Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav HenrikC » 11 jul 2019 07:10

Peak dieselbil har passerats. Om marknaden för bilar inte lyfter inom två år så har vi också passerat peak bensinbil. Ni har precis upplevt förbränningsmotorns största stund.
HenrikC
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Laban » 11 jul 2019 07:24

Zalman3 skrev:Vissa av Europas biltillverkare har förstått att lägga ner fossilbils modeller och ersätta dom med elbilar.
..
Man lägger ner fossilversionerna av VW up, Skoda Citigo och Seat Mii.


Trevligt. VW ser längre än bara ett år framåt. VW sålde 97k Up i Europa 2018 så det är en ganska stor volym som nu endast blir elbilar. Det här kanske också innebär att de priser man nämner för elmodellerna (€16-20k snarare än dagens €30k) faktiskt också är korrekta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2430
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare 12man » 12 jul 2019 13:06

Daimler vinstvarnar för 4de? gången i år

https://media.daimler.com/marsMediaSite ... d=43845311
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2356
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Laban » 12 jul 2019 13:56

Volkswagen går nu tydligen ut med varningar till deras underleverantörer av delar till förbränningsmotorer. Ska bara försöka komma på var jag läste det..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2430
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Elbilisten » 12 jul 2019 14:54

Några kommer att överleva. Men omställningen kommer inte bli smärtfri.

https://www.autoblog.com/2019/07/09/emi ... uisitions/
Elbilisten
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 11 sep 2015 20:38

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Jerker » 12 jul 2019 16:51

Laban skrev:Volkswagen går nu tydligen ut med varningar till deras underleverantörer av delar till förbränningsmotorer. Ska bara försöka komma på var jag läste det..


Här kanske? viewtopic.php?f=27&t=4580&p=347845#p347845
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 7065
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Laban » 12 jul 2019 23:34

Jerker skrev:
Laban skrev:Volkswagen går nu tydligen ut med varningar till deras underleverantörer av delar till förbränningsmotorer. Ska bara försöka komma på var jag läste det..


Här kanske? viewtopic.php?f=27&t=4580&p=347845#p347845


Det var det nog. Det står om det i Elbilistens länk ovan också. Det kommer att hända saker de närmsta 4-5 åren..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2430
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 13 jul 2019 00:35

VAG satsar 91B$ på elbilar.
Klart att det finns vinnare och förlorare på detta paradigmskifte.

I filmen från Autoline weekly så hävdar man, föga förvånande, att de stora drakarna klarar sig bättre än mindre underleverantörer för förbränningsmotorer och transmissioner.

Intressant är att nya aktörer tar stor plats i en elbil.
Siffror som att 53% av värdet i en Bolt kommer från LG Chem.

Traditionella stoltheter som fossilmotor och växellåda, finns helt plötsligt inte längre. Vilket är en mental omvandling för den traditionella bilindustrin som är svår att överskatta.

Man måste också förstå att det finns en tipping point.
När fossilbilsfabriken nåt 70% kapacitetsutnyttjande,
då går man med förlust och måste göra ett val, lägga ner eller lägga om produktionen till eldrift.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 3246
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 14 jul 2019 22:06

Det blir allt mera riskabelt att sälja bilar med fossilmotor. Man är beroende av kanske 100 underleverantörer. Många ganska små hårt specialiserade underleverantörer, som har lövtunna marginaler.
När nu marknaden för fossilmotorer minskar, kommer allt flera av dessa små leverantörer gå i konkurs och försvinna från marknaden.
Vad gör då tex Mercedes, om leverantören för tex turboaggregat går i konkurs?
Bilen går inte att sälja utan turbo.
Det kanske går att hitta en annan leverantör, men det tar tid och kostar pengar.

Går man däremot till elsidan ser man stordriftsfördelar som vida överstiger det man någonsin åstadkommit på fossilsidan.

Tesla använder SAMMA elmotor i S, X och 3. Åtminstone ena av 2 motorer.
Tesla Semi har 4st Tesla 3 motorer.
Detta är något helt nytt, aldrig tidigare har man använt samma motor i en personbil på 250hk som i en lastbil på 1000hk.
Och man kan använda SAMMA batteriteknik och kraftelektronik.

Och nu när man drar igång Kina fabriken, kan man göra många av dessa grundkomponenter i jätteserier, och till marknadens lägsta priser.

Tesla har nu skrämt upp Ford till den grad att de samarbetar med VW om MEB plattformen.

Har du inte sett filmen från Autoline, måste du se den:
Tech Impacts on Suppliers - AAH #471 LIVE
https://youtu.be/0CqTtTB9_-M
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 3246
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?

Inläggav Teslaägare Laban » 15 jul 2019 06:00

Zalman3 skrev:Det blir allt mera riskabelt att sälja bilar med fossilmotor. Man är beroende av kanske 100 underleverantörer. Många ganska små hårt specialiserade underleverantörer, som har lövtunna marginaler.
När nu marknaden för fossilmotorer minskar, kommer allt flera av dessa små leverantörer gå i konkurs och försvinna från marknaden.
Vad gör då tex Mercedes, om leverantören för tex turboaggregat går i konkurs?
Bilen går inte att sälja utan turbo.
Det kanske går att hitta en annan leverantör, men det tar tid och kostar pengar.


Det man pratade om i autoblog artikeln var konsolideringar. Detta startade man väl egentligen med för länge sedan men kommer accelereras de närmsta åren. Några exempel från nutid:

Mercedes A-klass - Renault motorer
BMW 1 samt 3 serien har modeller med PSA motorer

Hur många motortillverkare finns det kvar om 4-5 år ? VW, BMW, Mercedes, ... bildar ett dotterbolag som får ta hand om reservdelar, tillverka motorer + delar så länge det finns en efterfrågan ? Dotterbolaget köper upp under leverantörer/konkursbolag eftersom för att säkra leveranser av delar. Begränsad del av personalen följer med.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2430
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.