Solceller

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Solceller

Inlägg av hybris »

Någon som vet om det händer något gällande priser eller förmåner under 2015? Har rejält med plats på taket men senast jag räknade på det fick jag inte ihop kalkylen så skippade det...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Solceller

Inlägg av Jojo »

Om Du redan funderar på det och har de nödvändiga förutsättningar, gör det nu! Installera solpanel alltså. Det kommer inte bli mycket billigare och Du kan dra nyttan redan nu. Har Du råd med en Tesla (eller två) så kan Du också finansiera en solcellsanläggning. Viktigt är att Du har de nödvändiga byggtekniska förutsättningar (oskuggad yta i rätt läge med adekvat lutning). Se också mitt svar i den andra tråden.
Cheers
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Solceller

Inlägg av johani »

Jag är på gång att bygga garage och tänkte samtidigt passa på att lägga solpaneler på taket (sydsidan).
Det verkar finnas en uppsjö av leverantörer och det är inte helt enkelt att sätta sig in i, finns det någon här som har erfarenhet av detta och kan komma med tips på leverantörer eller gör-det-själv paket och annat?

Takhalvan kommer att bli ca 70m2, 40 graders lutning och rakt mot syd så jag tror det blir bra grundförutsättningar.
Jag vill täcka hela ytan och få ut så mycket energi som möjligt.
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Solceller

Inlägg av Jojo »

Gör-det-själv funkar inte om Du vill få statligt bidrag (numera bara 20%), Du måste då anlita behörig installatör och följa vissa regler. Det är Länsstyrelsen som kan ge Dig information om allt som gäller bidragspengar och -regler.
Vad som gäller leverantörer, så kan jag hålla med Dig att det är en mycket förvirrande och oöverskådlig marknad och inte lätt att hitta rätt. Jag gjorde så att jag valde en lokal leverantör, även om det kanske var lite dyrare, men jag har alltid en kontakt nära tillhands, som även kan komma ut och kolla när det är kris. Mycket enklare än att behöva syssla med ett företag på andra änden landet när man har ett problem med sin anläggning.
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Solceller

Inlägg av johani »

Aha! Det kanske lönar sig bättre med ROT (om det gäller för nybygge av garage som inte sitter ihop med huset vill säga).

Jag hittade en till tråd här på samma tema med länk till en leverantör som verkar vettig och inte alltför långt bort, du har rätt i att det kan vara värt att ha någon nära till hands.
Om offerten ser bra ut slår jag nog till.

Synd att miljösubventioner verkar gå åt fel håll just nu...
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Solceller

Inlägg av mickeisol »

Ni som är intresserade, kika på den här länken.
https://www.facebook.com/SolenergiIBleka

Vi har gjort det mesta själva på anläggningarna (utom att koppla in invertern på nätet, kräver behörig elektriker).
Vi räknar hem våra anläggningar på under 10 år
Solcells bidraget funkar om man gör själv (däremot inte rot) dvs man redovisar alla fakturor.
Om man inte har ett tak i lämplig riktning men har en ledig oskuggad yta så är det bättre att spika ihop en markställning, dom ger mera ström pga att man får bättre kylning
på panelerna. Om man är listig så kan man göra med gångjärn och få en runt 10% ytterligare produktion med att ha plattare vinkel på sommaren och mera upprätt på vintern för att slippa snö etc.

Visst, solceller kommer nog att krypa ner ännu mera, men man är just nu i det läget att elproduktionen man får medans man väntar på billiga paneler uppväger priskillnaderna.

Och när det gäller solceller så har ju som bekant en viss ElOn ett finger med i spelet, bla med en gigafactory i buffalo med solcellspaneler.
Och det jobbas ju på att kunna använda solcellerna även på nätterna med hjälp av TESLA http://www.solarcity.com/residential/energy-storage
Ja det finns ju många lösningar på sånt om man vill kunna gå helt offgrid så småningom i framtiden (ifall det av någon anledning skulle bli fördelaktigt att göra så.)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Solceller

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Solceller

Inlägg av Jojo »

Man kan lägga ner hur mycket tid, energi och pengar som helst för att klura ut och bygga ett solenergisystem. Jag har just, för några månader sedan alltså, fått min anläggning (på drygt 19kW) i drift, efter mycket om och men och en hel del strul, så jag vet nog vad som gäller. I allafall för tillfället, för det hela ändras dessvärre kontinuerligt och inte blir det nödvändigtvis enklare.
Om det behövs bygglov eller ej är upp till respektive kommun, så det första steget är att höra med dem. Länsstyrelsen ansvarar, som sagt, för bidraget och de vet vilka regler som gäller nuförtiden (jag ansökte för över två år sedan och då fick jag veta att man inte fick göra själv någonting utan att det gäller ha intyg från behörig installatör och att utrustningen måste uppfylla vissa krav och vara godkänd och vatvetjag).
Själv föredrar jag enkla lösningar och därför blev det ingen rörlig installation, utan enbart takmonterade paneler. Allt som kan krångla kommer också göra det, förr eller senare, och då brukar den (ibland marginella) vinsten försvinna direkt. Just my 2c...
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Solceller

Inlägg av mickeisol »

ja min anläggning är 20kw (egentligen 19,6 dvs 80 paneler *245watt sharp paneler).
(finns här i början av den här länken, med priser för totalinstallation)

https://www.facebook.com/SolenergiIBleka

Köpte paneler och växelriktare i italien för det var billigast just då
Jag har monterat själv och fick då 45% i bidrag (detta var 2012), jag skickade in fakturor och det funkade fint (fick ju såklart inte räkna upp med nån kostnad för eget arbete)

mest effektiva anläggningen hade en slutkostnad på 8,24kr/watt excl moms men utan bidrag färdiginstallerad, med bidrag 35% mindre alltså
5,36 ex moms. den är vinklingsbar mellan 30grader sommar och 60grader vinter 2014 som var ungefär 10% sämre än 2013 så gav denna anläggning.
21,84kw anläggning=22240kwh ger 1018kwh/kwp och det i mörka jämtland.
här är 2014 års data från alla byns anläggningar (alla självbyggda).

Summering av produktion bleka 2014
19,6kw anläggning=17933kwh ger 915kwh/kwp
20,7kw anläggning=19152kwh ger 925kwh/kwp
21,84kw anläggning=22240kwh ger 1018kwh/kwp
10,4kw anläggning=9075kwh ger 873kwh/kwp
31kw anläggningen=25900 ger 835kwh/kwp
(har inte haft kontakt med dataloggern sep-dec 2014)
17,16kw anläggningen blev inkopplad innan nyåret så den får vi veta nästa år vad den producerar.

Enligt proddata 2013 på 10,4 kw anläggningen när den gav 9748kwh
så är 2014 bara 93% av 2013
20,7 anläggningen gaf 20800kwh 2013 den gav 92 procent under 2013.
så 2014 var lite sämre.
Skriv svar