Klimataktion för hemarbete?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av mikebike »

Vi har haft en policy på mitt jobb som innebär att man skall fika på bestämda tider (9 och 15), i fikarummet, inte på kontoret.
Vi har alltså en kaffebryggare, inte en kaffemaskin som gör kaffe 24/7.
Veckomöte tisdagar klockan 9 och då kan man göra egna smörgåsar.

Jag kommer klockan 7, så fika klockan 9 känns rimligt. De flesta kommer dock vid 9-tiden och börjar dagen med kaffe.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av Jontez »

Jag har haft förmånen att arbeta hemma under pandemin men från 1 oktober ska vi vara tillbaka till kontoret. Jag har dock sökt och fått ett nytt jobb hos en annan arbetsgivare där tjänsten beskrivs som "Digital Nomad" vilket jag såg som en riktigt bra förmån.
Jag tror det kommer bli väldigt vanligt att man ställer grav på sin arbetsgivare att vissa dagar ska vara okej att arbeta hemifrån.

Att bo på södra sidan om Stockholm och ha kontor på norra sidan kommer att bli en tuff utmaning om det var så att jag var tvungen att vara där 5 dagar i veckan, vilket jag slipper nu. Jag kommer förmodligen planera in och vara på plats 2 alt 3 dagar i veckan för att lära känna kollegor i början.
Efter att läst igenom hela tråden kan jag bara stämma in med att jag också känner mig bra mycket effektivare hemma, jag får i princip den dubbla mängden arbete utfört på samma tid, samt att jag slipper Stockholmstrafiken. Att hämta barn på förskola/skola är så otroligt mycket enklare när man jobbar hemifrån
Senast redigerad av Jontez, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av bjornnilsson »

mati skrev:
MWall skrev:
Jag brukar skoja om att min perfekta arbetsplats befinner sig på månens baksida, och folk tycker att det låter hemskt. Men det är så jag vill jobba. Ingenting som distraherar, man kan fokusera med alla sinnen på det man är bäst på. Kollegor är oftast bara i vägen.
Månens baksida är ju skitbra! Ungefär som i kontoret där jag sitter (i min bastu).

Och Jontez, grattis till det Digitala Nomaderiet.. hoppas du berättar för din gamla arbetsgivare att du fick ett nytt jobb där valfrihet var en möjlighet. Mer sånt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av mati »

Gillar begreppet "digital nomad" :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av MWall »

Jontez skrev:
Jag har haft förmånen att arbeta hemma under pandemin men från 1 oktober ska vi vara tillbaka till kontoret. Jag har dock sökt och fått ett nytt jobb hos en annan arbetsgivare där tjänsten beskrivs som "Digital Nomad" vilket jag såg som en riktigt bra förmån.
Jag tror det kommer bli väldigt vanligt att man ställer grav på sin arbetsgivare att vissa dagar ska vara okej att arbeta hemifrån.
Krävde ditt gamla jobb 100% närvaro?

Min kund har meddelat "minst 51%" på kontoret. Att "jobba på distans är en möjlighet och inte en rättighet" som de uttrycker det. Jag tycker väl att det ändå är rimligt och jag har själv inga problem med det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Gillar begreppet "digital nomad" :D
Det är inte så dumt. För ett par år sedan spenderade jag vintern i chiang mai, arbetade därifrån.
Är bra sugen på att vara borta hela vintern igen. Men blir bara en månad i år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av Jontez »

bjornnilsson skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Jag brukar skoja om att min perfekta arbetsplats befinner sig på månens baksida, och folk tycker att det låter hemskt. Men det är så jag vill jobba. Ingenting som distraherar, man kan fokusera med alla sinnen på det man är bäst på. Kollegor är oftast bara i vägen.
Månens baksida är ju skitbra! Ungefär som i kontoret där jag sitter (i min bastu).

Och Jontez, grattis till det Digitala Nomaderiet.. hoppas du berättar för din gamla arbetsgivare att du fick ett nytt jobb där valfrihet var en möjlighet. Mer sånt.
Tack! Ja jag ska ha ett avslutningssamtal i veckan (sista dagen på nuvarande arbetet är på torsdag) men jag testade mig positiv för Covid i fredags så det blev ett ordentligt stökigt avslut.... (är fullvaccinerad).
Men ja, det ska jag absolut berätta. Nu har man ju chansen att på ett konstruktivt sätt berätta vad man tycker och känner om företaget utan att riskera att trampa på någon på tårna.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av Jontez »

MWall skrev:
Jontez skrev:
Jag har haft förmånen att arbeta hemma under pandemin men från 1 oktober ska vi vara tillbaka till kontoret. Jag har dock sökt och fått ett nytt jobb hos en annan arbetsgivare där tjänsten beskrivs som "Digital Nomad" vilket jag såg som en riktigt bra förmån.
Jag tror det kommer bli väldigt vanligt att man ställer grav på sin arbetsgivare att vissa dagar ska vara okej att arbeta hemifrån.
Krävde ditt gamla jobb 100% närvaro?

Min kund har meddelat "minst 51%" på kontoret. Att "jobba på distans är en möjlighet och inte en rättighet" som de uttrycker det. Jag tycker väl att det ändå är rimligt och jag har själv inga problem med det.
Dom har väl aldrig krävt någon närvaro så, men det har hetat att vi ska tillbaka till kontoret nu när pandemin börjar lugna ner sig. Det hade säkert gått bra att komma med önskemål och förklara att jag hade gjort ett minst lika bra jobb hemifrån. Men jobbytet har fler dimensioner än att bara få jobba var ifrån jag vill. Mycket om att jag vill fortsätta min egen utveckling, men till syvende och sist blev det lönen som avgjorde att jag tog modet att byta arbetsgivare.

Det var ett bra uttryck din kund hade och det låter som en bra syn på att betrakta det som en möjlighet snarare än en rättighet.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av taliz »

Jontez skrev:
Det var ett bra uttryck din kund hade och det låter som en bra syn på att betrakta det som en möjlighet snarare än en rättighet.
Verkar ju inte vara en möjlighet 51% av tiden.
Undra hur de kom fram till den exakta siffran?
Är så sjukt mycket som är godtyckligt beslutat. Så som att tvinga folk tillbaka till kontoret trots att det varken gynnar folks hälsa, miljö eller - i slutänden det enda som räknas - produktiviteten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av Front242 »

just 51% har med försäkringar att göra. Mer än 50% på plats gör att arbetsgivarens försäkring gäller. Åtminstone gäller det ett statligt verk jag känner väl
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av taliz »

Front242 skrev:
just 51% har med försäkringar att göra. Mer än 50% på plats gör att arbetsgivarens försäkring gäller. Åtminstone gäller det ett statligt verk jag känner väl
Så de har varit oförsäkrade i nästan 2 år då?
Låter inte rimligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Front242 skrev:
just 51% har med försäkringar att göra. Mer än 50% på plats gör att arbetsgivarens försäkring gäller. Åtminstone gäller det ett statligt verk jag känner väl
Så de har varit oförsäkrade i nästan 2 år då?
Låter inte rimligt.

Har nog varit många undantagsregler som gällt under pandemin.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
Front242 skrev:
just 51% har med försäkringar att göra. Mer än 50% på plats gör att arbetsgivarens försäkring gäller. Åtminstone gäller det ett statligt verk jag känner väl
Så de har varit oförsäkrade i nästan 2 år då?
Låter inte rimligt.

Har nog varit många undantagsregler som gällt under pandemin.
Säkert, men det finns ju ändå gränser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av Front242 »

Jag har inte koll på vad som ligger bakom det här, men det var den informationen jag fick. Troligen någon sorts undantag killgissar jag oxå
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Front242 skrev:
just 51% har med försäkringar att göra. Mer än 50% på plats gör att arbetsgivarens försäkring gäller. Åtminstone gäller det ett statligt verk jag känner väl
Så de har varit oförsäkrade i nästan 2 år då?
Låter inte rimligt.

Har nog varit många undantagsregler som gällt under pandemin.
Säkert, men det finns ju ändå gränser.
Att de som kan jobba hemifrån skulle göra det var nog den mest effektiva åtgärden av alla. Varför skulle det vara över gränsen? Ja nån fick säkert lite ont i ryggen men va fan...
Användarvisningsbild
Larsf
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 sep 2021 23:38
Ort: Falun

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av Larsf »

Front242 skrev:
just 51% har med försäkringar att göra. Mer än 50% på plats gör att arbetsgivarens försäkring gäller. Åtminstone gäller det ett statligt verk jag känner väl
Det är väll denna regel många hänvisar till för 51%
https://www.publikt.se/nyhet/missforsta ... oret-23842
Tesla Model 3 LR 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av taliz »

Larsf skrev:
Front242 skrev:
just 51% har med försäkringar att göra. Mer än 50% på plats gör att arbetsgivarens försäkring gäller. Åtminstone gäller det ett statligt verk jag känner väl
Det är väll denna regel många hänvisar till för 51%
https://www.publikt.se/nyhet/missforsta ... oret-23842
Låter mer rimligt.
Ibland undrar man om inte hela systemet är ett enda stort missförstånd. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av OfarligTesla »

Larsf skrev:
Det är väll denna regel många hänvisar till för 51%
https://www.publikt.se/nyhet/missforsta ... oret-23842
Ja, så har de chefer/VDs jag rapporterat tolkat reglerna också, de har inte velat säga att min arbetsplats är hemma om jag vill utan de säger att min arbetsplats är kontoret men jag bestämmer själv om jag vill nyttja den.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klimataktion för hemarbete?

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Larsf skrev:
Front242 skrev:
just 51% har med försäkringar att göra. Mer än 50% på plats gör att arbetsgivarens försäkring gäller. Åtminstone gäller det ett statligt verk jag känner väl
Det är väll denna regel många hänvisar till för 51%
https://www.publikt.se/nyhet/missforsta ... oret-23842
Låter mer rimligt.
Ibland undrar man om inte hela systemet är ett enda stort missförstånd. :lol:
Fan det kan ju bli ett bra citat ju :mrgreen: :lol: den snor jag ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar