Sida 1 av 3

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 18:41
av Leo
Jerker: e-Golf och e-up har precis den möjligheten sen flera år, så framtiden fanns redan förr :lol:

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 18:44
av Jerker
Leo skrev:
Jerker: e-Golf och e-up har precis den möjligheten sen flera år, så framtiden fanns redan förr :lol:
Ah! :D Jag har nog hört det, nu när du påminner mig!

Vem ringer Elon?

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 20:20
av Crappy
Jerker skrev:
[
Vem ringer Elon?
Ringer? han hänger väl här mer än oss?

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 20:48
av e5m1r
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 21:30
av Jerker
e5m1r skrev:
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 22:53
av matsm
Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?
Hade varit perfekt om man kunde få välja. Ett alternativt till under regen (none som tillägg till standard och low). Samt ett nytt val under braking (regen/no regen).

Gillar att utmana mig själv och köra snålt. Gillar frirull eller puls and glide. Har kört den lilla vw lupo 3L (30k mil) som drog 0,3l milen mycket tack vare frirull när man släppte gasen. Skulle gärna se det i Teslan också.

Har 3 mil till jobbet mest på landsväg men sista biten motorväg. 120-140 wh/km är en rätt vanlig förbruknings siffra då man rullar mycket. Har dock aldrig varit i närheten av 120wh/km på motorväg så hatten av för Roberts låga förbrukning. Kör 70D.

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 22:54
av Gustafsson
Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?
Borde gå att kombinera friläge med one pedal driving, det är ju svårt att undvika regen helt som den funkar nu, även om övning ger lite färdighet. Om "gasen" har ett litet mittläge med frihjul och ytterligare gassläpp ger regen skulle det kunna funka. Om det ger någon stor vinst i praktiken är ju en annan femma. Känns inte helt utrett ännu...

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 22:56
av Gustafsson
Nåt knep för att få i N under körning ? Ofta vägrar bilen N när jag provar..tutut säger den försynt då...

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 23:06
av kontakten2
Du blippar spaken neråt lätt. Sen hårdare neråt igen för Drive.

Jag upptäckte att dra neråt med spaken så kommer den i N av att paddan oturligt ramlade ner från instrumentbrädan på spaken . Det var såklart inte jag som såg på paddan....

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 00:16
av joel80
Alltså en inställning där man helt kan stänga av autoregen men samtidigt ha regen den första delen av fotbromsen vore väl fint. Autoregen i min Volvo är väldigt låg, känns knappt att den bromsar när jag släpper gasen.. Och i hastigheter över 80km/h gör den det endast om det är lite nedför som motverkar inbromsning en från fartvinden.
Men... När jag bromsar så är den första delen av bromsen enbart regen. Jag ser i instrumentpanelen hur mycket och om jag kommer upp till den gräns där vanliga skivbromsar a tar vid.

Jag skulle gärna vilja kunna ställa in kraftigare inbromsning automatiskt, men gillar att bromsen först enbart kör regen när man använder den.

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 00:17
av MSO
Jag var ute och provade lite under kvällen.

Borås - Göteborg.
69km på 57 min enligt navigatorn.
Plan: Köra precis i det tempo som navigatorn säger, men göra det med puls and glide.
Hade jag kört med farthållare/AP hade jag förmodligen följt SOC-utvecklingen mer eller mindre enligt plan, dvs följt linjen i "Trip".

SOC vid start: 38%
Beräknad SOC vid mål: 8%
Dvs 30%-enheter SOC beräknad förbrukning

Min känsla är att förbrukningen borde landa runt 200 Wh/km eller strax däröver. Jag körde lite fel i Borås och valde en snabbare men längre väg i Göteborg, så sträckan blev 75,4km istf navigatorns föreslagna 69.

Jag körde pulse and glide mellan ca 122 och 105kph på 110-sträckan, och sen 115 ned till 100 på 100-sträckan från Landvetter. Dvs om man antar linjärt samband ett snitt på ungefär 113 resp 107
Dvs, medelhastigheten var hastighetsbegränsningen plus nån liten extra för glädjeprocenten som väl alltid finns på mätaren. I princip samma fart som en helt vanlig "effektivkörning", utan att pusha.

Well. Jag kan konstatera att förbrukningen förvånade en aning.
SOC vid mål: 22%
dvs, inga 30%-enheter gick åt, utan ... 16!
IMG_20160915_212848.jpg
IMG_20160915_212912.jpg
:o

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 07:33
av mati
Jag tror att får så småningom kläm på't. Vägen till jobbet, samma restid som vanligt, men ungefär 20% mindre energiåtgång. Och då körde jag ändå om några bilar och pushade mellan 100 och 115 på 100-väg. Jag låg alltså något över hastighetsbegränsningen.
20160916_070814.jpg

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 11:00
av Jerker
Crappy skrev:
Jerker skrev:
Vem ringer Elon?
Ringer? han hänger väl här mer än oss?
Men seriöst! Vi borde ju faktiskt försöka få gehör för detta!

Elon kunde ju ändra sig angående krypkörningsfunktionen. Den fanns ju inte från början men efter att ägarna bad om det kom den till.

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 11:16
av gellerstam
När ni gasar upp från den lägre hastigheten. Hur mycket gasar ni då? Vad är effektivast här? Att gasa länge å sega upp? Eller Maxa å komma upp snabbast möjligt? Eller normal acc. ?

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 12:35
av Gustafsson
gellerstam skrev:
När ni gasar upp från den lägre hastigheten. Hur mycket gasar ni då? Vad är effektivast här? Att gasa länge å sega upp? Eller Maxa å komma upp snabbast möjligt? Eller normal acc. ?
Normalt vid "pulse and glide" ska man accelerera ganska friskt, men inte fullt. När det gäller elbil vetehåken...

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 12:53
av lator
Normal eller snabb acceleration. Segar man så förlorar man framförallt tid. Test på energiförbrukning har väl visat att man bör accelerera ganska rejält för lägsta förbrukning även vid eldrift.

Re: Hypermiling

Postat: 17 sep 2016 08:22
av kontakten2
Testade på 60,80väg i Norge som e väldigt kuperad.
De blev bättre men marginellt.
Från 20% till 25%. (60%) start.
DSC_1663.JPG
DSC_1664.JPG

Re: Hypermiling

Postat: 17 sep 2016 13:06
av LarsL
lator skrev:
Normal eller snabb acceleration. Segar man så förlorar man framförallt tid. Test på energiförbrukning har väl visat att man bör accelerera ganska rejält för lägsta förbrukning även vid eldrift.
Ja, det ska vara effektivast att accelerera mer när man accelererar än att accelerera under längre tid. Tror jag hört det i samband med raketuppskjutningar och varför de vill bränna av så mycket som möjligt direkt.

Re: Hypermiling

Postat: 17 sep 2016 13:13
av LarsL
Jerker skrev:
Crappy skrev:
Jerker skrev:
Vem ringer Elon?
Ringer? han hänger väl här mer än oss?
Men seriöst! Vi borde ju faktiskt försöka få gehör för detta!

Elon kunde ju ändra sig angående krypkörningsfunktionen. Den fanns ju inte från början men efter att ägarna bad om det kom den till.
Att ta bort regen från gasen borde vara ett enkelt fix och skulle underlätta snålkörningen enormt. Men att lägga det på bromsen kan nog bli knepigare, ptminstone om det ska bli mjukt... Men det kanske inte behövs utan det kanske räcker om regen aktiveras när man lägger foten på bromsen?

Effektivaste sättet att få in något på Tesla är att skapa en tråd om det på TCM (eller här?) som många uppmärksammar och gillar. Kanske en omröstning?

Re: Hypermiling

Postat: 17 sep 2016 13:19
av bylund
Problemet jag kan se med att lägga det på bromsen är att det inte blir lika tydligt var gränsen mellan regen och broms ligger, så om man inte anstränger sig som vid hyper miling så kan det bli mindre effektivt om man bromsar när man egentligen inte behöver. Fast kanske inte ett jätteproblem.

Sedan kanske det blir lite märklig bromskänsla på tvåhjulsdrivna bilar om bilen först bara "bromsar" på bakhjulen och sedan en bit ner går alla bromsar i?

Systemet från Bosch som AP-bilar har stödjer denna typ av bromsmappning tillsammans med regen, men Tesla har valt att inte mappa det så.

Re: Hypermiling

Postat: 17 sep 2016 13:24
av LarsL
Om man gör det tydligt i pedalen så att den mjuka regenen går in när du tänder bromsljusen så borde känslan bli ok. Det är ju sedan ett tydligt motstånd när riktiga bromsen går in.

På Leafen är ju bromsen helt elektronisk och stundtals hel skum, så vill jag inte ha det på en Tesla. Det ska vara distinkta lägen så att man vet vad man gör.

Re: Hypermiling

Postat: 17 sep 2016 19:16
av Gustafsson
Min Prius plugin (liksom andra prius) har en stor del av regen på bromsen. Till hjälp har man en liten liggande stapel som visar hur mycket man regenererar. Debatterade detta för drygt ett år sedan på detta forum lite grand. Jag föredrar dock numera att ha "one pedal" så långt det är möjligt. Tycker att det bästa vore att mappa in ett litet friläge på gasen så att man kan släppa av lite för att frirulla och mer för att regenerera. Det finns ju onekligen tillfällen där frirullning är det mest optimala sättet att glida fram...Att behöva meppla med växelspaken är inte direkt så hightech som Teslan ska vara...
/70D
/Prius plug-in (har kvar p.g.a. skambud från Toyota)

Re: Hypermiling

Postat: 17 sep 2016 19:24
av bonath
En extra pedal kanske... så journalisterna tror att det är en riktig bil. :lol:

Re: Hypermiling

Postat: 17 sep 2016 19:47
av AGCF
Pulse and glide måste ju vara mardrömsbilisten :(

Re: Hypermiling

Postat: 18 sep 2016 08:38
av vigge50
Läste detta om version 8.0 :(
Another surprise in v8.0, Tesla improved its regenerative braking software. The automaker warns that you may experience “slightly stronger deceleration"
https://electrek.co/2016/09/17/first-lo ... -and-more/