Corona

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Corona

Inlägg av FlyingBlue »

Swede1 skrev:
joyhan skrev:
Det här är källan till coronakartans uppgifter om Sverige
Den kanske är helt opålitlig, vad vet jag?
https://www.coronakartan.se/
Snygg karta över länen. All data går att spåra, helt ok. C19.se är bra också, se hur dödsfallen drar iväg exponentiellt senaste tre dagarna. Ser ut som Tegnells mitigation strategi tillfälligt har misslyckats. 59 döda idag, totalt över 250 nu.

I Norge ser de redan ut att ha toppat kurvan med drygt 300 inlagda på sjukhus och totalt 43 döda.

https://c19.se/ titta endast på dödsfall i Sverige!

https://www.nrk.no/korona/status/ Norrmännen börjar redan andas ut. Supression!

https://www.hbl.fi/artikel/kurvan-blir- ... -strategi/

Finland stänger ner hårt tidigt! Supression!
En kurva som planar ut tidigt är dåligt! Flockimmunitet ej uppnådd och det är bara att börja om med isoleringen, när det tar fart igen.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Man kan inte ropa i falsett för varje förändring som sker. Det här kommer att bli värre, det vet alla, dagssiffror är urdåliga att reagera på.
Sköt om er och kolla gärna Mythbusters video om smittspridning. Var försiktiga och ännu hellre förnuftiga...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

Hur ska Norge hantera situationen om man inte har flockimmunitet till hösten samtidigt som sverige har fått det?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Corona

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Hur ska Norge hantera situationen om man inte har flockimmunitet till hösten samtidigt som sverige har fått det?
De kan alltid flytta hit :)
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Hur ska Norge hantera situationen om man inte har flockimmunitet till hösten samtidigt som sverige har fått det?
De kan alltid flytta hit :)
Det är ju det som är problemet. Att en infekterad norrman kommer till sverige när vi precis släppt ut våra gamla igen. Alla norrmän får ju ses som potentiellt smittade...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Corona

Inlägg av frippe »

Gustafsson skrev:
Man kan inte ropa i falsett för varje förändring som sker. Det här kommer att bli värre, det vet alla, dagssiffror är urdåliga att reagera på.
Sköt om er och kolla gärna Mythbusters video om smittspridning. Var försiktiga och ännu hellre förnuftiga...
Ja, dagssiffror säger inte mycket.

I min lilla del av landet beräknar de att peak på pandemin kommer i andra halvan av maj. Så det är lång väg kvar innan en ljusning kommer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Corona

Inlägg av Teslaspolen »

Gustafsson skrev:
Man kan inte ropa i falsett för varje förändring som sker. Det här kommer att bli värre, det vet alla, dagssiffror är urdåliga att reagera på.
Sköt om er och kolla gärna Mythbusters video om smittspridning. Var försiktiga och ännu hellre förnuftiga...
joyhan
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 okt 2014 18:49

Re: Corona

Inlägg av joyhan »

https://www.rt.com/news/484515-sweden-c ... aign=Email
Sweden says no to quarantine – is this the most reckless or the most proportionate Covid-19 response in the West?
By Guy Birchall, British journalist covering current affairs, politics and free speech issues. Recently published in The Sun and Spiked Online.
........
With most of Europe imposing extraordinary restrictions to slow the spread of coronavirus, Sweden has left its citizens surprisingly free. Are Swedes rolling the dice with their public health, or is everyone else overreacting?
Sweden’s move has allowed for businesses to stay open, reducing the impact on the country’s economy. The approach has been broadly well received by the public, who view it as a more sensible course of action than the draconian steps taken in other countries. It also places the country in a better position to ramp back up to full capacity after the pandemic subsides. Lofven’s government seems less inclined to be seen to just “do something” compared to many in the West. Swedes have not clamoured for the state to restrict their freedoms in the same way many in other countries appear to have done.

READ MORE
Mandatory self-isolation: With Moscow in partial lockdown, Russian PM urges rest of country to follow suitMandatory self-isolation: With Moscow in partial lockdown, Russian PM urges rest of country to follow suit
Only time will tell what the best response to this year’s outbreak turns out to be, but for the moment Sweden’s more laissez-faire approach should be heartening to its population. The government entrusting its citizens to observe advice and adjust their behaviours accordingly without the threat of police intervention is something that should be applauded in a free society. It also maintains a higher level of trust going in the other direction, from the public to the government. On a practical level, not employing draconian measures immediately prevents hysteria from taking hold amongst the public and allows for a slower escalation of measures should they be needed.

Trust is an important factor in a democracy where a government rules by consent of the people. Public trust in Sweden is exceptionally high, with citizens having faith that their politicians are acting in the public interest. Their propensity to treat adults like adults is key to that trust remaining.

Without question, sacrifices will have to be made in the fight against Covid-19, but it is vital that public trust in the government is not one of the things lost. By taking a more measured response and basing their actions of advice rather than enforcement, Sweden’s government is taking a gamble but arguably a less risky one than Britain or Germany have. Sweden is allowing its economy to function at a much more normal level than the rest of Europe, which has effectively almost shut down.
joyhan
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 okt 2014 18:49

Re: Corona

Inlägg av joyhan »

Artikeln jag lade upp är ganska så positv ändå mot de svenska åtgärderna. Man kan ju hoppas när facit för denna epidemi är över att man sett att drakoniska åtgärder har mycket värrre konsekvenser både i antalet döda, i alla tragedier med ökad fattigdom, ökad arbetslöshet, konkurser, långvarig depression, en offentlig sektor som måste skära ner resurser på alla områden.

Jag hoppas att Sveiges mer modesta politik visar sig vara bäst.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

joyhan skrev:
Artikeln jag lade upp är ganska så positv ändå mot de svenska åtgärderna. Man kan ju hoppas när facit för denna epidemi är över att man sett att drakoniska åtgärder har mycket värrre konsekvenser både i antalet döda, i alla tragedier med ökad fattigdom, ökad arbetslöshet, konkurser, långvarig depression, en offentlig sektor som måste skära ner resurser på alla områden.

Jag hoppas att Sveiges mer modesta politik visar sig vara bäst.
Det är väl att länder som införde karantän för veckor sedan inser att de är flera veckor från mittpunkten och att de därefter kommer tvingas vara i karantän minst lika lång tid till, dvs månader ytterligare från idag. De kan sedan inte släppa på karantän hur som helst eftersom de då är tillbaka på ruta ett.

Sverige kommer inte ha samma problem med hur de ska släppa på karantän då de inte har infört någon allmän karantän. Vi kommer då inte heller få problem med en andra våg så länge folk fortsätter att följa rekommendationerna från myndigheterna. Jag tror (har inte kollat upp detta) att svenskarna är bättre på att lyssna på myndigheterna i landet och följa rekommendationer än vad folk i andra länder är på att följa reglerna som satts av staterna i t.ex. södra Europa. Desto tuffare regler, desto större andel kommer ignorera reglerna, särskilt med tiden om de inte får bekräftelse på att de hjälper eller ser någon ljuspunkt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Corona

Inlägg av Swede1 »

Socialstyrelsen har påpekat inflera veckor att det inte finns skyddsutrustning. Nu stryker de gamla med i Tegnells mitigation strategi pga att det fattas skyddsutrustning. Ingen tar ansvar. Ingen såg det komma som vanligt.

https://nyheteridag.se/med-moderaterna- ... ma-heller/

Mitt förslag är att Löfven skakar hand med företagare i landet som kan ställa om produktion till skyddsutrustning omgående. Borde gjorts i februari om nån såg nåt komma.

Taxibilar kör läkare och sjuksköterskor till kollektivtrafik pris, så att de inte blir smittade i kollektivtrafiken.

Masstestning naturligtvis. Tack Wallenberg för testutrustning, när våra folkvalda havererar.

Ansvar utkrävs efter detta misslyckande.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
Socialstyrelsen har påpekat inflera veckor att det inte finns skyddsutrustning. Nu stryker de gamla med i Tegnells mitigation strategi pga att det fattas skyddsutrustning. Ingen tar ansvar. Ingen såg det komma som vanligt.

https://nyheteridag.se/med-moderaterna- ... ma-heller/

Mitt förslag är att Löfven skakar hand med företagare i landet som kan ställa om produktion till skyddsutrustning omgående. Borde gjorts i februari om nån såg nåt komma.

Taxibilar kör läkare och sjuksköterskor till kollektivtrafik pris, så att de inte blir smittade i kollektivtrafiken.

Masstestning naturligtvis. Tack Wallenberg för testutrustning, när våra folkvalda havererar.

Ansvar utkrävs efter detta misslyckande.
Vi har inte ministerstyre i detta land. Detta gör det svårare att få mer diktatoriska personer som styr likt i Ungern.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

https://www.dn.se/sthlm/interna-larmet- ... vara-slut/
Om utvecklingen inte drastiskt avtar kan samtliga intensivvårdsplatser i hela Stockholm vara slut redan i helgen, enligt meddelandet som DN tagit del av.

https://www.dn.se/nyheter/snabb-okning- ... stockholm/
Antalet covid-sjuka som måste vårdas på sjukhus i Stockholm ökar nu snabbt. Det gäller vården på slutna avdelningar, som vuxit sexfalt, och framför allt i intensivvården, där antalet patienter ökat än kraftigare och nu är uppe i 130.

Nu träffar skiten fläkten. Hade nog varit bra med strängare regler trots allt. De som behöver vård nu smittades för 2-3 veckor sedan så det finns en eftersläpning i detta som är otäck.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Vi vet ju inte än om vårdkapaciteten överskrids, hur länge och hur mycket. Ännu finns marginal och svårt att veta om Norge o Finland får samma resultat men mer utdraget förlopp eller inte. Nu borde det vara relativt enkelt att förstå vilka smittbärarna är och vad som lönar sig att begränsa. Ytterligare åtgärder måste vara grundade på nyttan utan panikstängningar som inte har så stor effekt.
Det här är en nagelbitare på riktigt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Corona

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
https://www.dn.se/sthlm/interna-larmet- ... vara-slut/
Om utvecklingen inte drastiskt avtar kan samtliga intensivvårdsplatser i hela Stockholm vara slut redan i helgen, enligt meddelandet som DN tagit del av.

https://www.dn.se/nyheter/snabb-okning- ... stockholm/
Antalet covid-sjuka som måste vårdas på sjukhus i Stockholm ökar nu snabbt. Det gäller vården på slutna avdelningar, som vuxit sexfalt, och framför allt i intensivvården, där antalet patienter ökat än kraftigare och nu är uppe i 130.

Nu träffar skiten fläkten. Hade nog varit bra med strängare regler trots allt. De som behöver vård nu smittades för 2-3 veckor sedan så det finns en eftersläpning i detta som är otäck.
Visst är det otäckt. Men jag förstår vad man menar med att man inte kan isolera ett folk i månader. Om befolkningen har kvävt smittan utan att få flockimmunitet kommer man ju få problem med in och utresor under en lång tid. Hur kommer det t.ex. bli mellan norge och sverige om varje norrman är potentiellt smittad? Ska dom sitta i karantän innan dom kan komma hit?

Den svenska metoden som jag har fattat den är att åstadkomma flockimmunitet samtidigt som vi försöker undvika att sjukdomen drabbar dom äldre, sköra personerna utan att vi för den delen stänger ner samhället i månader.
Läste att man i danmark funderar på att öppna upp på restriktionerna redan.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Corona

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
https://www.dn.se/sthlm/interna-larmet- ... vara-slut/
Om utvecklingen inte drastiskt avtar kan samtliga intensivvårdsplatser i hela Stockholm vara slut redan i helgen, enligt meddelandet som DN tagit del av.

https://www.dn.se/nyheter/snabb-okning- ... stockholm/
Antalet covid-sjuka som måste vårdas på sjukhus i Stockholm ökar nu snabbt. Det gäller vården på slutna avdelningar, som vuxit sexfalt, och framför allt i intensivvården, där antalet patienter ökat än kraftigare och nu är uppe i 130.

Nu träffar skiten fläkten. Hade nog varit bra med strängare regler trots allt. De som behöver vård nu smittades för 2-3 veckor sedan så det finns en eftersläpning i detta som är otäck.
Vi får väl se.

Tittar man på detta diagram:
https://portal.icuregswe.org/siri/repor ... art-corona
så ser det ut som att ökningstakten planat ut de senaste tio dagarna.

Och uppskattningsvis en halv till en miljon svenskar är redan smittade:

https://www.svd.se/halva-sveriges-befol ... ad-i-april
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Corona

Inlägg av Niklas Z »

Den här artikeln är väl värd att läsa:

https://www.spectator.co.uk/article/how ... fqRtiqGd14
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Niklas Z skrev:
Den här artikeln är väl värd att läsa:

https://www.spectator.co.uk/article/how ... fqRtiqGd14
Slutsatserna han drar pekar på den osäkra betydelsen av de siffror vi dagligen läser.
Vi vet ju inte alls hur de ska tolkas faktiskt. Bra länk.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Prosenbe
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 nov 2018 23:20

Re: Corona

Inlägg av Prosenbe »

Ber om ursäkt men jag tycker just denna tråd börjar likna Facebook med en massa självutnämnda experter. Jag tycker normalt att detta forum är fantastiskt men vill gärna läsa om Tesla och vad ni experter på Tesla har att tillföra. Att ifrågasätta Tegnell och andra tycker jag man kan göra på Facebook.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Corona

Inlägg av vigge50 »

Prosenbe skrev:
Ber om ursäkt men jag tycker just denna tråd börjar likna Facebook med en massa självutnämnda experter. Jag tycker normalt att detta forum är fantastiskt men vill gärna läsa om Tesla och vad ni experter på Tesla har att tillföra. Att ifrågasätta Tegnell och andra tycker jag man kan göra på Facebook.
Om du inte vill läsa våra tankar om Corona så kan du väll enkelt välja att inte kolla denna tråden?
Det finns vad jag vet ingen regel på detta forumet att alla trådar måste vara om Tesla eller elbilar.
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Prosenbe skrev:
Ber om ursäkt men jag tycker just denna tråd börjar likna Facebook med en massa självutnämnda experter. Jag tycker normalt att detta forum är fantastiskt men vill gärna läsa om Tesla och vad ni experter på Tesla har att tillföra. Att ifrågasätta Tegnell och andra tycker jag man kan göra på Facebook.
Facebook? Du kan väl undvika en tråd som heter "Corona" om du endast är hör för att läsa om Tesla. Hur svårt kan det vara?

Jag länkade ett par artiklar från Dagens Nyheter som belyser läget i vården. På vilket sätt är det att ifrågasätta Tegnell?

Men visst, jag tycker Tegnell är en slags Bagdad Bob-figur och det står jag för.

Fast du, om jag ifrågasätter Tegnell så ifrågasätter du professorer inom området som Björn Olsen och Joacim Rocklöv. Hur kan du lita på en byråkrat som Tegnell över riktiga vetenskapsmän som inte behöver ta politiska hänsyn?
https://www.svd.se/andra-sveriges-strat ... te-stoppas
https://www.expressen.se/nyheter/olsens ... te-vi-vet/

Varför ska jag behöva belägga mina åsikter med personlig expertis, men inte du? Hela världen, inklusive svenska professorer, undrar ju vad FHM och Tegnell håller på med. Och ja, jag vet att det antytts att andra länder kört över sina experter men det är ju bara rykten som dessutom spridits från just Tegnell med kollegor.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Corona

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Och ja, jag vet att det antytts att andra länder kört över sina experter men det är ju bara rykten som dessutom spridits från just Tegnell med kollegor.
Det här är inte sant. Det är inte alls så att det bara kommer från Tegnell och hans närmaste. Ett exempel är artikeln jag länkade till i mitt förra inlägg. Den har inget alls med Tegnell att göra. Din bild av en enig expertis, med undantag av Tegnell och FHM är falsk. Tegnell är inte en byråkrat, han har publicerat relevant forskning i vetenskapliga tidskrifter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Corona

Inlägg av dd88 »

Det enda jag vet är att ingen med säkerhet kan säga hur man ska agera, och att den sidan som gissade rätt kommer säga ”vad var det vi sa”.

Jag ger ”vi gör för mycket”, ”vi gör lagom” och ”vi gör för lite” samma odds i slutändan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av ovelundkvist »

vigge50 skrev:
Prosenbe skrev:
Ber om ursäkt men jag tycker just denna tråd börjar likna Facebook med en massa självutnämnda experter. Jag tycker normalt att detta forum är fantastiskt men vill gärna läsa om Tesla och vad ni experter på Tesla har att tillföra. Att ifrågasätta Tegnell och andra tycker jag man kan göra på Facebook.
Om du inte vill läsa våra tankar om Corona så kan du väll enkelt välja att inte kolla denna tråden?
Det finns vad jag vet ingen regel på detta forumet att alla trådar måste vara om Tesla eller elbilar.
Men man kan ju också vända på det, finns det ingen annan plats när ni kan odla ert Tegnell-hat istället för här i ett Tesla-forum? Facebook till exempel.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Och ja, jag vet att det antytts att andra länder kört över sina experter men det är ju bara rykten som dessutom spridits från just Tegnell med kollegor.
Det här är inte sant. Det är inte alls så att det bara kommer från Tegnell och hans närmaste. Ett exempel är artikeln jag länkade till i mitt förra inlägg. Den har inget alls med Tegnell att göra. Din bild av en enig expertis, med undantag av Tegnell och FHM är falsk. Tegnell är inte en byråkrat, han har publicerat relevant forskning i vetenskapliga tidskrifter.
Det är inget fel på Tegnells meriter i detta sammanhang. Han har gedigen erfarenhet med ett långt CV med denna typ av arbete och är själv infektionsläkare. Därmed inte sagt att han har rätt alltid, men det finns ingen annan som kan påstå det heller.
I USA/England/Frankrike/Spanien var man ju extremt sent ute med åtgärder. Hur proffsigt är det ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Låst