Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av Peter Andersson »



Flera biljättar tvekar inför löfte om endast nollutsläppsbilar till 2040.

En global överenskommelse om nollutsläppsfordon till 2040 har svårt att få stöd efter att flera biljättar och stater fått kalla fötter. Orsakerna till varför varierar.

Överenskommelsen var tänkt att läggas fram under onsdagen på klimattoppmötet Cop26 i Glasgow. Ett av överenskommelsens ställningstaganden är att ”arbeta för att försäljningen av alla nya bilar och skåpbilar ska ha nollutsläpp vid 2040, och senast 2035 på ledande marknader”, rapporterar Financial Times.  

Volvo Cars, Ford, General Motors och Daimler uppges vara redo att skriva under överenskommelsen. Volvo har ju till exempel som mål att bli ett renodlat elbilsmärke redan 2030. 

Men flera globala biljättar ser ut att backa. Skälen bakom skiljer sig åt.

Kinas kolkraft stör VW

Volkswagen anger Kinas brist på engagemang för att fasa ut kolkraften som orsak, enligt uppgifter. 

BMW menar att omställningen från förbränningsmotorer kommer att ta längre tid än väntat och prioriterar i stället att minska utsläppen i leverantörskedjan samt använda mer återvunnet material. Dessutom finns det en ”påtaglig osäkerhet” kring utvecklingen av laddinfrastrukturen för de olika marknaderna, uppger bolaget. 

Toyota uppges tveka inför att skriva på av liknande skäl som BMW – olika marknader har olika förutsättningar för elektrifiering.

USA, Kina och Tyskland tvekar

Överenskommelsen ska även skrivas under av stater. Men USA, Kina och Tyskland – alla tre stora bilmarknader – tvekar.  

https://www.nyteknik.se/fordon/flera-bi ... 40-7024092
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av Bjelke »

BMW och Toyota fortsätter att streta emot iaf :(
2040 liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av StefL »

Biljtillverkarna må ju själva tycka vad de vill - men i slutänden är det konsumenterna som väljer vilka produkter de kommer att efterfråga. Och det kan förstås bidra till att saken "löser sig själv" genom att de som inte levererar det som efterfrågas slås ut.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av martinot »

Peter Andersson skrev:
Volvo Cars, Ford, General Motors och Daimler uppges vara redo att skriva under överenskommelsen. Volvo har ju till exempel som mål att bli ett renodlat elbilsmärke redan 2030. 

USA, Kina och Tyskland tvekar

Överenskommelsen ska även skrivas under av stater. Men USA, Kina och Tyskland – alla tre stora bilmarknader – tvekar.  

https://www.nyteknik.se/fordon/flera-bi ... 40-7024092
Väldigt bra av Volvo, GM, Mercedes och Ford!

Synd att tom. det stora elbilslandet Kina tvekar.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av Bjelke »

StefL skrev:
Biljtillverkarna må ju själva tycka vad de vill - men i slutänden är det konsumenterna som väljer vilka produkter de kommer att efterfråga. Och det kan förstås bidra till att saken "löser sig själv" genom att de som inte levererar det som efterfrågas slås ut.
Håller med 100%
Men det borde dom ju fatta lite själv också kan man tycka, det är ju ett bra tag kvar till 2040 liksom, hur
farligt kan det vara att skriva på nu liksom?
Nåja, det kommer att lösa sig ändå, iaf i stora delar av världen (jag tror att det även kommer att gå
åt samma håll i dom fattigare delarna av världen faktiskt, det är inte direkt grattis med soppa där men
sol har dom gott om ;) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av Maw »

Det är väl viktigare att lagstiftarba i olika länder sätter upp klara spelregler för när ICE inte längre får säljas.

Då behöver inte biltillverkarna lova något utan det ger liksom sig självt.. ;)
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Det är väl viktigare att lagstiftarba i olika länder sätter upp klara spelregler för när ICE inte längre får säljas.

Då behöver inte biltillverkarna lova något utan det ger liksom sig självt.. ;)
Ja, man diskuterar ju bara försäljning av nya bilar. Man utgår från att efterfrågan kommer vara helt nere på noll antar jag så att förbudet bara passerar.
Vad säger man om import av begagnade förmodan? Om det, mot förmodan, fortfarande saknas alternativ inom alla fordonstyper när förbudet träder i kraft, kommer det gå att importera begagnade ICE-fordon från länder som har lagt förbudet senare.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av RagWal »

Om man inte kan skriva på förbud mot nyförsäljning av förbränningsfordon 2040, då undrar jag vad man har för ambitioner till förändring öht.
Skämmes.

Som att förbjuda försäljning av tjock-tv till 2030.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av Credde »

Dessutom finns det en ”påtaglig osäkerhet” kring utvecklingen av laddinfrastrukturen för de olika marknaderna, uppger bolaget.
Detta som BMW säger är väl faktisk ett orsak till kanske varför det inte har gått snabbare, men man kan inte använda det som ursäkt. Tesla är väl dom enda som har fattat att ska det funka så måste vi själva bygga laddinfrastrukturen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av backe »

RagWal skrev:
Om man inte kan skriva på förbud mot nyförsäljning av förbränningsfordon 2040, då undrar jag vad man har för ambitioner till förändring öht.
Skämmes.

Som att förbjuda försäljning av tjock-tv till 2030.

Vilka har skrivit på förbud om försäljning av tjock-tv? Skäms på de som inte skrivit på detta, vad har de för ambitioner egentligen...

Tror att det kommer lösa sig själv faktiskt, finns ingen efterfrågan så kommer det inte tillverkas ICE-bilar.
Dock kanske det kommer fortsätta finnas behov någonstans i marginalen som man inte löst ännu, då är det väl ingen större mening att ha gjort ett förbud för det 19 år innan det ska träda i kraft?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2409
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av NiklasTesla »

Gå över till elfordon fort eller gå i konkurs :) Bara att välja
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av martinot »

Kommer absolut bli tufft för Ford, GM, Mercedes och Volvo att överleva, men klart mycket tuffare för BMW och Toyota.

Vidare, de som satsar på 2030 (tex. Volvo) istället för 2040 kommer troligen ha en mycket större chans att överleva teknologiskiftet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av RagWal »

Men VW och Diess som tycks vilja gå mot elbilar fort, hur kan de inte skriva på detta? Skickade de fel personer till mötet? Tycker de avtalet är felformulerat eller nåt? Tror de på annat än elbilar och inte vill lpsa sig? Fattar inte....
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av Maw »

RagWal skrev:
Men VW och Diess som tycks vilja gå mot elbilar fort, hur kan de inte skriva på detta? Skickade de fel personer till mötet? Tycker de avtalet är felformulerat eller nåt? Tror de på annat än elbilar och inte vill lpsa sig? Fattar inte....
Frågan är varför de ska skriva på detta? Analogin med tjock-TV var ganska träffande; hur många TV-tillverkare skrev på avtal om att inte producera tjock-TV efter 2015? Hur många tjock-TV tillverkas 2021?

Det är lagstiftare och konsumenter som ska avgöra vilka produkter som köps, tillverkarna ska producera det som går att sälja och förstås försöka förutse vad som kommer att gå att sälja.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av RagWal »

Maw skrev:
RagWal skrev:
Men VW och Diess som tycks vilja gå mot elbilar fort, hur kan de inte skriva på detta? Skickade de fel personer till mötet? Tycker de avtalet är felformulerat eller nåt? Tror de på annat än elbilar och inte vill lpsa sig? Fattar inte....
Frågan är varför de ska skriva på detta? Analogin med tjock-TV var ganska träffande; hur många TV-tillverkare skrev på avtal om att inte producera tjock-TV efter 2015? Hur många tjock-TV tillverkas 2021?

Det är lagstiftare och konsumenter som ska avgöra vilka produkter som köps, tillverkarna ska producera det som går att sälja och förstås försöka förutse vad som kommer att gå att sälja.
Shell har blivit fällda i Holland och nu stäms även VW på motsvarande grunder. Kan inte juridiken, men intressant iaf.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... ataktivist
vovven
Inlägg: 66
Blev medlem: 06 aug 2021 11:04

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av vovven »

Det kan ju finnas flera orsaker till detta.
Motståndet mot elbilar är ju som bekant större i inre norrland, bristande laddinfrastruktur anges ofta som orsak. I Sverige är det i sammanhanget relativt enkelt att förtäta antalet laddstolpar/parker. Betydligt värre är det i flera nationer och kontinenter, Centralafrika, Grönland, Mongoliet, Australien för att nämna några.
backe
Inlägg: 1738
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av backe »

vovven skrev:
Det kan ju finnas flera orsaker till detta.
Motståndet mot elbilar är ju som bekant större i inre norrland, bristande laddinfrastruktur anges ofta som orsak. I Sverige är det i sammanhanget relativt enkelt att förtäta antalet laddstolpar/parker. Betydligt värre är det i flera nationer och kontinenter, Centralafrika, Grönland, Mongoliet, Australien för att nämna några.
Motståndet mot elbilar är ju som bekant större i inre norrland
Motståndet må vara stort men det är då väldigt vanligt med elbilar i inre norrland.
En ganska utbredd uppfattning är att elbilar är något för storstäderna men flest nyregistrerade elbilar i förhållande till antalet bilar finns ändå i Jämtlands län.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... aste-lanen
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av MWall »

NiklasTesla skrev:
Gå över till elfordon fort eller gå i konkurs :) Bara att välja
Det återstår att se faktiskt.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av Olof Tenghoff »

Som sagt det är nästan som att skriva på om att sluta med tjock-TV till 2040. En stor skillnad är ändå att det är fler jobb och politiska röster som står på spel.

Det verkar troligt att när de stora ICE-företagen går i konkurs så kommer deras respektive länder att bejla ut dem och låta dem fortsätta i begränsad omfattning med befintlig ICE-verksamhet för att rädda jobben. De förvandlas till zombieföretag som många flygbolag och banker runt om i världen redan gjort. Något annat vore politiskt självmord. Är det vad man tar höjd för genom att inte skriva på?
Teslaägare sedan 2013
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av Maw »

Olof Tenghoff skrev:
Som sagt det är nästan som att skriva på om att sluta med tjock-TV till 2040. En stor skillnad är ändå att det är fler jobb och politiska röster som står på spel.

Det verkar troligt att när de stora ICE-företagen går i konkurs så kommer deras respektive länder att bejla ut dem och låta dem fortsätta i begränsad omfattning med befintlig ICE-verksamhet för att rädda jobben. De förvandlas till zombieföretag som många flygbolag och banker runt om i världen redan gjort. Något annat vore politiskt självmord. Är det vad man tar höjd för genom att inte skriva på?
Knappast troligt..
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Flera biljättar tvekar om bara elbilar 2040

Inlägg av RagWal »

Maw skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Som sagt det är nästan som att skriva på om att sluta med tjock-TV till 2040. En stor skillnad är ändå att det är fler jobb och politiska röster som står på spel.

Det verkar troligt att när de stora ICE-företagen går i konkurs så kommer deras respektive länder att bejla ut dem och låta dem fortsätta i begränsad omfattning med befintlig ICE-verksamhet för att rädda jobben. De förvandlas till zombieföretag som många flygbolag och banker runt om i världen redan gjort. Något annat vore politiskt självmord. Är det vad man tar höjd för genom att inte skriva på?
Knappast troligt..
I vissa fall och i viss grad kanske. Sverige avstod att bränna pengar på Saab. Trollhättan överlevde ändå, säkert med olika typer av omställningsbidrag. Större bolag i tex Tyskland blir jobbigare om de inte levererar det som efterfrågas i volym och i tid.

Min känsla är att kommande åren lär de som kan leverera batteribilar få göra det nästan utan konkurrens så länge de är i närheten av prisvärdhet. Norge har passerat övergången, Sverige börjar komma upp rejält på S-kurvan i BEV vs övriga varianter och Europa i stort kommer passera 50% närmaste säg 5 åren. Olika i olika regioner och i olika prissegment. Den som kan leverera billigare bilar (200-300kSEK) i volym får göra det så det blir korsdrag i lagerportarna. Detta givet att bilarna verkligen produceras...
Skriv svar