Mackdöd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mackdöd

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Vasp skrev:
Angående att använda mackar utan att tanka så har jag ingen bil men är ändå Circle K medlem. Ligger bra till för mig och enda stället som är öppet efter 22. Så typ efter jobbet när man har jobbat sent eller om man är ute och går nattetid så är det enkelt att gå in där om man är sugen på nått. Man ser att många andra inte kommer till macken i bil utan går istället. Den macken skulle nog kunna ta bort bensinpumparna helt och ändå klara sig.
Absolut. Men då är det ju ingen "mack" längre, utan har då gått över till att bli en vanlig kiosk eller matbutik.

Problemet som jag ser det är att vi redan har extremt gott om bra matbutiker kring våra bensinmackar.

Dessutom så har faktiskt närmsta bensinmacken sämre öppettider än både ICA och Hemköps-butikerna. Butikerna stänger som hos dig 22:00 (och jag är ytterst tveksam om det är lönsamt att ha öppet längre än så), medans den lokala OKQ8 stänger 20:00.
Jag tror det kommer dröja mycket länge (20-30år) innan man helt slutar sälja fordonsbränsle på alla stationer.
Dom sista 10 åren kommer det bli få pumpar, kanske bara en, och en mer undanskymd placering men efterfrågan i liten skala kommer ju finnas kvar.
När ni säger "mackdöden", menar ni då när sista pumpen försvinner och "macken" övergår till att bara vara en typ av serviceinrättning för bilister eller menar ni när själva verksamheten försvinner och bilisterna får gå in på ICA istället?

Jag tycker Cirkle K har lyckats bra med sitt varumärke. Precis som "Vasp" är inne på så tror jag inte stationerna förknippas lika hårt med fordonsbränsle som det var tidigare.
Det har blivit ett varumärke man letar efter när man ska rasta längs vägen (förutsatt att man gillar deras sortiment). Det funkar ju på samma sätt som med snabbmatskedjorna.
Kanske kommer man i framtiden se Cirkle K på ställen där det inte finns några bilister?

Seven/eleven gjorde ju ett försök med shell-mackarna men det gick väl inte så bra? Kanske var det inte lika tydligt varumärke som Cirkle K...

OKQ8 har ju en tydligare inriktning på bilvård än Cirkle K. Det är ju område som inte påverkas så mycket av vilket bränsle bilen går på.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mackdöd

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:

OKQ8 har ju en tydligare inriktning på bilvård än Cirkle K. Det är ju område som inte påverkas så mycket av vilket bränsle bilen går på.
Det finns till och med OKQ8-mackar som stänger ner förutom tvätthall som blir kvar:
https://nt.se/nyheter/norrkoping/okq8-s ... 54759.aspx
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mackdöd

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
När ni säger "mackdöden", menar ni då när sista pumpen försvinner och "macken" övergår till att bara vara en typ av serviceinrättning för bilister eller menar ni när själva verksamheten försvinner och bilisterna får gå in på ICA istället?

Jag tycker Cirkle K har lyckats bra med sitt varumärke. Precis som "Vasp" är inne på så tror jag inte stationerna förknippas lika hårt med fordonsbränsle som det var tidigare.
Det har blivit ett varumärke man letar efter när man ska rasta längs vägen (förutsatt att man gillar deras sortiment). Det funkar ju på samma sätt som med snabbmatskedjorna.
Kanske kommer man i framtiden se Cirkle K på ställen där det inte finns några bilister?

Seven/eleven gjorde ju ett försök med shell-mackarna men det gick väl inte så bra? Kanske var det inte lika tydligt varumärke som Cirkle K...

OKQ8 har ju en tydligare inriktning på bilvård än Cirkle K. Det är ju område som inte påverkas så mycket av vilket bränsle bilen går på.
Vet inte om det finns några exakta språkdefinitioner, men jag ser det ungefär som följande;

Mack; där man säljer flytande bränsle; oavsett om de är automatiska eller bemannade pumpar.

Laddstation; där man erbjuder snabbladdare för elbilsladdning.

Tvätthall; där man erbjuder automatisk eller manuell tvätt, och där den manuella tvätten antingen utförs av anställda, eller av dig själv.

Snabbmatställe; där man säljer snabbmat, som tex. korv, hamburgare, mackor, kaffe, etc.

Typ, ungefär så.

Säljer man bara biltillbehör så är man ingen mack. Biltema är tex. ingen mack som jag ser det. De har visserligen AC-laddstolpar, men inga bränslepumpar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mackdöd

Inlägg av Fredrik j »

Då kanske vi är överens. Jag tror ju också att försäljningen av motorbränslen kommer att minska med tiden och om du med ”mackdöden” menar att t.ex. cirkel K-stationerna blir kvar men bara i folkmun kallas något annat än mack så kan det säkert bli så.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mackdöd

Inlägg av LarsL »

Vi har en ”mack” här i byn som också är paketutlämning, närbutik, fik och kuriosabutik. De är den närmsta butiken på 6-7 km efter att de slagit ut två andra mackar och en närbutik/pizzeria. När jag flyttade hit fanns det alltså 3 bensinstationer som fokuserade på just bränsleförsäljning och bilar, nu finns det en som också har bränsle.
Kommer de finnas kvar när de inte längre kan sälja bränsle? Ja, jag tror de. De är har ju så mycket annat än bränsle att stå på i sitt utbud. Men samtidigt så skulle jag säga att 80% av de som kommer dit tankar, också, så försvinner dessa om bränslet inte används längre?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mackdöd

Inlägg av mikebike »

LarsL skrev:
Vi har en ”mack” här i byn som också är paketutlämning, närbutik, fik och kuriosabutik. De är den närmsta butiken på 6-7 km efter att de slagit ut två andra mackar och en närbutik/pizzeria. När jag flyttade hit fanns det alltså 3 bensinstationer som fokuserade på just bränsleförsäljning och bilar, nu finns det en som också har bränsle.
Kommer de finnas kvar när de inte längre kan sälja bränsle? Ja, jag tror de. De är har ju så mycket annat än bränsle att stå på i sitt utbud. Men samtidigt så skulle jag säga att 80% av de som kommer dit tankar, också, så försvinner dessa om bränslet inte används längre?
Förr fanns lanthandlaren, som även sålde bensin.
Snart har vi mackar som tjänar pengar på allt utom att sälja bensin.
Full circle.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mackdöd

Inlägg av martinot »

Som ni är inne på så beror möjligheten för dagens bensinmackar (säger så, även om vi tankar diesel själva) att i framtiden transformeras till att istället bli lokala matbutiker eller lokala snabbmatställen mest på hur konkurrensen och utbudet ser ut i övrigt.

Vissa kommer klara den resan, men vissa troligen inte.

Tänker på min lokala OKQ8-mack (min firma har konto där, medans min frus firma har konto hos CK lite längre bort). De kommer nog att få det tufft. I närheten finns en stor Hemköpsbutik med stort utbud av matvaror (inklusive riktigt bra avdelning för färskt vilt när det är säsong för det), bra delikatessdiskar och bra paketutbud (PostNord, Schenker, DHL, mflr.). Där finns en permanent fiskbutik utanför, och inte långt där ifrån finns en dedikerad delikatessbutik och med UPS-pakethantering (dock dåliga öppettider, som var problem innan Corona att hinna förbi efter jobbet). I närheten finns även ett antal snabbmatställen (Pizzeria/pasta, Sushi, Thai, etc.). Samt även en bra tvätthall (manuell tvätt med bra service).

Ser faktiskt inte hur den macken skall kunna överleva på sikt när fordonsflottan blivit elektrifierad.

Den ligger visserligen inte så långt ifrån en landsväg, men det är ingen stor väg. Den används i stort bara av oss boende i området som skall in till stan (finn Europaväg inte så långt bort, som alla som reser använder sig av).

Andra mackar, som ligger på ställen som har svag konkurrens av andra lokala butiker, restauranger och andra serviceinrättningar, kan däremot säkert gå från mack till att bli något annat. Dock så tror jag inte så mycket på snabbladdning då det behovet (till skillnad från att tanka bensin och diesel) inte finns i villaområden då alla i stort enkelt kan ladda hemma.

Läns Europavägar så tror jag dock på att dagens bensinmackar har en god chans att fortsätta. Dels tar det lång tid innan ICE-bilar försvinner från vägarna. Speciellt långresor, där elbilar inte är likna givna som pendlarbilar (vi föredrar el för korta lokala resor, och ICE/diesel på långresor). Till skillnad ifrån villaområden, så finns dock behov för att snabbladda längs de stora vägarna som förbinder landet, och tror många renodlade bensinmackar, kan anamma framtiden genom att där erbjuda snabbladdare (som tex. ligger i planen hos kedjor som OKQ8 och CK). Här finns ju tvärt om stora möjligheter att erbjuda mat och dryck för resande längs dessa stora transportleder, både för de som tankar bränsle, och än mer så för de som laddar sina bilar.

Så hur det hela utvecklas är ganska komplext, och varierar nog helt beroende på vilka typer av mackar vi talar om; mackar runt städerna, i villaområden/lokalleder, eller längs våra stora vägar och transportleder.

Gällande de mackar som finns i våra villaområden och längs våra lokala pendlingsvägar, så beror nog chansen på överlevnad i annan form (för det är är som tankningen och försäljningen av bränsle kommer dyka i nivå först när husägare går allt mer över till el för pendlingen) i en eller annan icke-mack-form, mycket på hur den lokala konkurrensen kring andra varor och tjänster ser ut.

Vissa får det lätt att sluta vara mackar, och kan enkelt transformeras till något annat, medans andra nog kommer får det betydligt tuffare att positionera sig i framtiden om de inte kan hitta någon USP.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mackdöd

Inlägg av Fredrik j »

Läste att en bensinmack redan idag tjänar mer på att sälja en kopp kaffe än en full tank bränsle. Vet inte om det stämmer men skulle inte förvåna mig.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Mackdöd

Inlägg av 12man »

Fredrik j skrev:
Läste att en bensinmack redan idag tjänar mer på att sälja en kopp kaffe än en full tank bränsle. Vet inte om det stämmer men skulle inte förvåna mig.
Kaffe och djur med tillbehör de är framtidsbranscher, poppar nya ställen hela tiden..

Laddstation med djurpedikyr och homosapiens nagelvård, det vore nåt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Mackdöd

Inlägg av NiklasTesla »

Såhär ser framtidens "Mack" ut.

Dom bensinstationer eller restauranger/fik som nu är snabba att göra någonting liknande som Gridserve kommer kunna ha bättre intäkter när det kommer till matförsäljning och liknade:



Egentligen är kanske Lidl mest progressiva som inser att det bästa är att bjuda på snabbladdningen.

MVH
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mackdöd

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
Egentligen är kanske Lidl mest progressiva som inser att det bästa är att bjuda på snabbladdningen.

MVH
Nu gillar jag inte snabbmat, men bjöd inte också McD på gratis snabbladdning på vissa ställen? Har för mig jag såg TeslaBjörn i video ladda på Stigs Center vid McD norr om Göteborg, eller minns jag fel?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Mackdöd

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
NiklasTesla skrev:
Egentligen är kanske Lidl mest progressiva som inser att det bästa är att bjuda på snabbladdningen.

MVH
Nu gillar jag inte snabbmat, men bjöd inte också McD på gratis snabbladdning på vissa ställen? Har för mig jag såg TeslaBjörn i video ladda på Stigs Center vid McD norr om Göteborg, eller minns jag fel?
Med tanke på att det tar 2,50 per minut för ”snabbladdning” så har man gjort bort sig om det är gratis någonstans. Finns inte en chans att jag skulle titta på McDonalds laddning i första eller andra hand.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mackdöd

Inlägg av martinot »

Tack! Aldrig laddat där, men 2,50/minut var ju en lite annorlunda prissättningsmodell. Vad är deras maxeffekt på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mackdöd

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Tack! Aldrig laddat där, men 2,50/minut var ju en lite annorlunda prissättningsmodell. Vad är deras maxeffekt på?
Min närmaste Incharge tar 2.40/minut för max 50kW.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Mackdöd

Inlägg av Black »

Jag tror att mackarnas tid är förbi. Eftersom elbilar har ett annat tankningssätt så kommer det bli laddstationer vid affärer,arbeten,boendeparkeringar fritidsanläggningar mm. Det kanske blir några enstaka kvar med snabbladdning som ligger i rätt läge, men de flesta blir spökhus eller pizzeria i småorter.
Det kommer givetvis ta över tio år innan det händer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mackdöd

Inlägg av martinot »

Black skrev:
Jag tror att mackarnas tid är förbi. Eftersom elbilar har ett annat tankningssätt så kommer det bli laddstationer vid affärer,arbeten,boendeparkeringar fritidsanläggningar mm. Det kanske blir några enstaka kvar med snabbladdning som ligger i rätt läge, men de flesta blir spökhus eller pizzeria i småorter.
Det kommer givetvis ta över tio år innan det händer.
De mackar som jag ser en framtid för är längs de stora europavägarna i landet, där de kan komplettera med (eller gå över till) elbilsladdning (det är ju på längre resor och turer man kan behöva fylla upp laddning längs vägen) och även ha kvar service som mat/fika.

Men på lång sikt så tror jag både att många mackar kommer försvinna (eller byta affärsmodell) och till viss del även bilverkstäder, som inte kommer försvinna, men däremot minska i antal.

De lokala mackarna, som du beskriver ovan, kommer nog att få det kämpigare med överlevnad jämfört med de som är positionerade utmed de stora lederna genom landet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mackdöd

Inlägg av LarsL »

mikebike skrev:
Förr fanns lanthandlaren, som även sålde bensin.
Snart har vi mackar som tjänar pengar på allt utom att sälja bensin.
Full circle.
Ja, myten om att mackarna inte tjänar pengar på bensin och diesel återkommer hela tiden. Beror antagligen på att de inte vill stå upp för de höga priserna mot kunderna. Men jag är skeptisk till att det faktiskt är så om man ser till totalen. Skulle min Lokala mack överleva utan bensin och diesel? Nej troligen inte. De kanske inte tjänar mest på bränslet men det behövs för att kunna tjäna pengar på det andra. En jämförelse, som kanske haltar iofs, men ICA Maxi har ju en jätteparkering, i ett område där parkering i vanliga fall kostar pengar, som är gratis. De tjänar alltså inga pengar på sin parkering men de skulle tjäna mindre pengar totalt utan parkeringen. Samma med macken de kanske inte får några pengar från sin bensinförsäljning men utan den skulle de inte kunna sälja kaffe för 30kr.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mackdöd

Inlägg av mikebike »

Fortfarande är det väl mer än 95% av alla bilar som behöver tankas?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mackdöd

Inlägg av LarsL »

mikebike skrev:
Fortfarande är det väl mer än 95% av alla bilar som behöver tankas?
Ja, om inte mer. Men det intressanta kommer ju vara volymen och frekvensen som behöver tankas. Som det stod här ovan i tråden så kommer ju snart punkten då ingen behöver tanka till vardags i et villaområde eller en by. De korta resorna görs med laddhybrid eller elbil.

Jag gissade 2015 att brytpunkten kommer 2025. Då gissade jag att det kommer vara fler eldrivna mil än bränsledrivna för personbilar.
Hur ser det uti Norge nu?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mackdöd

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
mikebike skrev:
Förr fanns lanthandlaren, som även sålde bensin.
Snart har vi mackar som tjänar pengar på allt utom att sälja bensin.
Full circle.
Ja, myten om att mackarna inte tjänar pengar på bensin och diesel återkommer hela tiden. Beror antagligen på att de inte vill stå upp för de höga priserna mot kunderna. Men jag är skeptisk till att det faktiskt är så om man ser till totalen. Skulle min Lokala mack överleva utan bensin och diesel? Nej troligen inte. De kanske inte tjänar mest på bränslet men det behövs för att kunna tjäna pengar på det andra. En jämförelse, som kanske haltar iofs, men ICA Maxi har ju en jätteparkering, i ett område där parkering i vanliga fall kostar pengar, som är gratis. De tjänar alltså inga pengar på sin parkering men de skulle tjäna mindre pengar totalt utan parkeringen. Samma med macken de kanske inte får några pengar från sin bensinförsäljning men utan den skulle de inte kunna sälja kaffe för 30kr.
Personligen tankar jag väldigt sällan på samma mack som jag handlar kaffe på. Dels är behovet av kaffe större än behovet av diesel (behöver inte tanka varje gång) och dels har man ju på dom flesta bemannade mackar i praktiken gjort om pumparna till automatpumpar för att stävja smitningar. Det är ju numera ganska krångligt att tanka OCH handla i butiken på samma gång.
Innan kunde man ju tanka för att ta en parkeringsplats framför pumpen medans man gick in och handlade.

Jag tankar sedan några år på automatmack i närheten av matbutiken vi handlar på hemma och stannar för paus och kaffe längs med vägarna på andra mackar men då utan att tanka.
Jag har som sagt svårt och tro att jag skulle vara ensam om det beteendet och jag ser inte att jag kommer göra annorlunda när jag byter till elbil.

Genom åren har det ju lagts ner många mackar. Den klassiska macken med verkstad med försäljning av reservdelar har ju nästan helt försvunnit. I dessa mackar var ju kioskverksamheten en bisyssla.
Jag kan ju på rak arm lista 10 såna exempel bara här hemma. Tidigare hade vi ju t.o.m. bemannade mackar mitt inne i villaområden.
Naturligtvis kommer nuvarande verksamheter också utmanas i framtiden. Men jag tror det har mer med flöden av människor att göra än drivmedel.

Som ett exempel nu nyligen så slutar lanthandeln i Alvhem längs 45:an nu att sälja bensin/diesel utan att verksamheten i övrigt påverkas nämnvärt. Intäkterna är för små.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mackdöd

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Jag gissade 2015 att brytpunkten kommer 2025. Då gissade jag att det kommer vara fler eldrivna mil än bränsledrivna för personbilar.
Hur ser det uti Norge nu?
Hittade bara siffror från 2019 och då var 7% av den norska bilparken eldrivna. Kan det vara 10% nu?

Men visst kör dom flesta elbilsägare mer nu än vad dom brukade göra med fossilbilen? Eller?
Tror vi inte att totalt antal körda mil kommer öka när procenten elbilar går upp?
Så man kan säga att elbilen lockar till att ta bilen på resa jämfört med andra alternativ.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mackdöd

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag gissade 2015 att brytpunkten kommer 2025. Då gissade jag att det kommer vara fler eldrivna mil än bränsledrivna för personbilar.
Hur ser det uti Norge nu?
Hittade bara siffror från 2019 och då var 7% av den norska bilparken eldrivna. Kan det vara 10% nu?

Men visst kör dom flesta elbilsägare mer nu än vad dom brukade göra med fossilbilen? Eller?
Tror vi inte att totalt antal körda mil kommer öka när procenten elbilar går upp?
Så man kan säga att elbilen lockar till att ta bilen på resa jämfört med andra alternativ.
Den statistiken omfattar antagligen bara personbilar. Mindre och större lastbilar, husbilar, bussar och mopedbilar är nog inte med. Kanske inte "hantverkarbilar" heller?
Det lär bli "jobbigt" att köra mopedbil när det försvinner mackar, man tar nog inte gärna en omväg på ett par mil för att tanka. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mackdöd

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag gissade 2015 att brytpunkten kommer 2025. Då gissade jag att det kommer vara fler eldrivna mil än bränsledrivna för personbilar.
Hur ser det uti Norge nu?
Hittade bara siffror från 2019 och då var 7% av den norska bilparken eldrivna. Kan det vara 10% nu?

Men visst kör dom flesta elbilsägare mer nu än vad dom brukade göra med fossilbilen? Eller?
Tror vi inte att totalt antal körda mil kommer öka när procenten elbilar går upp?
Så man kan säga att elbilen lockar till att ta bilen på resa jämfört med andra alternativ.
Den statistiken omfattar antagligen bara personbilar. Mindre och större lastbilar, husbilar, bussar och mopedbilar är nog inte med. Kanske inte "hantverkarbilar" heller?
Det lär bli "jobbigt" att köra mopedbil när det försvinner mackar, man tar nog inte gärna en omväg på ett par mil för att tanka. :mrgreen:
Vilken statistik pratar du om?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Mackdöd

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag gissade 2015 att brytpunkten kommer 2025. Då gissade jag att det kommer vara fler eldrivna mil än bränsledrivna för personbilar.
Hur ser det uti Norge nu?
Hittade bara siffror från 2019 och då var 7% av den norska bilparken eldrivna. Kan det vara 10% nu?

Men visst kör dom flesta elbilsägare mer nu än vad dom brukade göra med fossilbilen? Eller?
Tror vi inte att totalt antal körda mil kommer öka när procenten elbilar går upp?
Så man kan säga att elbilen lockar till att ta bilen på resa jämfört med andra alternativ.
Den statistiken omfattar antagligen bara personbilar. Mindre och större lastbilar, husbilar, bussar och mopedbilar är nog inte med. Kanske inte "hantverkarbilar" heller?
Det lär bli "jobbigt" att köra mopedbil när det försvinner mackar, man tar nog inte gärna en omväg på ett par mil för att tanka. :mrgreen:
Vilken statistik pratar du om?
Den du citerade....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mackdöd

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag gissade 2015 att brytpunkten kommer 2025. Då gissade jag att det kommer vara fler eldrivna mil än bränsledrivna för personbilar.
Hur ser det uti Norge nu?
Hittade bara siffror från 2019 och då var 7% av den norska bilparken eldrivna. Kan det vara 10% nu?

Men visst kör dom flesta elbilsägare mer nu än vad dom brukade göra med fossilbilen? Eller?
Tror vi inte att totalt antal körda mil kommer öka när procenten elbilar går upp?
Så man kan säga att elbilen lockar till att ta bilen på resa jämfört med andra alternativ.
Den statistiken omfattar antagligen bara personbilar. Mindre och större lastbilar, husbilar, bussar och mopedbilar är nog inte med. Kanske inte "hantverkarbilar" heller?
Det lär bli "jobbigt" att köra mopedbil när det försvinner mackar, man tar nog inte gärna en omväg på ett par mil för att tanka. :mrgreen:
Vilken statistik pratar du om?
Den du citerade....
Ok.
Nej, troligtvis bara personbilar. Det finns väl inte en enda eldriven lastbil eller husbil- Mopedbilar borde ju vara ganska enkla att elektrifiera? Jag tänker golfbil.
Skriv svar