Framtiden för flygresor

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Framtiden för flygresor

Inlägg av Teslaspolen »

Flygplan är en av de största miljöovarna i dagens samhälle, och till skilldnad från vägfordon ser jag ingen självklar ersättning till dessa än.

Ja, om det hade varit så bra som

Men vad tror ni andra är framtiden här? Elbilar har visat hur extremt gammalmodigt och ineffektivt det är med fossilbilar. Batteriernas vikt ger ju en fördel i hur bilen ligger mot vägen och ger bättre grepp. Denna egenskap är inte fullt så bra om fordonet i fråga ska flyga.

Vill gärna höra andras idèer och tankar!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Framtiden för flygresor

Inlägg av Kalle »

modärna flygplan som är snitt fyllda drar mindre pär passagerare/ km en snitt bilen.
men de kommer ju såklart se annorlunda ut när elbilarna tar över.

jag skulle vilja se zeppelinare igen,
hade varit grymt ballt att ta en "kryssning" på 2-3 dagar över atlanten med eget rum, restauranger och aktiviteter ombord på en stor solcells beklädd zepelinare :)
men jag tror inte de kommer hända.

blir kWh/vikt fördelningen lite betre på batterier kan vi faktiskt ha elflygplan. man måste dock Hypercharga dom på marken så de kommer krävas lite flås från elnätet. en turaround på 30-40 minuter är ju nog helt acceptabelt.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Framtiden för flygresor

Inlägg av Herr X »

Kalle skrev:
modärna flygplan som är snitt fyllda drar mindre pär passagerare/ km en snitt bilen.
men de kommer ju såklart se annorlunda ut när elbilarna tar över.

jag skulle vilja se zeppelinare igen,
hade varit grymt ballt att ta en "kryssning" på 2-3 dagar över atlanten med eget rum, restauranger och aktiviteter ombord på en stor solcells beklädd zepelinare :)
men jag tror inte de kommer hända.

blir kWh/vikt fördelningen lite betre på batterier kan vi faktiskt ha elflygplan. man måste dock Hypercharga dom på marken så de kommer krävas lite flås från elnätet. en turaround på 30-40 minuter är ju nog helt acceptabelt.
Jag tycker att Hyperloop är spännande. Om det fungerar i praktiken och man inte behöver ha helt slutna rör med sänkt lufttryck, utan kan bygga tillräckligt kraftfulla fläktar och kompressorer för att suga in och komprimera normalt lufttryck framför fordonet, så skulle det kunna vara extremt billigt att bygga sådana system under jord. Tänk en liten Hyperloop-TBM med 2,5 meter i diameter som lägger betongrör och induktionskabel - får man automatiserat förloppet så skulle man kunna bygga tunnelrör under Atlanten på några månader med extremt billiga material.

Men flyget kan också drivas av andra bränslen, såsom väte - vätet kan produceras av exempelvis kärnkraft och blir då helt CO2-fritt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Framtiden för flygresor

Inlägg av lator »

Herr X skrev:
Men flyget kan också drivas av andra bränslen, såsom väte - vätet kan produceras av exempelvis kärnkraft och blir då helt CO2-fritt.
Det kan man kalla önsketänkande. I drömmen så kommer uranet flygande av sig själv till en reaktor som naturen har konstruerat helt utan någon annan påverkan på miljön...

Vakna! Ingen energikälla är co2 neutral. All form av energianvändning påverkar världen på något vis.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Framtiden för flygresor

Inlägg av Herr X »

lator skrev:
Vakna! Ingen energikälla är co2 neutral.
Jo, där har du fel - det beror på hur energin används. CO2-utsläppen under bygget och demonteringen av ett kärnkraftverk samt utsläpp under transport av uran och annat är otroligt små i förhållande till den mängd energi som kraftverket producerar under sin livstid. Om en bråkdel av den producerade energin används till CO2-infrångning så är kärnkraftverket CO2-fritt eller CO2-positivt (samlar upp mer CO2 än vad de producerar).
Ett vätgasproducerande kärnkraftverk som investerat i CO2-fångare kan göra flyget CO2-positivt - dvs. att det blir renare att flyga än att åka tåg eller cykla. Då kan man införa ett bonus-malus-system på cyklar där man lägger en liten straffavgift på cyklar som man betalar till flygresenären.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Framtiden för flygresor

Inlägg av Teslaspolen »

Oj vad jobbigt det var utan en citera-flera knapp.
Kalle skrev:
modärna flygplan som är snitt fyllda drar mindre pär passagerare/ km en snitt bilen.
men de kommer ju såklart se annorlunda ut när elbilarna tar över.

jag skulle vilja se zeppelinare igen,
hade varit grymt ballt att ta en "kryssning" på 2-3 dagar över atlanten med eget rum, restauranger och aktiviteter ombord på en stor solcells beklädd zepelinare :)
men jag tror inte de kommer hända.

blir kWh/vikt fördelningen lite betre på batterier kan vi faktiskt ha elflygplan. man måste dock Hypercharga dom på marken så de kommer krävas lite flås från elnätet. en turaround på 30-40 minuter är ju nog helt acceptabelt.
Jo, men flygplanen går vanligtvis bra mycket längre än vad bilarna gör.

Zerppelinare hade varit riktigt häftigt tycker jag med, men det är knappast en ersättare med flyg. Det blir ju snarare som att ta ett kryssningsfartyg, där resan är själva upplevelsen.
Herr X skrev:
Jag tycker att Hyperloop är spännande. Om det fungerar i praktiken och man inte behöver ha helt slutna rör med sänkt lufttryck, utan kan bygga tillräckligt kraftfulla fläktar och kompressorer för att suga in och komprimera normalt lufttryck framför fordonet, så skulle det kunna vara extremt billigt att bygga sådana system under jord. Tänk en liten Hyperloop-TBM med 2,5 meter i diameter som lägger betongrör och induktionskabel - får man automatiserat förloppet så skulle man kunna bygga tunnelrör under Atlanten på några månader med extremt billiga material.

Men flyget kan också drivas av andra bränslen, såsom väte - vätet kan produceras av exempelvis kärnkraft och blir då helt CO2-fritt.

Angående hyperloopen så är den smart idé, men jag vet inte hur många som skulle ha lust att åka i en jättelång och liten tunnel under havet direkt... För transport av varor dock, varför inte.
lator skrev:
Herr X skrev:
Men flyget kan också drivas av andra bränslen, såsom väte - vätet kan produceras av exempelvis kärnkraft och blir då helt CO2-fritt.
Det kan man kalla önsketänkande. I drömmen så kommer uranet flygande av sig själv till en reaktor som naturen har konstruerat helt utan någon annan påverkan på miljön...

Vakna! Ingen energikälla är co2 neutral. All form av energianvändning påverkar världen på något vis.
Varför inte en eldriven lastbil i framtiden?

Angående bygget i sig är det, som sagt tidigare, en så liten faktor att det inte spelar någon roll. Att vara 100% co2 neutral är inte ett måste. co2 är helt ofarligt i de små mängder som det är tal om här. Problemet uppstår när hela mänskligheten är beroende av att spy ut det i atmosfären bara för att t.ex åka och handla mat eller sin årliga resa till Thailand eller vad som nu råkar vara populärt för tillfället.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Framtiden för flygresor

Inlägg av Herr X »

Teslaspolen skrev:
Angående hyperloopen så är den smart idé, men jag vet inte hur många som skulle ha lust att åka i en jättelång och liten tunnel under havet direkt...
Garanterat tillräckligt många för att det ska bli en succé - folk har ju inga problem med vanlig tunnelbana. Om det blir framgångsrikt eller inte handlar ju om hur mycket bättre än flyget det blir. Stockholm-Göteborg skulle gå på 24 minuter vilket är kortare tid än vad många tunnelbaneresenärer tillbringar i tunnelbanan på väg till jobbet. Samma sträcka med flyg tar ju flera timmar när man räknar in restid till och från flygplatserna samt väntetid. Göteborg - New York skulle ta 6 timmar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar