Blir förbjudet för kommuner att låta elbilar parkera gratis

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Blir förbjudet för kommuner att låta elbilar parkera gratis

Inlägg av Bod »

Högsta förvaltningsdomstolen har beslutat att det är olagligt att låta miljöbilar parkera gratis på kommunala P-platser!
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen. ... 647-13.pdf

Någon som vet vem/vad AA är?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Blir förbjudet för kommuner att låta elbilar parkera gra

Inlägg av TiborBlomhall »

Nämen vad bra att en lagtext från ursprungligen 1957 som bara nämner boende, näringsidkare och handikappade, men inte särskilt nämner miljöbilar får styra hur kommuner får prissätta sina egna parkeringsplatser :roll:

Miljö... var den ens uppfunnen 1957? ;)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Blir förbjudet för kommuner att låta elbilar parkera gra

Inlägg av Bod »

Göteborgs stad begärde en utredning 2002. Uppenbarligen har inget hänt.

Utdrag u Parkeringsutredningen 2006:
Miljöbilar och bilpooler
Ett antal kommuner tillämpar i dag förmånliga parkeringsvillkor
för den som innehar en miljöbil. Sådana villkor tillämpas också i
vissa fall för bilar som ingår i s.k. bilpooler. Det har i olika
sammanhang ifrågasatts om det finns något rättsligt utrymme för
en sådan särbehandling.
Det finns inte något utrymme enligt TrF för kommunerna att
meddela lokala trafikföreskrifter om att reservera vissa parkeringsplatser
för bilar som används för organiserat samutnyttjande eller
miljöbilar. I en skrivelse som inkom till Näringsdepartementet i
maj 2002 har Trafikkontoret, Göteborgs kommun, hemställt om en
ändring i TrF som gör detta möjligt.

Observera detta var 8 år sedan och där hänvisas till en begäran som redan då är 6 år gammal.

Vem/vad är AA?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Blir förbjudet för kommuner att låta elbilar parkera gra

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Nämen vad bra att en lagtext från ursprungligen 1957 som bara nämner boende, näringsidkare och handikappade, men inte särskilt nämner miljöbilar får styra hur kommuner får prissätta sina egna parkeringsplatser :roll:

Miljö... var den ens uppfunnen 1957? ;)
Delarna om näringsidkare, boende och handikappade lades till den ursprungliga lagtexten 1978 och 1984. Kan det vara så svårt att lägga till en klausul gällande miljöbilar, eller ännu hellre, nollutsläppsbilar!

Däremot vet jag inte om jag skulle rösta för en avgiftsbefrielse för "miljöbilar" då de snart kommer att vara så många att problemen på Arlanda nu skulle vara en droppe i havet jämfört med jakten på avgiftsfria p-platser på stan... Grundidén om en morot i form av gratis parkering var givetvis en vettig väg att gå i ett initialskede men blir snart ohållbart om kommunerna vill fortsätta att finansiera delar av sin budget med hjälp av parkeringsavgifter. Att man ska kunna ta tre veckors semester samtidigt som man lämnar sin laddhybrid på en laddplats på Arlanda utan att det ska kosta en enda krona samtidigt som en dagsresenär tvingas ta sin fossila nödbil till flygplatsen för att vara säker på att ta sig hem på kvällen...

AA verkar vara en allmän beteckning på en part i ett mål. (står också för "anonyma alkoholister)...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Blir förbjudet för kommuner att låta elbilar parkera gra

Inlägg av TiborBlomhall »

lator skrev:
Däremot vet jag inte om jag skulle rösta för en avgiftsbefrielse för "miljöbilar" då de snart kommer att vara så många att problemen på Arlanda nu skulle vara en droppe i havet jämfört med jakten på avgiftsfria p-platser på stan... Grundidén om en morot i form av gratis parkering var givetvis en vettig väg att gå i ett initialskede men blir snart ohållbart om kommunerna vill fortsätta att finansiera delar av sin budget med hjälp av parkeringsavgifter.
Tja, det verkar funka i Norge...
lator skrev:
Att man ska kunna ta tre veckors semester samtidigt som man lämnar sin laddhybrid på en laddplats på Arlanda utan att det ska kosta en enda krona samtidigt som en dagsresenär tvingas ta sin fossila nödbil till flygplatsen för att vara säker på att ta sig hem på kvällen...
Jag tror Arlanda är ett praktexempel på dåligt genomtänkt införande av laddplatser.
Användarvisningsbild
micha
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 nov 2014 19:13
Ort: Märsta

Re: Blir förbjudet för kommuner att låta elbilar parkera gra

Inlägg av micha »

TiborBlomhall skrev:
lator skrev:
Däremot vet jag inte om jag skulle rösta för en avgiftsbefrielse för "miljöbilar" då de snart kommer att vara så många att problemen på Arlanda nu skulle vara en droppe i havet jämfört med jakten på avgiftsfria p-platser på stan... Grundidén om en morot i form av gratis parkering var givetvis en vettig väg att gå i ett initialskede men blir snart ohållbart om kommunerna vill fortsätta att finansiera delar av sin budget med hjälp av parkeringsavgifter.
Tja, det verkar funka i Norge...
lator skrev:
Att man ska kunna ta tre veckors semester samtidigt som man lämnar sin laddhybrid på en laddplats på Arlanda utan att det ska kosta en enda krona samtidigt som en dagsresenär tvingas ta sin fossila nödbil till flygplatsen för att vara säker på att ta sig hem på kvällen...
Jag tror Arlanda är ett praktexempel på dåligt genomtänkt införande av laddplatser.
Någon som hört någon förändring?
Varje gång jag åker till Arlanda så är det fullt på dessa parkeringar. De kan väl fixa laddstolpar på långtidsparkeringen istället. Eller det kanske redan finns.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Blir förbjudet för kommuner att låta elbilar parkera gra

Inlägg av Bod »

Finns 20 stolpar på Beta om jag inte missminner mig.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
micha
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 nov 2014 19:13
Ort: Märsta

Re: Blir förbjudet för kommuner att låta elbilar parkera gra

Inlägg av micha »

Det är bra att veta
P85D med leverans i mitten på mars!!
Skriv svar