Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Enligt den här artikeln i Recharge verkar det inte säkert att begränsningen om 700k skjuts upp. :?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... imatbonus/
Regeringen har även sagt att bilar som kostar mer än 700.000 kronor inte ska få någon klimatbonus om de registreras efter årsskiftet. Pressmeddelande från Miljödepartementet idag säger inget om denna nya gräns påverkas.
Är ju helt jävla otroligt. Vad är det då inte fattar? Är ju väldigt snart 1 jan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av martinot »

ChristerSjo skrev:
termosen skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Det känns ju helt klart som en bra idé att börja se bonusen just som en bonus. Det är roligt när man får den, men det är inte självklart att det sker. Det är ingenting som bör ingå i kalkylen när man skaffar en elbil idag.
Tror du har helt rätt approach.

Gällande förmånsvärden och beskattning så måste man nog också betrakta det som lite av ett lotteri, och inte heller något som man kan räkna med logiskt hur de kommer förändra sig över tid.

Bra att ha lite marginal och luft i sina kalkyler när omgivning och regler är ganska oförutsägbara, och speciellt så om man skall skaffa elbil som förmånsbil.
Men det är ju exakt så ett skattesystem inte ska fungera. Det ska vara planerbart och logiskt, allt annat urholkar tilltron och viljan att faktiskt betala skatt. Det hattande fram och tillbaka nu skapar en osäkerhet på marknaden, med kast fram och tillbaka istället för stabilitet och fokus på verksamheter, inte på vad politiker kan tänkas hitta på för nästa halvår.
Svenska skattesystemet har väl aldrig varit direkt logiskt. De gör en stor skattereform och sedan efter 10-15 år är det slarvsylta av den reformen.
Jo, och just när det gäller beskattning av förmånsbilar, och speciellt sådana som är elbilar, så förändras det just nu varje halvår/år fram och tillbaka.

Svårt att planera då, och speciellt när det gäller inköp av miljö/elbilar på företag, så är det extra hög risk att allt kan ändras inom ett år.

Med denna realiteten i bakhuvudet så är ända möjligheten att ha stora marginaler och "slack" i sina kalkyler (alternativt att skippa både elbilar och förmånsbilar/personalbilar helt, som vissa företag och arbetsgivare nu börjat göra som tröttnat på krånglet och ändrandet fram och tillbaka).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av DanneLKPG »

ChristerSjo skrev:
DanneLKPG skrev:
slugger75 skrev:
Yes och han gjorde tydligt att det INTE behöver förklaras nåt mer. Cirkulera. Diskutera om nåt annat.
Ja tydligen var det så tydligt att han tydligen nöjde sig med att läsa den tydliga förklaringen på min tydliga bild från den tydliga länken i huvudinlägget.
Detta är ett forum där tanken är att man skall hjälpa varandra. Då kan man ha attityd och ödmjukhet efter det också.
Självklart, men det kan vara bra att läsa tråden man skriver i innan man ställer en fråga som det redan finns svar på. Särskilt när svaret är i huvudinlägget och är vad hela tråden handlat om.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av mastodontfilmsmats »

mati skrev:
Det känns ju helt klart som en bra idé att börja se bonusen just som en bonus. Det är roligt när man får den, men det är inte självklart att det sker. Det är ingenting som bör ingå i kalkylen när man skaffar en elbil idag.
Vilket isåfall borde gå hantera som falsk marknadsföring eller bedrägeri eller helt enkelt någon form av avtalsbrott. Nu är jag förvisso part i målet som elbilsköpare som väntar på bonusutbetalning :lol: , men för en som köpt bil i år efter stor vånda och svåra bekymmer för att elbilar är så FÖRBANNAT DYRA att köpa så är en bonus på 60kSEK otroligt värdefull. Att då sitta i juni/juli (och fortfarande :roll: ) och få höra att pengarna är slut sedan länge... är inte annat än en katastrof för de som faktiskt bryr sig (exvis jag) så pass att de väljer att satsa en stor del pengar på elbilar trots att de samtliga ligger utanför en normalinkomsthushålls egentliga räckvidd.

Det är också den signal som går ut från handlare, från näringslivet, från politiker; att de pengarna kommer du få om 6 månader; köp du. Allt du behöver är följande; fyll bara i den här lappen (som ser ut som den är skriven på en fikarast av en sjundeklassare) och lämna nånstans utan att du får kvittens på att du lämnat in den. Det finns en enda anledning att du inte får dem direkt, och det är att du inte ska exportera biljäveln till typ Finland för att tjäna pengar på den. Du ska sedan våndas och själv fråga om du lyckats lämna in papperet på rätt brevlåda, adresserat till rätt ställe och sedan hoppas på att posten, du, jultomten, sisco och den stackars handläggaren på Transportstyrelsen inte gjort något fel på väg dit. Bank-ID? neh. Kvittens?. pft.

För mig är de 60kSEK jag förmodligen eventuellt kanske sannolikt kommer att få inte på något sätt livsviktiga, men nära på. Jag klarar mig på min knegarlön ändå, men jag har också i min våldsamt stretchade kalkyl defacto kallt räknat med pengarna i min TCO.

Jag brukar ha försiktiga åsikter officiellt när det gäller politik eftersom jag vet att det faktiskt är svårt att få det att inte bommas något längs vägen, att man tappar bort någon etc eller att någon får alldeles för mycket för att man tappade bort någon åt "fel" håll eller nåt; det är svårt att förutse resultatet... Men det här är det egentligen EN sak, EN ENDA SAK att hantera. Då ska man fan öronmärka ORDENTLIGT med pengar dit, och inte nå jävla mynt i botten på säcken; skulle det sedan råka bli över, så lägg de pengarna på nya gardiner till himmelssängen i Rosenbad eller vad fan som helst; kanske en utredning om varför pengarna blev över. Det handlar om trovärdighet och om ekonomi. 45000 elbilar, 3000 sålda sedan pengarna slut. 42000 samtal till transportstyrelsen om de fått in rätt papper, om de väntar på mer pengar etc.

För mig är de pengarna som jag eventuellt kanske sannolikt möjligen snart förmodligen kommer få viktiga för livskvaliteten. För miljön har jag som individ satsat en hel del; Det stod mellan en bensinsål Ford focus för 200kSEK eller en elbil för 500kSEK. 300kSEK är ganska många liter bensin, bensinpriset till trots. Jag valde elbilen för miljöns skull.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av martinot »

EU stoppar ändring av bonus-malus i Sverige

https://www.dagensps.se/motor/eu-stoppa ... i-sverige/

Regeringens nya förslag om ändrad bonus till elbilar och laddhybrider stoppas. Ändringarna av bonus-malussystemet kan krocka med EU:s regler för statsstöd.
– De planerade ändringarnas utformning och ikraftträdande är beroende av en diskussion som förs med Europeiska kommissionen kring ändringarnas förenlighet med EU:s statsstödsregelverk, uppger Miljödepartementet i ett pressmeddelande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av mati »

mastodontfilmsmats skrev:
mati skrev:
Det känns ju helt klart som en bra idé att börja se bonusen just som en bonus. Det är roligt när man får den, men det är inte självklart att det sker. Det är ingenting som bör ingå i kalkylen när man skaffar en elbil idag.
Vilket isåfall borde gå hantera som falsk marknadsföring eller bedrägeri eller helt enkelt någon form av avtalsbrott.
Tyvärr inte. Miljöbonusen är villkorad, den betalas ut i den mån det finns finansiella medel. Står nånstans. Jag orkar inte leta, men så är det tyvärr. Staten har naturligtvis sett till att hålla sig ryggen fri ifall pengarna inte räcker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av termosen »

mati skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
mati skrev:
Det känns ju helt klart som en bra idé att börja se bonusen just som en bonus. Det är roligt när man får den, men det är inte självklart att det sker. Det är ingenting som bör ingå i kalkylen när man skaffar en elbil idag.
Vilket isåfall borde gå hantera som falsk marknadsföring eller bedrägeri eller helt enkelt någon form av avtalsbrott.
Tyvärr inte. Miljöbonusen är villkorad, den betalas ut i den mån det finns finansiella medel. Står nånstans. Jag orkar inte leta, men så är det tyvärr. Staten har naturligtvis sett till att hålla sig ryggen fri ifall pengarna inte räcker.
Vilket i sig inte borde vara lagligt, att säga att bonus gäller, men i lagen skrivs in "i mån av medel". Så ska man inte behandla medborgarna, som betalar deras löner.
Model Y LR
Model S 100D -18
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Sedan står det ju iofs i ordet, bonus ;)

Men i all marknadsföring etc blaha så förutsätts att bonus betalas ut; även om alla säljare och tyckande politiker VET att det redan är slut pengar i den initiala pengapungen så är det inte så man uttrycker sig.
En lätt ändring i marknadsföringen i bonus/malus hade varit (men med mycket stor sannolikthet ej "godkänts" av lobbyn) att kalla det "klimatbonus till de första <3000*> bilarna som säljs under året"; men detta hade sannolikt lett till intressanta elbilsförsäljningssiffror över året... :lol:
*sätt in rätt siffra
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av mati »

termosen skrev:
Vilket i sig inte borde vara lagligt, att säga att bonus gäller, men i lagen skrivs in "i mån av medel". Så ska man inte behandla medborgarna, som betalar deras löner.
Visst är upplägget lite konstigt, eftersom bilköpare som tvingas betala malus inte kan komma undan med ursäkten att de råkar ha slut på pengar. Staten får dock sätta sådana villkor för sig själv. Men det är inte unikt för Sverige. I Tyskland finns samma klausul. Skillnaden är väl bara att tyska staten har budgeterat ett tillräckligt stort belopp så det räcker för alla. För där vill staten verkligen att folk skaffar elbil. I Sverige har man ju uppenbarligen utgått ifrån - och hoppats - att folk ändå inte vill köpa elbilar. Man har räknat med högre skatteintäkter från malus-sidan, men trodde att ingen skulle skaffa elbil.
Är man lite konspiratorisk så skulle man kunna komma på idén att den otroligt dåliga laddinfrastrukturen i Sverige spelar staten väl i händerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av MWall »

Centern kommer inte rösta på sossarnas budget utan det lär bli högerbudgeten som vinner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jx ... ens-budget

Vad får det för konsekvenser på elbilsfronten? Nån som kan alternativen?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Dexter86 »

MWall skrev:
Centern kommer inte rösta på sossarnas budget utan det lär bli högerbudgeten som vinner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jx ... ens-budget

Vad får det för konsekvenser på elbilsfronten? Nån som kan alternativen?
Va d inte någon av dom pariterna som inte ville h bonus osv alls ?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av MWall »

Dexter86 skrev:
MWall skrev:
Centern kommer inte rösta på sossarnas budget utan det lär bli högerbudgeten som vinner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jx ... ens-budget

Vad får det för konsekvenser på elbilsfronten? Nån som kan alternativen?
Va d inte någon av dom pariterna som inte ville h bonus osv alls ?

Ja, jag tycker ju att bonusen bör fasas ut snarast. Finns ingen anledning att göda stora multinationella företag med skattepengar i onödan. Vill de sälja sina elbilar, och det vill dem för att slippa böter, så kommer de sänka priserna om efterfrågan viker.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Bruno »

Det gör vi väl även genom reseavdragen? Om du får bidrag för resor till och från jobbet på bränslet? Och då stöttar vi även diktaturer...
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Dafro »

Håller helt med om att den borde bort men människor behöver få en chans att planera, kan inte vara ett lotteri som nu.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av dstr »

Dexter86 skrev:
MWall skrev:
Centern kommer inte rösta på sossarnas budget utan det lär bli högerbudgeten som vinner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jx ... ens-budget

Vad får det för konsekvenser på elbilsfronten? Nån som kan alternativen?
Va d inte någon av dom pariterna som inte ville h bonus osv alls ?
Det jag kommer ihåg fritt ur huvudet är att det som ligger i skuggbudgeten för 2022 är att alla får bonus (gränsen vid 700k blir inte av) och lägre gränsen inte sänks.

Efter 16.00 röstas det. Då håller vi som väntar på 70k tummarna för att höständringsbudgeten går igenom.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:
Håller helt med om att den borde bort men människor behöver få en chans att planera, kan inte vara ett lotteri som nu.
Fasas ut skrev iaf jag. :) Nu är det lite hit och dit men det beror på en gravt inkompetent regering.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Dafro »

Läste väl lite fort och tolkade in mer.

Lägg lite pengar på stolpar istället
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Bruno »

MWall skrev:
Ja, jag tycker ju att bonusen bör fasas ut snarast.
Beror väl på vad MWall menade med "snarast"? ;)
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Bruno »

Vidare har regeringen i höständringsbudgeten för 2021 föreslagit att anslaget för klimatbonus ska tillföras ytterligare 1 900 miljoner kronor. Riksdagen beslutar om höständringsbudgeten den 24 november. Om riksdagen beslutar i enlighet med regeringens förslag kommer Transportstyrelsen att kunna återuppta utbetalningen av klimatbonus i början av december.

https://www.regeringen.se/artiklar/2021 ... narelaggs/

Så detta ska beslutas idag? Vet inte vad M/KD/SD vill men de ville inte höja Malus iaf.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av RagWal »

Bruno skrev:
Vidare har regeringen i höständringsbudgeten för 2021 föreslagit att anslaget för klimatbonus ska tillföras ytterligare 1 900 miljoner kronor. Riksdagen beslutar om höständringsbudgeten den 24 november. Om riksdagen beslutar i enlighet med regeringens förslag kommer Transportstyrelsen att kunna återuppta utbetalningen av klimatbonus i början av december.

https://www.regeringen.se/artiklar/2021 ... narelaggs/

Så detta ska beslutas idag? Vet inte vad M/KD/SD vill men de ville inte höja Malus iaf.
Det luktar väl sänkt bensin o dieselskatt. Rakt ner i diket enligt mig.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av MWall »

RagWal skrev:
Bruno skrev:
Vidare har regeringen i höständringsbudgeten för 2021 föreslagit att anslaget för klimatbonus ska tillföras ytterligare 1 900 miljoner kronor. Riksdagen beslutar om höständringsbudgeten den 24 november. Om riksdagen beslutar i enlighet med regeringens förslag kommer Transportstyrelsen att kunna återuppta utbetalningen av klimatbonus i början av december.

https://www.regeringen.se/artiklar/2021 ... narelaggs/

Så detta ska beslutas idag? Vet inte vad M/KD/SD vill men de ville inte höja Malus iaf.
Det luktar väl sänkt bensin o dieselskatt. Rakt ner i diket enligt mig.

Nån direkt roll för klimatet spelar det ju inte, som Miljöpartiet hävdar. Däremot kanske det blir nån krona billigare för de som har det tufft ekonomiskt. Och eftersom jag ömmar mer för glesbygden än för symbolpolitik a la MP så...

Hur mycket det påverkar efterfrågan på nya fossilbilar kan vi diskutera. Jag tror det är ytterst marginellt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Maw »

+1 på det..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av taliz »

RagWal skrev:
Bruno skrev:
Vidare har regeringen i höständringsbudgeten för 2021 föreslagit att anslaget för klimatbonus ska tillföras ytterligare 1 900 miljoner kronor. Riksdagen beslutar om höständringsbudgeten den 24 november. Om riksdagen beslutar i enlighet med regeringens förslag kommer Transportstyrelsen att kunna återuppta utbetalningen av klimatbonus i början av december.

https://www.regeringen.se/artiklar/2021 ... narelaggs/

Så detta ska beslutas idag? Vet inte vad M/KD/SD vill men de ville inte höja Malus iaf.
Det luktar väl sänkt bensin o dieselskatt. Rakt ner i diket enligt mig.
Det vore otroligt korkat. Vi har ju inte högre skatt än övriga EU.
Däremot har vi krav på högre andel inblandning av syntetiskt bränsle, vilket är vad som drivit upp priset.
Det är det kravet man borde sänka.
Undersökningar visar nämligen att det syntetiska bränslet leder till MER utsläpp.

Skulle vi sänka kravet på inblandning till att motsvara övriga EU-länder så skulle priserna gå ner betydligt.
Det vore då en win-win-win. Mindre utsläpp, lägre pris, samma skatteintäkter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Maw »

Mest Motor skriver om detta

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -tillfors/
Klimatbonusen räddad trots budgetkaos

Pengar till klimatbonusen strömmar ur statens kassor. Riksdagen har beslutat om 1,9 miljarder extra till utbetalning av klimatbonus trots Regeringens budgetnederlag.
Regeringen vill också införa ett tak för klimatbonusen så att det bara är bilar som kostar under 700.000 kronor (enligt Skatteverkets prislista) som får klimatbonus.

Denna förändring är uppskjuten till den 1 juli 2022. Om ett tak innebär en besparing är omdiskuterat då förändringen kan leda till att färre dyrare bilar säljs och därme minskar momsintäkterna.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Nya regler för klimatbonusen senareläggs

Inlägg av Dexter86 »

Var står det på regeringens hemsida att det ska skjutas upp till 1 juli ?
Har för mig det stod 3-6 månader, så kan likagärna vara i mars april maj juni det införs också?
Skriv svar