Elbehovet är långt större än prognoserna talar om.
Flera aktörer, däribland regeringen, har också börjat skruva upp sina prognoser. Numera talas det allmänt om att efterfrågan på elektricitet i Sverige kan komma att fördubblas. Trots det ser Ekomodernisterna en överhängande risk för att elbehovet underskattas.
Pratade med en laddstolpsleverantör i veckan.
Han säger att elnätet i Södra Sverige är undermåligt.
Och att bygga en massa nya ledningar blir dyrt och tar tid.
Enda snabba lösningen är att använda batterier så befintliga ledningar maxas 24/7.
Lite märkligt var det tydligen att om en BRF beställer en 200A anslutning och i verkligheten vill använda 200A en längre tid kunde man bli avstängd.
Lite intressant är att I Norrland så har de allra flesta p-platser åtminstone 10A, 230V.
Att där byta till ett Typ2 uttag är oftast ett litet/inget problem.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det snurrar väldigt mycket tyckande, missförstånd och "tydligen är det så att" när det gäller elnätet och dess kapacitet. Många uttalar sig enbart baserat på hörsägen. Till och med i senaste partiledardebatten kastades det fram "tydligen"-anekdoter om elnätet som vid kontroll visade sig vara falska.
Jag önskar att vi håller en högre nivå. Det här är en viktig fråga som förtjänar ett seriöst bemötande, dvs att man tar reda på fakta från primära källor innan man vidarebefordrar andras "tydligen"-påståenden.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Problemet är effektbrist vid enstaka tillfällen, några kyliga vinterdagar under vissa timmar.
Fick min nybeställning på 1500 kW för lastbilsladdning på godsterminalen i Stockholm godkänd veckan före påsk.
Då vill Ellevio kunna ha möjlighet att styra ned 500 kW vid enstaka timmar, de har dock inte behövt använda den funktionen hos andra kunder med samma lösning hitintills.
Nu är vi bland de första med lastbilsladdning just i detta industriområde, skulle alla börja bygga ett gäng 180 kW laddare på sina industritomter blir det bekymmer förstås.
Jag har beställt cirka 10 000 kW avtalad effekt senaste året, och fått allt godkänt. En industrikund får börja med 3000 kW och vänta till 2028 innan de beställda 4500 kW kan användas.
Däremot räcker det ofta inte med 24 månader från beställning till att elanslutningen är igång just nu, det drar gärna ut på tiden.
Det snurrar väldigt mycket tyckande, missförstånd och "tydligen är det så att" när det gäller elnätet och dess kapacitet. Många uttalar sig enbart baserat på hörsägen. Till och med i senaste partiledardebatten kastades det fram "tydligen"-anekdoter om elnätet som vid kontroll visade sig vara falska.
Jag önskar att vi håller en högre nivå. Det här är en viktig fråga som förtjänar ett seriöst bemötande, dvs att man tar reda på fakta från primära källor innan man vidarebefordrar andras "tydligen"-påståenden.
Det jag menar med mitt inlägg att det är sladdbrist. Vi i Norrland har redan byggt en elkabel till sin parkeringsplats, vilket man inte gjort i samma utsträckning söderut.
Och det tar en stund att dra en kabel till alla i exempelvis Stockholm som vill ladda sin elbil på sin parkering.
Dessutom är det mera trångt i elnätet, så kapaciteten måste öka på alla nivåer.
Att då dra alla dessa kablar tar tid och då kan en batteribackup lätta på flaskhalsarna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gjorde en snabb koll, överföringskapaciteten mellan SE2 och SE3 ligger som max idag på 7,3 GW. Gick jag snabbt in på nordpools hemsida och kollade på den 18 februari så låg vi som max på 6,8 GW och i snitt över dygnet på 6,3 GW. Så ja, det fanns några GWh till att föra över om man ville maxa den över hela dygnet men det är inga gigantiska skillnader.
Gjorde en snabb koll, överföringskapaciteten mellan SE2 och SE3 ligger som max idag på 7,3 GW. Gick jag snabbt in på nordpools hemsida och kollade på den 18 februari så låg vi som max på 6,8 GW och i snitt över dygnet på 6,3 GW. Så ja, det fanns några GWh till att föra över om man ville maxa den över hela dygnet men det är inga gigantiska skillnader.
Det nya för mig var att sladden till Kalles parkering i Stockholm inte finns och är dyr och tar tid att bygga.
Hur kan det inte finnas motorvärmar platser sedan tidigare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gjorde en snabb koll, överföringskapaciteten mellan SE2 och SE3 ligger som max idag på 7,3 GW. Gick jag snabbt in på nordpools hemsida och kollade på den 18 februari så låg vi som max på 6,8 GW och i snitt över dygnet på 6,3 GW. Så ja, det fanns några GWh till att föra över om man ville maxa den över hela dygnet men det är inga gigantiska skillnader.
Det nya för mig var att sladden till Kalles parkering i Stockholm inte finns och är dyr och tar tid att bygga.
Hur kan det inte finnas motorvärmar platser sedan tidigare?
Ja du vad kan förklaringen vara...?
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
Gjorde en snabb koll, överföringskapaciteten mellan SE2 och SE3 ligger som max idag på 7,3 GW. Gick jag snabbt in på nordpools hemsida och kollade på den 18 februari så låg vi som max på 6,8 GW och i snitt över dygnet på 6,3 GW. Så ja, det fanns några GWh till att föra över om man ville maxa den över hela dygnet men det är inga gigantiska skillnader.
Det nya för mig var att sladden till Kalles parkering i Stockholm inte finns och är dyr och tar tid att bygga.
Hur kan det inte finnas motorvärmar platser sedan tidigare?
Ja du vad kan förklaringen var...?
Ja även i Skåne får man leta efter motorvärmareuttag.. Har en vän som jobbat som försäljare på en norrländskt bolag, bilarna köpte de i Piteå, han fick de alltid leva retade med motorvärmare.. Han använde den 0 gånger.. Och då bor han i villa och har eluutag där.
Själv har aldrig ägt en bil med motorvärmare och känner i princip ingen som haft de med undantag för etanol bilar och ja som sagt min vän..
Det snurrar väldigt mycket tyckande, missförstånd och "tydligen är det så att" när det gäller elnätet och dess kapacitet. Många uttalar sig enbart baserat på hörsägen. Till och med i senaste partiledardebatten kastades det fram "tydligen"-anekdoter om elnätet som vid kontroll visade sig vara falska.
Jag önskar att vi håller en högre nivå. Det här är en viktig fråga som förtjänar ett seriöst bemötande, dvs att man tar reda på fakta från primära källor innan man vidarebefordrar andras "tydligen"-påståenden.
Där ser man att vi är på väg ner med totala förbrukningen, och att det var som störst runt 2001, så på nåt vis var det inte ett stort problem för 20 år sedan att dra 10% mer än idag, och att senast Sverige drog så "lite" som idag var nånstans runt 1986.
Jag är HELT med på att det säkert kommer öka på olika vis, av olika skäl, men om det inte var galen elbrist för 20 år sedan så kanske det inte är en katastrof nu heller.
Sett över landet som helhet då. Kan inte uttala mig om ICAn i Täby från den grafen.
En kollega till hade hittat en bil i södra Sverige som han köpte för ett väldigt bra pris. Trots att han blev tvungen att åka ner och sen köra upp bilen så sparade han in rätt så mycket pengar.
Detta var under senvåren, när sen hösten kommer så ska han köpa sig en kupévärmare att koppla in och en motorvärmarsladd. Då märker han att bilen saknar motorvärmare. Kostnaden att montera det gjorde att hans bil som han fick för sånt bra pris nu blev dyrare än om han hade köpt samma bil lokalt.
En kompis som flyttade till Stockholm blev tvungen att köpa en bil med dieselvärmare då hans parkering inte hade motorvärmarstolpe.
Så nog blir det mycket kablar som ska dras när alla ska kunna ladda sin elbil hemma på parkeringen. I min förening bytte vi bara ut självaste stolpen så nu har vi både motorvärmaruttag och typ 2 uttag.
Det snurrar väldigt mycket tyckande, missförstånd och "tydligen är det så att" när det gäller elnätet och dess kapacitet. Många uttalar sig enbart baserat på hörsägen. Till och med i senaste partiledardebatten kastades det fram "tydligen"-anekdoter om elnätet som vid kontroll visade sig vara falska.
Jag önskar att vi håller en högre nivå. Det här är en viktig fråga som förtjänar ett seriöst bemötande, dvs att man tar reda på fakta från primära källor innan man vidarebefordrar andras "tydligen"-påståenden.
Där ser man att vi är på väg ner med totala förbrukningen, och att det var som störst runt 2001, så på nåt vis var det inte ett stort problem för 20 år sedan att dra 10% mer än idag, och att senast Sverige drog så "lite" som idag var nånstans runt 1986.
Jag är HELT med på att det säkert kommer öka på olika vis, av olika skäl, men om det inte var galen elbrist för 20 år sedan så kanske det inte är en katastrof nu heller.
Sett över landet som helhet då. Kan inte uttala mig om ICAn i Täby från den grafen.
Största problemet är ju VART den produceras i förhållande till vart den konsumeras,
det förhållandet har förändrats med åren...
Numera har vi dessutom större variationer under dygnet än förr (på produktionen mest).
Det snurrar väldigt mycket tyckande, missförstånd och "tydligen är det så att" när det gäller elnätet och dess kapacitet. Många uttalar sig enbart baserat på hörsägen. Till och med i senaste partiledardebatten kastades det fram "tydligen"-anekdoter om elnätet som vid kontroll visade sig vara falska.
Jag önskar att vi håller en högre nivå. Det här är en viktig fråga som förtjänar ett seriöst bemötande, dvs att man tar reda på fakta från primära källor innan man vidarebefordrar andras "tydligen"-påståenden.
Där ser man att vi är på väg ner med totala förbrukningen, och att det var som störst runt 2001, så på nåt vis var det inte ett stort problem för 20 år sedan att dra 10% mer än idag, och att senast Sverige drog så "lite" som idag var nånstans runt 1986.
Jag är HELT med på att det säkert kommer öka på olika vis, av olika skäl, men om det inte var galen elbrist för 20 år sedan så kanske det inte är en katastrof nu heller.
Sett över landet som helhet då. Kan inte uttala mig om ICAn i Täby från den grafen.
Största problemet är ju VART den produceras i förhållande till vart den konsumeras,
det förhållandet har förändrats med åren...
Numera har vi dessutom större variationer under dygnet än förr (på produktionen mest).
Jo, det börjar ju märkas på priserna i södra Sverige att man dragit ner på kärnkraften från politiskt håll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Elbilens vara eller inte vara torde inte vara avgörande sett totalt i riket.
Om alla personbilar blev elbilsr på en gång och körde samma sträckor skulle det räcka med en större kärnreaktor för den energimängden årligen.
Elbilens vara eller inte vara torde inte vara avgörande sett totalt i riket.
Om alla personbilar blev elbilsr på en gång och körde samma sträckor skulle det räcka med en större kärnreaktor för den energimängden årligen.
Problemen som ”kommer” känns bero på annat....
Ja de är inte elbilen som är något problem de tror jag alla här hållet med om.. Sen är där ju helt klart utmaningen men de är ju på generell nivå.. Vi ska ju Inte förbjuda varken elbilar eller tex gatubelysning bara för att elen inte räcker utan vi måste istället lösa de så den räcker till.
Elbilens vara eller inte vara torde inte vara avgörande sett totalt i riket.
Om alla personbilar blev elbilsr på en gång och körde samma sträckor skulle det räcka med en större kärnreaktor för den energimängden årligen.
Problemen som ”kommer” känns bero på annat....
Ja de är inte elbilen som är något problem de tror jag alla här hållet med om.. Sen är där ju helt klart utmaningen men de är ju på generell nivå.. Vi ska ju Inte förbjuda varken elbilar eller tex gatubelysning bara för att elen inte räcker utan vi måste istället lösa de så den räcker till.
Elbilens vara eller inte vara torde inte vara avgörande sett totalt i riket.
Om alla personbilar blev elbilsr på en gång och körde samma sträckor skulle det räcka med en större kärnreaktor för den energimängden årligen.
Problemen som ”kommer” känns bero på annat....
Ja de är inte elbilen som är något problem de tror jag alla här hållet med om.. Sen är där ju helt klart utmaningen men de är ju på generell nivå.. Vi ska ju Inte förbjuda varken elbilar eller tex gatubelysning bara för att elen inte räcker utan vi måste istället lösa de så den räcker till.