Det kan nog vara både och; å ena sidan inkompetens å andra sidan förakt för och hat mot bilar och individuella transportmedel. Alla ska åka tunnelbana...martinot skrev:Jo, det känns som galet dålig framförhållning.mati skrev:Det är helt j*a otroligt att det ska stressas fram nya regler som ska börja mer eller mindre omedelbart efter att de har röstats igenom. Mot alla remissinstanser, inklusive Skatteverket.
Hur i h*e tänker de egentligen? Är det liksom en ny härskarmetod att skapa osäkerhet och förvirring? Som om det inte redan är tillräckligt oroliga tider, nej, då måste man dessutom avsiktligt skapa ännu mer osäkert och oförutsägbarhet. Och så sminkar man grisen och påstår att det handlar om rättvisa och jämställdhet. Puckosar!
Har inte kommit fram till om det är en medveten taktik för att sabotera för oss medborgare att kunna planera våra beslut, eller om det bara är dålig framförhållning och sedvanlig inkompetens hos våra folkvalda.
Tjänstebilsregler 2021
Moderator: Redaktion
Re: Tjänstebilsregler 2021
Re: Tjänstebilsregler 2021
Man får hoppas att det "bara" är ignorans och total inkompetents och inte en medveten strategi. Men jag är inte så säker att det inte finns en dold agenda bakom det hela.martinot skrev:Jo, det känns som galet dålig framförhållning.mati skrev:Det är helt j*a otroligt att det ska stressas fram nya regler som ska börja mer eller mindre omedelbart efter att de har röstats igenom. Mot alla remissinstanser, inklusive Skatteverket.
Hur i h*e tänker de egentligen? Är det liksom en ny härskarmetod att skapa osäkerhet och förvirring? Som om det inte redan är tillräckligt oroliga tider, nej, då måste man dessutom avsiktligt skapa ännu mer osäkert och oförutsägbarhet. Och så sminkar man grisen och påstår att det handlar om rättvisa och jämställdhet. Puckosar!
Har inte kommit fram till om det är en medveten taktik för att sabotera för oss medborgare att kunna planera våra beslut, eller om det bara är dålig framförhållning och sedvanlig inkompetens hos våra folkvalda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
mati skrev:Man får hoppas att det "bara" är ignorans och total inkompetents och inte en medveten strategi. Men jag är inte så säker att det inte finns en dold agenda bakom det hela.martinot skrev:Jo, det känns som galet dålig framförhållning.mati skrev:Det är helt j*a otroligt att det ska stressas fram nya regler som ska börja mer eller mindre omedelbart efter att de har röstats igenom. Mot alla remissinstanser, inklusive Skatteverket.
Hur i h*e tänker de egentligen? Är det liksom en ny härskarmetod att skapa osäkerhet och förvirring? Som om det inte redan är tillräckligt oroliga tider, nej, då måste man dessutom avsiktligt skapa ännu mer osäkert och oförutsägbarhet. Och så sminkar man grisen och påstår att det handlar om rättvisa och jämställdhet. Puckosar!
Har inte kommit fram till om det är en medveten taktik för att sabotera för oss medborgare att kunna planera våra beslut, eller om det bara är dålig framförhållning och sedvanlig inkompetens hos våra folkvalda.
Jag tror faktiskt det är en liten maktdemonstration. Kanske omedvetet, att nu ska dem få! Äntligen! Och sen är man glada för att man tar mer skatt från en viss grupp. Ganska sjukt.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Tjänstebilsregler 2021
Visst kan det ligga något i det. Hör man talespersoner för MP uttala sig så kanske de inte nämner ras, men däremot att de gärna vill sätta dit framgångsrika (arbetande) män som bor i storstäder och som kör bil.termosen skrev:mati skrev:Man får hoppas att det "bara" är ignorans och total inkompetents och inte en medveten strategi. Men jag är inte så säker att det inte finns en dold agenda bakom det hela.martinot skrev:Jo, det känns som galet dålig framförhållning.mati skrev:Det är helt j*a otroligt att det ska stressas fram nya regler som ska börja mer eller mindre omedelbart efter att de har röstats igenom. Mot alla remissinstanser, inklusive Skatteverket.
Hur i h*e tänker de egentligen? Är det liksom en ny härskarmetod att skapa osäkerhet och förvirring? Som om det inte redan är tillräckligt oroliga tider, nej, då måste man dessutom avsiktligt skapa ännu mer osäkert och oförutsägbarhet. Och så sminkar man grisen och påstår att det handlar om rättvisa och jämställdhet. Puckosar!
Har inte kommit fram till om det är en medveten taktik för att sabotera för oss medborgare att kunna planera våra beslut, eller om det bara är dålig framförhållning och sedvanlig inkompetens hos våra folkvalda.
Jag tror faktiskt det är en liten maktdemonstration. Kanske omedvetet, att nu ska dem få! Äntligen! Och sen är man glada för att man tar mer skatt från en viss grupp. Ganska sjukt.
https://carup.se/miljopartiet-om-chockh ... r-gynnade/
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... de-flesta/Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Karolina Skog, som även är ledamot i riksdagens finansutskott, tippas bli nytt språkrör efter Isabella Lövin. För Teknikens Värld förklarar hon varför genusaspekten har påverkat regeringens beslut.
– Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är… helt åt fanders! säger hon till tidningen Teknikens Värld.
Karolina Skog uppger dock att genus inte är den avgörande aspekten, utan att orättvisan mellan storstäder och landsbygd varit viktigare. Höjningen drabbar dock även de som har tjänstebil och bor i glesbygden.
Det blir i genomsnitt 9 000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån går igenom i riksdagen, vilket är troligt. Genomsnittsbilen kommer då att få 34 procent högre förmånsvärde.
Regeringen menar också att dagens regler gynnar män i storstad.
– Det finns en genusaspekt. Vi kan konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den, säger Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Karolina Skog.
Ytterligare en aspekt av förslaget är att höjda förmånsvärden kan leda till minskad bilförsäljning.
Karolina Skog tror att förslaget ska leda till att fler åker kollektivt eller cyklar till jobbet istället för att köra bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tjänstebilsregler 2021
...och eftersom MP tycker att förmånsreglerna inte får gynna män som bor i storstäderna så tas reglerna bort. Aha. Jättelogiskt. Att man på det viset ogynnar även alla andra, t.ex. kvinnor på landsbygden som har tjänstebil, skiter man i. Det är ungefär som att avskaffa barnbidraget eftersom man inte vill ge det till välbeställda storstadsbo som har barn. Samma logik.
Alla märkliga förklaringsförsök känns bara som en dum efterkonstruktion som överhuvudtaget inte håller för en djupare analys.
Alla märkliga förklaringsförsök känns bara som en dum efterkonstruktion som överhuvudtaget inte håller för en djupare analys.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
mati skrev:...och eftersom MP tycker att förmånsreglerna inte får gynna män som bor i storstäderna så tas reglerna bort. Aha. Jättelogiskt. Att man på det viset ogynnar även alla andra, t.ex. kvinnor på landsbygden som har tjänstebil, skiter man i. Det är ungefär som att avskaffa barnbidraget eftersom man inte vill ge det till välbeställda storstadsbo som har barn. Samma logik.
Alla märkliga förklaringsförsök känns bara som en dum efterkonstruktion som överhuvudtaget inte håller för en djupare analys.
Finns ju alltid undantag. Finns inga politiska beslut som har sån laserprecision som du är ute efter. Tar jag på mig MP-glasögon och försöker tolka världen enligt deras egen lite speciella logik så tror jag nog förslaget är bra.
Tror dock MP är lite naiva. Nu igen. Även om du bor i en stad så kanske du behöver bil ändå. Man kanske jobbar i en annan stad, besöker släktingar, sommarstuga, semestrar, gillar att veckohandla mat, besöker IKEA och dyl ofta... Finns tusen användningsområden för en bil som inte kan ersättas med cykel och tunnelbana.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Miljöpartiet vill troligen att du då ska avstå från dessa aktiviteter om det visar sig bli för omständligt att åka kollektivt.MWall skrev:mati skrev:...och eftersom MP tycker att förmånsreglerna inte får gynna män som bor i storstäderna så tas reglerna bort. Aha. Jättelogiskt. Att man på det viset ogynnar även alla andra, t.ex. kvinnor på landsbygden som har tjänstebil, skiter man i. Det är ungefär som att avskaffa barnbidraget eftersom man inte vill ge det till välbeställda storstadsbo som har barn. Samma logik.
Alla märkliga förklaringsförsök känns bara som en dum efterkonstruktion som överhuvudtaget inte håller för en djupare analys.
Finns ju alltid undantag. Finns inga politiska beslut som har sån laserprecision som du är ute efter. Tar jag på mig MP-glasögon och försöker tolka världen enligt deras egen lite speciella logik så tror jag nog förslaget är bra.
Tror dock MP är lite naiva. Nu igen. Även om du bor i en stad så kanske du behöver bil ändå. Man kanske jobbar i en annan stad, besöker släktingar, sommarstuga, semestrar, gillar att veckohandla mat, besöker IKEA och dyl ofta... Finns tusen användningsområden för en bil som inte kan ersättas med cykel och tunnelbana.
Det är ju därför argumentet att reformen kommer sänka bilförsäljningen inte biter. Det är ju delvis det man vill uppnå.
Miljöpartiets bild är att det är bättre att du har en äldre bensinbil som du sällan kör med än att du har en ny elbil som du ofta använder istället för kollektivtrafiken.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ja, eller så vill de att man inte har någon bil alls. Det är nog det egentligen. MP är ju ett erkänt storstadsparti. De har ingen aning att det finns en värld utanför Stockholm. Eller så bryr de sig helt enkelt inte.Fredrik j skrev:Miljöpartiet vill troligen att du då ska avstå från dessa aktiviteter om det visar sig bli för omständligt att åka kollektivt.
Det är ju därför argumentet att reformen kommer sänka bilförsäljningen inte biter. Det är ju delvis det man vill uppnå.
Miljöpartiets bild är att det är bättre att du har en äldre bensinbil som du sällan kör med än att du har en ny elbil som du ofta använder istället för kollektivtrafiken.
Det konstiga är att det är just bland storstadsfolket som MP hittar sina väljare. Ändå så vill de uttryckligen göra livet jobbigare för just storstadsmänniskor. Att det drabbar även oss bondlurkar och annat löst folk som inte bor i städerna kan MP iofs strunta i, för vi röstar ändå inte på dem i någon större utsträckning. Eller så utgår de ifrån att deras väljare (vilket ju inte är särskilt många) redan idag allra oftast inte har någon bil, och framförallt ingen förmånsbil. Det drabbar alltså inte dem. Det kanske är så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
mati skrev:Ja, eller så vill de att man inte har någon bil alls. Det är nog det egentligen. MP är ju ett erkänt storstadsparti. De har ingen aning att det finns en värld utanför Stockholm. Eller så bryr de sig helt enkelt inte.Fredrik j skrev:Miljöpartiet vill troligen att du då ska avstå från dessa aktiviteter om det visar sig bli för omständligt att åka kollektivt.
Det är ju därför argumentet att reformen kommer sänka bilförsäljningen inte biter. Det är ju delvis det man vill uppnå.
Miljöpartiets bild är att det är bättre att du har en äldre bensinbil som du sällan kör med än att du har en ny elbil som du ofta använder istället för kollektivtrafiken.
Det konstiga är att det är just bland storstadsfolket som MP hittar sina väljare. Ändå så vill de uttryckligen göra livet jobbigare för just storstadsmänniskor. Att det drabbar även oss bondlurkar och annat löst folk som inte bor i städerna kan MP iofs strunta i, för vi röstar ändå inte på dem i någon större utsträckning. Eller så utgår de ifrån att deras väljare (vilket ju inte är särskilt många) redan idag allra oftast inte har någon bil, och framförallt ingen förmånsbil. Det drabbar alltså inte dem. Det kanske är så.
Är faktiskt inte särskilt många alls som röstar på MP. Men de som gör det är en välmående grupp med stort självförtroende som syns och hörs. Många journalister t ex.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Den bästa grogrunden för världsfrånvänd idealism är förstås att ha det gott ställt och bo i stan, allt utanför är ju ändå bara en kuliss i en Astrid Lindgren-film där befolkningen är statister som inte vet sitt eget bästa. Vargar är snälla. En morot doppad i filmjölk är godare än godis. Und so weiter.
Edit: Just nu kaos på E4an vid fredhällstunneln där en svan siktats, trafiken avstannade helt då alla ville stanna och fota den som gjorde rösten till John Blund.
Edit: Just nu kaos på E4an vid fredhällstunneln där en svan siktats, trafiken avstannade helt då alla ville stanna och fota den som gjorde rösten till John Blund.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Tjänstebilsregler 2021
Vad sa du nu!? Stannar folk för att plåta en svan??? En enda svan? Jösses. Vi hade under våren hundratals, kanske tusentals svanar härute på åkern. De tyckte väl det var skönt att komma loss från alla turister vid hornborgasjön. Det var aldrig nån som stannade för det. Inte vad jag vet. Inte så att det blev köer i alla fall.holden skrev:Den bästa grogrunden för världsfrånvänd idealism är förstås att ha det gott ställt och bo i stan, allt utanför är ju ändå bara en kuliss i en Astrid Lindgren-film där befolkningen är statister som inte vet sitt eget bästa. Vargar är snälla. En morot doppad i filmjölk är godare än godis. Und so weiter.
Edit: Just nu kaos på E4an vid fredhällstunneln där en svan siktats, trafiken avstannade helt då alla ville stanna och fota den som gjorde rösten till John Blund.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag överdrev lite, antar att den knallade runt i trafiken - förstasidesstoff på Aftonbladet.mati skrev:Vad sa du nu!? Stannar folk för att plåta en svan??? En enda svan? Jösses. Vi hade under våren hundratals, kanske tusentals svanar härute på åkern. De tyckte väl det var skönt att komma loss från alla turister vid hornborgasjön. Det var aldrig nån som stannade för det. Inte vad jag vet. Inte så att det blev köer i alla fall.holden skrev:Den bästa grogrunden för världsfrånvänd idealism är förstås att ha det gott ställt och bo i stan, allt utanför är ju ändå bara en kuliss i en Astrid Lindgren-film där befolkningen är statister som inte vet sitt eget bästa. Vargar är snälla. En morot doppad i filmjölk är godare än godis. Und so weiter.
Edit: Just nu kaos på E4an vid fredhällstunneln där en svan siktats, trafiken avstannade helt då alla ville stanna och fota den som gjorde rösten till John Blund.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Tjänstebilsregler 2021
Men det spelar inte så stor roll att få röstar på MP. Socialdemokrater är faktisk miljöpartister de oxå. Det glöms tyvärr bort vid val.MWall skrev:
Är faktiskt inte särskilt många alls som röstar på MP. Men de som gör det är en välmående grupp med stort självförtroende som syns och hörs. Många journalister t ex.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det är inget fel med att vara miljöpartist, eller bättre sagt, det som miljöpartister egentligen borde stå för, nämligen att värna om miljön. Problemet med svenska MP är bara att de inte bryr sig om miljön överhuvudtaget. De har muterat till nånting helt annat som inte har med miljö att göra. Inte så konstigt att nästan ingen röstar på dem. Det är ett ytterlighetsparti som driver konstig symbolpolitik utan verklighetsförankring.
Jag röstade alltid på de gröna, så som de heter i Tyskland. Det är ett verkligt miljöparti som förtjänar namnet. Och de är allt annat än små. Det är sannolikt att de vid nästa val kommer ungefär lika många röster som Merkels CDU. Det är bara en våt dröm för Bolund & Co.
Jag röstade alltid på de gröna, så som de heter i Tyskland. Det är ett verkligt miljöparti som förtjänar namnet. Och de är allt annat än små. Det är sannolikt att de vid nästa val kommer ungefär lika många röster som Merkels CDU. Det är bara en våt dröm för Bolund & Co.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Djur är också människor, i fablernas värld.Holve skrev:Men det spelar inte så stor roll att få röstar på MP. Socialdemokrater är faktisk miljöpartister de oxå. Det glöms tyvärr bort vid val.MWall skrev:
Är faktiskt inte särskilt många alls som röstar på MP. Men de som gör det är en välmående grupp med stort självförtroende som syns och hörs. Många journalister t ex.
MP har sprinten till B0xar näsans fallucka , gör inte S som MP vill så hamnar S på läktaren som opposition och det vill inte det gamla maktpartiet (se dokumentären på SVT, https://www.svtplay.se/video/31124698/p ... aktpartiet ).
Det tär på S att behöva föra MP politik och liberal politik enligt C och L s pipa. De kunde lika gärna ta stöd av SD, troligen hade S kunnat för mer S politik med stöd av SD istället för stöd av MP, C och L. Nu har L hoppat av också, riktigt illa för S. Egentligen är allt MPs fel, du kan ta nästan vilken fråga som helst.
Re: Tjänstebilsregler 2021
https://www.di.se/bil/parera-okade-kost ... alj-elbil/Parera ökade kostnaderna – välj elbil
Förmånsbilen blir allt mindre förmånlig. Enklaste sättet att parera den ökade månadskostnaden är att minimera utgifterna för drivmedel – genom att köra elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tjänstebilsregler 2021
Kan inte läsa artikeln då den är låst. Men på den text du länkar så kan jag inte hålla med. Att välja elbil som dels också blir dyrare samt ladda elbil ute på väg är ju inte billigt. Hemmaladdning är ju ändå okej men i det stora hela ser jag inte hur det som är dyrare skall bli billigare?Zalman3 skrev:https://www.di.se/bil/parera-okade-kost ... alj-elbil/Parera ökade kostnaderna – välj elbil
Förmånsbilen blir allt mindre förmånlig. Enklaste sättet att parera den ökade månadskostnaden är att minimera utgifterna för drivmedel – genom att köra elbil.
Vore bra om det la till massa olika förutsättningar för att elbilen skall bli billigare för idag är det inte självklart.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Om jag privatleasar en MG ZS EV för 1.990kr i månaden, betalar 360kr per år i skatt och laddar gratis på ICA 300m bort från min bostad.Esterox skrev:Kan inte läsa artikeln då den är låst. Men på den text du länkar så kan jag inte hålla med. Att välja elbil som dels också blir dyrare samt ladda elbil ute på väg är ju inte billigt. Hemmaladdning är ju ändå okej men i det stora hela ser jag inte hur det som är dyrare skall bli billigare?Zalman3 skrev:https://www.di.se/bil/parera-okade-kost ... alj-elbil/Parera ökade kostnaderna – välj elbil
Förmånsbilen blir allt mindre förmånlig. Enklaste sättet att parera den ökade månadskostnaden är att minimera utgifterna för drivmedel – genom att köra elbil.
Vore bra om det la till massa olika förutsättningar för att elbilen skall bli billigare för idag är det inte självklart.
Hur ska jag kunna köra en ny bil billigare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tjänstebilsregler 2021
Om det fungerar för dig kan du göra det men det är nog inget alternativ för de flesta tjänstebilsförare.Zalman3 skrev:Om jag privatleasar en MG ZS EV för 1.990kr i månaden, betalar 360kr per år i skatt och laddar gratis på ICA 300m bort från min bostad.Esterox skrev:Kan inte läsa artikeln då den är låst. Men på den text du länkar så kan jag inte hålla med. Att välja elbil som dels också blir dyrare samt ladda elbil ute på väg är ju inte billigt. Hemmaladdning är ju ändå okej men i det stora hela ser jag inte hur det som är dyrare skall bli billigare?Zalman3 skrev:https://www.di.se/bil/parera-okade-kost ... alj-elbil/Parera ökade kostnaderna – välj elbil
Förmånsbilen blir allt mindre förmånlig. Enklaste sättet att parera den ökade månadskostnaden är att minimera utgifterna för drivmedel – genom att köra elbil.
Vore bra om det la till massa olika förutsättningar för att elbilen skall bli billigare för idag är det inte självklart.
Hur ska jag kunna köra en ny bil billigare?
Re: Tjänstebilsregler 2021
VW ID4 kan konkurrera bra.
I detta test är den billigast per mil.
I detta test är den billigast per mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tjänstebilsregler 2021
Trodde vi pratade förmånsbil Zalman ? Kan du få MG levererad idag ? Eller är det ditt hittepå igen ?Zalman3 skrev:Om jag privatleasar en MG ZS EV för 1.990kr i månaden, betalar 360kr per år i skatt och laddar gratis på ICA 300m bort från min bostad.Esterox skrev:Kan inte läsa artikeln då den är låst. Men på den text du länkar så kan jag inte hålla med. Att välja elbil som dels också blir dyrare samt ladda elbil ute på väg är ju inte billigt. Hemmaladdning är ju ändå okej men i det stora hela ser jag inte hur det som är dyrare skall bli billigare?Zalman3 skrev:https://www.di.se/bil/parera-okade-kost ... alj-elbil/Parera ökade kostnaderna – välj elbil
Förmånsbilen blir allt mindre förmånlig. Enklaste sättet att parera den ökade månadskostnaden är att minimera utgifterna för drivmedel – genom att köra elbil.
Vore bra om det la till massa olika förutsättningar för att elbilen skall bli billigare för idag är det inte självklart.
Hur ska jag kunna köra en ny bil billigare?
Alla har ju såklart en gratisladdare 300 meter bort från bostaden.
Jag har minst 5 MIL till närmaste gratisladdare..
En Skoda Fabia rätt ny bensin har skatt på 360kr och kostar runda slängar 70 tusen i köp. Drar lite soppa och har knappt någon värdeminskning. Så den är betydligt billigare än en MG privatleasing trots dina gratisladdningar vid ICA.
Att sen försöka förlita sig på gratisladdning är naivt.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Men alla kan inte ladda gratis på ICA. Du kan inte ta detta exemplet och applicera det på allmänheten. Faktum är att en elbil fortfarande är dyrare än en fossilbil för de allra flesta. Under vissa omständigheter kan en elbil vara ett billigare alternativ, men det kräver ett specifikt körmönster, dvs många mil per år med huvudsakligen korta turer som innebär lite eller ingen snabbladdning samt naturligtvis möjlighet till hemmaladdning.Zalman3 skrev:Om jag privatleasar en MG ZS EV för 1.990kr i månaden, betalar 360kr per år i skatt och laddar gratis på ICA 300m bort från min bostad.
Hur ska jag kunna köra en ny bil billigare?
För den som är beroende av publik laddning för att uppfylla sitt transportbehov, antingen för att man saknar hemmaladdning eller för att man reser mycket, är en elbil i princip alltid dyrare än en fossilbil.
Och nej, alla har inte en Tesla med gratis SuC heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
mati skrev:Men alla kan inte ladda gratis på ICA. Du kan inte ta detta exemplet och applicera det på allmänheten. Faktum är att en elbil fortfarande är dyrare än en fossilbil för de allra flesta. Under vissa omständigheter kan en elbil vara ett billigare alternativ, men det kräver ett specifikt körmönster, dvs många mil per år med huvudsakligen korta turer som innebär lite eller ingen snabbladdning samt naturligtvis möjlighet till hemmaladdning.Zalman3 skrev:Om jag privatleasar en MG ZS EV för 1.990kr i månaden, betalar 360kr per år i skatt och laddar gratis på ICA 300m bort från min bostad.
Hur ska jag kunna köra en ny bil billigare?
För den som är beroende av publik laddning för att uppfylla sitt transportbehov, antingen för att man saknar hemmaladdning eller för att man reser mycket, är en elbil i princip alltid dyrare än en fossilbil.
Och nej, alla har inte en Tesla med gratis SuC heller.
Har kompisar som bor i villa och kan ladda hemma, men som ändå laddar på Bee Around.
https://bee.se/webbshop/bee-around-laddkort/Bee Around laddabonnemang
Laddabonnemanget Bee Around är till för dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket.
Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh, är priset för AC-laddning 2.40 kr och DC-laddning 4.40 kr.
Samtliga priser är inklusive moms. Du har ingen bindningstid men en uppsägningstid på 60 dagar.
En laddbricka utan extra kostnad ingår per abonnemang och skickas ut via post efter mottagen beställning.
Det blir 88,7 öre per kWh om man laddar 450 kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det är klart att det kan finnas billigare alternativ än hemmaladdning. Men det tillhör inte det vanliga. I tidens begynnelse passade jag alltid på att ladda ute, eftersom det alltid var gratis. Det var liksom en lite kul grej att åka till stan för att handla och så fick man gratis ström till hemresan. Men den tiden är ju över. Det är inte längre gratis, tvärtom. Och på de få ställen där det fortfarande är gratis (eller billigt) att ladda är det oftast upptaget. Jag skulle aldrig vilja förlita mig på publika laddare till vardags. Och ännu mindre skulle jag vilja använda mig av publika laddare, stå i kö, stå och ladda i en timme osv, bara för att få lite billigare ström än hemma. Så snål är jag inte.
Faktum är att hemmaladdning är för de allra flesta det i särklass smidigaste och billigaste sättet att ladda bilen på. Det kan finnas lokala undantag, om man råkar bo bredvid en gratis stolpe eller så, men det är ju logiskt att dessa alternativ inte fungerar för den breda massan.
Faktum är att hemmaladdning är för de allra flesta det i särklass smidigaste och billigaste sättet att ladda bilen på. Det kan finnas lokala undantag, om man råkar bo bredvid en gratis stolpe eller så, men det är ju logiskt att dessa alternativ inte fungerar för den breda massan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Zalman3 skrev:mati skrev:Men alla kan inte ladda gratis på ICA. Du kan inte ta detta exemplet och applicera det på allmänheten. Faktum är att en elbil fortfarande är dyrare än en fossilbil för de allra flesta. Under vissa omständigheter kan en elbil vara ett billigare alternativ, men det kräver ett specifikt körmönster, dvs många mil per år med huvudsakligen korta turer som innebär lite eller ingen snabbladdning samt naturligtvis möjlighet till hemmaladdning.Zalman3 skrev:Om jag privatleasar en MG ZS EV för 1.990kr i månaden, betalar 360kr per år i skatt och laddar gratis på ICA 300m bort från min bostad.
Hur ska jag kunna köra en ny bil billigare?
För den som är beroende av publik laddning för att uppfylla sitt transportbehov, antingen för att man saknar hemmaladdning eller för att man reser mycket, är en elbil i princip alltid dyrare än en fossilbil.
Och nej, alla har inte en Tesla med gratis SuC heller.
Har kompisar som bor i villa och kan ladda hemma, men som ändå laddar på Bee Around.https://bee.se/webbshop/bee-around-laddkort/Bee Around laddabonnemang
Laddabonnemanget Bee Around är till för dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket.
Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh, är priset för AC-laddning 2.40 kr och DC-laddning 4.40 kr.
Samtliga priser är inklusive moms. Du har ingen bindningstid men en uppsägningstid på 60 dagar.
En laddbricka utan extra kostnad ingår per abonnemang och skickas ut via post efter mottagen beställning.
Det blir 88,7 öre per kWh om man laddar 450 kWh.
Du har världens snålaste kompisar?