Drivmedelskostnad elbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 jan 2020 12:13

Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av PEHO »

Angående kostnad för snabbladdning på exempelvis OKQ8.
Om bilen drar ca 3 kWh per mil blir det inte ekonomiskt
försvarbart att köra elektriskt.
Om vi jämför en Tesla mx som drar ca 3 kWh blir det en drivmedelskostnad om ca 15kr. Jämför vi med motsvarande diesel suv med plats för 7 så landar väl
kostnaden på ca 13kr. Då har jag inte räknat in kostnaden för hur mycket dyrare i inköp elbilen är.
Bör inte incitamentet vara att drivmedel på el bör vara lägre prissatt eller subventionerat?

Trafikbutiker/ bensinstationer påstår idag ha låg marginal på drivmedel, tänker dom ta igen det på elen om dom prissätter 5kr per kWh? Dom bör ha betydligt lägre inköp av el än vi privatpersoner.

Hur tänker ni andra?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av mans71 »

Du har ju 30-50 mil billig hemma-el innan du måste ladda dyrt på stan.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av EnTraktor »

Som sagts 100-tals gånger på detta forum. Snabbladdning är inte och kommer aldrig bli vardagsladdning. Bilar ska laddas på destinationsladdare nattetid. För dom flesta blir det 90%+ destinationsladdning, och då spelar priset på 10% laddning ingen större roll.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av zyax »

PEHO skrev:
Angående kostnad för snabbladdning på exempelvis OKQ8.
Om bilen drar ca 3 kWh per mil blir det inte ekonomiskt
försvarbart att köra elektriskt.
Om vi jämför en Tesla mx som drar ca 3 kWh blir det en drivmedelskostnad om ca 15kr. Jämför vi med motsvarande diesel suv med plats för 7 så landar väl
kostnaden på ca 13kr. Då har jag inte räknat in kostnaden för hur mycket dyrare i inköp elbilen är.
Bör inte incitamentet vara att drivmedel på el bör vara lägre prissatt eller subventionerat?

Trafikbutiker/ bensinstationer påstår idag ha låg marginal på drivmedel, tänker dom ta igen det på elen om dom prissätter 5kr per kWh? Dom bör ha betydligt lägre inköp av el än vi privatpersoner.

Hur tänker ni andra?
Man laddar hemma. Hemma har man som jag solceller eller typ Tibber eller något annat som gör att det kostar runt en krona (själv räknar jag på 50 öre eller mindre för solcellselen). Sedan är ju en SUV en SUV och kommer alltid vara dyrare än en lägre mindre bil, själv kör jag runt på snitt 1,7 kWh per mil så jag räknar runt 2-3kr per mil. Jag laddar väl runt 5-10% på SuC och andra lösningar som kostar mer.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av pejvic »

jag snittade ca 1kr / milen på min första Tesla model 3. På 19 månader.

Varför skulle man fylla bensintanken då om det kostar 50 spänn på vissa ställen och 14 på andra?
Vill man snåla så är det inga problem.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 jan 2020 12:13

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av PEHO »

Men om behovet av 6 säten finns av familjeskäl måste tesla x eller suv användas.
Jag anser ändå att priset på 5kr per kWh är väl högt även för dom som har möjlighet att ladda hemma nattetid utan solpaneler, vilket merparten inte har.

Inledningsvis för att påskynda omställningen anser jag från fossilt bör inte snabb laddningarna avskräcka vilket jag kan tycka att det gör idag.
Känns som att debatt om drivmedelspriser för elbilar bör föras mer än det görs idag. Alla jublar över fler laddare med tänker kanske inte alltid på vad det kostar.

Om normal laddning hemma landar på ca 3,5kr per mil och 15kr per mil på snabbladdning och en elbil är rätt mycket dyrare plus att lägga den tiden det tar på att ladda på snabbladdare, då tycker jag att priserna motverkar omställningen om den stora massa ska kunna byta till fossilfritt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av fth »

Tanken är som sagt att ladda hemma till vardags och endast använda dyra snabbladdare under långfärd, då bör du kunna snitta runt 1:-/kWh över tid om du planerar laddningen till lågtaxa.

En Model X snittar inte heller 3 kWh/mil, då måste du ha 22” och köra som en biltjuv. Jag har kört över 12000 mil med min ”gamla” X90 och snittar c:a 240 Wh/km, då har jag kört mest motorvägsfart, både sommar och vinter. På sommaren i Europa snittar jag betydligt lägre, runt 200 Wh/km i god motorvägsfart. En Raven bör ha betydligt lägre förbrukning än så.

Sen håller jag helt med om att 5:-/kWh är för dyrt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av MWall »

PEHO skrev:
Men om behovet av 6 säten finns av familjeskäl måste tesla x eller suv användas.
Jag anser ändå att priset på 5kr per kWh är väl högt även för dom som har möjlighet att ladda hemma nattetid utan solpaneler, vilket merparten inte har.

Inledningsvis för att påskynda omställningen anser jag från fossilt bör inte snabb laddningarna avskräcka vilket jag kan tycka att det gör idag.
Känns som att debatt om drivmedelspriser för elbilar bör föras mer än det görs idag. Alla jublar över fler laddare med tänker kanske inte alltid på vad det kostar.

Om normal laddning hemma landar på ca 3,5kr per mil och 15kr per mil på snabbladdning och en elbil är rätt mycket dyrare plus att lägga den tiden det tar på att ladda på snabbladdare, då tycker jag att priserna motverkar omställningen om den stora massa ska kunna byta till fossilfritt.
Beror ju på vad man ska jämföra mot. Det är verkligen inte enkelt. Men vad kostar en Audi Q7 med 400+ hästar t ex? Jämför mot Model X och E-Tron. Skiljer det verkligen så mycket?

Annars rekommenderar jag en Tesla med fri SuC. :)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av EnTraktor »

Priset på 5-10% av laddningen gör som sagt ingen skillnad för helhetskalkylen. Vi pratar om 200-400 kr per år mer eller mindre.

Sedan ska man komma ihåg att omställningen till elbilar görs främst av miljöskäl och inte av ekonomiska skäl.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av Niklas Z »

PEHO skrev:
Dom bör ha betydligt lägre inköp av el än vi privatpersoner.

Hur tänker ni andra?
Varför tror du att de har lägre kostnader för el? Vet du vad de behöver betala för anslutning som klarar den effekt snabbladdaren behöver?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av vigge50 »

Problemet är elnätsavgifterna, om du ska ha en laddare som kan ge 50 eller 100 kW så kommer du ha ordentliga nätavgifter oavsett om du har en eller tjugo laddningar under en månad. Efterhand som fler skaffar elbil och kostnaderna för att ha en laddare kan fördelas på fler användare så får vi förhoppningsvis se lägre priser. Bee(tidigare Clever) har satt upp en hel del snabbladdare det runt om i Sverige men trots att de tar 5 kr/kWh så har de inte varit nära av att göra vinst något år sen start. Är väll rimligt att de ska få ta betalt för laddningen?
Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 jan 2020 12:13

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av PEHO »

Det klart dom ska, vem sätter dom avgifterna...
Fler än slutkonsument bör ju ha miljöskäl, eller?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av martinot »

mans71 skrev:
Du har ju 30-50 mil billig hemma-el innan du måste ladda dyrt på stan.
EnTraktor skrev:
Som sagts 100-tals gånger på detta forum. Snabbladdning är inte och kommer aldrig bli vardagsladdning. Bilar ska laddas på destinationsladdare nattetid. För dom flesta blir det 90%+ destinationsladdning, och då spelar priset på 10% laddning ingen större roll.
Håller med. Vardagen är ju det som är viktigast (både ekonomiskt, och för miljön). Semester och långresor är ju mer undantag.

Kör mest el i vardagspendlingen, men när det kommer till semester så föredrar vi vår stora Merca diesel som perfekt långfärdsmaskin. Så slipper man många och långa stopp som måste planeras (man stoppar när man vill för endast nöjes/vilas skull). Som bonus blir det också mer lönsamt att köra diesel på långsemester. Elbilen är dock mest lönsam att ta för vardagskörningen.

Blir det bästa från två världar! :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av zyax »

PEHO skrev:
Men om behovet av 6 säten finns av familjeskäl måste tesla x eller suv användas.
Jag anser ändå att priset på 5kr per kWh är väl högt även för dom som har möjlighet att ladda hemma nattetid utan solpaneler, vilket merparten inte har.

Inledningsvis för att påskynda omställningen anser jag från fossilt bör inte snabb laddningarna avskräcka vilket jag kan tycka att det gör idag.
Känns som att debatt om drivmedelspriser för elbilar bör föras mer än det görs idag. Alla jublar över fler laddare med tänker kanske inte alltid på vad det kostar.

Om normal laddning hemma landar på ca 3,5kr per mil och 15kr per mil på snabbladdning och en elbil är rätt mycket dyrare plus att lägga den tiden det tar på att ladda på snabbladdare, då tycker jag att priserna motverkar omställningen om den stora massa ska kunna byta till fossilfritt.
Stora massan måste förstå att en SUV är överdriven lyx om man inte behöver sex säten samt att man laddar hemma.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av martinot »

Gillar inte heller SUV. Onödigt energislöseri, och dessutom så tycker jag att det bara är en sämre körupplevelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 jan 2020 12:13

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av PEHO »

Om man är 6 i familjen då? Vi har inte så värst många alternativ om vi ska vara miljövänliga och då lägga mängder med pengar på drivmedel och laddtid.
Får skaffa en fosilbil helt enkelt verkar mer ekonomiskt. Eqv från Mercedes men den drar ännu mer och kommer ca 25 mil per laddning.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av themax »

PEHO skrev:
Angående kostnad för snabbladdning på exempelvis OKQ8.
Om bilen drar ca 3 kWh per mil blir det inte ekonomiskt
försvarbart att köra elektriskt.
Om vi jämför en Tesla mx som drar ca 3 kWh blir det en drivmedelskostnad om ca 15kr. Jämför vi med motsvarande diesel suv med plats för 7 så landar väl
kostnaden på ca 13kr. Då har jag inte räknat in kostnaden för hur mycket dyrare i inköp elbilen är.
Bör inte incitamentet vara att drivmedel på el bör vara lägre prissatt eller subventionerat?

Trafikbutiker/ bensinstationer påstår idag ha låg marginal på drivmedel, tänker dom ta igen det på elen om dom prissätter 5kr per kWh? Dom bör ha betydligt lägre inköp av el än vi privatpersoner.

Hur tänker ni andra?
9350 mil på två år; 3 kronor milen i el.
Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 jan 2020 12:13

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av PEHO »

Låter kanon, hur lyckas du?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av fth »

themax skrev:
9350 mil på två år; 3 kronor milen i el.
Jag säger bara "spik i foten!", >12000 mil på fyra år, jag tror inte jag har betalat ens en tusenlapp för el under hela den tiden.

Fri SuC och gratis el i garaget är the shit! :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 jan 2020 12:13

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av PEHO »

Skratt, det låter klockrent.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av martinot »

PEHO skrev:
Om man är 6 i familjen då? Vi har inte så värst många alternativ om vi ska vara miljövänliga och då lägga mängder med pengar på drivmedel och laddtid.
Får skaffa en fosilbil helt enkelt verkar mer ekonomiskt. Eqv från Mercedes men den drar ännu mer och kommer ca 25 mil per laddning.
Är man en familj på 6 pers eller tom. fler (ganska ovanligt use case, skulle jag misstänka med familjer på 6+ personer), så är alternativen färre. Men kommer säkert elektriska minibussar/vanar och andra alternativ för de som vill transportera väldigt många samtidigt. Men då får man också räkna med att de blir kanske mindre effektiva att driva fram (dock säkert effektivare än att tvingas använda två fordon).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av mati »

Problemet med elbilar är ju att prisskillnaden mellan vardagskörning med hushållsel och långfärdskörning med snabbladdning är så gigantisk. Så är det ju inte för fossilbilar, då kostar det alltid lika mycket att tanka. Kanske dyrare än för en elbil, men det är samtidigt enkelt att begripa och lätt att räkna på. Formeln (Förbrukning × pris per liter × antal mil per år) ger mig bränslekostnadena för en fossilbil. För en elbil kan det vara stört omöjligt att räkna ut beroende på vilket körmönster man har, vilka abonnemangsformer som ingår osv.
Laddar jag hemma så är elen i princip gratis. Solcellerna måste visserligen betalas så jag brukar räkna med 30 öre/kWh. Kanske ännu mindre. Det ger mig en bränslekostnad på 1kr/mil för vår e-Golf som uteslutande laddas hemmavid. Den går alltså mer eller mindre gratis. Kanon.
Men en bil som vår e-tron är ju en utpräglad långfärdsbil, och det är det vi har skaffat den för. Innan corona körde jag 2000 mil första året varav ungefär drygt en tredjedel på långfärd med snabbladdning. Med en förbrukning på 3kWh/mil på långfärd och ett snittpris på 6 kr/kWh hamnar man på hisnande 18kr/mil och i årsmedel ungefär 7kr/mil. Nu har jag inte snabbladdat på över ett år och milkostnandena har krympt till 2kr. Det är en jäkla skillnad. Framförallt är det svårt att få fossilbilister att acceptera detta tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av mikebike »

mati skrev:
Problemet med elbilar är ju att prisskillnaden mellan vardagskörning med hushållsel och långfärdskörning med snabbladdning är så gigantisk. Så är det ju inte för fossilbilar, då kostar det alltid lika mycket att tanka. Kanske dyrare än för en elbil, men det är samtidigt enkelt att begripa och lätt att räkna på. Formeln (Förbrukning × pris per liter × antal mil per år) ger mig bränslekostnadena för en fossilbil. För en elbil kan det vara stört omöjligt att räkna ut beroende på vilket körmönster man har, vilka abonnemangsformer som ingår osv.
Laddar jag hemma så är elen i princip gratis. Solcellerna måste visserligen betalas så jag brukar räkna med 30 öre/kWh. Kanske ännu mindre. Det ger mig en bränslekostnad på 1kr/mil för vår e-Golf som uteslutande laddas hemmavid. Den går alltså mer eller mindre gratis. Kanon.
Men en bil som vår e-tron är ju en utpräglad långfärdsbil, och det är det vi har skaffat den för. Innan corona körde jag 2000 mil första året varav ungefär drygt en tredjedel på långfärd med snabbladdning. Med en förbrukning på 3kWh/mil på långfärd och ett snittpris på 6 kr/kWh hamnar man på hisnande 18kr/mil och i årsmedel ungefär 7kr/mil. Nu har jag inte snabbladdat på över ett år och milkostnandena har krympt till 2kr. Det är en jäkla skillnad. Framförallt är det svårt att få fossilbilister att acceptera detta tror jag.
Nej, ingen skillnad alls.
Jag betalar 3 kr/kWh både på snabbladdare och på långsamladdare. Billigast är det på jobbet med 10 kr/tim för 3,7 kW, men då tillkommer 50:- i trängselskatt.

Drivmedelskostnaden blir i praktiken minst 6 kr/mil.
Det är ändå en halvering jämfört med förra bilen.
Dessutom har kostnaden för serviceavtal minskat från 444 till 0 kronor per månad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Tanken är som sagt att ladda hemma till vardags och endast använda dyra snabbladdare under långfärd, då bör du kunna snitta runt 1:-/kWh över tid om du planerar laddningen till lågtaxa.

En Model X snittar inte heller 3 kWh/mil, då måste du ha 22” och köra som en biltjuv. Jag har kört över 12000 mil med min ”gamla” X90 och snittar c:a 240 Wh/km, då har jag kört mest motorvägsfart, både sommar och vinter. På sommaren i Europa snittar jag betydligt lägre, runt 200 Wh/km i god motorvägsfart. En Raven bör ha betydligt lägre förbrukning än så.

Sen håller jag helt med om att 5:-/kWh är för dyrt.

/fth
Jag kör inte som en biltjuv men har 22" Model X P90D, dvs äldre Performance. Den större och äldre Performance-motorn är ineffektivare än de mindre. Jag snittar 3kWh/mil både på sommar som vinter och gjort detta under många år. Vintern kör jag med 19" men förvärmer en hel del. Nyare Raven eller äldre icke-performance lär inte ha lika hög förbrukning men det är inga problem att få hög förbrukning i en P90D med 22", högre än 3kWh/mil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Drivmedelskostnad elbil

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Jag kör inte som en biltjuv men har 22" Model X P90D, dvs äldre Performance. Den större och äldre Performance-motorn är ineffektivare än de mindre. Jag snittar 3kWh/mil både på sommar som vinter och gjort detta under många år. Vintern kör jag med 19" men förvärmer en hel del. Nyare Raven eller äldre icke-performance lär inte ha lika hög förbrukning men det är inga problem att få hög förbrukning i en P90D med 22", högre än 3kWh/mil.
Jo, jag överdrev lite för dramatisk effekt ;)

Jag har ju en uppsättning 22"-turbiner, så jag vet hur mycket dom drar upp förbrukningen, men även med dessa kommer jag inte upp i >300 Wh/km i snitt, det krävs lite tyngre högerfot än vad jag har iaf.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar