Solceller + batteri

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Zalman3 »

Jojo skrev:
pefreli skrev:
Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.

Någon mer än jag som funderar i dessa banor?

Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
Fundera inte så mycket utan gör det. Du kommer bli supernöjd. Det enda Du kommer att ångra är att Du inte fått tummen ur tidigare.
Har ringt till några leverantörer. De svarar tydligen inte ens i telefon.
De säljer väl galet mycket nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Solceller + batteri

Inlägg av pefreli »

Behöver batteriet stå inomhus eller kan det stå i en carport? Bor i Skåne.

Hur stort är ett batteri på ca 10 kWh?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Solceller + batteri

Inlägg av PoloPrinsen »

Fördelar med att ha batteri, BMS mm inomhus är väl att det tex är en kontrollerad miljö (temperaturen i batteriet hålls på plusgrader) och dels så kan man låta alla förluster (spillvärme) komma till nytta som uppvärmning. Skydd mot väder och vind kommer på köpet, man behöver ej ha så hög IP-klassning.

Har man pool bör man ju kunna dumpa lite energitoppar där om man producerar för mycket mitt i sommaren. (samtidigt som man kan driva en extra kyl fylld med öl). ;-)
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
MarcusKovik
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 jul 2021 01:14

Re: Solceller + batteri

Inlägg av MarcusKovik »

Hur går det för Tesla och deras solceller och Powerwall i Sverige?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Solceller + batteri

Inlägg av CrazyGang »

Vi har precis beställt en anläggning med solceller, batteri och ö-drift. Merkostnaden för batteri och ö-drift stannar på 35.000kr men medger att vi sparar 2.500kr/år i nätavgift och ökar egenanvändningen av solel från 50% till 75% på våra 7,47kWp. Dessutom får vi nödström ett antal timmar vid strömavbrott. :D

Finns att läsa om här:

viewtopic.php?f=29&t=26798&hilit=Fronius
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Zalman3 »

CrazyGang skrev:
Vi har precis beställt en anläggning med solceller, batteri och ö-drift. Merkostnaden för batteri och ö-drift stannar på 35.000kr men medger att vi sparar 2.500kr/år i nätavgift och ökar egenanvändningen av solel från 50% till 75% på våra 7,47kWp. Dessutom får vi nödström ett antal timmar vid strömavbrott. :D

Finns att läsa om här:

viewtopic.php?f=29&t=26798&hilit=Fronius
Intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Solceller + batteri

Inlägg av AAKEE »

mati skrev:
Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
Blybatterier mår inte alls bra av att laddas ur under (runt) 50% ofta. De sulfaterar.
Ett lithiumbatteri, tex LFP/LiFePo4 tål utan problem storq cykler så man behöver bara halva kapaciteten av lithiumbatt jämfört med bly för samma lagring(förutsatt att man inte tänker kära sönder sina blybatterier.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Off Grid Byggaren »

AAKEE skrev:
mati skrev:
Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
Blybatterier mår inte alls bra av att laddas ur under (runt) 50% ofta. De sulfaterar.
Ett lithiumbatteri, tex LFP/LiFePo4 tål utan problem storq cykler så man behöver bara halva kapaciteten av lithiumbatt jämfört med bly för samma lagring(förutsatt att man inte tänker kära sönder sina blybatterier.
Ska batteriet endast användas som backup blir det väl bara några få urladdningar per år.

Blybatterier funkar bra att hålla 100% uppladdade i många år.

Finns även blybatterier för Telecom som kan laddas ur 80% och klarar ett antal cykler.

Men de passar inte för daglig cykling förstås.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Solceller + batteri

Inlägg av LarsL »

Känner nu att det börjar bli dags för solceller hos mig. Jag får däremot noll respons från leverantörer så vet inte alls särskilt mycket än. Jag hoppas att det beror på att de härför mycket att göra och inte på komponentbrist.

Mina krav och förutsättningar:

1. 9 x 5 meter takyta med 28˚ lutning emot SydOst (huset har byggyta på 8,5x8,5)
2. Jag har 20A huvudsäkring.
3. Jag vill ha ett batteri med möjlighet till ö-drift vid strömavbrott. Jag vill inte sitta utan ström med solceller som producerar.
4. Jag vill ha möjlighet att addera mer batterikapacitet i efterhand när priserna på batteri blir lägre fram.
5. Det måste vara uppkopplat, alltså helst mot någon av de som Tibber kan hantera men funkar så klart med annan komplett lösning som kan fungera ihop med Easee.
6. Mitt betongtegeltak är mer än 40 år gammalt behöver bytas. En lösning som fungerar som tak och solceller kan därför vara intressant om det blir billigare. (Utseende oviktigt då det är baksidan av huset.)
7. Kan i teorin tänka mig att bygga det jag får själv om det blir billigare.

Något mer jag borde ha med?
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Skee »

Jag har batteri och solceller.

Laddar batteriet under natten nu under vintern så slipper dom höga priserna även när solen inte skiner.
Resized_20210714_191350.jpeg
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Solceller + batteri

Inlägg av pefreli »

Skee skrev:
Jag har batteri och solceller.

Laddar batteriet under natten nu under vintern så slipper dom höga priserna även när solen inte skiner.
Resized_20210714_191350.jpeg
Batteriet ser ju ganska behändigt ut. Hur stort är det (mått/vikt) samt hur många kWh är det på?

Går det att bygga ut vid behov?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Zalman3 »

En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.
Vad krävs om man bara vill ladda batteriet med solcellerna vid strömavbrott?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.
Vad krävs om man bara vill ladda batteriet med solcellerna vid strömavbrott?
Installationen måste vara fysiskt frånkopplad ifrån elnätet så att den helt omöjligt kan spänningssätta elnätet bakvägen, samt så behövs egen jord.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det krävs en växelriktare byggd för Ö-drift samt en nätelkopplare som kopplar bort inkommande elnät fullständigt från din elanläggning.

Det ska även finnas ett eget lokalt jordtag.

Bästa lösning är att bygga allt från början, brukar inte gå att uppgradera befintliga växelriktare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Solceller + batteri

Inlägg av LarsL »

Ö-drift är nog ett krav för mig från början. Det vore ju tråkigt om det blev strömavbrott och man sitter med solceller och ett batteri men inte kan använda dem. Hur tråkigt? Ja, i nivå med vad en generator kostar kanske. Men jag kan ju vänta med installationen tills detta blir standard, för det är en uppenbar lösningen som alla borde vara intresserade av. För min del får den gärna vara helt manuell, alltså att jag går ner och drar över en spak, men troligen lika enkelt/billigt automatiskt.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Off Grid Byggaren »

LarsL skrev:
Ö-drift är nog ett krav för mig från början. Det vore ju tråkigt om det blev strömavbrott och man sitter med solceller och ett batteri men inte kan använda dem. Hur tråkigt? Ja, i nivå med vad en generator kostar kanske. Men jag kan ju vänta med installationen tills detta blir standard, för det är en uppenbar lösningen som alla borde vara intresserade av. För min del får den gärna vara helt manuell, alltså att jag går ner och drar över en spak, men troligen lika enkelt/billigt automatiskt.
En automatisk omkoppling kan vara att föredra. Elavbrott på natten eller när du inte är hemma passerar då utan bekymmer.

Manuella omkopplare har jag mest fått se på lantbruk och pumpstationer.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.
Vad krävs om man bara vill ladda batteriet med solcellerna vid strömavbrott?
Installationen måste vara fysiskt frånkopplad ifrån elnätet så att den helt omöjligt kan spänningssätta elnätet bakvägen, samt så behövs egen jord.
Så för min syster är det då alltså bättre att hon byter bil till en med V2L?
Så när strömmen går, då drar hon en skarvkabel från elbilen till vedpannans fläkt och till cirkulationspump.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Solceller + batteri

Inlägg av mickeisol »

det man vill ha är solceller hybridväxelriktare och batterier,(solax fronius imeon etc). jordplan .
och en smart styrning.
Ferroamp fixar inte ödrift än
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.
Vad krävs om man bara vill ladda batteriet med solcellerna vid strömavbrott?
Installationen måste vara fysiskt frånkopplad ifrån elnätet så att den helt omöjligt kan spänningssätta elnätet bakvägen, samt så behövs egen jord.
Så för min syster är det då alltså bättre att hon byter bil till en med V2L?
Så när strömmen går, då drar hon en skarvkabel från elbilen till vedpannans fläkt och till cirkulationspump.
Jag tror V2L är lite överskattat. Det krävs ju då att bilen verkligen finns tillgänglig samt en hel del pyssel att koppla in.

Är det viktigt med vedpannans drift kan en liten UPS vara bättre lösning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Solceller + batteri

Inlägg av Teslaspolen »

Maximalt antal citat uppnådda...

Just det scenariot blev lite hypat i USA för något år sedan när någon orkan drog in och slog ut strömmen. Då kopplade folk 12v invertrar till sina bilar och körde lampor, kyl och frysar på elen för att undvika att få förstörd mat.

Har man värme som drar lite el, som en vedpanna med pump så är det ju rätt häftigt att det går att dra från ett jättebatteri på det viset. Knappast ofta vi har strömavbrott, men det är mycket känslan att det GÅR att göra så.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Solceller + batteri

Inlägg av LarsL »

För korta ström avbrott är ju automatik bra, då märker man knappt att strömmen gått utan bara fortsätter som vanligt. Dessa strömavbrott är ju de absolut vanligaste också, tror att jag knapp haft ett som varat längre än 4 h. Korta avbrott är ju 8nte heller något större problem, värmen och kylskåp funkar ju utan att stå still.
Om det däremot skulle komma ett långt avbrott då jag egentligen behöver energin så skulle manuell inkoppling och V2L funka. Det bästa hade nog varit automatiskt för det korta avbrottet och att sedan med lite kopplande kunna använda bilen som tillskott. Säg också att det finns ström i stan vid snabbladdaren. Då skulle jag kunna ha 10 kWh hemma och sedan kunna fylla på med 20-40 kWh genom att åka och ladda bilarna. På det sättet skulle jag kunna klara mig länge utan ström. Lite prepper varning… men hade varit bra att ha möjligheten.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Solceller + batteri

Inlägg av NiklasTesla »

Sweeeet! Man planerar att ta bort taket för egen elproduktion (att man måste vara nettoköpare av el för att få skattereduktion).

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/n ... olenergin/

Har själv massa yta jag skulle kunna ha solceller på och sälja mer el men har varit olönsamt pga taket och för låga elpriser.

_____
Därutöver planerar regeringen också att lämna ett förslag om att ta bort kravet om att bland annat mikroproducenter av solenergi ska vara nettoanvändare, det vill säga har köpt mera el än man matat in på elnätet, för att helt slippa betala elnätsavgifter för den egenproducerade elen.
--------

Nu jäklar skall det planeras för mer elproduktion på sommarhuset. <3

MVH
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Solceller + batteri

Inlägg av jeppe_sthlm »

evilirish skrev:
Det kan vara så att du kan sänka ingående huvudsäkring men ha en högre utgående säkring. Troligen beroende på välvillighet hos nätbolaget. Vet åtminstone en som skaffade solceller som har det så.
Hur fungerar det med effektabonnemang och solceller? Om maxeffekten bara mäts på den ingående matningen, så borde ju det vara optimalt. Då kan man ju beställa en 63A-säkring, ha ett batteri som hjälper till att hålla nere topparna och sedan ha möjlighet att pumpa ut allt överskott över den stora säkringen.

Mäts det däremot även på den utgående matningen så faller ju det rätt platt..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar