Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

niklas12
Inlägg: 2512
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av niklas12 »

Hade samtal med några säljare som snart ska byta tjänstebilar angående bilval och samtliga kommer välja ny fossilbil igen.
Det är främst laddinfrastruktur och dåligt utbud av bilar som ses som hinder.
Sen är alla bekymrade över prisutvecklingen på elen såklart.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Ytterligare en faktor tror jag är leverans tiden, att vänta 6-12 månader på sin bil vill inte alla göra, man vill ha den nu och även de där 3 månader som många historiskt haft har varit på gränsen..
Det bidrar givetvis till högre beg.priser.

Tror många biltillverkare underskattat problemet med leverans av batterier och andra delar. Tex. så har Volvo stora problem med att få tillräckligt med batterier. De har helt klart skött detta extremt dåligt.

Men det finns ljusglimtar i mörkret. Vissa tillverkare har hanterat logistik/supply chain bättre, och klarar fortsatt hyfsat att hålla uppe produktionsvolymen av elbilarna. Många elbilar som kan fås inom ca. 2-4 månader även i dag, vilket är klart godkänt tycker jag.
Eller beror detta till viss del på sämre efterfrågan. Vet inte vilka man kan få så fort nämligen. Teslas datum verkar ju vara lite labila men hamnar kanske under 4 månader i snitt.
Nej, inte i Volvos fall iaf. Pappa beställde en XC40 elbil i januari/februari, men den har fortfarande inte ens tillverkats. Den skulle kommit i slutet på sommaren, men tom. den långa tiden har flyttats fram hela tiden.

Volvos problem är inte efterfrågan. Den kan sälja elbilar i hyfsade volymer. Problemet de verkar ha är att den inte kan tillverka elbilar i hyfsade volymer.
Sant gällande Volvo. Ska bli intressant och se om kompisen till mig som beställde en xc40 i somras för leverans till Jan/feb eller om den börjar skjutas, men troligen inte så långt fram som min IX dröjer. :D
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av chaffis75 »

Fick vi några svar på vem som kan leverera på 4 månader eller mindre? Tesla kanske men finns de någon mer?
Tesla går bort för min del.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av roffe_s »

chaffis75 skrev:
Fick vi några svar på vem som kan leverera på 4 månader eller mindre? Tesla kanske men finns de någon mer?
Tesla går bort för min del.
Polestar sägs kunna leverera PS2 med relativt kort varsel, de har precis rampat upp produktionen med gott resultat enligt Ingelath i en video inför lanseringen av PS3 nästa vecka.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av chaffis75 »

roffe_s skrev:
chaffis75 skrev:
Fick vi några svar på vem som kan leverera på 4 månader eller mindre? Tesla kanske men finns de någon mer?
Tesla går bort för min del.
Polestar sägs kunna leverera PS2 med relativt kort varsel, de har precis rampat upp produktionen med gott resultat enligt Ingelath i en video inför lanseringen av PS3 nästa vecka.
Ok.. Så var de inte i början på augusti när vi provkörde men bra om de böttre på tiderna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Fick vi några svar på vem som kan leverera på 4 månader eller mindre? Tesla kanske men finns de någon mer?
Tesla går bort för min del.
Fick min Mini Cooper SE på två månader. Helt OK tycker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Fick vi några svar på vem som kan leverera på 4 månader eller mindre? Tesla kanske men finns de någon mer?
Tesla går bort för min del.
Fick min Mini Cooper SE på två månader. Helt OK tycker jag.
Absolut helt ok, själv har jag snart väntat 6 månader och har 6-8 kvar, inte lika ok.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av Zalman3 »

Bilexperter i Tyskland oroar sig för den egna bilindustrin
på sin hemmamarknad. Dessutom går det heller inte så bra på världens största bilmarknaden, Kina.
När det gäller att sälja rena elbilar tappar VW, BMW, Mercedes och Opel marknadsandelar här i landet. Lite framsteg görs heller i Kina – en larmsignal, varnar experter.

Wien, Düsseldorf Enligt egna uttalanden är den tyska bilindustrin ledande inom elektriska drivningar. "Med undantag för Tesla är vi nummer ett i vårt segment", betonade Nicolas Peter, CFO för BMW .

Hans grupp förväntas sälja upp till 245 000 helelektriska fordon i år. Det skulle motsvara en ökning med över 130 procent jämfört med 2021.

Volkswagen , Mercedes-Benz och Opel vill också elektrifiera sina flottor på rekordtid och tillkännager ständigt nya goda nyheter. Det enda problemet är att många konkurrenter för närvarande växer snabbare. I Tyskland tappade kvartetten klart marknadsandelar från januari till juli. Hemmafördelen var förlorad.

https://app.handelsblatt.com/mobilitaet ... 20274.html

Marknadsandelen för tyska elbilar i Tyskland har minskat till 50%.
Screenshot_20221010-050321_YouTube.jpg
Och eftersom omställningen till elbilar går snabbt är det oroande om tysk bilindustri hamnar på efterkälken.
Screenshot_20221010-050627_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Skiftet: Nu säljs fler elbilar än fossildrivna bilar

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Bilexperter i Tyskland oroar sig för den egna bilindustrin
på sin hemmamarknad. Dessutom går det heller inte så bra på världens största bilmarknaden, Kina.
När det gäller att sälja rena elbilar tappar VW, BMW, Mercedes och Opel marknadsandelar här i landet. Lite framsteg görs heller i Kina – en larmsignal, varnar experter.

Wien, Düsseldorf Enligt egna uttalanden är den tyska bilindustrin ledande inom elektriska drivningar. "Med undantag för Tesla är vi nummer ett i vårt segment", betonade Nicolas Peter, CFO för BMW .

Hans grupp förväntas sälja upp till 245 000 helelektriska fordon i år. Det skulle motsvara en ökning med över 130 procent jämfört med 2021.

Volkswagen , Mercedes-Benz och Opel vill också elektrifiera sina flottor på rekordtid och tillkännager ständigt nya goda nyheter. Det enda problemet är att många konkurrenter för närvarande växer snabbare. I Tyskland tappade kvartetten klart marknadsandelar från januari till juli. Hemmafördelen var förlorad.

https://app.handelsblatt.com/mobilitaet ... 20274.html

Marknadsandelen för tyska elbilar i Tyskland har minskat till 50%.
Screenshot_20221010-050321_YouTube.jpg
Och eftersom omställningen till elbilar går snabbt är det oroande om tysk bilindustri hamnar på efterkälken.
Screenshot_20221010-050627_YouTube.jpg
Omställningen går inte så snabbt i Tyskland, åtminstone syntes inte de på motorvägarna i somras. De flesta elbilar man såg där var inte tysk registrerade.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar