Energilager och grön vätgas är framtiden
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Såg klippet på SVT och dom pratade om potential motsvarande 2kärnreaktorer i Sverige med ganska små medel i sammanhanget.
MVH
MVH
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Behöver man inte kombinationen fjärrvärmeverk och nedlagt bergrum hyfsat nära varandra för att kunna dra nytta av metoden?NiklasTesla skrev:Såg klippet på SVT och dom pratade om potential motsvarande 2kärnreaktorer i Sverige med ganska små medel i sammanhanget.
MVH
Re: Energilager och vätgas är framtiden
För lagringen ja.Fredrik j skrev:Behöver man inte kombinationen fjärrvärmeverk och nedlagt bergrum hyfsat nära varandra för att kunna dra nytta av metoden?NiklasTesla skrev:Såg klippet på SVT och dom pratade om potential motsvarande 2kärnreaktorer i Sverige med ganska små medel i sammanhanget.
MVH
Men de två extra kärnreaktorerna handlade mer om att ”trimma” kraftvärmen.
” Den mest belastade timmen 2020 användes bara 32 procent av kraftvärmeverkens elproduktion, enligt Svenska kraftnät. Här finns stor potential. Vässar man systemet kan man frigöra elproduktion som motsvarar två kärnkraftsreaktorer, menar energiföretagen.”
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Det blir ju billigare om man redan har bergrummet. Men det talades ju om att det kostade typ 100 miljoner att göra ett om man inte har. Låter ju ganska billigt eller hur? Tro att motoravfarten de byggde här i kommunen nyligen kostade 180 miljoner (emo en orelaterad jämförelse.Fredrik j skrev:Behöver man inte kombinationen fjärrvärmeverk och nedlagt bergrum hyfsat nära varandra för att kunna dra nytta av metoden?NiklasTesla skrev:Såg klippet på SVT och dom pratade om potential motsvarande 2kärnreaktorer i Sverige med ganska små medel i sammanhanget.
MVH
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Jag förstår det. Man lagrar varmvatten man producerar när elbehovet är lågt för att sedan använda det när behovet av el och varmvatten sammanfaller.pefreli skrev:För lagringen ja.Fredrik j skrev:Behöver man inte kombinationen fjärrvärmeverk och nedlagt bergrum hyfsat nära varandra för att kunna dra nytta av metoden?NiklasTesla skrev:Såg klippet på SVT och dom pratade om potential motsvarande 2kärnreaktorer i Sverige med ganska små medel i sammanhanget.
MVH
Men de två extra kärnreaktorerna handlade mer om att ”trimma” kraftvärmen.
” Den mest belastade timmen 2020 användes bara 32 procent av kraftvärmeverkens elproduktion, enligt Svenska kraftnät. Här finns stor potential. Vässar man systemet kan man frigöra elproduktion som motsvarar två kärnkraftsreaktorer, menar energiföretagen.”
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Sjöfartens omställning.
Inrikes färjetrafik har större klimatavtryck än inrikesflyget.
Gotlandstrafiken (som ensamt svarar för 20% av vår inrikes färjetrafik) ställer om till vätgas som produceras med lokal sol-/vindkraft.
Inrikes färjetrafik har större klimatavtryck än inrikesflyget.
Gotlandstrafiken (som ensamt svarar för 20% av vår inrikes färjetrafik) ställer om till vätgas som produceras med lokal sol-/vindkraft.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Intressant artikel om pumpkraft som idag står för 99% av energilagringskapaciteten worldwide.
https://www.fastcompany.com/90714276/fo ... olar-power
I artikeln länkas även till denna rapport.
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... abeb5b/pdf
https://www.fastcompany.com/90714276/fo ... olar-power
I artikeln länkas även till denna rapport.
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... abeb5b/pdf
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Mycket spännande! Jag har inte förstått hur stor pumpkraften är globalt. Kolla kartan de länkar till.pefreli skrev:Intressant artikel om pumpkraft som idag står för 99% av energilagringskapaciteten worldwide.
https://www.fastcompany.com/90714276/fo ... olar-power
I artikeln länkas även till denna rapport.
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... abeb5b/pdf
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Även denna video är bra:Elmil skrev:Mycket spännande! Jag har inte förstått hur stor pumpkraften är globalt. Kolla kartan de länkar till.pefreli skrev:Intressant artikel om pumpkraft som idag står för 99% av energilagringskapaciteten worldwide.
https://www.fastcompany.com/90714276/fo ... olar-power
I artikeln länkas även till denna rapport.
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... abeb5b/pdf
MVH
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Nytt för mig men tydligen lanserades LDES Council (Long Duration Energy Storage Council) på COP26.
De har bl.a släppt denna rapport från McKinsey.
https://www.ldescouncil.com/publication/
McKinsey skriver bl.a. följande.
”A key milestone for LDES is reached when renewable energy (RE) reaches 60 to 70 percent market share in bulk power systems, which many countries with high climate ambitions aim to reach between 2025 and 2035. This would likely include the United Kingdom, the United States, and many other developed countries which have made net-zero commitments prior to the COP26 Climate Change Conference in Glasgow in November. This RE penetration catalyzes widespread deployment of LDES as the lowest-cost flexibility solution.”
Intressant läsning om man är intresserad av energilager.
De har bl.a släppt denna rapport från McKinsey.
https://www.ldescouncil.com/publication/
McKinsey skriver bl.a. följande.
”A key milestone for LDES is reached when renewable energy (RE) reaches 60 to 70 percent market share in bulk power systems, which many countries with high climate ambitions aim to reach between 2025 and 2035. This would likely include the United Kingdom, the United States, and many other developed countries which have made net-zero commitments prior to the COP26 Climate Change Conference in Glasgow in November. This RE penetration catalyzes widespread deployment of LDES as the lowest-cost flexibility solution.”
Intressant läsning om man är intresserad av energilager.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Från videon:NiklasTesla skrev:
Även denna video är bra:
MVH
10GWh el vid full tömning. 75% cykelverkningsgrad dvs >13GWh för att fylla.
Max ca 2GW output
7 Miljoner kubikmeter i toppsjön.
550m nivåskillnad mellan sjöarna.
Som jämförelse är det ca 20 ggr större kapacitet än Teslas installation vid Melbourna, AUS (https://victorianbigbattery.com.au/).
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Intressant pod om stål och vätgas samt den spirande framtidstron i branschen.
Möjligheterna för Sverige med fossilfritt stål är i det närmaste outtömliga.
Sverige är idag världens tionde största producent av järnmalm och står för ca 90% av den järnmalm som bryts inom EU. LKAB står ensamt för 80% av brytningen inom EU.
Möjligheterna för Sverige med fossilfritt stål är i det närmaste outtömliga.
Sverige är idag världens tionde största producent av järnmalm och står för ca 90% av den järnmalm som bryts inom EU. LKAB står ensamt för 80% av brytningen inom EU.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Detta är en av orsakerna till att vi ALDRIG kommer få se energilagning i form av vätgas.pefreli skrev:Intressant pod om stål och vätgas samt den spirande framtidstron i branschen.
Möjligheterna för Sverige med fossilfritt stål är i det närmaste outtömliga.
Sverige är idag världens tionde största producent av järnmalm och står för ca 90% av den järnmalm som bryts inom EU. LKAB står ensamt för 80% av brytningen inom EU.
För efterfrågan för att göra stål, konstgödsel och drivmedel till fartygsflottans gigantiska omställning gör att vi kommer få galna nivåer på efterfrågan och klart begränsade möjligheter på tillverksningssidan.
Och dessa branscher kommer kräva ett ständigt högt flöde av vätgas, frågan är bara hur vi skall kunna leverera
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Vi kan leverera med enorm mängd förnyelsebar el (ex solel är en bråkdel idag av världens energiproduktion men en liten del av världens yta kan täcka hela världens energianvändning och sedan har vi alla andra förnyelsebara energikällor).R_Edvinsson skrev:Detta är en av orsakerna till att vi ALDRIG kommer få se energilagning i form av vätgas.pefreli skrev:Intressant pod om stål och vätgas samt den spirande framtidstron i branschen.
Möjligheterna för Sverige med fossilfritt stål är i det närmaste outtömliga.
Sverige är idag världens tionde största producent av järnmalm och står för ca 90% av den järnmalm som bryts inom EU. LKAB står ensamt för 80% av brytningen inom EU.
För efterfrågan för att göra stål, konstgödsel och drivmedel till fartygsflottans gigantiska omställning gör att vi kommer få galna nivåer på efterfrågan och klart begränsade möjligheter på tillverksningssidan.
Och dessa branscher kommer kräva ett ständigt högt flöde av vätgas, frågan är bara hur vi skall kunna leverera
Dock har vätgas låg verkningsgrad så pumpkraft, batterier och annan lagring lär nog bli viktigare men jag räknar inte bort vätgas helt.
MVH
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Tyvärr är avståndet för långt för att kunna följa några av de visioner som framförs för att Afrikas sol skall kunna distribueras över hela Europa för ”gratis” energi.NiklasTesla skrev:Vi kan leverera med enorm mängd förnyelsebar el (ex solel är en bråkdel idag av världens energiproduktion men en liten del av världens yta kan täcka hela världens energianvändning och sedan har vi alla andra förnyelsebara energikällor).R_Edvinsson skrev:Detta är en av orsakerna till att vi ALDRIG kommer få se energilagning i form av vätgas.pefreli skrev:Intressant pod om stål och vätgas samt den spirande framtidstron i branschen.
Möjligheterna för Sverige med fossilfritt stål är i det närmaste outtömliga.
Sverige är idag världens tionde största producent av järnmalm och står för ca 90% av den järnmalm som bryts inom EU. LKAB står ensamt för 80% av brytningen inom EU.
För efterfrågan för att göra stål, konstgödsel och drivmedel till fartygsflottans gigantiska omställning gör att vi kommer få galna nivåer på efterfrågan och klart begränsade möjligheter på tillverksningssidan.
Och dessa branscher kommer kräva ett ständigt högt flöde av vätgas, frågan är bara hur vi skall kunna leverera
Dock har vätgas låg verkningsgrad så pumpkraft, batterier och annan lagring lär nog bli viktigare men jag räknar inte bort vätgas helt.
MVH
Just nu byggs 4st kablar mellan England och Marocko som skall kunna överföra 3,6 GW under ca 20 timmar varje dag.
Tyvärr är prislappen för bara kabelprojektet 191 miljarder kronor.
Och skall vi på riktigt bygga ut för att använda solen i Afrika så behövs 250 kablar av den kalibern.
Det blir inte billig energi.
Men kan vi bygga vätgasfrabriker på plats nere i Afrika för att fylla på lagren av bränsle för sjötransporterna så är det en galet bra tillgång som tränger ut oljan.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Det är ganska dåligt med vatten i Sahara, och vad jag förstår krävs ganska rent vatten för att framställa vätgas. Att frakta havsvatten och rena det för vätgasframställning istället för konsumtion känns ungefär som att plantera energiskog på åkermark.R_Edvinsson skrev:Tyvärr är avståndet för långt för att kunna följa några av de visioner som framförs för att Afrikas sol skall kunna distribueras över hela Europa för ”gratis” energi.NiklasTesla skrev:Vi kan leverera med enorm mängd förnyelsebar el (ex solel är en bråkdel idag av världens energiproduktion men en liten del av världens yta kan täcka hela världens energianvändning och sedan har vi alla andra förnyelsebara energikällor).R_Edvinsson skrev:Detta är en av orsakerna till att vi ALDRIG kommer få se energilagning i form av vätgas.pefreli skrev:Intressant pod om stål och vätgas samt den spirande framtidstron i branschen.
Möjligheterna för Sverige med fossilfritt stål är i det närmaste outtömliga.
Sverige är idag världens tionde största producent av järnmalm och står för ca 90% av den järnmalm som bryts inom EU. LKAB står ensamt för 80% av brytningen inom EU.
För efterfrågan för att göra stål, konstgödsel och drivmedel till fartygsflottans gigantiska omställning gör att vi kommer få galna nivåer på efterfrågan och klart begränsade möjligheter på tillverksningssidan.
Och dessa branscher kommer kräva ett ständigt högt flöde av vätgas, frågan är bara hur vi skall kunna leverera
Dock har vätgas låg verkningsgrad så pumpkraft, batterier och annan lagring lär nog bli viktigare men jag räknar inte bort vätgas helt.
MVH
Just nu byggs 4st kablar mellan England och Marocko som skall kunna överföra 3,6 GW under ca 20 timmar varje dag.
Tyvärr är prislappen för bara kabelprojektet 191 miljarder kronor.
Och skall vi på riktigt bygga ut för att använda solen i Afrika så behövs 250 kablar av den kalibern.
Det blir inte billig energi.
Men kan vi bygga vätgasfrabriker på plats nere i Afrika för att fylla på lagren av bränsle för sjötransporterna så är det en galet bra tillgång som tränger ut oljan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Vätgasproduktion i Sverige med förnybar energi spås av Bloomberg tillhöra de mest konkurrenskraftiga i världen.
2030 bedöms den kunna konkurrera med naturgas.
2030 bedöms den kunna konkurrera med naturgas.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Energilager och vätgas är framtiden
” Vätgasproduktion för fossilfri reduktion av järnmalm är den enskilda åtgärd som står för största ökningen i elbehov.”
https://www.energi.se/globalassets/doku ... apport.pdf
Ökningen fram till 2045 är 60-110 TWh där 60-80% är kopplad till vätgasbaserad järnmalmsproduktion.
Vätgasproduktion kommer alltså stå för runt hälften av vårt ökade elbehov
https://www.energi.se/globalassets/doku ... apport.pdf
Ökningen fram till 2045 är 60-110 TWh där 60-80% är kopplad till vätgasbaserad järnmalmsproduktion.
Vätgasproduktion kommer alltså stå för runt hälften av vårt ökade elbehov
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Det härliga med solel är att man enkelt kan sprida ut panelerna (även om man får lite färre soltimmar här så får vi ändå bra verkningsgrad på dessa breddgrader då det inte är lika varmt)mikebike skrev:Det är ganska dåligt med vatten i Sahara, och vad jag förstår krävs ganska rent vatten för att framställa vätgas. Att frakta havsvatten och rena det för vätgasframställning istället för konsumtion känns ungefär som att plantera energiskog på åkermark.R_Edvinsson skrev:Tyvärr är avståndet för långt för att kunna följa några av de visioner som framförs för att Afrikas sol skall kunna distribueras över hela Europa för ”gratis” energi.NiklasTesla skrev:Vi kan leverera med enorm mängd förnyelsebar el (ex solel är en bråkdel idag av världens energiproduktion men en liten del av världens yta kan täcka hela världens energianvändning och sedan har vi alla andra förnyelsebara energikällor).R_Edvinsson skrev:Detta är en av orsakerna till att vi ALDRIG kommer få se energilagning i form av vätgas.pefreli skrev:Intressant pod om stål och vätgas samt den spirande framtidstron i branschen.
Möjligheterna för Sverige med fossilfritt stål är i det närmaste outtömliga.
Sverige är idag världens tionde största producent av järnmalm och står för ca 90% av den järnmalm som bryts inom EU. LKAB står ensamt för 80% av brytningen inom EU.
För efterfrågan för att göra stål, konstgödsel och drivmedel till fartygsflottans gigantiska omställning gör att vi kommer få galna nivåer på efterfrågan och klart begränsade möjligheter på tillverksningssidan.
Och dessa branscher kommer kräva ett ständigt högt flöde av vätgas, frågan är bara hur vi skall kunna leverera
Dock har vätgas låg verkningsgrad så pumpkraft, batterier och annan lagring lär nog bli viktigare men jag räknar inte bort vätgas helt.
MVH
Just nu byggs 4st kablar mellan England och Marocko som skall kunna överföra 3,6 GW under ca 20 timmar varje dag.
Tyvärr är prislappen för bara kabelprojektet 191 miljarder kronor.
Och skall vi på riktigt bygga ut för att använda solen i Afrika så behövs 250 kablar av den kalibern.
Det blir inte billig energi.
Men kan vi bygga vätgasfrabriker på plats nere i Afrika för att fylla på lagren av bränsle för sjötransporterna så är det en galet bra tillgång som tränger ut oljan.
MVH
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Läs hela tråden.
Hela…
Sådär….
Nu kan vi glömma bort det där med att lagra vätgas för elproduktion när vindkraften ej levererar.
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Vätgasen behövs primärt för fossilfri ståltillverkning, INTE energilagring.
Det pratas mkt om att vi kommer dubbla elbehovet.
HÄLFTEN av denna fördubbling är kopplad till produktion av vätgas.
Om vi inte själva producerar denna vätgas kommer någon annan göra det och vi får importera den…
Väljer vi att importera vätgasen innebär det att vårt elbehov ”enbart” kommer öka med 50% och inte 100%. Vilket innebär att vi kan halvera våra ambitioner med ny elproduktion…
Nu vet jag iofs inte varför vi skulle göra det eftersom Sverige bedöms kunna vara bland de mest konkurrenskraftiga länderna i världen för produktion av vätgas.
För fossilfritt stål finns inget alternativ till vätgas.
Att lagra vätgas för att användas som energilager för elproduktion när det inte blåser kommer sannolikt vara en mkt marginell del av vätgasens användningsområde.
Det pratas mkt om att vi kommer dubbla elbehovet.
HÄLFTEN av denna fördubbling är kopplad till produktion av vätgas.
Om vi inte själva producerar denna vätgas kommer någon annan göra det och vi får importera den…
Väljer vi att importera vätgasen innebär det att vårt elbehov ”enbart” kommer öka med 50% och inte 100%. Vilket innebär att vi kan halvera våra ambitioner med ny elproduktion…
Nu vet jag iofs inte varför vi skulle göra det eftersom Sverige bedöms kunna vara bland de mest konkurrenskraftiga länderna i världen för produktion av vätgas.
För fossilfritt stål finns inget alternativ till vätgas.
Att lagra vätgas för att användas som energilager för elproduktion när det inte blåser kommer sannolikt vara en mkt marginell del av vätgasens användningsområde.
Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Men du kan ju producera vätgas för de industriella behoven när det blåser. Men det där är ju egentligen inget att diskutera utan det löser ju företagen själva.pefreli skrev:Att lagra vätgas för att användas som energilager när det inte blåser kommer sannolikt vara en mkt marginell del av vätgasens användningsområde.
Re: Energilager och vätgas är framtiden
Jo precis detta bör vara lönsamt med dessa prisskillnader man ser i södra sverige men frågan är hur stora vätgaslager de behöver och hur mycket kostar de, någonstans går man ju breakeven och företagen agerar ju efter lönsamhet för sig själva, inte för vindkraft branschen.LarsL skrev:Men du kan ju producera vätgas för de industriella behoven när det blåser. Men det där är ju egentligen inget att diskutera utan det löser ju företagen själva.pefreli skrev:Att lagra vätgas för att användas som energilager när det inte blåser kommer sannolikt vara en mkt marginell del av vätgasens användningsområde.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19