Hur miljövänligt är "Ekologiska" varor?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Hur miljövänligt är "Ekologiska" varor?

Inlägg av kanylbullen »

Nu finns det förstås inget norskt kött i Sverige, men jag kan föreställa mig att norrmän och svenskar har liknande syn på jordbruk, danskarna däremot...
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Hur miljövänligt är "Ekologiska" varor?

Inlägg av Kalle »

Om man bara tittar på miljöföroreningar och inte djur rett och sånt så är de stora industri farmarna miljövänligare pär kg kött
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur miljövänligt är

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Hur miljövänligt är "Ekologiska" varor?

Inlägg av Wahll »

Ser man på KRAV märkt odling så har de en viktig del av regelverket som avhandlar kringliggande blomsterängar. Detta är viktigt eftersom det är vilda pollinatörer som helst bör stå för pollineringen eftersom industribin som skickas runt och pollinerar inte har naturlig hemvist i området.
I Kaliforniens mandelodlingar har det blivit ett problem att arealerna är så stora att bina helt enkelt svälter ihjäl på grund av brist på blomsterängar.

Googla/Binga på "vilda pollinatörer" om du vill veta mera.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur miljövänligt är

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
kanylbullen skrev:
Utländskt kött äter jag av princip inte om det går att få tag i svenskt av samma kvalitet.
Nu förstår jag ingenting! Här i Norge säger man att man ska äta NORSKT kött och inte utländskt eftersom kvalitet och djurhållning är bättre. De måste ju helt ha missat att man inte alls ska köpa norskt kött utan svenskt??

Eller också är det lobbyorganisationer på båda sidor gränsen som värnar sina medlemmar och sprider ungefär vad som helst för att folk ska välja inhemskt producerat.
Det är väl rätt mycket detta som är problemet i debatterna om ekologiskt, rättvisemärkt, svensk kontra utländsk djurhållning etc, att alla har en agenda, och gärna missar de fakta som inte stödjer ens egen agenda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Hur miljövänligt är

Inlägg av Kalle »

Herr X skrev:
kanylbullen skrev:
Utländskt kött äter jag av princip inte om det går att få tag i svenskt av samma kvalitet.
Nu förstår jag ingenting! Här i Norge säger man att man ska äta NORSKT kött och inte utländskt eftersom kvalitet och djurhållning är bättre. De måste ju helt ha missat att man inte alls ska köpa norskt kött utan svenskt??

Eller också är det lobbyorganisationer på båda sidor gränsen som värnar sina medlemmar och sprider ungefär vad som helst för att folk ska välja inhemskt producerat.
Här i sweizch så är de samma toner. "Va, köper du utlänskt kött, vårt kött är så mycket dyrare för vi har bättre djurhålning"
Nu värkar korna här nere trivas veldigt bra så de stämmer säkert.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur miljövänligt är "Ekologiska" varor?

Inlägg av TiborBlomhall »

Hela hypen kring ekologiskt och närodlat får mig alltid att tänka på Solsidan, när Mickan får Fredde att ta båten och köpa närodlat "frigående lax" :lol: :roll:
http://www.tv4.se/solsidan/klipp/frig%C ... ax-2242514
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur miljövänligt är "Ekologiska" varor?

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Hur miljövänligt är "Ekologiska" varor?

Inlägg av point1 »

Kalle skrev:
Herr X skrev:
kanylbullen skrev:
Utländskt kött äter jag av princip inte om det går att få tag i svenskt av samma kvalitet.
Nu förstår jag ingenting! Här i Norge säger man att man ska äta NORSKT kött och inte utländskt eftersom kvalitet och djurhållning är bättre. De måste ju helt ha missat att man inte alls ska köpa norskt kött utan svenskt??

Eller också är det lobbyorganisationer på båda sidor gränsen som värnar sina medlemmar och sprider ungefär vad som helst för att folk ska välja inhemskt producerat.
Här i sweizch så är de samma toner. "Va, köper du utlänskt kött, vårt kött är så mycket dyrare för vi har bättre djurhålning"
Nu värkar korna här nere trivas veldigt bra så de stämmer säkert.
Grattis nu har vi lyckats ta upp 3 länder med bra djurhållning vars kött knappt exporteras. Självklart så har ingen som värnar om djur ngt emot att köpa svindyrt kött från ett annat land som produceras på ett djurvänligt sätt. Däremot billigt utländskt kött som tex danskt griskött.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Hur miljövänligt är "Ekologiska" varor?

Inlägg av Olof Borjesson »

Sverige, Norge, Schweiz och Österrike lär ha ungefär samma höga krav på djurhållning och växtodling. I dessa länder är det troligen miljövänligare och mer hållbart med närodlat i stället för "ekologiskt".
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Hur miljövänligt är "Ekologiska" varor?

Inlägg av Bengt »

En sak är säker i alla fall, danskt kött kommer inte in i mitt hus.....
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur miljövänligt är "Ekologiska" varor?

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Hur miljövänligt är "Ekologiska" varor?

Inlägg av Bengt »

Har inget emot danskar, bara deras djurhållning. Har flera fd kollegor i Danmark, trevliga allihop.

Sålde förresten min förra Tesla till Danmark. ;)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar