Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2405
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Gå över till elfordon fort eller gå i konkurs Bara att välja
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Kommer absolut bli tufft för Ford, GM, Mercedes och Volvo att överleva, men klart mycket tuffare för BMW och Toyota.
Vidare, de som satsar på 2030 (tex. Volvo) istället för 2040 kommer troligen ha en mycket större chans att överleva teknologiskiftet.
Vidare, de som satsar på 2030 (tex. Volvo) istället för 2040 kommer troligen ha en mycket större chans att överleva teknologiskiftet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Men VW och Diess som tycks vilja gå mot elbilar fort, hur kan de inte skriva på detta? Skickade de fel personer till mötet? Tycker de avtalet är felformulerat eller nåt? Tror de på annat än elbilar och inte vill lpsa sig? Fattar inte....
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Frågan är varför de ska skriva på detta? Analogin med tjock-TV var ganska träffande; hur många TV-tillverkare skrev på avtal om att inte producera tjock-TV efter 2015? Hur många tjock-TV tillverkas 2021?RagWal skrev:Men VW och Diess som tycks vilja gå mot elbilar fort, hur kan de inte skriva på detta? Skickade de fel personer till mötet? Tycker de avtalet är felformulerat eller nåt? Tror de på annat än elbilar och inte vill lpsa sig? Fattar inte....
Det är lagstiftare och konsumenter som ska avgöra vilka produkter som köps, tillverkarna ska producera det som går att sälja och förstås försöka förutse vad som kommer att gå att sälja.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Shell har blivit fällda i Holland och nu stäms även VW på motsvarande grunder. Kan inte juridiken, men intressant iaf.Maw skrev:Frågan är varför de ska skriva på detta? Analogin med tjock-TV var ganska träffande; hur många TV-tillverkare skrev på avtal om att inte producera tjock-TV efter 2015? Hur många tjock-TV tillverkas 2021?RagWal skrev:Men VW och Diess som tycks vilja gå mot elbilar fort, hur kan de inte skriva på detta? Skickade de fel personer till mötet? Tycker de avtalet är felformulerat eller nåt? Tror de på annat än elbilar och inte vill lpsa sig? Fattar inte....
Det är lagstiftare och konsumenter som ska avgöra vilka produkter som köps, tillverkarna ska producera det som går att sälja och förstås försöka förutse vad som kommer att gå att sälja.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... ataktivist
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Det kan ju finnas flera orsaker till detta.
Motståndet mot elbilar är ju som bekant större i inre norrland, bristande laddinfrastruktur anges ofta som orsak. I Sverige är det i sammanhanget relativt enkelt att förtäta antalet laddstolpar/parker. Betydligt värre är det i flera nationer och kontinenter, Centralafrika, Grönland, Mongoliet, Australien för att nämna några.
Motståndet mot elbilar är ju som bekant större i inre norrland, bristande laddinfrastruktur anges ofta som orsak. I Sverige är det i sammanhanget relativt enkelt att förtäta antalet laddstolpar/parker. Betydligt värre är det i flera nationer och kontinenter, Centralafrika, Grönland, Mongoliet, Australien för att nämna några.
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
vovven skrev:Det kan ju finnas flera orsaker till detta.
Motståndet mot elbilar är ju som bekant större i inre norrland, bristande laddinfrastruktur anges ofta som orsak. I Sverige är det i sammanhanget relativt enkelt att förtäta antalet laddstolpar/parker. Betydligt värre är det i flera nationer och kontinenter, Centralafrika, Grönland, Mongoliet, Australien för att nämna några.
Motståndet må vara stort men det är då väldigt vanligt med elbilar i inre norrland.Motståndet mot elbilar är ju som bekant större i inre norrland
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... aste-lanenEn ganska utbredd uppfattning är att elbilar är något för storstäderna men flest nyregistrerade elbilar i förhållande till antalet bilar finns ändå i Jämtlands län.
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Det återstår att se faktiskt.NiklasTesla skrev:Gå över till elfordon fort eller gå i konkurs Bara att välja
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Som sagt det är nästan som att skriva på om att sluta med tjock-TV till 2040. En stor skillnad är ändå att det är fler jobb och politiska röster som står på spel.
Det verkar troligt att när de stora ICE-företagen går i konkurs så kommer deras respektive länder att bejla ut dem och låta dem fortsätta i begränsad omfattning med befintlig ICE-verksamhet för att rädda jobben. De förvandlas till zombieföretag som många flygbolag och banker runt om i världen redan gjort. Något annat vore politiskt självmord. Är det vad man tar höjd för genom att inte skriva på?
Det verkar troligt att när de stora ICE-företagen går i konkurs så kommer deras respektive länder att bejla ut dem och låta dem fortsätta i begränsad omfattning med befintlig ICE-verksamhet för att rädda jobben. De förvandlas till zombieföretag som många flygbolag och banker runt om i världen redan gjort. Något annat vore politiskt självmord. Är det vad man tar höjd för genom att inte skriva på?
Teslaägare sedan 2013
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
Knappast troligt..Olof Tenghoff skrev:Som sagt det är nästan som att skriva på om att sluta med tjock-TV till 2040. En stor skillnad är ändå att det är fler jobb och politiska röster som står på spel.
Det verkar troligt att när de stora ICE-företagen går i konkurs så kommer deras respektive länder att bejla ut dem och låta dem fortsätta i begränsad omfattning med befintlig ICE-verksamhet för att rädda jobben. De förvandlas till zombieföretag som många flygbolag och banker runt om i världen redan gjort. Något annat vore politiskt självmord. Är det vad man tar höjd för genom att inte skriva på?
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040
I vissa fall och i viss grad kanske. Sverige avstod att bränna pengar på Saab. Trollhättan överlevde ändå, säkert med olika typer av omställningsbidrag. Större bolag i tex Tyskland blir jobbigare om de inte levererar det som efterfrågas i volym och i tid.Maw skrev:Knappast troligt..Olof Tenghoff skrev:Som sagt det är nästan som att skriva på om att sluta med tjock-TV till 2040. En stor skillnad är ändå att det är fler jobb och politiska röster som står på spel.
Det verkar troligt att när de stora ICE-företagen går i konkurs så kommer deras respektive länder att bejla ut dem och låta dem fortsätta i begränsad omfattning med befintlig ICE-verksamhet för att rädda jobben. De förvandlas till zombieföretag som många flygbolag och banker runt om i världen redan gjort. Något annat vore politiskt självmord. Är det vad man tar höjd för genom att inte skriva på?
Min känsla är att kommande åren lär de som kan leverera batteribilar få göra det nästan utan konkurrens så länge de är i närheten av prisvärdhet. Norge har passerat övergången, Sverige börjar komma upp rejält på S-kurvan i BEV vs övriga varianter och Europa i stort kommer passera 50% närmaste säg 5 åren. Olika i olika regioner och i olika prissegment. Den som kan leverera billigare bilar (200-300kSEK) i volym får göra det så det blir korsdrag i lagerportarna. Detta givet att bilarna verkligen produceras...
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729