Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

Vad händer med förmånsvärdet om man snart kan hyra FSD under bestämda tider? Ökar mitt förmånsvärde om min arbetsgivare hyr FSD en månad?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av tor-ake »

Skulle tro att det är som med all annan utrustning, har man tillgång till den, om så bara en enda dag under månaden så läggs hela marknadsvärdet av den ovanpå förmånsvärdet den månaden.

Men man bör få dra momsen eftersom den går att "montera av", har ingen bättre källa på det än den här Björn Lundén jag hittade https://www.bjornlunden.se/tema/skatt/l ... tning__381
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev:
Skulle tro att det är som med all annan utrustning, har man tillgång till den, om så bara en enda dag under månaden så läggs hela marknadsvärdet av den ovanpå förmånsvärdet den månaden.

Men man bör få dra momsen eftersom den går att "montera av", har ingen bättre källa på det än den här Björn Lundén jag hittade https://www.bjornlunden.se/tema/skatt/l ... tning__381
Vad är marknadsvärdet? Det som det kostar just nu eller för 2 år sedan när min granne köpte det, det är ju exakt samma sak och då borde förmånsvärdet vara det samma. Eller är det dyrare eftersom det brukar vara dyrare att hyra något än att köpa?
Vad händer om man hyr MS office och nyttjar det privat eller hyr en videofilm på företaget?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av tor-ake »

Pontus skrev:
tor-ake skrev:
Skulle tro att det är som med all annan utrustning, har man tillgång till den, om så bara en enda dag under månaden så läggs hela marknadsvärdet av den ovanpå förmånsvärdet den månaden.

Men man bör få dra momsen eftersom den går att "montera av", har ingen bättre källa på det än den här Björn Lundén jag hittade https://www.bjornlunden.se/tema/skatt/l ... tning__381
Vad är marknadsvärdet? Det som det kostar just nu eller för 2 år sedan när min granne köpte det, det är ju exakt samma sak och då borde förmånsvärdet vara det samma. Eller är det dyrare eftersom det brukar vara dyrare att hyra något än att köpa?
Vad händer om man hyr MS office och nyttjar det privat eller hyr en videofilm på företaget?
Marknadsvärdet är definierat här https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21420.html men i detta fall är det ju bara en parentes, min poäng var att du tar kostnaden per månad för FSD ink moms och betalar full skatt+soc.avg. för den.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

tor-ake skrev:
Pontus skrev:
tor-ake skrev:
Skulle tro att det är som med all annan utrustning, har man tillgång till den, om så bara en enda dag under månaden så läggs hela marknadsvärdet av den ovanpå förmånsvärdet den månaden.

Men man bör få dra momsen eftersom den går att "montera av", har ingen bättre källa på det än den här Björn Lundén jag hittade https://www.bjornlunden.se/tema/skatt/l ... tning__381
Vad är marknadsvärdet? Det som det kostar just nu eller för 2 år sedan när min granne köpte det, det är ju exakt samma sak och då borde förmånsvärdet vara det samma. Eller är det dyrare eftersom det brukar vara dyrare att hyra något än att köpa?
Vad händer om man hyr MS office och nyttjar det privat eller hyr en videofilm på företaget?
Marknadsvärdet är definierat här https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21420.html men i detta fall är det ju bara en parentes, min poäng var att du tar kostnaden per månad för FSD ink moms och betalar full skatt+soc.avg. för den.
Du har säkert rätt där. Lite trist bara om någon har det 2 veckor på semestern och får skatta för 2 månader.
En annan tanke är hur man hanterar det om man ska åka på en längre tjänsteresa och vill använda FSD då men inte privat, dvs bara hyr det över tjänsteresans tid?
Gissar att det kommer ge upphov till en del konstiga frågor (förutom mina egna) om det blir verklighet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av RagWal »

Nu har jag eldat upp mig lite över förslaget och miljöpartiet verkar uttryckligen sätta rättvisa långt framför miljö.
Oaktat orättvisor osv så är det ett skitförslag om man vill få bort fossilbilar från vägarna.

Gör det då hellre orättvist och ge landsbygsbor elbilsbidrag om de kör mer än 2000 mil per år.

Sänk momsen, ge skatterabatter eller vad tusan som helst bara vi inte tar tre steg tillbaka vad gäller elbilsförsäljning, eller snarare fossilbilsförsäljningen.

Är det verkligen politiskt självmord att höja skatt på koldioxid? Hade ju varit mest direktverkande.

Grrr
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av taliz »

Nog Volvo som ligger bakom, som vanligt.
Man sänkte ju co2-gränsen så deras laddhybrider skulle gynnas. Det funkade.
Sen kom mediestormen och man tvingades höja co2 igen.
Då gör man istället så att eldrift blir dyrare. Återigen vinner Volvo, deras avgasmotorer är plötsligt jämförelsevis inte lika dyra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av A76 »

Volvo har trots allt ganska lite att vinna på detta förslag. Eftersom alla förmånsvärden ökar så mycket kommer de att drabbas hårt av det. De har relativt sätt dyra bilar med höga förmånsvärden redan. Kostnaden för arbetsgivaren ökar också ganska mycket med regeringens skitförslag.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Svenssons »

A76 skrev:
Volvo har trots allt ganska lite att vinna på detta förslag. Eftersom alla förmånsvärden ökar så mycket kommer de att drabbas hårt av det. De har relativt sätt dyra bilar med höga förmånsvärden redan. Kostnaden för arbetsgivaren ökar också ganska mycket med regeringens skitförslag.
Tror inte heller att Volvo har mycket om något att vinna på detta. Det som kommer gå ner är nybilsförsäljningen. Det kommer ju drabba Volvo direkt. Visst blir det lite billigare att köpa en nollutsläppsbil men större delen av av dagens nybilsförsäljningen kommer drabbas av ökade kostnader.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tjänstebilsregler 2

Inlägg av LarsL »

Helt klart borde en betydligt större del av indragningen på förmånsbilarna gå till stöd bonus vid inköp av elbilar. Det minsta vore ju att gå upp till Centerns nivå på 100 000kr i bonus, det skulle nästan motsvara momsen på en elbil vid inköp.

Jag tror också att nybilsförsäljningen totalt kommer drabbas. Många har nog tagit en elbil som förmånsbil eller personalbil just för att det varit så förmånligt ekonomiskt. När det incitamentet försvinner kommer nog många behålla sina bilar eller köpa begagnat privat istället.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

Svenssons skrev:
A76 skrev:
Volvo har trots allt ganska lite att vinna på detta förslag. Eftersom alla förmånsvärden ökar så mycket kommer de att drabbas hårt av det. De har relativt sätt dyra bilar med höga förmånsvärden redan. Kostnaden för arbetsgivaren ökar också ganska mycket med regeringens skitförslag.
Tror inte heller att Volvo har mycket om något att vinna på detta. Det som kommer gå ner är nybilsförsäljningen. Det kommer ju drabba Volvo direkt. Visst blir det lite billigare att köpa en nollutsläppsbil men större delen av av dagens nybilsförsäljningen kommer drabbas av ökade kostnader.
Volvo har ju ett kort till att dra och det är att börja sälja sina Recharge-model med ”snikigare” utrustning och inte bara Max utrustade inscription och R-design.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av ChristerSjo »

Kanske lite OT. ;)

Men skulle man inte kunna tänka sig att den som köper ny ren elbil får 2 000 kr i månaden i max tre år. Säljer man bilen följer inte detta med utan endast de som köper ny bil.

Detta skulle påverka bilföretagen att mer försöka pressa sina nybilspriser. Vi får en begagnas marknad som inte påverkas om staten vill höja eller sänka bidraget.

Men jag kanske är ute och (el)cyklar ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av LarsL »

ChristerSjo skrev:
Kanske lite OT. ;)
Men skulle man inte kunna tänka sig att den som köper ny ren elbil får 2 000 kr i månaden i max tre år. Säljer man bilen följer inte detta med utan endast de som köper ny bil.
Man skulle kunna lägga en del av bonusen som en månads ersättning under de första 3-5 åren. Men varför skulle den sluta om du säljer bilen? Finns ju ingen orsak till att andrahandsägaren inte skulle få bonusen också.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
ChristerSjo skrev:
Kanske lite OT. ;)
Men skulle man inte kunna tänka sig att den som köper ny ren elbil får 2 000 kr i månaden i max tre år. Säljer man bilen följer inte detta med utan endast de som köper ny bil.
Man skulle kunna lägga en del av bonusen som en månads ersättning under de första 3-5 åren. Men varför skulle den sluta om du säljer bilen? Finns ju ingen orsak till att andrahandsägaren inte skulle få bonusen också.
För att du måste ha en gräns 2000 x 36 månader blir 72 kSEK. Samt att detta gynnar nybilsförsäljningen av elbilar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

matbl skrev:
Har inte skrivit i det här forumet på mångar år men den här tråden fångade mitt intresse.

Tänkte dessutom ta den tillbaka till det den började med då regeringens budget för 2021 kom idag och detta regleras mer eller mindre där.

Eftersom regeringen tänkte ändra på saker igen vid mitten av 2021 för bilar som tas i bruk då så gäller följande för första halvåret 2021 för nya och existerande bilar.
* Nedsättningen till "jämförbar bil" blir kvar.
* Den extra nedsättningen på 10000 kr försvinner.

Dessutom så står det om det nya förslaget som ska komma:
"Förslaget påverkar inte den befintliga miljöstyrningen i beskattningen av bilförmån. Den permanenta nedsättningen av det förmånsgrundande priset för miljöanpassade bilar kommer alltså att finnas kvar."
Får inte riktigt ihop logiken i det fetstilade ovan.

Men det kanske är "politisk logik", och inte vanlig trist stelbent logik. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Får inte riktigt ihop logiken i det fetstilade ovan.

Men det kanske är "politisk logik", och inte vanlig trist stelbent logik. :D
Politik och logik är två ord som inte får användas i en och samma mening. Det är två helt olika saker, så enkelt är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av PhR34k »

mati skrev:
martinot skrev:
Får inte riktigt ihop logiken i det fetstilade ovan.

Men det kanske är "politisk logik", och inte vanlig trist stelbent logik. :D
Politik och logik är två ord som inte får användas i en och samma mening. Det är två helt olika saker, så enkelt är det.
Skulle lätt betala för att få sitta på deras tankesmedja när dessa högavlönade bidragstagare beslutar om sådana beslut
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Esterox »

PhR34k skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Får inte riktigt ihop logiken i det fetstilade ovan.

Men det kanske är "politisk logik", och inte vanlig trist stelbent logik. :D
Politik och logik är två ord som inte får användas i en och samma mening. Det är två helt olika saker, så enkelt är det.
Skulle lätt betala för att få sitta på deras tankesmedja när dessa högavlönade bidragstagare beslutar om sådana beslut
Dom kanske har läst på forumet och sett alla som skriver om hur billigt det är med elbil. Höja skatten med några hundringar är ju då inget problem om det är så himla billigt och nästan gratis idag med elbil.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av PhR34k »

Esterox skrev:
PhR34k skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Får inte riktigt ihop logiken i det fetstilade ovan.

Men det kanske är "politisk logik", och inte vanlig trist stelbent logik. :D
Politik och logik är två ord som inte får användas i en och samma mening. Det är två helt olika saker, så enkelt är det.
Skulle lätt betala för att få sitta på deras tankesmedja när dessa högavlönade bidragstagare beslutar om sådana beslut
Dom kanske har läst på forumet och sett alla som skriver om hur billigt det är med elbil. Höja skatten med några hundringar är ju då inget problem om det är så himla billigt och nästan gratis idag med elbil.
Märkligt att det är alltid vi som påverkas ekonomiskt men man läser aldrig att politiker sänker sina arvoden eller att deras förmåner skärps
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av bylund »

PhR34k skrev:
Märkligt att det är alltid vi som påverkas ekonomiskt men man läser aldrig att politiker sänker sina arvoden eller att deras förmåner skärps
Politikerna sänkte sina arvoden när Mullsjö hade dålig ekonomi, tidigare i år https://www.expressen.se/gt/politikerna ... g-ekonomi/
Gustav Fridolin (MP) motionerade förra året om sänkta arvoden för riksdagsledamöter: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... n/_H702575
Motionen avslogs dock.
Sundbybergs politiker sänkte sina arvoden 2018 med 5 %: https://mitti.se/nyheter/mittenstyrets- ... sundbyberg V, M, MP och KD ville sänka mer.

Jag försöker inte påstå att det är trenden, men nu får du kanske ändra "aldrig" till "inte så ofta" i framtida liknande inlägg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av PhR34k »

bylund skrev:
PhR34k skrev:
Märkligt att det är alltid vi som påverkas ekonomiskt men man läser aldrig att politiker sänker sina arvoden eller att deras förmåner skärps
Politikerna sänkte sina arvoden när Mullsjö hade dålig ekonomi, tidigare i år https://www.expressen.se/gt/politikerna ... g-ekonomi/
Gustav Fridolin (MP) motionerade förra året om sänkta arvoden för riksdagsledamöter: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... n/_H702575
Motionen avslogs dock.
Sundbybergs politiker sänkte sina arvoden 2018 med 5 %: https://mitti.se/nyheter/mittenstyrets- ... sundbyberg V, M, MP och KD ville sänka mer.

Jag försöker inte påstå att det är trenden, men nu får du kanske ändra "aldrig" till "inte så ofta" i framtida liknande inlägg.
Tack.
Jag kan sträcka mig till *nästan aldrig så är vi överens Bild
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av bylund »

PhR34k skrev:
bylund skrev:
PhR34k skrev:
Märkligt att det är alltid vi som påverkas ekonomiskt men man läser aldrig att politiker sänker sina arvoden eller att deras förmåner skärps
Politikerna sänkte sina arvoden när Mullsjö hade dålig ekonomi, tidigare i år https://www.expressen.se/gt/politikerna ... g-ekonomi/
Gustav Fridolin (MP) motionerade förra året om sänkta arvoden för riksdagsledamöter: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... n/_H702575
Motionen avslogs dock.
Sundbybergs politiker sänkte sina arvoden 2018 med 5 %: https://mitti.se/nyheter/mittenstyrets- ... sundbyberg V, M, MP och KD ville sänka mer.

Jag försöker inte påstå att det är trenden, men nu får du kanske ändra "aldrig" till "inte så ofta" i framtida liknande inlägg.
Tack.
Jag kan sträcka mig till *nästan aldrig så är vi överens Bild
Taget! :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

ChristerSjo skrev:
Kanske lite OT. ;)

Men skulle man inte kunna tänka sig att den som köper ny ren elbil får 2 000 kr i månaden i max tre år. Säljer man bilen följer inte detta med utan endast de som köper ny bil.

Detta skulle påverka bilföretagen att mer försöka pressa sina nybilspriser. Vi får en begagnas marknad som inte påverkas om staten vill höja eller sänka bidraget.

Men jag kanske är ute och (el)cyklar ;)

Det fungerar på ett likande sätt när ett företag leasar en bil som är berättigad till möjlöbonus, på ett 36 månaders avtal så dras miljöbonusen av från leasingavgiften under de 30 sista månaderna, f n med 2000 kr/mån fr o m månad 7 till 36. Om förslaget går igenom så kommer den summan att ökas till 2333 kr/mån. Det är 333 kr mer i "bonus", men det är mindre än hälften vad kostnaden kommer att öka för mig personligen då nedsättningen av förmånsvärdet försvinner.

Har man funderat på att byta tjänstebil så bör man iaf göra det före den 1/7 när förmånsvärdet dessutom höjs för alla bilar, det är inte helt osannolikt att bilförsäljningen slår rekord under första halvan av 2021 för att sedan stanna av under hösten.

En liten detalj som jag undrat över är hur mycket förmånsvärdet kommer att höjas för elbilar som tas ut efter 1/7 2021 och efter att ha läst artikeln från DN nedan så är den logiska slutsatsen att den ökar med 25% även för dem. Elbilar får ju sitt förmånsvärde genom att jämföras med en "jämförbar" fossilbil, vilket är ett godtyckligt system som leder till orättvisa jämförelser, vissa märken har fått "bättre" jämförbara bilar än andra.

När det gäller Model 3 så justeras priset ned med 245.000 kr innan förmånsvärdet beräknas. Så idag har en M3 LR ett förmånsvärde på ca: 4285 kr. När nedsättningen försvinner 1/1 så ökar det med 833 kr. För att sedan öka ytterligare +25% på bilar uttagna efter den 1/7, d v s med ca: 1280 kr till 6.398 kr/månad. För mig med nettolöneavdrag så är det vad en M3 kommer att kosta mig netto, varje månad. Så om vi byter, så kommer vi att byta tjänstebil före 1/7, sedan får vi se hur länge vi kommer att köra den bilen, men det lär nog bli till nästa val...

Jag såg f ö att man kan privatleasa en Audi A5 Sportback 45 TFSI quattro Proline advanced 245 hk S tronic i 24 mån för 3.495 kr/mån, inkl service. Nu är körsträckan för liten för mig, bara 1000 mil/år, men det är inte helt omöjligt att vi väljer ett sådant alternativ isf tjänstebil, före 1/7. Det var väl inte det som var Miljöpartiets avsikt?
Men elbilar och laddhybrider då – ska inte de fortsätta att vara billiga?

– Nja, i dag har vi ett system där renodlade elbilar, laddhybrider (som laddas med sladd och går runt 5 mil på el) och gasbilar får 40 procents nedsatt förmånsvärde. Vi visste redan att denna subvention skulle försvinna vid årsskiftet – och den ersätts inte.

När det gäller generella 25-procentshöjningen av förmånsvärdet berörs både elbilar och laddhybrider på samma sätt som alla andra bilar. Men – och här är det intressanta – deras förmånsvärde sätts genom att ta en fossil motsvarande bil med samma utrustningsnivå. Eftersom elbilar är dyra och laddhybrider nästan lika dyra innebär det att de subventioneras (men det har de gjort de senaste åren också). Ett exempel är Volvos nya elbil XC40 Recharge: Den kostar 699.000 kronor. En jämförbar fossil XC40 är heter B5 och kostar med samma utrustningsnivå 466.000 kronor – som då elbilens förmånsvärde sätts efter.

Summa summarum: Fossila bilar påverkas mest, därefter laddhybrider och minst elbilar. Men det blir dyrare med alla.
https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg ... trycks-at/
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 2 gång.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Summa summarum: Fossila bilar påverkas mest, därefter laddhybrider och minst elbilar. Men det blir dyrare med alla.
Det resonnemanget skulle jag gärna vilja diskutera med en ansvarig politiker, tyvärr är de inte kapabla till att dra logiska slutsatser, det blir alltså lite svårt.
Men jag skulle gärna vilja se ett räkneexempel på hur en elbil ska drabbas mindre än en fossilbil. Tror de verkligen själva på det här tramset, eller blir det mer sant när man upprepar det hela tiden?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

mati skrev:
Summa summarum: Fossila bilar påverkas mest, därefter laddhybrider och minst elbilar. Men det blir dyrare med alla.
Det resonnemanget skulle jag gärna vilja diskutera med en ansvarig politiker, tyvärr är de inte kapabla till att dra logiska slutsatser, det blir alltså lite svårt.
Men jag skulle gärna vilja se ett räkneexempel på hur en elbil ska drabbas mindre än en fossilbil. Tror de verkligen själva på det här tramset, eller blir det mer sant när man upprepar det hela tiden?
Mmm, försökte argumentera med en Centerpartist som sitter i riksdagen att det är en försämring för el- och miljöbilar han varit med och klubbat igenom.....

Men han tillämpade Politiker-matematik och stod fast vid att 10.000 i ökad miljöbonus är mer värt än en ökad kostnad på 15-30.000 över 3 års leasing.
Så hans slutsats var att de gör en push för miljöbilar......

Hade också en lättsam inställning till att rabatten på 10.000:- försvann då det var "enligt lag".
Men jag menar, tillfälliga lagar ändras och förlängs på daglig basis så det handlar om att man inte vill.

Vill man så kan man, det har bland annat Centern och MP visat på innan:
""Gränsen har nåtts för vad som är acceptabelt i fråga om hur lagstiftning kan utformas", skriver Lagrådet."
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Skriv svar