Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Jerka skrev:
Det är ändå lite sorgligt att man tvekar att köpa en Volvo, det svenskaste och finaste vi hade, på grund av att de tillverkas i ett land med dåliga arbetsvillkor, bristande mänskliga rättigheter och kolkraft som förstör miljön.
Men Volvos elbilar, c40 och xc40, tillverkas väl i Belgien? Är det också ett problem?
Är det ett problem?

Om vinsten från den tillverkningen hamnar i händerna på den Kinesiska militärdiktaturen – är det då ett problem?

Jag vet ju vad jag svarar på den frågan.
Troligtvis delar Li Shufu, volvos huvudägare, dina farhågor. Det är väl därför han har sina företag på Caymanöarna och brittiska jungfruöarna. /...
Vad har du för källa för det här påståendet?

Enligt SvD:

The ownerhip structure behind Volvo Cars (not to be mixed up with Volvo Group (Trucks, Buses, Construction Equipment et. al.)) was apparently secret until the the EIB (the European Investment Bank) demanded to be presented with this ownership structure since they were about to grant Volvo Cars a considerable loan. According to this article (and using the EIB as the source) the owners are:

Geely Holding Group owned by Li Shufu: 51%

The Daqing investementfund: 37% (This is one branch of the Chinese 'gov.')

An industrial area outside Shanghai: 12% (This is another branch of the Chinese 'gov.')

So it might seem that Geely Holding Group holds a miniscule majority post. However, out of the little more than 6 billion SEK (Swedish currency) Geely Holding Group paid Ford for this 51% share, ‘only’ 1,5 billion SEK of this money actually came from Geely Holiding Group. 1,5 billion SEK at a 10-15% interest rate came from Ford through some kind of sellers promissory note (if that’s the correct English term…) AND, the remaining 3 billion SEK Geely/Li Shufu had to borrow through banks owned by the Chinese government. The loan from Ford has since been repaid by more loans through banks owned by the Chinese government. Hence: Volvo Cars is currently, as I understand it, in reality in fact owned by the very, very undemocratic Chinese dictatorial ‘government’.

När Geely 'köpte' Volvo PV så ägde de således mindre än 15%. Resten ägdes direkt av den kinesiska staten.

Källa på att dessa ägarförhållanden ändrats idag?

Enligt SvD finns det vidare uppgifter om att Geelys vinst 2011 till 51% bestod av ett bidrag från kinesiska staten.

Utifrån det tycker jag det är befogat att fråga sig: Hur mycket av den vinst som Geely gjort innan de köpte Volvo PV var bidrag från kinesiska staten?

Samt:

Med vilka pengar betalade Geely sin mindre än 15% stora andel 2009 när Ford sålde? Hur mycket av dessa pengar var ackumulerade bidrag från kinesiska staten?
Det var ju i alla medier i samband med börsintroduktionen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/volv ... tteparadis
SwedishAdvocate
Inlägg: 5472
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars

Inlägg av SwedishAdvocate »

Har rättat några felaktiga formuleringar i mitt inlägg ovan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tveksam klimatnytta med dagens elbilar från Volvo Cars

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Informationen i mitt inlägg ovan är kanske inte riktigt sann. Volvo cars börsnoterades nyligen. Hittar ingen riktigt bra källa, men enligt Expressen som i sin tur hämtar sina uppgifter från Dagens Industri så planerade Geely att sälja mellan 15 och 24 procent av aktierna i och med börsintroduktionen. Det framgår dock inte hur mycket av rösterna på bolagsstämman som dessa aktier utgör. Så kanske är det någon annan än kinesiska staten som idag äger mellan 15 och 24 procent av aktierna i Volvo PV idag.

Någon som hur mycket som börsnoterades, hur många röster på bolagsstämman de aktierna representerar samt vem som äger de här aktierna?

Källa: https://www.expressen.se/dinapengar/vol ... 28-oktoer/
Om jag inte minns fel så kontrollerar Geely 80% av både röster och kapital efter börsintroduktionen. I o m introduktionen fick Volvo 20 miljarder i kapitaltillskott för att säkra närmaste tidens utvecklingen av elbilar.

Värt att notera är att Volvo dels har 50% ägarandel i Polestar värt ca 80 miljarder om Polestars börsintroduktion blir som tänkt och dels äger 20% av Lynk & CO värt ca 15 miljarder enligt tidningen Privata Affärer. Volvos börsvärde är f n ca 175 miljarder enligt Avanza varav alltså 95 miljarder utgörs av Polestar och Lynk och 80 miljarder utgör Volvo PV.

https://www.privataaffarer.se/volvo-car ... ertecknad/

https://www.privataaffarer.se/di-volvo- ... -i-munnen/

Edit: såg nu att Geely äger 82%
Skriv svar