The move to electric vehicles will result in large costs for generating, transmitting, and storing more power. Shifting current EV charging from home to work and night to day could cut costs and help the grid, according to a new Stanford study.
“We were able to show that with less home charging and more daytime charging, the Western U.S. would need less generating capacity and storage, and it would not waste as much solar and wind power,” said Powell"
https://news.stanford.edu/press/view/45245
Stanford varnar för laddning på natten
Moderator: Redaktion
Re: Stanford varnar för laddning på natten
Antar att de har mycket solel då - samma lär ju knappast gälla här.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Stanford varnar för laddning på natten
Det spelar ju väldigt stor roll var man befinner sig.
Polen har t.ex kommit och rykt upp sig med 10 GW sol och cirka 7 GW vind (jämfört med deras ökända kolkraft på 33 GW). Generellt sett borde det alltså där vara bättre att ladda på dagen än natten i och med att dom saknar någon vattenkraft att tala om, och helt är utan kärnkraft, i alla fall än så länge.
Polen har t.ex kommit och rykt upp sig med 10 GW sol och cirka 7 GW vind (jämfört med deras ökända kolkraft på 33 GW). Generellt sett borde det alltså där vara bättre att ladda på dagen än natten i och med att dom saknar någon vattenkraft att tala om, och helt är utan kärnkraft, i alla fall än så länge.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Stanford varnar för laddning på natten
Tja idag var det i alla fall 61% från kol och 549 g CO2 /kWh enligt electricity maps.
Re: Stanford varnar för laddning på natten
Priset styr. Det är det fina med marknadsekonomi.
Finns det gott om el som överstiger behovet vid en given tidpunkt är den billig. Då lönar det sig att vara flexibel.
För närvarande kostar väl nattladdning ca 10-20% av toppriset på dagen.
Eftersom vi kommer ha väldigt mkt vind i vårt system så lär nattpriserna vara låga under ganska lång tid framöver.
Sen kommer det på sikt antagligen att jämnas ut när flexibiliteten ”kommit ikapp” samt lagring och vätgasproduktion kommit igång.
Finns det gott om el som överstiger behovet vid en given tidpunkt är den billig. Då lönar det sig att vara flexibel.
För närvarande kostar väl nattladdning ca 10-20% av toppriset på dagen.
Eftersom vi kommer ha väldigt mkt vind i vårt system så lär nattpriserna vara låga under ganska lång tid framöver.
Sen kommer det på sikt antagligen att jämnas ut när flexibiliteten ”kommit ikapp” samt lagring och vätgasproduktion kommit igång.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Stanford varnar för laddning på natten
Ja, det här handlar specifikt om Kalifornien.Teslaspolen skrev:Det spelar ju väldigt stor roll var man befinner sig.
Den här spaningen från forskarna var ju inte en pekpinne till konsumenter om någon nu trodde det och inte orkade läsa artikeln.pefreli skrev:Priset styr. Det är det fina med marknadsekonomi.
Jag postade det för att jag tycker att det är intressant med de större frågorna, som policy och långsiktiga investeringar och energimixen på olika tider. Det är många här på forumet som inte har en aning om hur många mil dom måste köra med sin elbil med 100kWh batteri och aluminium innan den är "offsettad" eller bara svarar "ladda hemma". Vi får se hur det funkar när "alla" har elbilar och ska ladda på natten utan både sol-, vind- och kärnkraft. I Sverige finns det säkerligen utmaningar också.
“The findings from this paper have two profound implications: the first is that the price signals are not aligned with what would be best for the grid – and for ratepayers. The second is that it calls for considering investments in a charging infrastructure for where people work,” said Ines Azevedo, the new paper’s other co-senior author and associate professor of energy science and engineering in the Stanford Doerr School of Sustainability, which opened on Sept. 1.