Tänkte väl. Ja då är det väl rimligare.Zalman3 skrev:1. Bara solcellerMWall skrev:Zalman3 skrev:Det är mycket intressant med batterier.pefreli skrev:Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
Nu kostar 9,6kWh batterier ca 10.000kr med stöd.
https://solcellen.nu/solceller-batteri/
Min kompis hade nyss ett 12 timmars elavbrott.
Hur mycket är det då värt att kunna köra på ett hemma batteri?
100 tkr för 9,6 kWh?!?!? kan ju OMÖJLIGEN finnas nån ekonomi i det. Man kan kanske tjäna några tior om dagen. Eller tänker jag fel?
Ca 90.000kr
2. Solceller och 9,6kWh batteri
Ca 100.000kr
Min syster som redan har solceller är sugen på att byta ut invertern och skaffa en ny hybridinverter och batterier.
Solceller + batteri
Moderator: Redaktion
Re: Solceller + batteri
Re: Solceller + batteri
Ska man ha en chans att få nån slags ekonomi och kapacitet i ett batterilager så ska man dels vara lite händig inom området samt få tag på begagnande elbilsbatterier och bygga ihop det själv.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Solceller + batteri
Du behöver inte nödvändigtvis använda begagnade elbilsbatterier, dom är ju knepiga att få tag på, kostar rätt mycket för sin kapacitet, kan vara degraderade, skadade etc.Jerker skrev:Ska man ha en chans att få nån slags ekonomi och kapacitet i ett batterilager så ska man dels vara lite händig inom området samt få tag på begagnande elbilsbatterier och bygga ihop det själv.
Det går däremot utmärkt att plocka ihop sitt eget batteri till förhållandevis låg kostnad med nya standardkomponenter idag, LiFePO4-batterier, BMS etc har sjunkit stadigt i pris och ökat rejält i kapacitet.
Den här kanalen om detta följer jag, Will bygger både on- och offgrid-system i parti och minut, och skräder inte orden när han upplever problem med kvalitet etc:
https://www.youtube.com/channel/UCoj6Rx ... Jme-5dnN0Q
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Solceller + batteri
Krav verkar inte finnas ännu, men div brandkårer har publicerat riktlinjer, och den springande punkten verkar vara att man skall ha den i en annan brandcell än där det sover människor. Om man har ett förråd eller ett garage och brandklass 60 minuter emellan så är det ok. Jag har tex. ett vidbyggt garage med gipsinnervägg och -tak samt brandklassad dörr (vanlig ytterdörr, typ). Garaget utgör därmed en egen brandcell, så där skulle det funka utmärkt att sätta ett batterilager.Thed75 skrev:Är det inte krav på att batterierna ska placeras i byggnad som inte påverkas så mycket i händelse av brand?
Annars går det ju bra att göra ett annat utrymme till brandcell, det är ju oftast bara en fråga om gips och dörr.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Solceller + batteri
Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7082
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Solceller + batteri
Absolut, blybatterier funkar fortfarande för detta ändamål, men LiFePO4 har många stora fördelar, och priserna har som sagt gått ned rejält, dom är också mycket säkrare än dom flesta andra typer av Li-Jon-batterier.mati skrev:Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Solceller + batteri
Nej blybatterier är inte bra,mati skrev:Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
först och främst har dom dålig verkningsgrad, du behöver stoppa in 1,5 kwh för att få ut 1kwh, att jämföra med ungefär 1,07 kwh från litiumbatterier föe 1 kwh ut.
Sen har du ju antal laddcykler som är neråt 500-1000st på blybatterier. Du kan få knallgas från dom (vätgas).
(jag har själv haft en batteribank på 30st 200ah AGM batterier).
Re: Solceller + batteri
Jaså är verkningsgraden så kass? Det trodde jag inte. Jag visste att den var sämre, men jag trodde att det handlar om några procent bara. Man får ju väga kostnader och nyttan mot varandra, men det är klart, är det så illa så försämras ju kalkylen avsevärt.mickeisol skrev:Nej blybatterier är inte bra,mati skrev:Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
först och främst har dom dålig verkningsgrad, du behöver stoppa in 1,5 kwh för att få ut 1kwh, att jämföra med ungefär 1,07 kwh från litiumbatterier föe 1 kwh ut.
Sen har du ju antal laddcykler som är neråt 500-1000st på blybatterier. Du kan få knallgas från dom (vätgas).
(jag har själv haft en batteribank på 30st 200ah AGM batterier).
Just i mitt fall spelar knallgasrisken ingen roll eftersom jag ska ändå ha allting ute i ladugården. Den är välventilerad om man kan uttrycka det så. Det finns ingen risk att en enda väteatom kan hålla sig kvar där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Solceller + batteri
Blybatterier funkar ju ute, men ska du ha litiumbatterier ute så går ju dom inge bra att ladda i minusgrader. Så då måste man ha värme på dom (och det tar ju energi).mati skrev:Jaså är verkningsgraden så kass? Det trodde jag inte. Jag visste att den var sämre, men jag trodde att det handlar om några procent bara. Man får ju väga kostnader och nyttan mot varandra, men det är klart, är det så illa så försämras ju kalkylen avsevärt.mickeisol skrev:Nej blybatterier är inte bra,mati skrev:Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
först och främst har dom dålig verkningsgrad, du behöver stoppa in 1,5 kwh för att få ut 1kwh, att jämföra med ungefär 1,07 kwh från litiumbatterier föe 1 kwh ut.
Sen har du ju antal laddcykler som är neråt 500-1000st på blybatterier. Du kan få knallgas från dom (vätgas).
(jag har själv haft en batteribank på 30st 200ah AGM batterier).
Just i mitt fall spelar knallgasrisken ingen roll eftersom jag ska ändå ha allting ute i ladugården. Den är välventilerad om man kan uttrycka det så. Det finns ingen risk att en enda väteatom kan hålla sig kvar där.
Jag tänkte själv skaffa batterier, men jag tror att jag försöker vänta till CATL:s natriumjonbatterier blir tillgängliga (dom skulle ju funka att ladda i minusgrader).
Annars med lite smart styrning (exvis home assistant/node red ) så kan man fixa bra kalkyl.
Re: Solceller + batteri
Fundera inte så mycket utan gör det. Du kommer bli supernöjd. Det enda Du kommer att ångra är att Du inte fått tummen ur tidigare.pefreli skrev:Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
Re: Solceller + batteri
Har ringt till några leverantörer. De svarar tydligen inte ens i telefon.Jojo skrev:Fundera inte så mycket utan gör det. Du kommer bli supernöjd. Det enda Du kommer att ångra är att Du inte fått tummen ur tidigare.pefreli skrev:Med ett allt svajjigare elpris ökar incitamentet att producera egen el samt lagra densamma för att kunna sälja dyrt vid topparna.
Någon mer än jag som funderar i dessa banor?
Någon som tagit in offerter och som räknat på payoff vid olika scenarion?
De säljer väl galet mycket nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Solceller + batteri
Behöver batteriet stå inomhus eller kan det stå i en carport? Bor i Skåne.
Hur stort är ett batteri på ca 10 kWh?
Hur stort är ett batteri på ca 10 kWh?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Solceller + batteri
Fördelar med att ha batteri, BMS mm inomhus är väl att det tex är en kontrollerad miljö (temperaturen i batteriet hålls på plusgrader) och dels så kan man låta alla förluster (spillvärme) komma till nytta som uppvärmning. Skydd mot väder och vind kommer på köpet, man behöver ej ha så hög IP-klassning.
Har man pool bör man ju kunna dumpa lite energitoppar där om man producerar för mycket mitt i sommaren. (samtidigt som man kan driva en extra kyl fylld med öl).
MVH PP.
Har man pool bör man ju kunna dumpa lite energitoppar där om man producerar för mycket mitt i sommaren. (samtidigt som man kan driva en extra kyl fylld med öl).
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- MarcusKovik
- Teslaägare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 22 jul 2021 01:14
Re: Solceller + batteri
Hur går det för Tesla och deras solceller och Powerwall i Sverige?
Greenelys inbjudningskod 5487012
https://app.greenely.se/contracts/referral/5487012/
https://app.greenely.se/contracts/referral/5487012/
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Solceller + batteri
Vi har precis beställt en anläggning med solceller, batteri och ö-drift. Merkostnaden för batteri och ö-drift stannar på 35.000kr men medger att vi sparar 2.500kr/år i nätavgift och ökar egenanvändningen av solel från 50% till 75% på våra 7,47kWp. Dessutom får vi nödström ett antal timmar vid strömavbrott.
Finns att läsa om här:
viewtopic.php?f=29&t=26798&hilit=Fronius
Finns att läsa om här:
viewtopic.php?f=29&t=26798&hilit=Fronius
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Solceller + batteri
Intressant!CrazyGang skrev:Vi har precis beställt en anläggning med solceller, batteri och ö-drift. Merkostnaden för batteri och ö-drift stannar på 35.000kr men medger att vi sparar 2.500kr/år i nätavgift och ökar egenanvändningen av solel från 50% till 75% på våra 7,47kWp. Dessutom får vi nödström ett antal timmar vid strömavbrott.
Finns att läsa om här:
viewtopic.php?f=29&t=26798&hilit=Fronius
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Solceller + batteri
Blybatterier mår inte alls bra av att laddas ur under (runt) 50% ofta. De sulfaterar.mati skrev:Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
Ett lithiumbatteri, tex LFP/LiFePo4 tål utan problem storq cykler så man behöver bara halva kapaciteten av lithiumbatt jämfört med bly för samma lagring(förutsatt att man inte tänker kära sönder sina blybatterier.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2272
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Solceller + batteri
Ska batteriet endast användas som backup blir det väl bara några få urladdningar per år.AAKEE skrev:Blybatterier mår inte alls bra av att laddas ur under (runt) 50% ofta. De sulfaterar.mati skrev:Egentligen är det väl rentav onödigt att använda sig av Li-Jon batterier som backupbatteri. Att blybatterier är tyngre och utrymmeskrävande spelar ju oftast ingen som helst roll i det sammanhanget. Samtidigt är de mycket billigare och brandfarliga är de inte heller.
Ett lithiumbatteri, tex LFP/LiFePo4 tål utan problem storq cykler så man behöver bara halva kapaciteten av lithiumbatt jämfört med bly för samma lagring(förutsatt att man inte tänker kära sönder sina blybatterier.
Blybatterier funkar bra att hålla 100% uppladdade i många år.
Finns även blybatterier för Telecom som kan laddas ur 80% och klarar ett antal cykler.
Men de passar inte för daglig cykling förstås.
Re: Solceller + batteri
Känner nu att det börjar bli dags för solceller hos mig. Jag får däremot noll respons från leverantörer så vet inte alls särskilt mycket än. Jag hoppas att det beror på att de härför mycket att göra och inte på komponentbrist.
Mina krav och förutsättningar:
1. 9 x 5 meter takyta med 28˚ lutning emot SydOst (huset har byggyta på 8,5x8,5)
2. Jag har 20A huvudsäkring.
3. Jag vill ha ett batteri med möjlighet till ö-drift vid strömavbrott. Jag vill inte sitta utan ström med solceller som producerar.
4. Jag vill ha möjlighet att addera mer batterikapacitet i efterhand när priserna på batteri blir lägre fram.
5. Det måste vara uppkopplat, alltså helst mot någon av de som Tibber kan hantera men funkar så klart med annan komplett lösning som kan fungera ihop med Easee.
6. Mitt betongtegeltak är mer än 40 år gammalt behöver bytas. En lösning som fungerar som tak och solceller kan därför vara intressant om det blir billigare. (Utseende oviktigt då det är baksidan av huset.)
7. Kan i teorin tänka mig att bygga det jag får själv om det blir billigare.
Något mer jag borde ha med?
Mina krav och förutsättningar:
1. 9 x 5 meter takyta med 28˚ lutning emot SydOst (huset har byggyta på 8,5x8,5)
2. Jag har 20A huvudsäkring.
3. Jag vill ha ett batteri med möjlighet till ö-drift vid strömavbrott. Jag vill inte sitta utan ström med solceller som producerar.
4. Jag vill ha möjlighet att addera mer batterikapacitet i efterhand när priserna på batteri blir lägre fram.
5. Det måste vara uppkopplat, alltså helst mot någon av de som Tibber kan hantera men funkar så klart med annan komplett lösning som kan fungera ihop med Easee.
6. Mitt betongtegeltak är mer än 40 år gammalt behöver bytas. En lösning som fungerar som tak och solceller kan därför vara intressant om det blir billigare. (Utseende oviktigt då det är baksidan av huset.)
7. Kan i teorin tänka mig att bygga det jag får själv om det blir billigare.
Något mer jag borde ha med?
Re: Solceller + batteri
Jag har batteri och solceller.
Laddar batteriet under natten nu under vintern så slipper dom höga priserna även när solen inte skiner.
Laddar batteriet under natten nu under vintern så slipper dom höga priserna även när solen inte skiner.
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Re: Solceller + batteri
Batteriet ser ju ganska behändigt ut. Hur stort är det (mått/vikt) samt hur många kWh är det på?Skee skrev:Jag har batteri och solceller.
Laddar batteriet under natten nu under vintern så slipper dom höga priserna även när solen inte skiner.
Går det att bygga ut vid behov?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Solceller + batteri
En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Solceller + batteri
Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.Zalman3 skrev:En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Solceller + batteri
Vad krävs om man bara vill ladda batteriet med solcellerna vid strömavbrott?Teslaspolen skrev:Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.Zalman3 skrev:En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Solceller + batteri
Installationen måste vara fysiskt frånkopplad ifrån elnätet så att den helt omöjligt kan spänningssätta elnätet bakvägen, samt så behövs egen jord.Zalman3 skrev:Vad krävs om man bara vill ladda batteriet med solcellerna vid strömavbrott?Teslaspolen skrev:Nej, det gör dom inte. Det kräver ytterligare utrustning än bara ett batteri.Zalman3 skrev:En fördel även med ett litet batteri.
Är att då fungerar solcellerna även vid ett strömavbrott.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A