Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag blir så trött på alla dessa tidningsartiklar och nyhetsinslag om "chockhöjningen av bensinpriset".

Nej. Priset har inte chockhöjts. Det har återgått till normalpris.

Graf från Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet:
Bensinpris3.jpg
[/url]

Ingen gnällde när priserna "chocksänktes" när pandemin började och plötsligt ingen ville köpa olja. Men nu när priserna återgår till det normala är det ramaskri :roll:

Möjligtvis kan man prata om "rekordnivåer" men så har det varit år för år i decennier nu. Folk har verkligen kort minne.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av Tellus »

Rean är slut så att säga, från 14kr till 19kr på ett år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av Jerker »

Dessutom har ju priset, relativt disponibel inkomst, gått ner, sett över en längre period. Minns tyvärr inte källan till det, men jag såg detta för inte så länge sedan. Tror att den som skrev inlägget länkade till SCB.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av Splfredde »

Stämmer det verkligen? Möjligen kanske inom något område men Kommunalanställda har ökat sin lön med ca 2,5 ggr på 30 år och
bensinpriset har väl ökat ca 3,5 ggr motsvarande tid enligt Tibors bild ovan?

https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... lon-1973-/

Jerker skrev:
Dessutom har ju priset, relativt disponibel inkomst, gått ner, sett över en längre period. Minns tyvärr inte källan till det, men jag såg detta för inte så länge sedan. Tror att den som skrev inlägget länkade till SCB.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av Walker »

Det knepiga är att beloppet på 18.-/mil för skattefritt avdrag inte ändrats på, typ, 100 år…. :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av mikebike »

När jag började köra bil kostade bensin och mjölk lika mycket. Det gör de inte längre, men prisskillnaden är inte enormt stor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av Jerker »

Splfredde skrev:
Stämmer det verkligen? Möjligen kanske inom något område men Kommunalanställda har ökat sin lön med ca 2,5 ggr på 30 år och
bensinpriset har väl ökat ca 3,5 ggr motsvarande tid enligt Tibors bild ovan?

https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... lon-1973-/

Jerker skrev:
Dessutom har ju priset, relativt disponibel inkomst, gått ner, sett över en längre period. Minns tyvärr inte källan till det, men jag såg detta för inte så länge sedan. Tror att den som skrev inlägget länkade till SCB.
Ja, jag vet att det inte är bra att påstå nåt utan att kunna visa källa, och jag kan just nu inte komma ihåg var jag läste detta, men det jag minns var att påståendet var underbyggt med vederhäftiga källor. Men jag släpper detta eftersom jag inte kan styrka det.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av dd88 »

mikebike skrev:
När jag började köra bil kostade bensin och mjölk lika mycket. Det gör de inte längre, men prisskillnaden är inte enormt stor.
Mjölken är för billig. Ta bort subventionerna så folk får betala det faktiska priset.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
mikebike skrev:
När jag började köra bil kostade bensin och mjölk lika mycket. Det gör de inte längre, men prisskillnaden är inte enormt stor.
Mjölken är för billig. Ta bort subventionerna så folk får betala det faktiska priset.
Ja, det är ju lite märkligt att dessa två produkter, som representerar ett par av dom mest miljö- och/eller klimatvidriga aktiviteter vi sysslar med, har i princip oförändrade priser, under en period då många typer av incitament och styrmedel ändå har införts? :?

Utsläppsrätter har t.ex. funnits sedan 2005, och borde rimligen ha gett avtryck i dom här priserna, att dom inte har gjort det måste väl innebära att subventioner av olika slag i olika delar av respektive produktionskedjor har ökat i motsvarande grad under samma tid? Det känns ju inte riktigt produktivt...? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av Maw »

fth skrev:
dd88 skrev:
mikebike skrev:
När jag började köra bil kostade bensin och mjölk lika mycket. Det gör de inte längre, men prisskillnaden är inte enormt stor.
Mjölken är för billig. Ta bort subventionerna så folk får betala det faktiska priset.
Ja, det är ju lite märkligt att dessa två produkter, som representerar ett par av dom mest miljö- och/eller klimatvidriga aktiviteter vi sysslar med, har i princip oförändrade priser, under en period då många typer av incitament och styrmedel ändå har införts? :?

Utsläppsrätter har t.ex. funnits sedan 2005, och borde rimligen ha gett avtryck i dom här priserna, att dom inte har gjort det måste väl innebära att subventioner av olika slag i olika delar av respektive produktionskedjor har ökat i motsvarande grad under samma tid? Det känns ju inte riktigt produktivt...? :?

/fth
Mjölk är det meat kompletta livsmedlet vi kan producera och produktionen är knappast miljövidrig. Hur ska du kunna producera motsvarande näringsämnen på ett bättre sätt menar du?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av fth »

Maw skrev:
Mjölk är det mest kompletta livsmedlet vi kan producera och produktionen är knappast miljövidrig. Hur ska du kunna producera motsvarande näringsämnen på ett bättre sätt menar du?
De hälsomässiga fördelarna hos mjölk är ju väldigt omdebatterade, och mejeri-industrin globalt kvalar absolut in i både miljö- och klimatförstörande aktiviteter, utöver de etiska och moraliska problemen djurhållningen innebär.

Att den svenska djurhållningen och mejeriindustrin kanske är mycket bättre än snittet har ganska lite betydelse i sammanhanget.

Att mjölk inte är på något sätt avgörande för jordens matförsörjning visas också av att runt 70% av jordens vuxna befolkning inte ens kan tillgodogöra sig näringsinnehållet i den eftersom dom är laktosintoleranta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av BjornS »

Jerker skrev:
Ja, jag vet att det inte är bra att påstå nåt utan att kunna visa källa, och jag kan just nu inte komma ihåg var jag läste detta, men det jag minns var att påståendet var underbyggt med vederhäftiga källor. Men jag släpper detta eftersom jag inte kan styrka det.
Det var kanske den här artikeln från SVT du tänkte på, baserad på siffror från SCB:

"Trots rekordhöga priset – aldrig har vi lagt så lite pengar på bensin"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det- ... och-diesel
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av Jerker »

BjornS skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att det inte är bra att påstå nåt utan att kunna visa källa, och jag kan just nu inte komma ihåg var jag läste detta, men det jag minns var att påståendet var underbyggt med vederhäftiga källor. Men jag släpper detta eftersom jag inte kan styrka det.
Det var kanske den här artikeln från SVT du tänkte på, baserad på siffror från SCB:

"Trots rekordhöga priset – aldrig har vi lagt så lite pengar på bensin"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det- ... och-diesel
Japp, det var det! Tack!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
BjornS skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att det inte är bra att påstå nåt utan att kunna visa källa, och jag kan just nu inte komma ihåg var jag läste detta, men det jag minns var att påståendet var underbyggt med vederhäftiga källor. Men jag släpper detta eftersom jag inte kan styrka det.
Det var kanske den här artikeln från SVT du tänkte på, baserad på siffror från SCB:

"Trots rekordhöga priset – aldrig har vi lagt så lite pengar på bensin"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det- ... och-diesel
Japp, det var det! Tack!

Jag såg den häromdagen. Men vi måste ju även ta med i beräkningen att de ekonomiska klyftorna har ökat nåt oerhört sen 80-talet. De ekonomiska förlorarna har fått det tuffare sen dess. De som missat uppgången på bostadspriserna och inte haft jobb i branscher som hängt med.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av Maw »

fth skrev:
Maw skrev:
Mjölk är det mest kompletta livsmedlet vi kan producera och produktionen är knappast miljövidrig. Hur ska du kunna producera motsvarande näringsämnen på ett bättre sätt menar du?
De hälsomässiga fördelarna hos mjölk är ju väldigt omdebatterade, och mejeri-industrin globalt kvalar absolut in i både miljö- och klimatförstörande aktiviteter, utöver de etiska och moraliska problemen djurhållningen innebär.

Att den svenska djurhållningen och mejeriindustrin kanske är mycket bättre än snittet har ganska lite betydelse i sammanhanget.

Att mjölk inte är på något sätt avgörande för jordens matförsörjning visas också av att runt 70% av jordens vuxna befolkning inte ens kan tillgodogöra sig näringsinnehållet i den eftersom dom är laktosintoleranta.

/fth
Kanske skulle skrivit mejeriprodukter istället för mjölk. Ost är i princip koncentrerad mjölk men går bra att äta även om man är laktosintolerant
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av lator »

Splfredde skrev:
Jerker skrev:
Dessutom har ju priset, relativt disponibel inkomst, gått ner, sett över en längre period. Minns tyvärr inte källan till det, men jag såg detta för inte så länge sedan. Tror att den som skrev inlägget länkade till SCB.
Stämmer det verkligen? Möjligen kanske inom något område men Kommunalanställda har ökat sin lön med ca 2,5 ggr på 30 år och
bensinpriset har väl ökat ca 3,5 ggr motsvarande tid enligt Tibors bild ovan?

https://www.scb.se/hitta-statistik/stat ... lon-1973-/
När man jämför priser så får man också ta hänsyn till om man pratar om dåvarande penningvärde eller dagens penningvärde.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av lano »

Bilarnas förbrukning påverkar ju också hur mycket utgifterna blir och den har ju gått ner en del
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av FredrikR »

MWall skrev:
Jerker skrev:
BjornS skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att det inte är bra att påstå nåt utan att kunna visa källa, och jag kan just nu inte komma ihåg var jag läste detta, men det jag minns var att påståendet var underbyggt med vederhäftiga källor. Men jag släpper detta eftersom jag inte kan styrka det.
Det var kanske den här artikeln från SVT du tänkte på, baserad på siffror från SCB:

"Trots rekordhöga priset – aldrig har vi lagt så lite pengar på bensin"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det- ... och-diesel
Japp, det var det! Tack!

Jag såg den häromdagen. Men vi måste ju även ta med i beräkningen att de ekonomiska klyftorna har ökat nåt oerhört sen 80-talet. De ekonomiska förlorarna har fått det tuffare sen dess. De som missat uppgången på bostadspriserna och inte haft jobb i branscher som hängt med.

Exakt så tänker jag det också. För en del personer (de som har det sämre ställt) ökar säkert andelen av konsumtionen som läggs på bränsle. Men för de som tjänar bättre är det säkert en mindre andel idag.

Som vanligt går nyheterna lite i repris och återkommer varje gång vi har rekordpriser. Här är en artikel på samma tema från 2019.
https://www.svd.se/rekordbilligt-att-ko ... inpriserna

Jag tänker lite att, vist det är dyrare, men uppståndelsen som blir av priset är inte proportionerligt till den faktiska ökningen och de effekterna det har.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av mati »

lano skrev:
Bilarnas förbrukning påverkar ju också hur mycket utgifterna blir och den har ju gått ner en del
Är det verkligen så? På pappret alla gånger, men även i verkligheten? Jag kan bara tala av egen erfarenhet, men alla bilar jag har haft sedan jag tog körkortet i början av 90-talet har ungefär legat på samma förbrukning. En halvliter diesel milen. Några procent mer eller mindre, men ingen jätteskillnad. Bilarna har ju överlag blivit större, starkare och tyngre, även om man hållit sig till samma storleksklass av bil.
Skillnaden var bara att förr i tiden stämde den officiella förbrukningen fortfarande rätt så bra överens med verklig körning, medan det blev orealistiska fantasisiffror sedan 2010-talet.
Jag är rädd att all statistik som rör bilarnas förbrukning och utsläpp bygger på de officiella förbrukningssiffrorna från tillverkarna, men inte den verkliga förbrukningen. Och därmed är det ingenting man kan lita på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
lano skrev:
Bilarnas förbrukning påverkar ju också hur mycket utgifterna blir och den har ju gått ner en del
Är det verkligen så? På pappret alla gånger, men även i verkligheten? Jag kan bara tala av egen erfarenhet, men alla bilar jag har haft sedan jag tog körkortet i början av 90-talet har ungefär legat på samma förbrukning. En halvliter diesel milen. Några procent mer eller mindre, men ingen jätteskillnad. Bilarna har ju överlag blivit större, starkare och tyngre, även om man hållit sig till samma storleksklass av bil.
Skillnaden var bara att förr i tiden stämde den officiella förbrukningen fortfarande rätt så bra överens med verklig körning, medan det blev orealistiska fantasisiffror sedan 2010-talet.
Jag är rädd att all statistik som rör bilarnas förbrukning och utsläpp bygger på de officiella förbrukningssiffrorna från tillverkarna, men inte den verkliga förbrukningen. Och därmed är det ingenting man kan lita på.
Ja, det är min erfarenhet. Min nuvarande Volvo s90 drar 0,5 vid blandad körning med övervikt mot landsväg. Jag har kört den på 0,42 på en tripp på 30mil.
Jag tycker det är bra för en så stor bil.
Bilen innan drog ungefär 0,15 mer i alla situationer. Bilen innan dess gick på bensin och drog ca 1,0.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av mati »

Fast Volvo är kanske ett lite dåligt exempel eftersom de byggde extremt törstiga bilar förr i tiden. De har helt enkelt varit tvungna att skärpa sig. Jag tror inte att skillnaden är lika stor hos andra tillverkare. Grannen har en S40 från 2006. Den drar 1 liter bensin, precis som du säger. Själv skaffade jag en V50 ungefär samtidigt, men en diesel istället. Den gick på 0,45-0,5 liter redan då. Men det satt en PSA-diesel i den, ingen törstig stridsvagnsmotor från Skövde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fast Volvo är kanske ett lite dåligt exempel eftersom de byggde extremt törstiga bilar förr i tiden. De har helt enkelt varit tvungna att skärpa sig. Jag tror inte att skillnaden är lika stor hos andra tillverkare. Grannen har en S40 från 2006. Den drar 1 liter bensin, precis som du säger. Själv skaffade jag en V50 ungefär samtidigt, men en diesel istället. Den gick på 0,45-0,5 liter redan då. Men det satt en PSA-diesel i den, ingen törstig stridsvagnsmotor från Skövde.
Det här är min första Volvo så jag har inga gamla att jämföra med.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fast Volvo är kanske ett lite dåligt exempel eftersom de byggde extremt törstiga bilar förr i tiden. De har helt enkelt varit tvungna att skärpa sig. Jag tror inte att skillnaden är lika stor hos andra tillverkare. Grannen har en S40 från 2006. Den drar 1 liter bensin, precis som du säger. Själv skaffade jag en V50 ungefär samtidigt, men en diesel istället. Den gick på 0,45-0,5 liter redan då. Men det satt en PSA-diesel i den, ingen törstig stridsvagnsmotor från Skövde.
Det här är min första Volvo så jag har inga gamla att jämföra med.
Jag kan säga såhär, siffrorna jag minns (Volvos officiella siffra i parentes)
V50 -07: 0,45-0,52 (0,52)
V70 -10: 0,48-0,55 (0,45)
V60 -12: 0,55-0,6 (0,5?)

Alla tre var ganska snåla, och alla gick på diesel, den äldsta var snålast men hade samtidigt den högsta officiella förbrukningen av alla. Ju nyare bil desto sämre stämmer förbrukningen överens med den officiella siffran. Detta är bara Volvo. Jag haft andra bilar också, och det var ungefär samma trend.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fast Volvo är kanske ett lite dåligt exempel eftersom de byggde extremt törstiga bilar förr i tiden. De har helt enkelt varit tvungna att skärpa sig. Jag tror inte att skillnaden är lika stor hos andra tillverkare. Grannen har en S40 från 2006. Den drar 1 liter bensin, precis som du säger. Själv skaffade jag en V50 ungefär samtidigt, men en diesel istället. Den gick på 0,45-0,5 liter redan då. Men det satt en PSA-diesel i den, ingen törstig stridsvagnsmotor från Skövde.
Det här är min första Volvo så jag har inga gamla att jämföra med.
Jag kan säga såhär, siffrorna jag minns (Volvos officiella siffra i parentes)
V50 -07: 0,45-0,52 (0,52)
V70 -10: 0,48-0,55 (0,45)
V60 -12: 0,55-0,6 (0,5?)

Alla tre var ganska snåla, och alla gick på diesel, den äldsta var snålast men hade samtidigt den högsta officiella förbrukningen av alla. Ju nyare bil desto sämre stämmer förbrukningen överens med den officiella siffran. Detta är bara Volvo. Jag haft andra bilar också, och det var ungefär samma trend.
De senare miljöklasserna har tvingat upp förbrukningen för att få ner NOx-utsläppen på dieselmotorerna. Man använder lite extra diesel för att få en fetare bränsle-luftblandning som ger lägre förbränningstemperatur som i sin tur ger lägre mängd NOx. Detta sker nog framförallt vid lite högre belastning på låga varvtal men i testcyklerna belastas motorn inte så hårt så den officiella förbrukningen påverkas inte så mycket.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nej, bensinpriset har inte chockhöjts

Inlägg av MWall »

Bilarnas förbrukning har inte gått ner jättemycket. Visst, en del men mest på papperet och mindre i verkligheten. Dock har väl automatväxlade bilar blivit snålare pga effektivare transmission.
Skriv svar