Fördelar med att ha batteri, BMS mm inomhus är väl att det tex är en kontrollerad miljö (temperaturen i batteriet hålls på plusgrader) och dels så kan man låta alla förluster (spillvärme) komma till nytta som uppvärmning. Skydd mot väder och vind kommer på köpet, man behöver ej ha så hög IP-klassning.
Har man pool bör man ju kunna dumpa lite energitoppar där om man producerar för mycket mitt i sommaren. (samtidigt som man kan driva en extra kyl fylld med öl).
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Vi har precis beställt en anläggning med solceller, batteri och ö-drift. Merkostnaden för batteri och ö-drift stannar på 35.000kr men medger att vi sparar 2.500kr/år i nätavgift och ökar egenanvändningen av solel från 50% till 75% på våra 7,47kWp. Dessutom får vi nödström ett antal timmar vid strömavbrott.
Vi har precis beställt en anläggning med solceller, batteri och ö-drift. Merkostnaden för batteri och ö-drift stannar på 35.000kr men medger att vi sparar 2.500kr/år i nätavgift och ökar egenanvändningen av solel från 50% till 75% på våra 7,47kWp. Dessutom får vi nödström ett antal timmar vid strömavbrott.
Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
Blybatterier mår inte alls bra av att laddas ur under (runt) 50% ofta. De sulfaterar.
Ett lithiumbatteri, tex LFP/LiFePo4 tål utan problem storq cykler så man behöver bara halva kapaciteten av lithiumbatt jämfört med bly för samma lagring(förutsatt att man inte tänker kära sönder sina blybatterier.
Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
Blybatterier mår inte alls bra av att laddas ur under (runt) 50% ofta. De sulfaterar.
Ett lithiumbatteri, tex LFP/LiFePo4 tål utan problem storq cykler så man behöver bara halva kapaciteten av lithiumbatt jämfört med bly för samma lagring(förutsatt att man inte tänker kära sönder sina blybatterier.
Ska batteriet endast användas som backup blir det väl bara några få urladdningar per år.
Blybatterier funkar bra att hålla 100% uppladdade i många år.
Finns även blybatterier för Telecom som kan laddas ur 80% och klarar ett antal cykler.
Känner nu att det börjar bli dags för solceller hos mig. Jag får däremot noll respons från leverantörer så vet inte alls särskilt mycket än. Jag hoppas att det beror på att de härför mycket att göra och inte på komponentbrist.
Mina krav och förutsättningar:
1. 9 x 5 meter takyta med 28˚ lutning emot SydOst (huset har byggyta på 8,5x8,5)
2. Jag har 20A huvudsäkring.
3. Jag vill ha ett batteri med möjlighet till ö-drift vid strömavbrott. Jag vill inte sitta utan ström med solceller som producerar.
4. Jag vill ha möjlighet att addera mer batterikapacitet i efterhand när priserna på batteri blir lägre fram.
5. Det måste vara uppkopplat, alltså helst mot någon av de som Tibber kan hantera men funkar så klart med annan komplett lösning som kan fungera ihop med Easee.
6. Mitt betongtegeltak är mer än 40 år gammalt behöver bytas. En lösning som fungerar som tak och solceller kan därför vara intressant om det blir billigare. (Utseende oviktigt då det är baksidan av huset.)
7. Kan i teorin tänka mig att bygga det jag får själv om det blir billigare.
Ö-drift är nog ett krav för mig från början. Det vore ju tråkigt om det blev strömavbrott och man sitter med solceller och ett batteri men inte kan använda dem. Hur tråkigt? Ja, i nivå med vad en generator kostar kanske. Men jag kan ju vänta med installationen tills detta blir standard, för det är en uppenbar lösningen som alla borde vara intresserade av. För min del får den gärna vara helt manuell, alltså att jag går ner och drar över en spak, men troligen lika enkelt/billigt automatiskt.
Ö-drift är nog ett krav för mig från början. Det vore ju tråkigt om det blev strömavbrott och man sitter med solceller och ett batteri men inte kan använda dem. Hur tråkigt? Ja, i nivå med vad en generator kostar kanske. Men jag kan ju vänta med installationen tills detta blir standard, för det är en uppenbar lösningen som alla borde vara intresserade av. För min del får den gärna vara helt manuell, alltså att jag går ner och drar över en spak, men troligen lika enkelt/billigt automatiskt.
En automatisk omkoppling kan vara att föredra. Elavbrott på natten eller när du inte är hemma passerar då utan bekymmer.
Manuella omkopplare har jag mest fått se på lantbruk och pumpstationer.
En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.
Vad krävs om man bara vill ladda batteriet med solcellerna vid strömavbrott?
Installationen måste vara fysiskt frånkopplad ifrån elnätet så att den helt omöjligt kan spänningssätta elnätet bakvägen, samt så behövs egen jord.
Så för min syster är det då alltså bättre att hon byter bil till en med V2L?
Så när strömmen går, då drar hon en skarvkabel från elbilen till vedpannans fläkt och till cirkulationspump.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
det man vill ha är solceller hybridväxelriktare och batterier,(solax fronius imeon etc). jordplan .
och en smart styrning.
Ferroamp fixar inte ödrift än
En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.
Vad krävs om man bara vill ladda batteriet med solcellerna vid strömavbrott?
Installationen måste vara fysiskt frånkopplad ifrån elnätet så att den helt omöjligt kan spänningssätta elnätet bakvägen, samt så behövs egen jord.
Så för min syster är det då alltså bättre att hon byter bil till en med V2L?
Så när strömmen går, då drar hon en skarvkabel från elbilen till vedpannans fläkt och till cirkulationspump.
Jag tror V2L är lite överskattat. Det krävs ju då att bilen verkligen finns tillgänglig samt en hel del pyssel att koppla in.
Är det viktigt med vedpannans drift kan en liten UPS vara bättre lösning.
Just det scenariot blev lite hypat i USA för något år sedan när någon orkan drog in och slog ut strömmen. Då kopplade folk 12v invertrar till sina bilar och körde lampor, kyl och frysar på elen för att undvika att få förstörd mat.
Har man värme som drar lite el, som en vedpanna med pump så är det ju rätt häftigt att det går att dra från ett jättebatteri på det viset. Knappast ofta vi har strömavbrott, men det är mycket känslan att det GÅR att göra så.
För korta ström avbrott är ju automatik bra, då märker man knappt att strömmen gått utan bara fortsätter som vanligt. Dessa strömavbrott är ju de absolut vanligaste också, tror att jag knapp haft ett som varat längre än 4 h. Korta avbrott är ju 8nte heller något större problem, värmen och kylskåp funkar ju utan att stå still.
Om det däremot skulle komma ett långt avbrott då jag egentligen behöver energin så skulle manuell inkoppling och V2L funka. Det bästa hade nog varit automatiskt för det korta avbrottet och att sedan med lite kopplande kunna använda bilen som tillskott. Säg också att det finns ström i stan vid snabbladdaren. Då skulle jag kunna ha 10 kWh hemma och sedan kunna fylla på med 20-40 kWh genom att åka och ladda bilarna. På det sättet skulle jag kunna klara mig länge utan ström. Lite prepper varning… men hade varit bra att ha möjligheten.
Har själv massa yta jag skulle kunna ha solceller på och sälja mer el men har varit olönsamt pga taket och för låga elpriser.
_____ Därutöver planerar regeringen också att lämna ett förslag om att ta bort kravet om att bland annat mikroproducenter av solenergi ska vara nettoanvändare, det vill säga har köpt mera el än man matat in på elnätet, för att helt slippa betala elnätsavgifter för den egenproducerade elen.
--------
Nu jäklar skall det planeras för mer elproduktion på sommarhuset. <3
Det kan vara så att du kan sänka ingående huvudsäkring men ha en högre utgående säkring. Troligen beroende på välvillighet hos nätbolaget. Vet åtminstone en som skaffade solceller som har det så.
Hur fungerar det med effektabonnemang och solceller? Om maxeffekten bara mäts på den ingående matningen, så borde ju det vara optimalt. Då kan man ju beställa en 63A-säkring, ha ett batteri som hjälper till att hålla nere topparna och sedan ha möjlighet att pumpa ut allt överskott över den stora säkringen.
Mäts det däremot även på den utgående matningen så faller ju det rätt platt..
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven