9 ton. Den drog drygt en liter milen.
Jag har f.ö. aldrig någonsin valt bil utifrån bränsleförbrukning.
Bensin, 345hk, förbrukning 0,6 vid lugn körning, 0-100 6 sekunder, vikt 1850
Så Volvo har väl alltid legat efter på senare tid.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Det går väldigt enkelt att få bort laktosen i mjölkprodukterna, så 99% av jordens befolkning kan konsumera mjölkprodukter.fth skrev:Maw skrev:Att mjölk inte är på något sätt avgörande för jordens matförsörjning visas också av att runt 70% av jordens vuxna befolkning inte ens kan tillgodogöra sig näringsinnehållet i den eftersom dom är laktosintoleranta.
/fth
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Jag tror inte du körde en 740/940 med den förbrukningen i blandad körning, möjligen landsväg...Tellus skrev:Amazon gick att köra på 0,7. 142 0,75. 740 0,8. 940 0,85
Så visst har dom blivit törstigare, beror väl på avgasreningen.
Och när det gäller Amazon och 142 ska man komma ihåg att även om man tyckte de var relativt stora bilar då så var de små (och lätta) jämfört med det mesta vi rullar omkring i idag. För ett par veckor sen stod det en 142'a på parkeringen när jag handlade och jag konstaterade hur oerhört liten den såg ut bredvid övriga bilar som stod där. Själv har jag en Skoda Octavia som inte är någon jätte (även om den är rymlig) och Volvon upplevdes ändå som liten i jämförelse.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Ja det är ju en missuppfattning att dom gamla, stora bilarna som 140/740 osv. skulle vara jämförbara med dagens stora bilar. En kompis i jaktlaget har en gammal 945 som jaktbil och den är ju häpnadsväckande trång med dagens mått.StefL skrev:Jag tror inte du körde en 740/940 med den förbrukningen i blandad körning, möjligen landsväg...Tellus skrev:Amazon gick att köra på 0,7. 142 0,75. 740 0,8. 940 0,85
Så visst har dom blivit törstigare, beror väl på avgasreningen.
Och när det gäller Amazon och 142 ska man komma ihåg att även om man tyckte de var relativt stora bilar då så var de små (och lätta) jämfört med det mesta vi rullar omkring i idag. För ett par veckor sen stod det en 142'a på parkeringen när jag handlade och jag konstaterade hur oerhört liten den såg ut bredvid övriga bilar som stod där. Själv har jag en Skoda Octavia som inte är någon jätte (även om den är rymlig) och Volvon upplevdes ändå som liten i jämförelse.
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Såg en 142 så sent som igår, och den var verkligen häpnadsväckande liten!StefL skrev:För ett par veckor sen stod det en 142'a på parkeringen när jag handlade och jag konstaterade hur oerhört liten den såg ut bredvid övriga bilar som stod där. Själv har jag en Skoda Octavia som inte är någon jätte (även om den är rymlig) och Volvon upplevdes ändå som liten i jämförelse.
Edit:
Det måste vara nåt med designen som gör att den ser liten ut. Den är ungefär som en Tesla 3 i storlek!
Volvo 142:
Hjulbas 2600 mm
Längd 4640 mm
Bredd 1730 mm
Höjd 1440 mm
Tesla model 3:
Hjulbas: 2870 mm
Längd: 4694 mm
Bredd: 1885 mm
Höjd: 1435 mm
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Med tidens mått, på 60-talet, var den stor. Jag hade en lärare på gymnasiet som var lite bilintresserad. Han frågade vad jag hade för bil?Jerker skrev:Såg en 142 så sent som igår, och den var verkligen häpnadsväckande liten!StefL skrev:För ett par veckor sen stod det en 142'a på parkeringen när jag handlade och jag konstaterade hur oerhört liten den såg ut bredvid övriga bilar som stod där. Själv har jag en Skoda Octavia som inte är någon jätte (även om den är rymlig) och Volvon upplevdes ändå som liten i jämförelse.
-Volvo 142.
Hur mycket väger den?
-Drygt ett ton.
-Herregud vad mycket. Ingen bil behöver väga över ett ton. Min hundkoja är så liten och lätt att 30 hkr räcker långt. Det är resursslöseri att köra omkring med stora tunga bilar.
Han var före sin tid, men ändå inte.
Dagens hundkojor väger mer än min 142:a.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
Det måste vara nåt med designen som gör att en 142:a ser liten ut. Den är ungefär som en Tesla 3 i storlek!
Volvo 142:
Hjulbas 2600 mm
Längd 4640 mm
Bredd 1730 mm
Höjd 1440 mm
Tesla model 3:
Hjulbas: 2870 mm
Längd: 4694 mm
Bredd: 1885 mm
Höjd: 1435 mm
Volvo 142:
Hjulbas 2600 mm
Längd 4640 mm
Bredd 1730 mm
Höjd 1440 mm
Tesla model 3:
Hjulbas: 2870 mm
Längd: 4694 mm
Bredd: 1885 mm
Höjd: 1435 mm
Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts
15,5 centimeter smalare och 27 cm kortare hjulbas ger en betydligt trängre kupé. Motorhuven på en 142 är betydligt längre än den på Model 3. Så jag tror det beror på det.Jerker skrev:Det måste vara nåt med designen som gör att en 142:a ser liten ut. Den är ungefär som en Tesla 3 i storlek!
Volvo 142:
Hjulbas 2600 mm
Längd 4640 mm
Bredd 1730 mm
Höjd 1440 mm
Tesla model 3:
Hjulbas: 2870 mm
Längd: 4694 mm
Bredd: 1885 mm
Höjd: 1435 mm