Rethinking Humanity

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1575
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Rethinking Humanity

Inlägg av pefreli »

Ännu en tankeväckande film från RethinkX.

Kommer vi kunna hantera utmaningarna och de massiva förändringarna vi står inför eller kommer vi likt tidigare civilisationer att kollapsa?

För första gången på 10.000 år ser vi vad som ligger runt hörnan. Vi har ett val. Frågan är om vi tar möjligheten. Jag hoppas det för mina barn och kommande generationers skull.

Filmen är 30 min och mkt sevärd.

TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1575
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Rethinking Humanity

Inlägg av pefreli »

Ingen som sett filmen?

Den inger ju faktiskt en del hopp i all pessimism och dyspotism.

Men det hänger på en skör tråd och det är hög tid att vi stakar ut vägen fram.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Rethinking Humanity

Inlägg av renes »

pefreli skrev:
Ingen som sett filmen?

Den inger ju faktiskt en del hopp i all pessimism och dyspotism.

Men det hänger på en skör tråd och det är hög tid att vi stakar ut vägen fram.
Jo, jag har sett den och är helt övertygad om att han (de) har rätt. Det är ett mycket mer nyanserat och konstruktivt sätt att se på framtiden jämfört med de destruktiva ideologier vi hör mest av i nutiden, som Extinction Rebellion och andra liknande.

Jag tror skarpt på att räddningen och framtiden hör mer teknologi och utveckling till än mindre. Medeltiden var inte särskilt bra för mänskligheten eller miljön, så dit ska vi inte tillbaka.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1575
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Rethinking Humanity

Inlägg av pefreli »

Ja, det är en betydligt mer optimistisk syn på framtiden.

Men det kommer krävas stora förändringar och det verkar det finnas ett stort motstånd kring…

Det finns ju de som hävdar att hela klimathysterin är någon form av vänstervriden konspiration.

Här får dessa konspiratörer en lösning som inte nödvändigtvis behöver driva oss vänsterut. Men då kan man inte ducka för frågan längre.

Hög tid för verkstad med andra ord.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rethinking Humanity

Inlägg av bjelkeman »

Synd att de överanvänt onödiga animationer etc.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Rethinking Humanity

Inlägg av renes »

pefreli skrev:
Det finns ju de som hävdar att hela klimathysterin är någon form av vänstervriden konspiration.
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror mer på att det är en manifestation av "Hanlon's razor".

Med det inte sagt att jag inte tror på att vi har allvarliga klimatförändringar och att de är orsakade av mänskligheten, det är ju tämligen självklart. Men skillnaden ligger i hur man kommer ur det: genom att gå framåt eller att gå bakåt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1575
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Rethinking Humanity

Inlägg av pefreli »

Vi ser överallt att det finns ett stort motstånd mot förändringar. Visst kan det vara ett utslag av dumhet/okunskap i många fall men min bild är att många helt enkelt, trots att de egentligen vet bättre, tar strid för att de vill BEVARA sin livsstil alternativt har motstridiga ekonomiska intressen.

Som filmen tar upp så har samtliga tidigare mänskliga civilisationer dukat under och vi är den första som faktiskt har möjlighet att kunna förstå, hantera och kanske lösa våra problem.

Vi behöver bli bättre på att se möjligheterna som finns. På samma sätt som det finns ”tipping points” i klimatfrågan så finns det även inom teknikutvecklingen.

PF (Precision Fermentation) är ett bra exempel. Att framställa mjölk syntetiskt är oerhört mkt effektivare än att föda upp mjölkkor på gräs som sedan fysiskt ska mjölkas. Är det rimligt att vi i framtiden framställer mjölk på ett så ineffektivt sätt?

Det finns hur mkt som helst att jobba med. Men vi kan inte samtidigt klamra oss fast vid hur det alltid har varit…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1575
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Rethinking Humanity

Inlägg av pefreli »

”The Pattern of Disruption” - Del 1

https://rethinkdisruption.com/the-patte ... isruption/
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar