Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Zalman3 »


Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga.

Fraunhoferinstitutet har jämfört laddhybriders faktiska bränsleförbrukning och utsläpp med de angivna värdena. Studien visar att verklighetens nivåer är väldigt mycket högre.

Trendmässigt har laddhybriderna blivit omkörda av de rena elbilarna i Europa, om än med en liten marginal – det visar the Electric Car Report. Men många vill fortfarande att batterierna ska ha uppbackning av en förbränningsmotor

Under den första halvan av 2020 stod laddhybrider för 3,5 procent av nybilsregistreringarna i Europa – men är biltypen ett smart miljöval? Efter rapporten från Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research (ISI) är svaret nej.
https://www.nyteknik.se/elbilar/laddhyb ... ga-7003384


Körs pluginbilar ens på el?
Är dom bara tunga, dyra och törstiga bilar?

Och varför kör så få pluginbilar BMW i3 REX konceptet.
+20 mils räckvidd på el och ett bensindrivet elverk med en 650 cc bensinmotor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Jerka »

Sista frågan är lätt att svara på. Om man istället för REX sätter in ett lite större batteri så räckvidden höjs från 20 till 30 mil så får man en bil som kan göra i princip samma saker som en REX fast utan några av bensinmotorns nackdelar. Det var vad BMW själva gjorde.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Franz »

Jag bor i ett välmående område strax söder om Göteborg (ganska precis 25 km till Göteborgs centrum). Nu ökar successivt andelen elbilar här (typiskt Tesla + BMW i3) men det har på ganska kort tid kommit en hel del laddhybrider också. Typiskt Volvo men även Audi + BMW. Åtminstone här verkar folk väldigt duktiga på att koppla in sina bilar. Man kan så klart inte dra slutsatser från ett litet förortsområde men när jag sett hybrider hos folk genom åren (man har ju ett tränat öga för att identifiera dem) står de faktiskt nästan alltid på laddning. Nu är jag ingen förespråkare av hybrider för det men det kan ju vara lite olika mellan t.ex. Tyskland (i artikeln) och Sverige. De jag pratar med brukar uppskatta att de ungefär halverat sin förbrukning sedan övergång till hybrid.
Driver sajten Car.info
JK800
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2020 22:05

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av JK800 »

Elbilen kommer ju klart bli framtiden men frågan är vad som är mest lönsamt och miljövänligt just nu.

Jag själv gick från en diesel som drog ca 0,65l/mil till laddhybrid som drar i snitt 0,25l/mil för mig över 1 år.

Skulle jag byta nu jämför jag RAV4plug-in med 17kwh batteri och runt 7mil med värmepump mot säg en ID4. Bilarna har mer eller mindre exakt samma pris. Men är det värt att köra runt med 50kwh batteri som jag använder 4-5 gånger om året eller att vid dom tillfällena tanka bensin?

Ja jag vet att man kan tycka att man gör marknaden en tjänst genom att välja elbilen och få ut fler sådana på marknaden.

Mina plus och minus står i att det känns tristare att ta ut en laddhybrid som dels känns lite gammal i sin konstruktion men som plus att faktiskt kunna köra den till 90% på el och inte behöva planera mina resor till laddnätverk som på långresan faktiskt kanske också är dyrare att ladda el än att tanka bensin dom närmaste åren. Ska fundera någon månad till innan jag tar mitt beslut. Hur resonerar ni andra som inte är helt frälsta på ren elbil och aldrig kommer byta till något annat?
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Fredrik j »

Det är också intrycket jag får från dom som bytt till hybrid. Bränsleförbrukningen i genomsnitt sjunker radikalt även att bensinhybriden ofta ersatt en dieselbil.
Väldigt, väldigt många kör mycket korta sträckor till vardags.
Några har också börjat se det som en tävling att köra så mycket som möjligt på el.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av PapaD »

JK800 skrev:
...
Skulle jag byta nu jämför jag RAV4plug-in med 17kwh batteri och runt 7mil med värmepump mot säg en ID4. Bilarna har mer eller mindre exakt samma pris. Men är det värt att köra runt med 50kwh batteri som jag använder 4-5 gånger om året eller att vid dom tillfällena tanka bensin?...
?
Du glömmer underhållskostnader när du räknar. Fossil motorn kostar väl 3 till 5 kr milen oavsett om den knappt används i underhåll. En Toyota går sällan sönder, men kräver olja, filter, gulligull, stift, etc.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
JK800
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2020 22:05

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av JK800 »

PapaD skrev:
JK800 skrev:
...
Skulle jag byta nu jämför jag RAV4plug-in med 17kwh batteri och runt 7mil med värmepump mot säg en ID4. Bilarna har mer eller mindre exakt samma pris. Men är det värt att köra runt med 50kwh batteri som jag använder 4-5 gånger om året eller att vid dom tillfällena tanka bensin?...
?
Du glömmer underhållskostnader när du räknar. Fossil motorn kostar väl 3 till 5 kr milen oavsett om den knappt används i underhåll. En Toyota går sällan sönder, men kräver olja, filter, gulligull, stift, etc.
Nu tittar jag bara på min månadskostnad för dom båda bilarna som personalbil. Där är service, försäkring och skatt inräknat och det skiljer mer eller mindre inget på bilarna.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Niklas Z »

PapaD skrev:
Du glömmer underhållskostnader när du räknar. Fossil motorn kostar väl 3 till 5 kr milen oavsett om den knappt används i underhåll. En Toyota går sällan sönder, men kräver olja, filter, gulligull, stift, etc.
3-5 kr per mil låter mycket. Den BMW jag hade tills nyligen ägde jag i 8 år och körde nästan 12000 mil med. Servicekostnaderna på den låg klart under de siffror du nämner och då inkluderar det saker som inte alls har med fossilmotorn att göra, t ex bromsvätskebyte, kupéfilterbyte, etc.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Banane »

Jerka skrev:
Sista frågan är lätt att svara på. Om man istället för REX sätter in ett lite större batteri så räckvidden höjs från 20 till 30 mil så får man en bil som kan göra i princip samma saker som en REX fast utan några av bensinmotorns nackdelar. Det var vad BMW själva gjorde.

Jag har en med REX. En 120Ah kan inte alls göra samma sak. Skiljer max 5 mil i räckvidd (skiljer ca 7kWh på batterierna). För min del gör det ingen större skillnad om jag kommer 20 eller 25 mil. Jag hade gärna haft en större bil med samma koncept. 40 kWh batteri för vardagsbestyren och så en redig REX med typ 30-40 liters tank. Skulle kanske tanka 2-3 ggr per år men slippa förhålla mig till snabbladdare och släpa runt på en massa batterivikt som jag bara använder några ggr per år.

Ger mig f-n på att det dessutom skulle vara mer miljövänligt. Möjligheten att geofence:a stadskärnor för luftkvalitetens skull finns också såklart så bensinmotorn skulle bara tuffa igång ute på motorväg/landsväg. Man kan även tänka sig att REX:en skulle kunna köras på nån slags biobränsle. Skulle inte alls behövas så stora mängder. Det skulle även vara betydligt enklare för folk i lägenhet att ha en sån bil än en ren elbil.

Så varför byggs det inte en sån?

ps. Vad gäller driftskostnader så är inte en elbil så himla mycket billigare än en snål dieselbil ens om man laddar hemma. 2-3 kWh per mil krävs och det kostar väl 3-5:-/mil inklusive nätavgift och skatter? Att jämföra med en diesel som drar 0,4 liter/mil och kostar 5-6:-/mil.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Fredrik j »

PapaD skrev:
JK800 skrev:
...
Skulle jag byta nu jämför jag RAV4plug-in med 17kwh batteri och runt 7mil med värmepump mot säg en ID4. Bilarna har mer eller mindre exakt samma pris. Men är det värt att köra runt med 50kwh batteri som jag använder 4-5 gånger om året eller att vid dom tillfällena tanka bensin?...
?
Du glömmer underhållskostnader när du räknar. Fossil motorn kostar väl 3 till 5 kr milen oavsett om den knappt används i underhåll. En Toyota går sällan sönder, men kräver olja, filter, gulligull, stift, etc.
Servicekostnad överdrivs ju ofta. Kostnaderna har gått ner i samband med serviceavtal.
Min Volvo S90 kostar ca 1kr/mil under dom första 15000milen. Kör man lite blir det naturligtvis dyrare.
Det är utspritt på 3000mil/år så kostnaden blir i genomsnitt knappt 3000kr/år.

Kan vara dyrare på en hybrid. Min är diesel.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av taliz »

JK800 skrev:
Elbilen kommer ju klart bli framtiden men frågan är vad som är mest lönsamt och miljövänligt just nu.

Jag själv gick från en diesel som drog ca 0,65l/mil till laddhybrid som drar i snitt 0,25l/mil för mig över 1 år.

Skulle jag byta nu jämför jag RAV4plug-in med 17kwh batteri och runt 7mil med värmepump mot säg en ID4. Bilarna har mer eller mindre exakt samma pris. Men är det värt att köra runt med 50kwh batteri som jag använder 4-5 gånger om året eller att vid dom tillfällena tanka bensin?

Ja jag vet att man kan tycka att man gör marknaden en tjänst genom att välja elbilen och få ut fler sådana på marknaden.

Mina plus och minus står i att det känns tristare att ta ut en laddhybrid som dels känns lite gammal i sin konstruktion men som plus att faktiskt kunna köra den till 90% på el och inte behöva planera mina resor till laddnätverk som på långresan faktiskt kanske också är dyrare att ladda el än att tanka bensin dom närmaste åren. Ska fundera någon månad till innan jag tar mitt beslut. Hur resonerar ni andra som inte är helt frälsta på ren elbil och aldrig kommer byta till något annat?
Om du köper en Tesla behöver du inte fundera/planera så mkt runt laddnätverk. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
JK800
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 okt 2020 22:05

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av JK800 »

taliz skrev:
JK800 skrev:
Elbilen kommer ju klart bli framtiden men frågan är vad som är mest lönsamt och miljövänligt just nu.

Jag själv gick från en diesel som drog ca 0,65l/mil till laddhybrid som drar i snitt 0,25l/mil för mig över 1 år.

Skulle jag byta nu jämför jag RAV4plug-in med 17kwh batteri och runt 7mil med värmepump mot säg en ID4. Bilarna har mer eller mindre exakt samma pris. Men är det värt att köra runt med 50kwh batteri som jag använder 4-5 gånger om året eller att vid dom tillfällena tanka bensin?

Ja jag vet att man kan tycka att man gör marknaden en tjänst genom att välja elbilen och få ut fler sådana på marknaden.

Mina plus och minus står i att det känns tristare att ta ut en laddhybrid som dels känns lite gammal i sin konstruktion men som plus att faktiskt kunna köra den till 90% på el och inte behöva planera mina resor till laddnätverk som på långresan faktiskt kanske också är dyrare att ladda el än att tanka bensin dom närmaste åren. Ska fundera någon månad till innan jag tar mitt beslut. Hur resonerar ni andra som inte är helt frälsta på ren elbil och aldrig kommer byta till något annat?
Om du köper en Tesla behöver du inte fundera/planera så mkt runt laddnätverk. ;)
Tittar på Tesla med, men som det ser ut för mig så är M3 aningen för liten och MS något för dyr. Synd att inte MY finns för beställning nu. Vill gärna hinna få leverans innan 1/7-21
Men ja jag skulle kunna gå upp runt 1000kr/månad för att få en MY istället för RAV4 eller ID4 och känna att det är värt dom extra kronorna.
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Antti V »

Banane skrev:
Jerka skrev:
Sista frågan är lätt att svara på. Om man istället för REX sätter in ett lite större batteri så räckvidden höjs från 20 till 30 mil så får man en bil som kan göra i princip samma saker som en REX fast utan några av bensinmotorns nackdelar. Det var vad BMW själva gjorde.

Jag har en med REX. En 120Ah kan inte alls göra samma sak. Skiljer max 5 mil i räckvidd (skiljer ca 7kWh på batterierna). För min del gör det ingen större skillnad om jag kommer 20 eller 25 mil. Jag hade gärna haft en större bil med samma koncept. 40 kWh batteri för vardagsbestyren och så en redig REX med typ 30-40 liters tank. Skulle kanske tanka 2-3 ggr per år men slippa förhålla mig till snabbladdare och släpa runt på en massa batterivikt som jag bara använder några ggr per år.

Ger mig f-n på att det dessutom skulle vara mer miljövänligt. Möjligheten att geofence:a stadskärnor för luftkvalitetens skull finns också såklart så bensinmotorn skulle bara tuffa igång ute på motorväg/landsväg. Man kan även tänka sig att REX:en skulle kunna köras på nån slags biobränsle. Skulle inte alls behövas så stora mängder. Det skulle även vara betydligt enklare för folk i lägenhet att ha en sån bil än en ren elbil.

Så varför byggs det inte en sån?

ps. Vad gäller driftskostnader så är inte en elbil så himla mycket billigare än en snål dieselbil ens om man laddar hemma. 2-3 kWh per mil krävs och det kostar väl 3-5:-/mil inklusive nätavgift och skatter? Att jämföra med en diesel som drar 0,4 liter/mil och kostar 5-6:-/mil.

Håller inte riktigt med i din analys gällande driftkostnader på elbil respektive diesel.
Min Model3 SR+ har gått 1,65 kWh per mil. Dessutom tycker jag det är konstigt att räkna de fasta avgifterna på elen in i kalkylen. Dessa avgifter har jag ju oavsett om jag har elbil eller inte. Jag har kört elbil så länge att jag inte riktigt vet hur mycket de nya dieselbilarna förbrukar. I mina öron låter 0,4 liter milen som lite. Vilken bil klarar det? Ska man räkna totalkostnad så gäller det att inte jämföra äpplen och päron. Jag har själv för flera år sedan gjort bytet från fossilbil till elbil och jag VET hur kostnaderna ser ut. Dessutom har jag solceller jag laddar bilen med.. ÄNNU lägre kostnader då.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av [JM] »

Banane skrev:
Jerka skrev:
Sista frågan är lätt att svara på. Om man istället för REX sätter in ett lite större batteri så räckvidden höjs från 20 till 30 mil så får man en bil som kan göra i princip samma saker som en REX fast utan några av bensinmotorns nackdelar. Det var vad BMW själva gjorde.

Jag har en med REX. En 120Ah kan inte alls göra samma sak. Skiljer max 5 mil i räckvidd (skiljer ca 7kWh på batterierna). För min del gör det ingen större skillnad om jag kommer 20 eller 25 mil. Jag hade gärna haft en större bil med samma koncept. 40 kWh batteri för vardagsbestyren och så en redig REX med typ 30-40 liters tank. Skulle kanske tanka 2-3 ggr per år men slippa förhålla mig till snabbladdare och släpa runt på en massa batterivikt som jag bara använder några ggr per år.

Ger mig f-n på att det dessutom skulle vara mer miljövänligt. Möjligheten att geofence:a stadskärnor för luftkvalitetens skull finns också såklart så bensinmotorn skulle bara tuffa igång ute på motorväg/landsväg. Man kan även tänka sig att REX:en skulle kunna köras på nån slags biobränsle. Skulle inte alls behövas så stora mängder. Det skulle även vara betydligt enklare för folk i lägenhet att ha en sån bil än en ren elbil.

Så varför byggs det inte en sån?

ps. Vad gäller driftskostnader så är inte en elbil så himla mycket billigare än en snål dieselbil ens om man laddar hemma. 2-3 kWh per mil krävs och det kostar väl 3-5:-/mil inklusive nätavgift och skatter? Att jämföra med en diesel som drar 0,4 liter/mil och kostar 5-6:-/mil.
2-3kWh/mil har du på en stor SUV. Visa mig en diesel SUV av av storleken XC90, Q7, osv som drar 0,4l/mil.

https://elspot.nu/
Här kan du se elpriserna. Ladda på natten och du är nere i spotpriser på 15-30 öre. Sen tillkommer nätavgifter, elskatt, moms, mm om gör att du hamnar på ca 1kr/kWh.

Jag gissar att biltillverkarna inte vill bygga en seriehybrid (typ i3 REX) för att man redan har en motoravdelning och utrustning för stora motorer och så hänger man på en liten elmotor (paralellhybrid) för att bli miljövänligare.
En seriehybrid är ju i grund och botten en BEV med räckviddsförlängare. Dvs biltillverkarna måste utgå från en BEV-plattform för att bygga en seriehybrid.
Dom har inga BEV-plattformar idag och därför kommer det inga såna bilar. När BEV-plattformarna tar över så kommer förmodligen seriehybriderna bli vanligare.
Effektmässigt så behöver man ju typ bara 30-50Hk för att åka motorväg i jämn fart. Dvs den lilla räckviddsförlängaren behöver inte ha 300HK utan det räcker med en liten MC-motor på typ 50Hk.
Ingen utvecklar idag små motorer på typ 50Hk till bilar och man saknar alltså den typen av byggblock i sin portfölj.
Därför ser vi inga seriehybrider idag.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Banane »

Antti V skrev:
Banane skrev:
Jerka skrev:
Sista frågan är lätt att svara på. Om man istället för REX sätter in ett lite större batteri så räckvidden höjs från 20 till 30 mil så får man en bil som kan göra i princip samma saker som en REX fast utan några av bensinmotorns nackdelar. Det var vad BMW själva gjorde.

Jag har en med REX. En 120Ah kan inte alls göra samma sak. Skiljer max 5 mil i räckvidd (skiljer ca 7kWh på batterierna). För min del gör det ingen större skillnad om jag kommer 20 eller 25 mil. Jag hade gärna haft en större bil med samma koncept. 40 kWh batteri för vardagsbestyren och så en redig REX med typ 30-40 liters tank. Skulle kanske tanka 2-3 ggr per år men slippa förhålla mig till snabbladdare och släpa runt på en massa batterivikt som jag bara använder några ggr per år.

Ger mig f-n på att det dessutom skulle vara mer miljövänligt. Möjligheten att geofence:a stadskärnor för luftkvalitetens skull finns också såklart så bensinmotorn skulle bara tuffa igång ute på motorväg/landsväg. Man kan även tänka sig att REX:en skulle kunna köras på nån slags biobränsle. Skulle inte alls behövas så stora mängder. Det skulle även vara betydligt enklare för folk i lägenhet att ha en sån bil än en ren elbil.

Så varför byggs det inte en sån?

ps. Vad gäller driftskostnader så är inte en elbil så himla mycket billigare än en snål dieselbil ens om man laddar hemma. 2-3 kWh per mil krävs och det kostar väl 3-5:-/mil inklusive nätavgift och skatter? Att jämföra med en diesel som drar 0,4 liter/mil och kostar 5-6:-/mil.

Håller inte riktigt med i din analys gällande driftkostnader på elbil respektive diesel.
Min Model3 SR+ har gått 1,65 kWh per mil. Dessutom tycker jag det är konstigt att räkna de fasta avgifterna på elen in i kalkylen. Dessa avgifter har jag ju oavsett om jag har elbil eller inte. Jag har kört elbil så länge att jag inte riktigt vet hur mycket de nya dieselbilarna förbrukar. I mina öron låter 0,4 liter milen som lite. Vilken bil klarar det? Ska man räkna totalkostnad så gäller det att inte jämföra äpplen och päron. Jag har själv för flera år sedan gjort bytet från fossilbil till elbil och jag VET hur kostnaderna ser ut. Dessutom har jag solceller jag laddar bilen med.. ÄNNU lägre kostnader då.
Jag räknar inte med fasta kostnader utan bara sånt som är per kWh. Du glömmer laddförluster och annat också.

Huvudsaken är dock inte om det skiljer 3:-/mil eller 7:-/mil mot en diesel utan det är att det är småpengar för de flesta normalbilister. Du tjänar inte in en elbil på bränslebesparing om du inte kör väldigt mycket.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Banane »

[JM] skrev:
2-3kWh/mil har du på en stor SUV. Visa mig en diesel SUV av av storleken XC90, Q7, osv som drar 0,4l/mil.

https://elspot.nu/
Här kan du se elpriserna. Ladda på natten och du är nere i spotpriser på 15-30 öre. Sen tillkommer nätavgifter, elskatt, moms, mm om gör att du hamnar på ca 1kr/kWh.

Jag gissar att biltillverkarna inte vill bygga en seriehybrid (typ i3 REX) för att man redan har en motoravdelning och utrustning för stora motorer och så hänger man på en liten elmotor (paralellhybrid) för att bli miljövänligare.
En seriehybrid är ju i grund och botten en BEV med räckviddsförlängare. Dvs biltillverkarna måste utgå från en BEV-plattform för att bygga en seriehybrid.
Dom har inga BEV-plattformar idag och därför kommer det inga såna bilar. När BEV-plattformarna tar över så kommer förmodligen seriehybriderna bli vanligare.
Effektmässigt så behöver man ju typ bara 30-50Hk för att åka motorväg i jämn fart. Dvs den lilla räckviddsförlängaren behöver inte ha 300HK utan det räcker med en liten MC-motor på typ 50Hk.
Ingen utvecklar idag små motorer på typ 50Hk till bilar och man saknar alltså den typen av byggblock i sin portfölj.
Därför ser vi inga seriehybrider idag.

Med laddförluster, förvärmning osv så tror jag man hamnar över 2 kWh/mil även för en SR+ sett över helåret.

Ja, det är väl säkert anledningen. Tycker det är synd. Kommer dock en till seriehybrid i och med Mazdan. Den är jag lite intresserad av faktiskt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av taliz »

Beror på om du jämför äpplen och äpplen, eller äpplen och päron som så många gör.
Tex en Model 3 LR är jämförbar med en BMW 340 xDrive. BMWn kostar lika mkt, eller tom mer, i inköpspris. Dvs man sparar direkt på att välja elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Banane »

taliz skrev:
Beror på om du jämför äpplen och äpplen, eller äpplen och päron som så många gör.
Tex en Model 3 LR är jämförbar med en BMW 340 xDrive. BMWn kostar lika mkt, eller tom mer, i inköpspris. Dvs man sparar direkt på att välja elbil.

Om man inte hade tänkt sig en ny 340 då utan en 3-4 år gammal V60 D3?
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Antti V »

Banane skrev:
Antti V skrev:
Banane skrev:
Jerka skrev:
Sista frågan är lätt att svara på. Om man istället för REX sätter in ett lite större batteri så räckvidden höjs från 20 till 30 mil så får man en bil som kan göra i princip samma saker som en REX fast utan några av bensinmotorns nackdelar. Det var vad BMW själva gjorde.

Jag har en med REX. En 120Ah kan inte alls göra samma sak. Skiljer max 5 mil i räckvidd (skiljer ca 7kWh på batterierna). För min del gör det ingen större skillnad om jag kommer 20 eller 25 mil. Jag hade gärna haft en större bil med samma koncept. 40 kWh batteri för vardagsbestyren och så en redig REX med typ 30-40 liters tank. Skulle kanske tanka 2-3 ggr per år men slippa förhålla mig till snabbladdare och släpa runt på en massa batterivikt som jag bara använder några ggr per år.

Ger mig f-n på att det dessutom skulle vara mer miljövänligt. Möjligheten att geofence:a stadskärnor för luftkvalitetens skull finns också såklart så bensinmotorn skulle bara tuffa igång ute på motorväg/landsväg. Man kan även tänka sig att REX:en skulle kunna köras på nån slags biobränsle. Skulle inte alls behövas så stora mängder. Det skulle även vara betydligt enklare för folk i lägenhet att ha en sån bil än en ren elbil.

Så varför byggs det inte en sån?

ps. Vad gäller driftskostnader så är inte en elbil så himla mycket billigare än en snål dieselbil ens om man laddar hemma. 2-3 kWh per mil krävs och det kostar väl 3-5:-/mil inklusive nätavgift och skatter? Att jämföra med en diesel som drar 0,4 liter/mil och kostar 5-6:-/mil.

Håller inte riktigt med i din analys gällande driftkostnader på elbil respektive diesel.
Min Model3 SR+ har gått 1,65 kWh per mil. Dessutom tycker jag det är konstigt att räkna de fasta avgifterna på elen in i kalkylen. Dessa avgifter har jag ju oavsett om jag har elbil eller inte. Jag har kört elbil så länge att jag inte riktigt vet hur mycket de nya dieselbilarna förbrukar. I mina öron låter 0,4 liter milen som lite. Vilken bil klarar det? Ska man räkna totalkostnad så gäller det att inte jämföra äpplen och päron. Jag har själv för flera år sedan gjort bytet från fossilbil till elbil och jag VET hur kostnaderna ser ut. Dessutom har jag solceller jag laddar bilen med.. ÄNNU lägre kostnader då.
Jag räknar inte med fasta kostnader utan bara sånt som är per kWh. Du glömmer laddförluster och annat också.

Huvudsaken är dock inte om det skiljer 3:-/mil eller 7:-/mil mot en diesel utan det är att det är småpengar för de flesta normalbilister. Du tjänar inte in en elbil på bränslebesparing om du inte kör väldigt mycket.

Småpengar för normalbilister??? Det håller jag inte med om heller. Det knorras rätt mycket bland fossilbilisterna när bränslet höjs 50 öre/liter. Har du kollat på bensinupproret? Det finns många jag känner som åker till bensinstation X för att de har 10 öre billigare bensin, eller har ett tank-kort hos en aktör som har några öre billigare soppa. Att kunna köra för mindre än halva priset är nog en viktig grej för många bilister.
Vidare har jag inte ställt upp någon kalkyl och är medveten om laddförlusterna. Men det är klart att man ska jämföra bilar av samma karaktär. Jag vet ingen dieselbil med 300 + hästkrafter som förbrukar 0,4 liter milen. För att det ska vara jämförbart ska man köra likvärdiga bilar gällande prestanda och teknik och då jämföra fossilt bränsle och el-drift. Jag har inte köpt en Tesla för att det är billigt. Det är bra att driftkostnaderna är relativt låga. Jag har andra aspekter på bilägande, bland det viktigaste är utsläpp och miljö. Jag ska inte sticka under stolen att jag gillar prestandan i Teslan.. Fast jag har "snikTeslan" SR+. Jag kör 2 500 - 3 000 mil om året..
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av taliz »

Banane skrev:
taliz skrev:
Beror på om du jämför äpplen och äpplen, eller äpplen och päron som så många gör.
Tex en Model 3 LR är jämförbar med en BMW 340 xDrive. BMWn kostar lika mkt, eller tom mer, i inköpspris. Dvs man sparar direkt på att välja elbil.

Om man inte hade tänkt sig en ny 340 då utan en 3-4 år gammal V60 D3?
Då jämför du äpplen och päron. Ny bil vs begagnad bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Banane »

Antti V skrev:
Småpengar för normalbilister??? Det håller jag inte med om heller. Det knorras rätt mycket bland fossilbilisterna när bränslet höjs 50 öre/liter. Har du kollat på bensinupproret? Det finns många jag känner som åker till bensinstation X för att de har 10 öre billigare bensin, eller har ett tank-kort hos en aktör som har några öre billigare soppa. Att kunna köra för mindre än halva priset är nog en viktig grej för många bilister.
Vidare har jag inte ställt upp någon kalkyl och är medveten om laddförlusterna. Men det är klart att man ska jämföra bilar av samma karaktär. Jag vet ingen dieselbil med 300 + hästkrafter som förbrukar 0,4 liter milen. För att det ska vara jämförbart ska man köra likvärdiga bilar gällande prestanda och teknik och då jämföra fossilt bränsle och el-drift. Jag har inte köpt en Tesla för att det är billigt. Det är bra att driftkostnaderna är relativt låga. Jag har andra aspekter på bilägande, bland det viktigaste är utsläpp och miljö. Jag ska inte sticka under stolen att jag gillar prestandan i Teslan.. Fast jag har "snikTeslan" SR+. Jag kör 2 500 - 3 000 mil om året..

Det gnälls mycket över sånt i onödan. De flesta i Bensinupproret har knappat bilar som de köpt för över en halv miljon. Och gnälls det ändå så är det i högsta grad irrationellt för i kronor och ören gör det inte så mycket. Det mesta kan man tjäna in på billigare försäkring

Samma karaktär? Ok, men då finns det väl säkert en billigare elbil för de som idag kör en 3-4 år gammal V60 och inte bryr sig jättemycket om prestanda? Eller? Är elbilar bara till för såna som köper nya dyra bilar? Men hur schysst är det då att ha så hög skatt på bensin? Fattigt folk får skylla sig själva typ?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Banane »

taliz skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
Beror på om du jämför äpplen och äpplen, eller äpplen och päron som så många gör.
Tex en Model 3 LR är jämförbar med en BMW 340 xDrive. BMWn kostar lika mkt, eller tom mer, i inköpspris. Dvs man sparar direkt på att välja elbil.

Om man inte hade tänkt sig en ny 340 då utan en 3-4 år gammal V60 D3?
Då jämför du äpplen och päron. Ny bil vs begagnad bil.

Visa mig ett eldrivet äpple då. Eller om det är ett päron...

Min poäng är att man inte kan jämföra en Tesla med "motsvarande bensinbil" eftersom utbudet på elsidan är så förbaskat uselt. Inte minst på begagnatsidan. Det finns inga äpplen att köpa. Då måste jag jämföra mot päronet. Eller hur?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av taliz »

Banane skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
Beror på om du jämför äpplen och äpplen, eller äpplen och päron som så många gör.
Tex en Model 3 LR är jämförbar med en BMW 340 xDrive. BMWn kostar lika mkt, eller tom mer, i inköpspris. Dvs man sparar direkt på att välja elbil.

Om man inte hade tänkt sig en ny 340 då utan en 3-4 år gammal V60 D3?
Då jämför du äpplen och päron. Ny bil vs begagnad bil.

Visa mig ett eldrivet äpple då. Eller om det är ett päron...

Min poäng är att man inte kan jämföra en Tesla med "motsvarande bensinbil" eftersom utbudet på elsidan är så förbaskat uselt. Inte minst på begagnatsidan. Det finns inga äpplen att köpa. Då måste jag jämföra mot päronet. Eller hur?
Vi jämförde ju just med "motsvarande bensinbil", elbilen är billigare. Att jämföra med begagnad bensinbil är något helt annat.
För egen del blev dock Teslan billigare än min 3 år gamla V60 D4. Milkostnaden för V60n hamnade på 22kr/mil. Teslan hamnade på 16kr/mil, och då är det en Performance med 600hk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av Banane »

taliz skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:
taliz skrev:
Beror på om du jämför äpplen och äpplen, eller äpplen och päron som så många gör.
Tex en Model 3 LR är jämförbar med en BMW 340 xDrive. BMWn kostar lika mkt, eller tom mer, i inköpspris. Dvs man sparar direkt på att välja elbil.

Om man inte hade tänkt sig en ny 340 då utan en 3-4 år gammal V60 D3?
Då jämför du äpplen och päron. Ny bil vs begagnad bil.

Visa mig ett eldrivet äpple då. Eller om det är ett päron...

Min poäng är att man inte kan jämföra en Tesla med "motsvarande bensinbil" eftersom utbudet på elsidan är så förbaskat uselt. Inte minst på begagnatsidan. Det finns inga äpplen att köpa. Då måste jag jämföra mot päronet. Eller hur?
Vi jämförde ju just med "motsvarande bensinbil", elbilen är billigare. Att jämföra med begagnad bensinbil är något helt annat.
För egen del blev dock Teslan billigare än min 3 år gamla V60 D4. Milkostnaden för V60n hamnade på 22kr/mil. Teslan hamnade på 16kr/mil.
Har du haft din Tesla i 3 år och sålt den så att du vet vad den kostade? Eller är det en förhoppning?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddhybrider avslöjas som törstiga och skitiga

Inlägg av taliz »

Banane skrev:
Har du haft din Tesla i 3 år och sålt den så att du vet vad den kostade? Eller är det en förhoppning?
Jag sålde den för några veckor sedan. De har dock inte hämtat den än.
Båda bilarna ägde jag i 16 månader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar