Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Holve »

Det där med att ladda ack tanken på natten har jag funderat på.
Jag har en tank på 2000L med elpatron i.
Elpatronen är på 9Kw.

Skulle ju kunna fylla på lite billig värme.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av LarsL »

Säkert bara skräp men inte sämre än ett billigt element.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... mp-008299/
FA1C4CF2-1F54-49C4-B1C8-54050C8C70CE.jpeg
Nect
elbilist
Inlägg: 1544
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Nect »

LarsL skrev:
Har man direktverkande el är det ju uppenbart att köpa en luft-luft. De är ju relativt billiga och betalar sig snabbt. Dessutom kan de användas som AC på sommaren.
Det kan man tycka! Dagens luft-luft är ganska effektiva i kylläget med. Tidigare så sparade man inte så mycket pengar totalt sett på året om man körde värme på vintern och kyla på sommaren (kylan förbrukade strömmen som man sparat in på vintern) :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Dafro »

Håller med, installerade 4 värmepumpar för att ha som ac för kylan via frikyla från bergvärmen inte räckte till och jag är glad att vi installerade solceller också. Vi förbrukar mer el på sommaren än vintern…

Bergvärmepumpen kör jag numer bara på natten 22-23 grader vilket ger sköna golv på morgonen och då huset är välisolerat och jag har ventilation med återvinning så håller det värmen helt ok framm till vi lägger oss.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1544
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Nect »

LarsL skrev:
Säkert bara skräp men inte sämre än ett billigt element.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... mp-008299/
De där billiga luft-luftarna är inte så effektiva när det är kallt. Då är cop bara ca 1,3 (marginellt mer värmeeffekt än instoppad eleffekt). Just den där ersätter då en lite större radiator när det är kallt ute, då avgiven värmeeffekt är så låg. Siffrorna som avges stort är det som man får vid den mest gynnsamma utetempen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Teslared »

Nect skrev:

"Det kan man tycka! Dagens luft-luft är ganska effektiva i kylläget med. Tidigare så sparade man inte så mycket pengar totalt sett på året om man körde värme på vintern och kyla på sommaren (kylan förbrukade strömmen som man sparat in på vintern)"

Kyla på sommaren drar väldigt lite typ kanske 150-300 kWh totalt per säsong för en normal kåk, vilket ska jämföras med en besparing på tusentals kWh under värmesäsongen!
Nect
elbilist
Inlägg: 1544
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Nect »

Teslared skrev:
Nect skrev:

"Det kan man tycka! Dagens luft-luft är ganska effektiva i kylläget med. Tidigare så sparade man inte så mycket pengar totalt sett på året om man körde :) värme på vintern och kyla på sommaren (kylan förbrukade strömmen som man sparat in på vintern)"

Kyla på sommaren drar väldigt lite typ kanske 150-300 kWh totalt per säsong för en normal kåk, vilket ska jämföras med en besparing på tusentals kWh under värmesäsongen!
Det beror på hur den används så klart. Men har du ställt den på 21c och är igång dygnetrunt så kommer den dra betydligt mer än 150-300 kWh per säsong. Med det sagt så är dagens luft-luftvärmepumpar mer effektiv än tidigare i kylläget och självklart nått man ska använda om man har det!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av OfarligTesla »

Teslared skrev:
Nect skrev:

"Det kan man tycka! Dagens luft-luft är ganska effektiva i kylläget med. Tidigare så sparade man inte så mycket pengar totalt sett på året om man körde värme på vintern och kyla på sommaren (kylan förbrukade strömmen som man sparat in på vintern)"

Kyla på sommaren drar väldigt lite typ kanske 150-300 kWh totalt per säsong för en normal kåk, vilket ska jämföras med en besparing på tusentals kWh under värmesäsongen!
Då har man en liten kåk alternativt inga fönster där solen kan ta sig in, till och med min lägenhet drar kring 2-300 kWh per månad under juni/juli när jag kör kyla. Totalt drog det 925 kWh för i år (940 kWh förra året).
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Teslared »

Vi hade en förbrukning för kyla i år på hela sommaren på 106 kWh! 148 kvm -74 Västergötland, så det behöver inte vara så mycket som en del påstår.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av bonath »

Fick ett tips av min montör.
Kör läge dry på sommaren, torkar luften och blir en kylande effekt utan att kosta massor.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Nect
elbilist
Inlägg: 1544
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Nect »

Teslared skrev:
Vi hade en förbrukning för kyla i år på hela sommaren på 106 kWh! 148 kvm -74 Västergötland, så det behöver inte vara så mycket som en del påstår.

Ja det var inte mycket!. Då har ni inte haft ett så stort kylbehov. Har ni den igång lite innan ni lägger er? Sen har ni den avstängd dagtid?

106 kWh motsvarar en snitt drifttid på ca 1.8h per dag under två månader…(sen beror det så klart vad man ställt för börvärde. Är den inställd på 24-25c så behöver den inte gå så ofta om man har sten/tegelhus t ex.)

Bor själv i ett putsat tegelhus från 1910 med tjocka väggar. På nedre våningen får jag aldrig varmare än 25c sommartid utan någon kyla. 8-)

Edit: Glöm drifttiden ovan, går så klart inte räkna ut utan effekten på den aktuella VP!
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 4 gång.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Fredrik j »

Nect skrev:
thebishop skrev:
Värmepump (bergvärme mfl) har varit lönsamt och helt betalt sig på 6-7 år ända sedan 80-talet ivf. Att det inte blivit mer standard och att folk inte bytt i större omfattning tidigare är bara på grund av okunskap (och oförmåga att kunna räkna…). Hur många investeringar betalar sig själva helt på en så kort period…
Nja, 6-7år är nog bara för de med bäst förutsättningar (som har direktverkande el och mindre hus, eller olja och vattenburet system. Där det vid olja kan till och med ligga på 5år). Mer rimligt är ett snitt på runt 10år.

Räknar ganska ofta på detta inom mitt yrke, där den senaste fick en payoff på ca 15år vilket gjorde att bytet inte blev lönsamt.
Ja runt 15år till första besparade kronan beräknades det till när jag tog in offerter på bergvärme för några år sedan. Vattenburen värme med elpanna. Lite drygt 20 000kWh per år i värme/varmvatten. Har också funderat på en luft-luft just för att få kylan.
Apropå kunskap. Förbluffande många tror direktverkande el är mindre effektiv än vattenburen. Så är det ju inte. Vattenburet är flexiblare om man vill byta system.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Dafro »

Nect skrev:
Teslared skrev:
Vi hade en förbrukning för kyla i år på hela sommaren på 106 kWh! 148 kvm -74 Västergötland, så det behöver inte vara så mycket som en del påstår.

Ja det var inte mycket!. Då har ni inte haft ett så stort kylbehov. Har ni den igång lite innan ni lägger er? Sen har ni den avstängd dagtid?

106 kWh motsvarar en snitt drifttid på ca 1.8h per dag under två månader…(sen beror det så klart vad man ställt för börvärde. Är den inställd på 24-25c så behöver den inte gå så ofta om man har sten/tegelhus t ex.)

Bor själv i ett putsat tegelhus från 1910 med tjocka väggar. På nedre våningen får jag aldrig varmare än 25c sommartid utan någon kyla. 8-)
25 grader är ju jättevarmt, Max 22 nere och 18 i sovrummen och 250 kvm blir några kWh fast det är välisolerat, men allt som kommer in stannar kvar. Kör kyla från maj till oktober. Så vad man tycker är komfort är ju lite olika. Jag tycker svalt inne är premium.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1544
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Nect »

Dafro skrev:
Nect skrev:
Teslared skrev:
Vi hade en förbrukning för kyla i år på hela sommaren på 106 kWh! 148 kvm -74 Västergötland, så det behöver inte vara så mycket som en del påstår.

Ja det var inte mycket!. Då har ni inte haft ett så stort kylbehov. Har ni den igång lite innan ni lägger er? Sen har ni den avstängd dagtid?

106 kWh motsvarar en snitt drifttid på ca 1.8h per dag under två månader…(sen beror det så klart vad man ställt för börvärde. Är den inställd på 24-25c så behöver den inte gå så ofta om man har sten/tegelhus t ex.)

Bor själv i ett putsat tegelhus från 1910 med tjocka väggar. På nedre våningen får jag aldrig varmare än 25c sommartid utan någon kyla. 8-)
25 grader är ju jättevarmt, Max 22 nere och 18 i sovrummen och 250 kvm blir några kWh fast det är välisolerat, men allt som kommer in stannar kvar. Kör kyla från maj till oktober. Så vad man tycker är komfort är ju lite olika. Jag tycker svalt inne är premium.
Allt är relativt, är det 28-30c ute så är 25c inne svalt! I slutet av augusti har jag ca 25c inne på nedreplanet. Där den ligger på ca 22c i början av sommaren och stiger sakta mot 25c. Så större delen av sommaren är svalare!
Annat är det i sovrummen på övervåningen (plåttak/dåligt isolerat). Där har jag snabbt 28c när mitt portabla kylaggregat inte är igång :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Dafro »

Nja, 25 är aldrig svalt i min värld. :) vårt problem numer är att det inte går bo på hotell i Sverige, finns ju knappt några med ac.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av mati »

Teslared skrev:
Vi hade en förbrukning för kyla i år på hela sommaren på 106 kWh! 148 kvm -74 Västergötland, så det behöver inte vara så mycket som en del påstår.
Vi brukar sätta på kyla lite senare på kvällen när solen inte längre gassar. Detta för att få ut värmen ur kåken så man kan sova. Nån timme eller två, sen är det bra med det. Det är försumbart få kWh per säsong, men nyttan är obetalbar. Värmepumpen ersätter 6 elradiatorer och klarar av att värma hela huset utan problem. Jag bytte den förra året eftersom min gamla började ge upp och det lönade sig inte att laga den. Ner till -15 funkar den fint, kallare än så har det inte varit så långe jag haft denna pumpen.
Besparingen måste vara helt enorm. Jag vet inte exakt. Elförbrukningen innan jag skaffade solceller var ungefär samma som när huset bara användes några veckor om året, fast då med direktverkande el, inställd på lägsta temperatur för att hålla huset frostfritt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1544
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Teslared skrev:
Vi hade en förbrukning för kyla i år på hela sommaren på 106 kWh! 148 kvm -74 Västergötland, så det behöver inte vara så mycket som en del påstår.
Vi brukar sätta på kyla lite senare på kvällen när solen inte längre gassar. Detta för att få ut värmen ur kåken så man kan sova. Nån timme eller två, sen är det bra med det. Det är försumbart få kWh per säsong, men nyttan är obetalbar.
Precis så gör vi med, för att ha på kyla 24/7 kostar en hel del. Vi kyler ner innan vi lägger oss de få dagar det är varmt. Men sen när vi vaknat på morgonen är det lika varmt igen eftersom vi enbart kylt ner rumsluften och inte stommen. :)

Nu efteråt förstår jag inte hur vi klarade oss utan kylan…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av LarsL »

Kyla har jag med en portabel kylare som jag har i ett rum som kan kylas ner. Det är skönt att kunna sitta i svalka ett tag när man vill. Kostar ju typ inget i el eftersom den inte har så stor effekt.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Teslared »

Kör bara kyla då det är riktigt varmt ute typ över 25 grader, har kylan inställd på 23 grader inne bara på dagen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av OfarligTesla »

Teslared skrev:
Kör bara kyla då det är riktigt varmt ute typ över 25 grader, har kylan inställd på 23 grader inne bara på dagen.
Man kan inte riktigt säga att det kostar X per sommar att kyla om det innebär att man inte håller tempen hela tiden utan bara kör ibland. Det intressanta är ju vad det kostar om man faktiskt använder dem för att kyla, det mesta är gratis att inte använda…
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av thebishop »

Fredrik j skrev:
Nect skrev:
thebishop skrev:
Värmepump (bergvärme mfl) har varit lönsamt och helt betalt sig på 6-7 år ända sedan 80-talet ivf. Att det inte blivit mer standard och att folk inte bytt i större omfattning tidigare är bara på grund av okunskap (och oförmåga att kunna räkna…). Hur många investeringar betalar sig själva helt på en så kort period…
Nja, 6-7år är nog bara för de med bäst förutsättningar (som har direktverkande el och mindre hus, eller olja och vattenburet system. Där det vid olja kan till och med ligga på 5år). Mer rimligt är ett snitt på runt 10år.

Räknar ganska ofta på detta inom mitt yrke, där den senaste fick en payoff på ca 15år vilket gjorde att bytet inte blev lönsamt.
Ja runt 15år till första besparade kronan beräknades det till när jag tog in offerter på bergvärme för några år sedan. Vattenburen värme med elpanna. Lite drygt 20 000kWh per år i värme/varmvatten. Har också funderat på en luft-luft just för att få kylan.
Apropå kunskap. Förbluffande många tror direktverkande el är mindre effektiv än vattenburen. Så är det ju inte. Vattenburet är flexiblare om man vill byta system.
Här har vi då två exempel på felräkning. Man skall jämföra investeringen och avkastningen på den mot vad det kostar att låna (om man nu inte har cash) och göra investeringen. Sparar man mer än vad det kostar att finansiera och amortera så är det ju lönsamt - även om det tar 15 år innan det är helt amorterat. Att se ”break even” som den rimliga perioden för att räkna är ju ekonomiskt feltänkt. Om man kan låna pengarna, amortera och spara 500:- i månaden är det ju given investering.

Jag fick 7 år (och även mina fyra grannar som följde efter) på övergång från frånluftsvärmepump (det är ju nära elpatron…), men även om det varit 10 år så hade det ju varit en fantastisk investering med de räntorna vi har idag. Och i princip riskfri om man inte tror elpriserna skall ner massor (eller hur…).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Nect
elbilist
Inlägg: 1544
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Nect »

thebishop skrev:
Fredrik j skrev:
Nect skrev:
thebishop skrev:
Värmepump (bergvärme mfl) har varit lönsamt och helt betalt sig på 6-7 år ända sedan 80-talet ivf. Att det inte blivit mer standard och att folk inte bytt i större omfattning tidigare är bara på grund av okunskap (och oförmåga att kunna räkna…). Hur många investeringar betalar sig själva helt på en så kort period…
Nja, 6-7år är nog bara för de med bäst förutsättningar (som har direktverkande el och mindre hus, eller olja och vattenburet system. Där det vid olja kan till och med ligga på 5år). Mer rimligt är ett snitt på runt 10år.

Räknar ganska ofta på detta inom mitt yrke, där den senaste fick en payoff på ca 15år vilket gjorde att bytet inte blev lönsamt.
Ja runt 15år till första besparade kronan beräknades det till när jag tog in offerter på bergvärme för några år sedan. Vattenburen värme med elpanna. Lite drygt 20 000kWh per år i värme/varmvatten. Har också funderat på en luft-luft just för att få kylan.
Apropå kunskap. Förbluffande många tror direktverkande el är mindre effektiv än vattenburen. Så är det ju inte. Vattenburet är flexiblare om man vill byta system.
Här har vi då två exempel på felräkning. Man skall jämföra investeringen och avkastningen på den mot vad det kostar att låna (om man nu inte har cash) och göra investeringen. Sparar man mer än vad det kostar att finansiera och amortera så är det ju lönsamt - även om det tar 15 år innan det är helt amorterat. Att se ”break even” som den rimliga perioden för att räkna är ju ekonomiskt feltänkt. Om man kan låna pengarna, amortera och spara 500:- i månaden är det ju given investering.

Jag fick 7 år (och även mina fyra grannar som följde efter) på övergång från frånluftsvärmepump (det är ju nära elpatron…), men även om det varit 10 år så hade det ju varit en fantastisk investering med de räntorna vi har idag. Och i princip riskfri om man inte tror elpriserna skall ner massor (eller hur…).

Nej inte en felräkning. Får du en seriös offert/beräkning och inte en glädjekalkyl så får du kapitalkostnaden med (betalar du kontant har du även en kostnad för utebliven avkastning). Även eventuell service/reparationer under systemets livslängd.
Mer korrekt LCC-beräkning.

En bergvärmepump har en teknisklivslängd på 15 år vilket gör investeringen ej lönsam om återbetalningstiden är just 15 år.

Vissa system håller så klart längre än 15 år, medans andra kortare. Ett problem med dagens värmepumpar är att de har finare elektronik och har en tendens att hålla sämre tyvärr.

Edit; jag är inte i mot värmepumpar utan jag själv förespråkar dem! Bara att man får ta hänsyn till att det är en kostsam investering och för många handlar det inte om en kort ”payoff”.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Off Grid Byggaren »

LarsL skrev:
Säkert bara skräp men inte sämre än ett billigt element.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... mp-008299/
Jag köpte denna för en månad sen när de hade samma kampanj. Installerade den i Roslagen, i mitt garage på 50 kvm.

Den värmer och fungerar, skulle dock inte rekommendera den till en bostad.

Rätt så högljud, mycket enkla luftfilter, invertern skapar en del skräp på elnätet, och så stod det att ner till 8 grader skulle det gå att ställa in temperaturen.

Lägsta visade sig vara 17 grader, sen finns ett anti frysläge som ska ge 8 grader. Hade tänkt ha 14-15 grader i garaget, det funkar inte.

Generellt för bostad skulle jag minst satsa på luft-vatten med riktiga radiatorer eller golvärme, en helt annan komfort.

Men visst är det en prisvärd luftvärmepump.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av mati »

Jag köpte en billig Jula-luftvärmepump för 10 år sedan. Det var en sådan modell med snabbkoppling som man kunde installera själv. Den satte jag in i ett uthus som några år senare blev mitt kontor. Men det var ingen inverter, den gick bara av och på. Och så var effekten ganska törftig. Den dånade mest. Efter några år gav den upp. Köldmediet hade läckt ut. Lagning hade kostat mer än en ny. Så blev det en ny istället. En riktig denna gången. Ingen skräpmodell.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Superbrist på värmepumpar – ”en helt galen boom”

Inlägg av Fredrik j »

thebishop skrev:
Fredrik j skrev:
Nect skrev:
thebishop skrev:
Värmepump (bergvärme mfl) har varit lönsamt och helt betalt sig på 6-7 år ända sedan 80-talet ivf. Att det inte blivit mer standard och att folk inte bytt i större omfattning tidigare är bara på grund av okunskap (och oförmåga att kunna räkna…). Hur många investeringar betalar sig själva helt på en så kort period…
Nja, 6-7år är nog bara för de med bäst förutsättningar (som har direktverkande el och mindre hus, eller olja och vattenburet system. Där det vid olja kan till och med ligga på 5år). Mer rimligt är ett snitt på runt 10år.

Räknar ganska ofta på detta inom mitt yrke, där den senaste fick en payoff på ca 15år vilket gjorde att bytet inte blev lönsamt.
Ja runt 15år till första besparade kronan beräknades det till när jag tog in offerter på bergvärme för några år sedan. Vattenburen värme med elpanna. Lite drygt 20 000kWh per år i värme/varmvatten. Har också funderat på en luft-luft just för att få kylan.
Apropå kunskap. Förbluffande många tror direktverkande el är mindre effektiv än vattenburen. Så är det ju inte. Vattenburet är flexiblare om man vill byta system.
Här har vi då två exempel på felräkning. Man skall jämföra investeringen och avkastningen på den mot vad det kostar att låna (om man nu inte har cash) och göra investeringen. Sparar man mer än vad det kostar att finansiera och amortera så är det ju lönsamt - även om det tar 15 år innan det är helt amorterat. Att se ”break even” som den rimliga perioden för att räkna är ju ekonomiskt feltänkt. Om man kan låna pengarna, amortera och spara 500:- i månaden är det ju given investering.

Jag fick 7 år (och även mina fyra grannar som följde efter) på övergång från frånluftsvärmepump (det är ju nära elpatron…), men även om det varit 10 år så hade det ju varit en fantastisk investering med de räntorna vi har idag. Och i princip riskfri om man inte tror elpriserna skall ner massor (eller hur…).
Felräkningen du gör är att du räknar med en oändlig livslängd på systemet. Installatören sa att man bör räkna med max 15år på pumpen.
Skriv svar