BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av tesla newbie »

Vad tror vi om detta: https://www.mestmotor.se/automotorsport ... er-behovs/

Tycker det är intressant att de hävdar att det saknas laddinfrastruktur för elbilar i Europa, men samtidigt vill de satsa på vätgas. Hur mycket infrastruktur för vätgastankning finns det? Och är laddinfrastrukturen så dålig? Tittar man på superchargers i Europa så är det väl mest Grekland, Balkan och Baltikum där det fortfarande saknas en hel del.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Niklas Z »

tesla newbie skrev:
Vad tror vi om detta: https://www.mestmotor.se/automotorsport ... er-behovs/

Tycker det är intressant att de hävdar att det saknas laddinfrastruktur för elbilar i Europa, men samtidigt vill de satsa på vätgas. Hur mycket infrastruktur för vätgastankning finns det? Och är laddinfrastrukturen så dålig? Tittar man på superchargers i Europa så är det väl mest Grekland, Balkan och Baltikum där det fortfarande saknas en hel del.
I Polen och delvis även Tjeckien (som ju är grannländer till Tyskland) tyckte jag laddinfrastrukturen var bristfällig när jag körde där i somras. Det funkade med lite planering, men inte alls lika smidigt i Tyskland. Nu letade jag inte efter vätgasmackar i de länder jag körde i, men jag misstänker starkt att det knappt finns några alls.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev:
Vad tror vi om detta: https://www.mestmotor.se/automotorsport ... er-behovs/

Tycker det är intressant att de hävdar att det saknas laddinfrastruktur för elbilar i Europa, men samtidigt vill de satsa på vätgas. Hur mycket infrastruktur för vätgastankning finns det? Och är laddinfrastrukturen så dålig? Tittar man på superchargers i Europa så är det väl mest Grekland, Balkan och Baltikum där det fortfarande saknas en hel del.
Makes no sense...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Bjelke »

Säg till om ni vill att jag ska se förvånad ut…. :lol: :lol: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av MWall »

BMW:s strategi är nog att satsa på alla hästar. Alla som varit utanför Norden och Nederländerna vet att fossilbilar dominerar fullständigt.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av MangeT »

Jag förstår inte varför de inte går över till eldrift helt för drivningen av bilen men att kunder sedan kan välja endast batteri eller mindre batteri men med range extender som bara är till för att ladda batteriet och då större tank (40-50l)?
De skulle då kunna sälja bilar till alla typer av kunder. Dels de som vill ha ren elbil med batterier för lagring och sedan till de som är lite mer oroliga av sig som då kan få bil med ett mindre batteri men en ganska stor tank som då ger lång räckvidd vid långresor. Har inte fattat grejen med hybrider där eldrift och en bensin eller dieselmotor ska samsas om dridningen av bilen som känns som mer komplicerat och svårare att få att fungera bra ihop.
Antagligen är det en effektivare kombination med hybriddrift då alla verkar göra på det sättet förutom i BMW I3 Rex som är den enda som sticker ut med range extender. Eller? Någon annan som har samma fundering?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av mikebike »

MangeT skrev:
Jag förstår inte varför de inte går över till eldrift helt för drivningen av bilen men att kunder sedan kan välja endast batteri eller mindre batteri men med range extender som bara är till för att ladda batteriet och då större tank (40-50l)?
De skulle då kunna sälja bilar till alla typer av kunder. Dels de som vill ha ren elbil med batterier för lagring och sedan till de som är lite mer oroliga av sig som då kan få bil med ett mindre batteri men en ganska stor tank som då ger lång räckvidd vid långresor. Har inte fattat grejen med hybrider där eldrift och en bensin eller dieselmotor ska samsas om dridningen av bilen som känns som mer komplicerat och svårare att få att fungera bra ihop.
Antagligen är det en effektivare kombination med hybriddrift då alla verkar göra på det sättet förutom i BMW I3 Rex som är den enda som sticker ut med range extender. Eller? Någon annan som har samma fundering?
BMW har lagt ned REX, men Mazda skall införa det...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av tesla newbie »

MangeT skrev:
Jag förstår inte varför de inte går över till eldrift helt för drivningen av bilen men att kunder sedan kan välja endast batteri eller mindre batteri men med range extender som bara är till för att ladda batteriet och då större tank (40-50l)?
De skulle då kunna sälja bilar till alla typer av kunder. Dels de som vill ha ren elbil med batterier för lagring och sedan till de som är lite mer oroliga av sig som då kan få bil med ett mindre batteri men en ganska stor tank som då ger lång räckvidd vid långresor. Har inte fattat grejen med hybrider där eldrift och en bensin eller dieselmotor ska samsas om dridningen av bilen som känns som mer komplicerat och svårare att få att fungera bra ihop.
Antagligen är det en effektivare kombination med hybriddrift då alla verkar göra på det sättet förutom i BMW I3 Rex som är den enda som sticker ut med range extender. Eller? Någon annan som har samma fundering?
Att man kör med pluginhybrider är väl för att man vill använda befintliga fossilplattformar med så små modifikationer som möjligt och därigenom slippa utsläppsböter. Jag tror ärligt talat mer på att göra elbilarna mer aerodynamiska och effektiva än att köra med REX. Mercedes har ju visat med EQXX att man kan få enormt lång räckvidd genom att bygga lätt och aerodynamiskt. 2.5 tons SUV:ar med hög front och 100 kwh batterier tror inte jag är framtiden för elbilar.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Flagada »

Ingen som reagerar på det är lite begreppsförvirrning i den här debatten, varför ska man sluta tillverka/förbjuda en motortyp?
Förbjud istället att man kör den på petroleumbaserade/fossila bränslen!

Förbränningsmotorn kan få leva kvar som ett alternativ länge till om man kör dem på tex vätgas eller biobränslen - de senare orsakar visserligen utsläpp av biogen koldioxid men den blir ju med tiden koldioxidneutral, det tillförs ju inte koldioxid som togs upp ur atmosfären för många miljoner år sedan.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av MWall »

Flagada skrev:
Ingen som reagerar på det är lite begreppsförvirrning i den här debatten, varför ska man sluta tillverka/förbjuda en motortyp?
Förbjud istället att man kör den på petroleumbaserade/fossila bränslen!

Förbränningsmotorn kan få leva kvar som ett alternativ länge till om man kör dem på tex vätgas eller biobränslen - de senare orsakar visserligen utsläpp av biogen koldioxid men den blir ju med tiden koldioxidneutral, det tillförs ju inte koldioxid som togs upp ur atmosfären för många miljoner år sedan.

Vet inte hur lätt det är att vätgaskonvertera en gammal fossilbil. Är nog inte så lätt och säkert sjukt ineffektivt.

Förutom det så är förbränningsmotorer så mycket sämre på alla sätt utom ett.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Niklas Z »

Flagada skrev:
Ingen som reagerar på det är lite begreppsförvirrning i den här debatten, varför ska man sluta tillverka/förbjuda en motortyp?
Förbjud istället att man kör den på petroleumbaserade/fossila bränslen!

Förbränningsmotorn kan få leva kvar som ett alternativ länge till om man kör dem på tex vätgas eller biobränslen - de senare orsakar visserligen utsläpp av biogen koldioxid men den blir ju med tiden koldioxidneutral, det tillförs ju inte koldioxid som togs upp ur atmosfären för många miljoner år sedan.
Nja, det är inte bara CO2-utsläpp som är problem med förbränningsmotorer. Det uppstår en hel del andra otrevliga ämnen som åker ut i luften när förbränningen sker, även med biobränslen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av tesla newbie »

Niklas Z skrev:
Flagada skrev:
Ingen som reagerar på det är lite begreppsförvirrning i den här debatten, varför ska man sluta tillverka/förbjuda en motortyp?
Förbjud istället att man kör den på petroleumbaserade/fossila bränslen!

Förbränningsmotorn kan få leva kvar som ett alternativ länge till om man kör dem på tex vätgas eller biobränslen - de senare orsakar visserligen utsläpp av biogen koldioxid men den blir ju med tiden koldioxidneutral, det tillförs ju inte koldioxid som togs upp ur atmosfären för många miljoner år sedan.
Nja, det är inte bara CO2-utsläpp som är problem med förbränningsmotorer. Det uppstår en hel del andra otrevliga ämnen som åker ut i luften när förbränningen sker, även med biobränslen.
Håller med till fullo. Speciellt i trånga stadsmiljöer så vore det skönt att slippa en massa utsläpp av kolväten och kväveoxid. Men det största argumentet för elbilar tycker jag ändå är energieffektiviteten. En elbil har ju en verkningsgrad på minst 70 procent, medan en dieselbil i bästa fall ligger på 30 procent. T.ex. så förbrukar min Tesla Model Y ungefär 140 wh/km när jag kör till jobbet på sommaren, det är mest 50 väg och lite 70 väg. Min förra diesel-BMW drog under samma förhållanden 0,8 liter/mil (mycket start och stopp drar upp förbrukningen). Om jag istället för att köra på den dieseln istället skulle tanka den i en generator (oftast 0,2 liter / kwh) och köra Teslan på elen, så skulle det gå åt 0,28 liter/mil. Så ineffektiva är dieselbilar!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev:
Vad tror vi om detta: https://www.mestmotor.se/automotorsport ... er-behovs/

Tycker det är intressant att de hävdar att det saknas laddinfrastruktur för elbilar i Europa, men samtidigt vill de satsa på vätgas. Hur mycket infrastruktur för vätgastankning finns det? Och är laddinfrastrukturen så dålig? Tittar man på superchargers i Europa så är det väl mest Grekland, Balkan och Baltikum där det fortfarande saknas en hel del.
Infrastrukturen för att tanka bilar med vätgas är extremt usel. Iaf. här i Sverige. Inget som jag är det minsta intresserad av.

Tror det blir ett misslyckande för BMW om de satsar på vätgas för personbilar. Möjligen att de kan slå i Japan, men i resten av världen så blir det högst troligen en stor flopp gissar jag på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Swede1 »

mikebike skrev:
MangeT skrev:
Jag förstår inte varför de inte går över till eldrift helt för drivningen av bilen men att kunder sedan kan välja endast batteri eller mindre batteri men med range extender som bara är till för att ladda batteriet och då större tank (40-50l)?
De skulle då kunna sälja bilar till alla typer av kunder. Dels de som vill ha ren elbil med batterier för lagring och sedan till de som är lite mer oroliga av sig som då kan få bil med ett mindre batteri men en ganska stor tank som då ger lång räckvidd vid långresor. Har inte fattat grejen med hybrider där eldrift och en bensin eller dieselmotor ska samsas om dridningen av bilen som känns som mer komplicerat och svårare att få att fungera bra ihop.
Antagligen är det en effektivare kombination med hybriddrift då alla verkar göra på det sättet förutom i BMW I3 Rex som är den enda som sticker ut med range extender. Eller? Någon annan som har samma fundering?
BMW har lagt ned REX, men Mazda skall införa det...
Nu kostar det 9 kr/kwh att ladda på Tesla SuC. Då blir bensinen konurrenskraftig för 19 kr litern. Rex är törstigare än direktdrift. Tror min drar 0,5-0,6 l/mil eller mer när det är kallt. Men håller med. Gör mindre batterier nu och Rex och sen när Rex inte behövs kan den monteras bort och större batteri installeras i takt med utvecklingen. Nu verkar iof laddhybridena få så stort batteri ändå. Jättekorkat att åka runt med en stor bensinmotor som sällan används. Fram för Rex i alla bilar för de oroliga och batteri i ekonomisk storlek. Zipse har en poäng att det är bra med substitut, inte minst nu när elpriserna skenar. Nästa gång skenar bensinpriset, vätgas eller något annat.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av tesla newbie »

Swede1 skrev:
mikebike skrev:
MangeT skrev:
Jag förstår inte varför de inte går över till eldrift helt för drivningen av bilen men att kunder sedan kan välja endast batteri eller mindre batteri men med range extender som bara är till för att ladda batteriet och då större tank (40-50l)?
De skulle då kunna sälja bilar till alla typer av kunder. Dels de som vill ha ren elbil med batterier för lagring och sedan till de som är lite mer oroliga av sig som då kan få bil med ett mindre batteri men en ganska stor tank som då ger lång räckvidd vid långresor. Har inte fattat grejen med hybrider där eldrift och en bensin eller dieselmotor ska samsas om dridningen av bilen som känns som mer komplicerat och svårare att få att fungera bra ihop.
Antagligen är det en effektivare kombination med hybriddrift då alla verkar göra på det sättet förutom i BMW I3 Rex som är den enda som sticker ut med range extender. Eller? Någon annan som har samma fundering?
BMW har lagt ned REX, men Mazda skall införa det...
Nu kostar det 9 kr/kwh att ladda på Tesla SuC. Då blir bensinen konurrenskraftig för 19 kr litern. Rex är törstigare än direktdrift. Tror min drar 0,5-0,6 l/mil eller mer när det är kallt. Men håller med. Gör mindre batterier nu och Rex och sen när Rex inte behövs kan den monteras bort och större batteri installeras i takt med utvecklingen. Nu verkar iof laddhybridena få så stort batteri ändå. Jättekorkat att åka runt med en stor bensinmotor som sällan används. Fram för Rex i alla bilar för de oroliga och batteri i ekonomisk storlek. Zipse har en poäng att det är bra med substitut, inte minst nu när elpriserna skenar. Nästa gång skenar bensinpriset, vätgas eller något annat.
Fast man laddar väl inte jämnt på SuC? De flesta laddar väl mestadels hemma och än så länge är väl inte elpriserna uppe på 9 kr/kwh. Jag tror mer på att effektivisera bilarna genom mer fokus på aeordynamik och låg vikt än att stoppa in Rex. "Legacy Auto makers" måste förstå att lådformade SUV:ar inte fungerar som elbilar. Varför är det bara Tesla som kan bygga en stor crossover med cd 0,23?
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 854
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Arctic Drifter »

BMW hade en otroligt bra produkt med sin i3 redan 2013, synd att man inte förvaltade den tekniken bättre.

Man borde lärt sig av i3 och lanserat en 5-sitsig några år efteråt. Att laddnätverket då var bristfälligt är en sak, Tesla löste det själva.
Men som nisch-produkt för de som hemmaladdar så hade den fungerat bra ändå. Hade inte gett världsherravälde men skaplig volym som hushållens första- eller andrabil beroende på körmönster.

Vi har rullat 1000 mil med MYP'en. Av det som är laddat är 70 % hemmaladdning, vi tog elbilen på en 300 mila tripp på semestern. Hade vi tagit fossilbilen på semestern så hade vi klarat oss med 100 % hemmaladdning.

(Fick 82 % SOC vid hämtning i Umeå så vi hade tagit oss hem om vi snålkört :D)
Tesla Model Y Performance
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 854
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Arctic Drifter »

tesla newbie skrev:
Varför är det bara Tesla som kan bygga en stor crossover med cd 0,23?
Det är väl för att de är en av få som byggt en bil från scratch och med ett fritt mindset.
Att sitta fast i tidigare investeringar i både fasta installationer och kompetensmässigt har bevisligen straffat sig i energieffektivitet.

Snackade med en Enyaq-ägare nyligen, toknöjd med bilen men hade två klagomål gällande att köra på el:
1 - Man kan inte köra fortare än 110 km/h annars drar den dubbelt så mycket
2 - Allt fipplande med appar och taggat för att kunna ladda

Jag informerade vänligt om att detta inte är relaterat till att köra på el utan valet av elbil :D
Tesla Model Y Performance
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Dafro »

Arctic Drifter skrev:
tesla newbie skrev:
Varför är det bara Tesla som kan bygga en stor crossover med cd 0,23?
Det är väl för att de är en av få som byggt en bil från scratch och med ett fritt mindset.
Att sitta fast i tidigare investeringar i både fasta installationer och kompetensmässigt har bevisligen straffat sig i energieffektivitet.

Snackade med en Enyaq-ägare nyligen, toknöjd med bilen men hade två klagomål gällande att köra på el:
1 - Man kan inte köra fortare än 110 km/h annars drar den dubbelt så mycket
2 - Allt fipplande med appar och taggat för att kunna ladda

Jag informerade vänligt om att detta inte är relaterat till att köra på el utan valet av elbil :D
Finns ju andra fördelar man kan se med en enyaq, tex fler tillval, bla klädsel som ej är plast.

Och MY är väl mer en mellanstor cross over medans BMW IX ör stor och har cd på 0.25 och model X som väl är den stora har 0.24. Sedan säger detta värdet inte så mycket om man inte räknar in frontarean.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av martinot »

Arctic Drifter skrev:
BMW hade en otroligt bra produkt med sin i3 redan 2013, synd att man inte förvaltade den tekniken bättre.

Man borde lärt sig av i3 och lanserat en 5-sitsig några år efteråt. Att laddnätverket då var bristfälligt är en sak, Tesla löste det själva.
Men som nisch-produkt för de som hemmaladdar så hade den fungerat bra ändå. Hade inte gett världsherravälde men skaplig volym som hushållens första- eller andrabil beroende på körmönster.

Vi har rullat 1000 mil med MYP'en. Av det som är laddat är 70 % hemmaladdning, vi tog elbilen på en 300 mila tripp på semestern. Hade vi tagit fossilbilen på semestern så hade vi klarat oss med 100 % hemmaladdning.

(Fick 82 % SOC vid hämtning i Umeå så vi hade tagit oss hem om vi snålkört :D)
Jo, det var märkligt att man slutade sälja i3, och inte utvecklade den. En bil som är modern än i dag!

Skulle dock misstänka att den var dyr att tillverka (kolfiber, och andra för normala personbilar exklusiva material/komponentval). Kan vara så att BMW gick minus på att sälja den (utan att veta exakt, så är det min gissning).

Dock så finns tekniken från hela den elektriska drivlinan kvar och säljs av BMW i den mer klassiskt byggda Mini Cooper SE (samma elmotor och elektriska drivlina/teknik som i i3S). Ingen bil man åker långfärder med, men precis som i3 så är det en utmärkt stadsbil/vardagsbil. Precis som i3 så är det en utmärkt 2:a-bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Fredrik j »

Tror också i3 är för dyr att tillverka med sin avancerade kolfiberkonstruktion.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av tesla newbie »

Dafro skrev:
Arctic Drifter skrev:
tesla newbie skrev:
Varför är det bara Tesla som kan bygga en stor crossover med cd 0,23?
Det är väl för att de är en av få som byggt en bil från scratch och med ett fritt mindset.
Att sitta fast i tidigare investeringar i både fasta installationer och kompetensmässigt har bevisligen straffat sig i energieffektivitet.

Snackade med en Enyaq-ägare nyligen, toknöjd med bilen men hade två klagomål gällande att köra på el:
1 - Man kan inte köra fortare än 110 km/h annars drar den dubbelt så mycket
2 - Allt fipplande med appar och taggat för att kunna ladda

Jag informerade vänligt om att detta inte är relaterat till att köra på el utan valet av elbil :D
Finns ju andra fördelar man kan se med en enyaq, tex fler tillval, bla klädsel som ej är plast.

Och MY är väl mer en mellanstor cross over medans BMW IX ör stor och har cd på 0.25 och model X som väl är den stora har 0.24. Sedan säger detta värdet inte så mycket om man inte räknar in frontarean.
Ja 0.25 är ganska imponerande för en stor SUV som iX, men tyvärr sabbar de allt med en enorm front area på 2.82. Förstår inte riktigt varför. E-tron har 2.65 och Model X har 2.68. Varför ska BMW göra en eldriven jätte suv som dessutom inte är speciellt rymlig. Den har ingen frunk och bagageutrymmet är ganska litet för en så stor bil
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Dafro »

tesla newbie skrev:
Dafro skrev:
Arctic Drifter skrev:
tesla newbie skrev:
Varför är det bara Tesla som kan bygga en stor crossover med cd 0,23?
Det är väl för att de är en av få som byggt en bil från scratch och med ett fritt mindset.
Att sitta fast i tidigare investeringar i både fasta installationer och kompetensmässigt har bevisligen straffat sig i energieffektivitet.

Snackade med en Enyaq-ägare nyligen, toknöjd med bilen men hade två klagomål gällande att köra på el:
1 - Man kan inte köra fortare än 110 km/h annars drar den dubbelt så mycket
2 - Allt fipplande med appar och taggat för att kunna ladda

Jag informerade vänligt om att detta inte är relaterat till att köra på el utan valet av elbil :D
Finns ju andra fördelar man kan se med en enyaq, tex fler tillval, bla klädsel som ej är plast.

Och MY är väl mer en mellanstor cross over medans BMW IX ör stor och har cd på 0.25 och model X som väl är den stora har 0.24. Sedan säger detta värdet inte så mycket om man inte räknar in frontarean.
Ja 0.25 är ganska imponerande för en stor SUV som iX, men tyvärr sabbar de allt med en enorm front area på 2.82. Förstår inte riktigt varför. E-tron har 2.65 och Model X har 2.68. Varför ska BMW göra en eldriven jätte suv som dessutom inte är speciellt rymlig. Den har ingen frunk och bagageutrymmet är ganska litet för en så stor bil
Tyckte lite som dig ang bagage innan jag började mäta om jag nu kommer ihåg rätt så är botten något större i IX än e-tron men visst den blir smalare upptill men det mesta extra utrymmet i e-tron är under botten och det behöver jag endast använda en gång per år på skidresan och då är vi 4 personer och en hund i hundbur som tar halva bagaget, visst vi har bara ett par pjäxor och 4 hjälmar med. Så ärligt så förstår jag inte att man skulle behöva större bagage, vad har alla med sig för saker i sina bilar? Och vad gäller Frank så tycker jag att det är en ganska överskattad sak om man har lite vettig räckvidd som på ix50, även där så ör det en gång per år jag vill komma åt typ2 kabeln enkelt.

På e-tron med sämre räckvidd behövs den oftare men inte så ofta där heller fast där har jag även en trefas förlängningssladd och den lösa kroken. Eller vad använder folk trunken tillegentligen, dom som inte kan ladda hemma kan jag väl förstå och dom ör kanske fler än jag kan tro. ;) Fast har man då en tesla så låste det väl vara enklare att ha kabeln någonstans bak, tex i bagage eller på golvet bakom föraren.

Sedan tycker jag att den är skapligt rymlig, t.o.m. bättre än e-tron i baksätet. BMW I4 provkörde jag igår som jag självklart vet är en mindre modell men vet att flera hör har som sin första bilL men den var däremot vansinnigt trång, sonen fick knappt plats bakom mig fast jag hade stolen i högsta läget (vi är båda 180+) men den låg fint på vägen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
På e-tron med sämre räckvidd behövs den oftare men inte så ofta där heller fast där har jag även en trefas förlängningssladd och den lösa kroken. Eller vad använder folk trunken tillegentligen,
I trunken har jag rengöringsflaskor för glasrutor, insektsavlägsnare, extra spolarvätska, etc. Har även ett portabelt skrivbord (när man jobbar i bilen med dator vid laddstopp eller andra pauser), samt en billigare bärbar dator (vet aldrig när man har nytta av en extra dator), bilskydd för när hunden är i baksätet, etc.

(Typ2-laddkablar, portabel UMC/EVSE, förlängningskablar, adaptrar, etc. har jag dock inte där, utan mer lättillgängigt i frunken då man alltid kommer åt de enkelare än saker i trunken).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
På e-tron med sämre räckvidd behövs den oftare men inte så ofta där heller fast där har jag även en trefas förlängningssladd och den lösa kroken. Eller vad använder folk trunken tillegentligen,
I trunken har jag rengöringsflaskor för glasrutor, insektsavlägsnare, extra spolarvätska, etc. Har även ett portabelt skrivbord (när man jobbar i bilen med dator vid laddstopp eller andra pauser), samt en billigare bärbar dator (vet aldrig när man har nytta av en extra dator), bilskydd för när hunden är i baksätet, etc.

(Typ2-laddkablar, portabel UMC/EVSE, förlängningskablar, adaptrar, etc. har jag dock inte där, utan mer lättillgängigt i frunken då man alltid kommer åt de enkelare än saker i trunken).
Skulle ju såklart står frunk där jag skrev trunken… och förstår att man har kablar där om den finns men frågan är hur stort behovet egentligen är, jag ser det då inte som någon katastrof som en del verkar göra, men nu släpper jag det.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW vill inte slopa förbränningsmotorn

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
På e-tron med sämre räckvidd behövs den oftare men inte så ofta där heller fast där har jag även en trefas förlängningssladd och den lösa kroken. Eller vad använder folk trunken tillegentligen,
I trunken har jag rengöringsflaskor för glasrutor, insektsavlägsnare, extra spolarvätska, etc. Har även ett portabelt skrivbord (när man jobbar i bilen med dator vid laddstopp eller andra pauser), samt en billigare bärbar dator (vet aldrig när man har nytta av en extra dator), bilskydd för när hunden är i baksätet, etc.

(Typ2-laddkablar, portabel UMC/EVSE, förlängningskablar, adaptrar, etc. har jag dock inte där, utan mer lättillgängigt i frunken då man alltid kommer åt de enkelare än saker i trunken).
Skulle ju såklart står frunk där jag skrev trunken… och förstår att man har kablar där om den finns men frågan är hur stort behovet egentligen är, jag ser det då inte som någon katastrof som en del verkar göra, men nu släpper jag det.
Vad i livet är en "katastrof"? Blir lätt en filosofisk fråga med den typen av termer.

Oavsett ordleken så saknar jag en frunk för just laddkablarna på vår nya Mini. Vi har en hundbur där bak som gör det väldigt bökigt att komma åt trunken under bagagegolvet när hundburen (eller annan last) står där bak. :(

Borde enligt mig inte ens få lov att tillverkas elbilar utan frunk (att det inte finns på rena ICE-bilar köper jag). Idiotiskt! :evil:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar