Right To Charge

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Right To Charge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
Det gör skulle faktiskt kunna underlätta elbiksägandet för en hel del människor som bor i lägenhet.

https://www.vibilagare.se/nyheter/lagen ... da-elbilen
I en ny rapport som Vi Bilägare tagit del av har Energimyndigheten bland annat tittat närmare på något som kallas ”right to charge”, eller ”rätt att ladda” som finns i olika utsträckning i vissa andra länder. Det ökar makten för lägenhetsbor – fastighetsägaren eller hyresvärden kan då behöva giltiga skäl till att neka installation av elbilsladdare om de boende efterfrågar det.
Är det något att titta närmare på även i Sverige?

– Absolut, det tror vi. I andra länder är det olika intresseföreningar som drivit på den här förändringen.
Finns det någon intresseförening i Sverige som driver den här frågan?

...Och som även driver frågan om att kommunerna ska vara skyldiga att tillhandahålla personliga parkeringsplatser med relevant laddmöjlighet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Right To Charge

Inlägg av Fredrik j »

Här kan ni läsa en analys som naturvårdsverket har gjort i ämnet "framtiden för parkering och nya bostäder".
Kan ni hitta någonting alls om laddmöjligheter i dokumentet?
Häpnadsväckande att det är från oktober 2020.

https://old.naturskyddsforeningen.se/si ... ngen_1.pdf

Istället blandar man sånt här:
Skärmbild 2021-11-26 113651.png
med sånt här:
Skärmbild 2021-11-26 113855.png
Slutsatsen blir att det så är så osäkert att vi skiter i det och hoppas på att det faktum att vi skiter i det minskar risken för en utveckling i "fel" riktning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Right To Charge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Här kan ni läsa en analys som naturvårdsverket har gjort i ämnet "framtiden för parkering och nya bostäder".
Kan ni hitta någonting alls om laddmöjligheter i dokumentet?
Häpnadsväckande att det är från oktober 2020.

https://old.naturskyddsforeningen.se/si ... ngen_1.pdf

/...
På vilket sätt menar du att den skrivelsen skulle vara från "Naturvårdsverket"?

Jag tycker det framgår rätt tydligt att det istället är en partsinlaga från Naturskyddsföreningen, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Right To Charge

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Här kan ni läsa en analys som naturvårdsverket har gjort i ämnet "framtiden för parkering och nya bostäder".
Kan ni hitta någonting alls om laddmöjligheter i dokumentet?
Häpnadsväckande att det är från oktober 2020.

https://old.naturskyddsforeningen.se/si ... ngen_1.pdf

/...
På vilket sätt menar du att den skrivelsen skulle vara från "Naturvårdsverket"?

Jag tycker det framgår rätt tydligt att det istället är en partsinlaga från Naturskyddsföreningen, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna...
Ja. Felskrivet av mig. Naturskyddsföreningen menar jag naturligtvis. Men den speglar ganska bra hur kommunerna resonerar när man detaljplanerar.

Att det är en partsinlaga från fastighetsägare (eller byggbolag) är ju tydligt. Man vill kunna välja själv om man ska bygga parkeringar. När bristen upptäcks är man redan långt bort med pengarna. Det är kommunerna (och invånarna) som blir sittande med problemet.

Den intressanta frågan kvarstår. Varför nämns inte laddmöjligheter överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Right To Charge

Inlägg av IcePic »

mikebike skrev:
Igår var det f.ö. fullt på alla laddplatser i MoS.
Har du kollat på andra plan? Finns ett område med laddare på plan 1 och två områden på plan 2 bortsett från Tesla-destinations-laddarna (där två jämt är sönder).
Tesla M3 LR..
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Right To Charge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
.../ Den intressanta frågan kvarstår. Varför nämns inte laddmöjligheter överhuvudtaget?
Tja... Varför vill Naturskyddsföreningen ha mindre bilar?... Och så lyckas de dessutom få med sig Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna i en partslinlaga om det här... Det är väl inte så konstigt om de hoppar jämfota av glädje då...

Oavsett: Som med allting annat så finns det bara en sak som kommer ändra på det här – och det är som vanligt gammal hederlig politisk aktivism. Och då menar jag så klart inte en och en (även om det säkert också kan hjälpa), utan istället största möjliga sammanslutning av medborgare tillsammans...

Edit: Kom på ett lite småroligt tillägg...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Right To Charge

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Den intressanta frågan kvarstår. Varför nämns inte laddmöjligheter överhuvudtaget?
Tja... Varför vill Naturskyddsföreningen ha mindre bilar?...

Oavsett: Som med allting annat så finns det bara en sak som kommer ändra på det här – och det är som vanligt gammal hederlig politisk aktivism. Och då menar jag så klart inte en och en (även om det säkert också kan hjälpa), utan istället största möjliga sammanslutning av medborgare tillsammans...
Problem är att många medborgare faktiskt tror att det kommer behövas betydligt färre parkeringsplatser i framtiden. Sen står man själv där med sin laddsladd i handen och undrar var den ska kopplas in. Sen tycker man det är allas problem. Även den som inte var så korkad att man bosatte sig där man inte kan ladda en elbil ska vara med och bidra till lösningen...

Jag tror många av oss skulle bli förvånade av hur många som tycker dokumentet är en bra analys.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Right To Charge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
.../ Även den som inte var så korkad att man bosatte sig där man inte kan ladda en elbil ska vara med och bidra till lösningen... /...
Jag tror alla som bor i flerfamiljshus är fullkomligt villiga att betala kostnaden för en parkeringsplats med laddmöjlighet. Problemet är ju att det idag i princip är totalt omöjligt oavsett hur mycket man är villig att betala.

Detta samtidigt som det finns ett nära oändligt antal parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar precis överallt.

Rimligt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Right To Charge

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Även den som inte var så korkad att man bosatte sig där man inte kan ladda en elbil ska vara med och bidra till lösningen... /...
Jag tror alla som bor i flerfamiljshus är fullkomligt villiga att betala kostnaden för en parkeringsplats med laddmöjlighet. Problemet är ju att det idag i princip är totalt omöjligt oavsett hur mycket man är villig att betala.

Detta samtidigt som det finns ett nära oändligt antal parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar precis överallt.

Rimligt?
Sen kan ju jag tycka att det bör vara ett BONUS/MALUS-system för parkeringsplatser vid flerfamiljshus också. Har man elbil ska parkeringsplatsen subventioneras. Har man istället en G-Wagon/Audi Q7 eller dylikt ska man få betala extra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Right To Charge

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Även den som inte var så korkad att man bosatte sig där man inte kan ladda en elbil ska vara med och bidra till lösningen... /...
Jag tror alla som bor i flerfamiljshus är fullkomligt villiga att betala kostnaden för en parkeringsplats med laddmöjlighet. Problemet är ju att det idag i princip är totalt omöjligt oavsett hur mycket man är villig att betala.

Detta samtidigt som det finns ett nära oändligt antal parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar precis överallt.

Rimligt?
Det oändliga antalet parkeringsplatser för bensin och dieselslukande stadsjeepar återfinns ju där någon vill att dom ska vara. T.ex. vid köpcentrum.

Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...

Bor man redan fel och inte kan rätta till det finns det naturligtvis en sympati. Men om man nyligen flyttat in i en bostad utan att säkra laddmöjlighet får man skylla sig själv enligt samma princip att någon som fortfarande kör dieselbil får skylla sig själv att det blir dyrt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Right To Charge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
.../ Men om man nyligen flyttat in i en bostad utan att säkra laddmöjlighet får man skylla sig själv enligt samma princip att någon som fortfarande kör dieselbil får skylla sig själv att det blir dyrt.
Intressant åsikt.

Jag är naturligtvis fullkomligt oense med det du uttrycker ovan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Right To Charge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Det oändliga antalet parkeringsplatser för bensin och dieselslukande stadsjeepar återfinns ju där någon vill att dom ska vara. T.ex. vid köpcentrum.

Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...
1. Det närmast oändliga antalet parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar återfinns t.ex även i stadsdelarna Slottstaden och Ribersborg i Malmö. Skulle förvåna mig mycket om Malmö skiljer sig avsevärt från Stockholm och Göteborg. Nu har ju tydligen Stockholm uttryckt politisk vilja att ändra på det. I Malmö dock -- not so much...

2.
Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...
Nu förstår jag ju inte riktigt hur du tänker. Är det någon som föreslagit det här?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Right To Charge

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Det oändliga antalet parkeringsplatser för bensin och dieselslukande stadsjeepar återfinns ju där någon vill att dom ska vara. T.ex. vid köpcentrum.

Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...
1. Det närmast oändliga antalet parkeringsplatser för bensin- och dieselslukande stadsjeepar återfinns t.ex även i stadsdelarna Slottstaden och Ribersborg i Malmö. Skulle förvåna mig mycket om Malmö skiljer sig avsevärt från Stockholm och Göteborg. Nu har ju tydligen Stockholm uttryckt politisk vilja att ändra på det. I Malmö dock -- not so much...

2.
Gör tankeexperimentet med ett köpcentrum där endast elbilar fick parkeras...
Nu förstår jag ju inte riktigt hur du tänker. Är det någon som föreslagit det här?
Nej. Du påpekade att det är ett problem att man inte kan ladda en bil vid ett hyreshus samtidigt som du sammankopplade det med att det finns gott om parkeringsplatser utan laddning överallt.
Tankeexperimentet skulle kanske leda till anledningen till varför det finns parkeringsplatser överallt för bilar som inte behöver laddas.
Naturligtvis för att det finns någon som vill bilarnas ägare ska välja att konsumera just där.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Right To Charge

Inlägg av mikebike »

IcePic skrev:
mikebike skrev:
Igår var det f.ö. fullt på alla laddplatser i MoS.
Har du kollat på andra plan? Finns ett område med laddare på plan 1 och två områden på plan 2 bortsett från Tesla-destinations-laddarna (där två jämt är sönder).
Ja, vi parkerar normalt på plan -1 och där finns typ 16 laddplatser. En gång parkerade vi på plan -2 och där fanns 8 platser om jag kommer ihåg rätt.
Vad jag vet har inga laddplatser tillkommit på flera år, men antalet laddbara bilar har ökat.
Dessutom laddade bara drygt hälften av bilarna igår, d.v.s. laddboxen lyste blått.

Skyltningen är f.ö. rätt usel, och varken MoS egen app eller InCharges app ger någon vägledning. Innan jag köpte min Tesla promenerade jag igenom hela parkeringshuset för att leta laddstolpar
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Right To Charge

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Men om man nyligen flyttat in i en bostad utan att säkra laddmöjlighet får man skylla sig själv enligt samma princip att någon som fortfarande kör dieselbil får skylla sig själv att det blir dyrt.
Intressant åsikt.

Jag är naturligtvis fullkomligt oense med det du uttrycker ovan.
Vad som är värdefullt i en bostad förändras ju över tid. Ligger det långt fram och är svårt att förutse tycker jag man kan ha förståelse för det. Om det därimot ligger i närtid tycker jag att man kan få ta ansvar för sitt val själv. Precis som man förväntar sig att den fossilbilsägare ska ta ansvar för att man valt fel bränsle vid senaste bilbytet.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Right To Charge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
.../ Naturligtvis för att det finns någon som vill bilarnas ägare ska välja att konsumera just där.
Med all respekt, men i fallet med Ribersborg och Slottstaden i Malmö (samt dylika områden i andra städer) så tror jag mer att det handlar om att det fanns någon som runt år 1950 tyckte att det kanske skulle kunna vara bra ifall alla invånarna i flerfamiljshusen hade någonstans att parkera sina bilar.

Men idag är det ju inte ~1950 längre, och det finns något som kallas för Man-Made Global Warming och som tyvärr är ett rätt rejält problem. Och då kan man ju tycka att det är rätt hög tid att vidta åtgärder för att adressera det här problemet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Right To Charge

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Men om man nyligen flyttat in i en bostad utan att säkra laddmöjlighet får man skylla sig själv enligt samma princip att någon som fortfarande kör dieselbil får skylla sig själv att det blir dyrt.
Intressant åsikt.

Jag är naturligtvis fullkomligt oense med det du uttrycker ovan.
Vad som är värdefullt i en bostad förändras ju över tid. Ligger det långt fram och är svårt att förutse tycker jag man kan ha förståelse för det. Om det därimot ligger i närtid tycker jag att man kan få ta ansvar för sitt val själv. Precis som man förväntar sig att den fossilbilsägare ska ta ansvar för att man valt fel bränsle vid senaste bilbytet.
Som sagt: Jag har ingen som helst förståelse för det här resonemanget. Vi får helt enkelt enas om att vara helt oense.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Right To Charge

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Naturligtvis för att det finns någon som vill bilarnas ägare ska välja att konsumera just där.
Med all respekt, men i fallet med Ribersborg och Slottstaden i Malmö (samt dylika områden i andra städer) så tror jag mer att det handlar om att det fanns någon som runt år 1950 tyckte att det kanske skulle kunna vara bra ifall alla invånarna i flerfamiljshusen hade någonstans att parkera sina bilar.

Men idag är det ju inte ~1950 längre, och det finns något som kallas för Man-Made Global Warming och som tyvärr är ett rätt rejält problem. Och då kan man ju tycka att det är rätt hög tid att vidta åtgärder för att adressera det här problemet...
Precis. Som att kanske kräva en parkeringsplats med laddning när kommunerna planerar framtida bebyggelse?
Skulle ju inte förvåna mig om det sitter någon i malmö och planerar att bygga bostäder på just den där marken i vilka man planerar 0,1 bil/hushåll baserat på undersökningar likt den från naturskyddsföreningen.
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Right To Charge

Inlägg av IcePic »

mikebike skrev:
IcePic skrev:
mikebike skrev:
Igår var det f.ö. fullt på alla laddplatser i MoS.
Har du kollat på andra plan? Finns ett område med laddare på plan 1 och två områden på plan 2 bortsett från Tesla-destinations-laddarna (där två jämt är sönder).
Ja, vi parkerar normalt på plan -1 och där finns typ 16 laddplatser. En gång parkerade vi på plan -2 och där fanns 8 platser om jag kommer ihåg rätt.
Vad jag vet har inga laddplatser tillkommit på flera år, men antalet laddbara bilar har ökat.
Dessutom laddade bara drygt hälften av bilarna igår, d.v.s. laddboxen lyste blått.

Skyltningen är f.ö. rätt usel, och varken MoS egen app eller InCharges app ger någon vägledning. Innan jag köpte min Tesla promenerade jag igenom hela parkeringshuset för att leta laddstolpar
Ja, det är surt att hitta. Men de två på plan #2 är rätt nära varandra, fast man får gå/åka runt uppgången närmast laddarna till "baksidan" så finns det fler där.

Från deras sida: "Du hittar 16 laddningsstationer på plan -1 och 42 platser på plan -2 i vårt garage."
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Right To Charge

Inlägg av point1 »

mikebike skrev:
Det hjälper ju föga om fastigheten saknar parkeringsplatser.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, kommunen måste ordna laddplatser. Det är kommunen som äger gatorna och tar (rejält) betalt för parkeringen.
Nu råkar jag bo Sveriges sämsta kommun när det gäller kommunala laddplatser.
Sedan tidigare finns sex (6!) laddplatser på 2,3 kW. Gratis att ladda, men parkeringen kostar (extra).
Nu finns dessutom sju (7!) laddstolpar på 2 x 22 kW.
Ingen i min stadsdel.
I en kommun med närmare 100 000 invånare!
Jag mejlade hur mycket som helst med Solna kommun att få det installerat på den plats vi hyr av dom/Signalisten, men de vägrar. Sålde faktiskt elbilen nu och har gått tillbaka till dieselbil, blev för jobbigt att behöva åka iväg enbart för att ladda den och ställa bilen i 4-6 timmar för att ladda den.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Right To Charge

Inlägg av mikebike »

IcePic skrev:
mikebike skrev:
IcePic skrev:
mikebike skrev:
Igår var det f.ö. fullt på alla laddplatser i MoS.
Har du kollat på andra plan? Finns ett område med laddare på plan 1 och två områden på plan 2 bortsett från Tesla-destinations-laddarna (där två jämt är sönder).
Ja, vi parkerar normalt på plan -1 och där finns typ 16 laddplatser. En gång parkerade vi på plan -2 och där fanns 8 platser om jag kommer ihåg rätt.
Vad jag vet har inga laddplatser tillkommit på flera år, men antalet laddbara bilar har ökat.
Dessutom laddade bara drygt hälften av bilarna igår, d.v.s. laddboxen lyste blått.

Skyltningen är f.ö. rätt usel, och varken MoS egen app eller InCharges app ger någon vägledning. Innan jag köpte min Tesla promenerade jag igenom hela parkeringshuset för att leta laddstolpar
Ja, det är surt att hitta. Men de två på plan #2 är rätt nära varandra, fast man får gå/åka runt uppgången närmast laddarna till "baksidan" så finns det fler där.

Från deras sida: "Du hittar 16 laddningsstationer på plan -1 och 42 platser på plan -2 i vårt garage."
42 platser på plan -2?
Då har jag letat dåligt. Å andra sidan är det knappast aktuellt att åka ut ur garaget och åka till nästa våningsplan bara för att få ladda 14 kWh. Men jag skall kolla (till fots) nästa gång jag är där. Vi kanske får byta rutiner om det fortsättningsvis är fullt på plan -1. Problemet är att det tagit nästan ett år att lära frun hitta tillbaks till bilen på nuvarande platsen. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Right To Charge

Inlägg av helix »

Som nämnt tidigare i tråden är det en del på gång i Solna. Vi fick in 10 nyöppnade laddstationer i Solna förra veckan på ChargeFinder (Virta som operatör). Här är länk till en av stationerna på Centrumslingan med 4 laddare och övriga ligger i närheten:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gan/gepmpn

Angående MoS finns det 62 laddplatser fördelade på plan -1, -2:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... via/e6zepk
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Right To Charge

Inlägg av mikebike »

helix skrev:
Som nämnt tidigare i tråden är det en del på gång i Solna. Vi fick in 10 nyöppnade laddstationer i Solna förra veckan på ChargeFinder (Virta som operatör). Här är länk till en av stationerna på Centrumslingan med 4 laddare och övriga ligger i närheten:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gan/gepmpn

Angående MoS finns det 62 laddplatser fördelade på plan -1, -2:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... via/e6zepk
"En del på gång" Mycket lite jämfört med t.ex. Stockholm.
Det som saknas i Solna är laddstolpar där folk bor. De allra flesta laddpunkterna i Solna är avsedda för besökare. I MoS får man parkera två timmar (fyra om man är medlem), sedan börjar det kosta pengar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Right To Charge

Inlägg av Olten »

mikebike skrev:
helix skrev:
Som nämnt tidigare i tråden är det en del på gång i Solna. Vi fick in 10 nyöppnade laddstationer i Solna förra veckan på ChargeFinder (Virta som operatör). Här är länk till en av stationerna på Centrumslingan med 4 laddare och övriga ligger i närheten:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gan/gepmpn

Angående MoS finns det 62 laddplatser fördelade på plan -1, -2:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... via/e6zepk
"En del på gång" Mycket lite jämfört med t.ex. Stockholm.
Det som saknas i Solna är laddstolpar där folk bor. De allra flesta laddpunkterna i Solna är avsedda för besökare. I MoS får man parkera två timmar (fyra om man är medlem), sedan börjar det kosta pengar.
Du har väl inte hittat alla ? :D
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Right To Charge

Inlägg av point1 »

helix skrev:
Som nämnt tidigare i tråden är det en del på gång i Solna. Vi fick in 10 nyöppnade laddstationer i Solna förra veckan på ChargeFinder (Virta som operatör). Här är länk till en av stationerna på Centrumslingan med 4 laddare och övriga ligger i närheten:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gan/gepmpn

Angående MoS finns det 62 laddplatser fördelade på plan -1, -2:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... via/e6zepk
Fortfarande lika många i Råsunda som för 7 år sedan när jag köpte min första Tesla. 1 station. Har gått tillbaka till diesel nu för jag tröttna på idioterna som styr kommunen…
Skriv svar