I vissa fall och i viss grad kanske. Sverige avstod att bränna pengar på Saab. Trollhättan överlevde ändå, säkert med olika typer av omställningsbidrag. Större bolag i tex Tyskland blir jobbigare om de inte levererar det som efterfrågas i volym och i tid.Maw skrev:Knappast troligt..Olof Tenghoff skrev:Som sagt det är nästan som att skriva på om att sluta med tjock-TV till 2040. En stor skillnad är ändå att det är fler jobb och politiska röster som står på spel.
Det verkar troligt att när de stora ICE-företagen går i konkurs så kommer deras respektive länder att bejla ut dem och låta dem fortsätta i begränsad omfattning med befintlig ICE-verksamhet för att rädda jobben. De förvandlas till zombieföretag som många flygbolag och banker runt om i världen redan gjort. Något annat vore politiskt självmord. Är det vad man tar höjd för genom att inte skriva på?
Min känsla är att kommande åren lär de som kan leverera batteribilar få göra det nästan utan konkurrens så länge de är i närheten av prisvärdhet. Norge har passerat övergången, Sverige börjar komma upp rejält på S-kurvan i BEV vs övriga varianter och Europa i stort kommer passera 50% närmaste säg 5 åren. Olika i olika regioner och i olika prissegment. Den som kan leverera billigare bilar (200-300kSEK) i volym får göra det så det blir korsdrag i lagerportarna. Detta givet att bilarna verkligen produceras...