Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Chargepoint & Ionity

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Chargepoint & Ionity

Inläggav elbilist Lezzeti » 10 jan 2021 19:13

Laddade just på Ionity i Uppsala och betalade med mitt Chargepoint konto, detta eftersom Chargepoint appen anger 6,96 kr / kwh i pris. Inte jättebilligt, men heller inte jättedyrt. Trodde jag. Men jättedyrt blev det, 720:- för 10,26 kwh.. det verkar som att de anger 6,96 SEK, men debiterar 6,96 Euro. En ganska stor skillnad.

Så vad har man lärt sig av det.. Man skall hålla sig långt borta från Ionity, och, om inte Chargepoint korrigerar sina prisuppgifter, så kan de förvänta sig en polisanmälan; det är säkert en hel del människor som blivit blåsta på just detta sättet. (Förutom att de ger hela branschen dåligt rykte med sina ockerpriser..)
Screenshot_20210110-191217~2.png
Screenshot_20210110-190825~2.png
Screenshot_20210110-163025~2.png
Kia E-Niro 2019. Tidigare Nissan Leaf men tröttnade på Rapidgate..
Lezzeti
elbilist

Re: Chargepoint & Ionity

Inläggav backe » 10 jan 2021 19:16

Hänt förut, väldigt trist dock och hoppas det löser sig för dig och att dom fixar problemet.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201223/laddning-pa-ionity-blev-svindyr-en-djungel-darute/
backe

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 10 jan 2021 19:20

Det måste ju vara fel. Inte ens Ionity skulle ta 70kr/kWh.

Uppdatera oss när du snackat med dem!
Model S P85 med Autopilot
Model 3 reserverad 2016-03-31
Model Y LR med dragkrok beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Referralkod: ericjohanniklas807

Inläggav elbilist Lezzeti » 10 jan 2021 19:48

Nja, jag kollade upp detta och det verkar inte vara ett enstaka fel, snarare ett medvetet fel. De har känt till "felet" sedan åtminstone mitten av december, men inte lyft ett finger för att åtgärda det. (Felet är återkommande på alla Ionity stationer i Sverige).

Som ni se ovan i tråden har detta även varit i medierna.

Har kontaktat dem mailledes, men inte fått något svar ännu.

För egen del är jag inte orolig, jag använder Paypal som betalningsmedel och har redan varit i kontakt med dem,och det var inga problem att stoppa betalningen. Men för dem som betalar med kreditkort kan det vara betydligt knepigare att få tillbaka pengar eller att stoppa betalningen.
Lezzeti
elbilist

Inläggav BEV[e-Rage] » 10 jan 2021 20:25

Varför alls använda ChargePoint?
De tar ju även gladeligen dubbla priset på t.ex. e-on stolparna.
BEV[e-Rage]

Inläggav Teslaägare HelectriC » 10 jan 2021 21:53

Lezzeti skrev:Nja, jag kollade upp detta och det verkar inte vara ett enstaka fel, snarare ett medvetet fel. De har känt till "felet" sedan åtminstone mitten av december, men inte lyft ett finger för att åtgärda det. (Felet är återkommande på alla Ionity stationer i Sverige).

För egen del är jag inte orolig, jag använder Paypal som betalningsmedel och har redan varit i kontakt med dem,och det var inga problem att stoppa betalningen. Men för dem som betalar med kreditkort kan det vara betydligt knepigare att få tillbaka pengar eller att stoppa betalningen.

Betalar man med kreditkort är det enkelt, bara att reklamera kortköpet i nätbanken, så är det upp till kreditföretaget att lösa problemet. Har jag gjort flera gånger när jag köpt nåt på nätet som inte kommit eller varit nåt annat än presenterar. Det är fördelen med att betala med kort. Det är kreditkortsföretaget som gör själva affären med säljare, inte du.
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav elbilist chaffis75 » 11 jan 2021 06:04

Lezzeti skrev:Nja, jag kollade upp detta och det verkar inte vara ett enstaka fel, snarare ett medvetet fel. De har känt till "felet" sedan åtminstone mitten av december, men inte lyft ett finger för att åtgärda det. (Felet är återkommande på alla Ionity stationer i Sverige).

En varning för PayPal, om du låter de göra valuta omvandlingen så är de extremt dyra, tror de lägga på 4% nu för tiden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
Tibber länk för 500kr att handla för hos Tibber.
https://invite.tibber.com/68fdc8d9
chaffis75
elbilist

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 12 jan 2021 02:37

Lezzeti skrev:Laddade just på Ionity i Uppsala och betalade med mitt Chargepoint konto, detta eftersom Chargepoint appen anger 6,96 kr / kwh i pris. Inte jättebilligt, men heller inte jättedyrt. Trodde jag. Men jättedyrt blev det, 720:- för 10,26 kwh.. det verkar som att de anger 6,96 SEK, men debiterar 6,96 Euro. En ganska stor skillnad.

Så vad har man lärt sig av det.. Man skall hålla sig långt borta från Ionity, och, om inte Chargepoint korrigerar sina prisuppgifter, så kan de förvänta sig en polisanmälan; det är säkert en hel del människor som blivit blåsta på just detta sättet. (Förutom att de ger hela branschen dåligt rykte med sina ockerpriser..)

Använder bara gratisladdning och Teslas Superchargers pga ovan. Mvh
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Referralkod: niklas60543

Inläggav elbilist Lezzeti » 12 jan 2021 08:56

Nja, PayPal tar en avgift när du skall föra över pengar till ditt bankkonto (någon/några procent på beloppet). "Växlingsavgift" tar de flesta banker ut eftersom de själva sätter växlingskursen, och den är närapå alltid högre än riktkursen.. hursomhelst, anledningen att använda Chargepoint var att jag trodde att de hade bättre priser hos Ionity, och detta var första gången som jag provade att använda Chargepoint (det misstaget kommer INTE upprepas).
Normalt använder jag Incharge och Bee för laddning vilket har funkat bra hittills.
Lezzeti
elbilist

Inläggav Teslaägare martinot » 12 jan 2021 22:46

backe skrev:Hänt förut, väldigt trist dock och hoppas det löser sig för dig och att dom fixar problemet.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201223/laddning-pa-ionity-blev-svindyr-en-djungel-darute/

Trist kundbemötande, och att det verkar fortsätta! :(

Frågan är om det är medvetet för att tjäna på de kunder som inte protesterar, eller brist på ork/vilja att fixa problemet?
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Nästa

Återgå till Övrigt