Gäller även att hålla koll så när man närmar sig 450 kWh så att inte kalkylen sabbas . Skämt åsido, det är ju kul att ladda gratis eller billigt men jag orkar inte dra fram några kablar till en typ2 stolpe om jag inte ska stanna länge. Än mindre åka runt och leta snabbladdare som är gratis när jag kan ladda för kronan hemma.MWall skrev:Zalman3 skrev:mati skrev:Men alla kan inte ladda gratis på ICA. Du kan inte ta detta exemplet och applicera det på allmänheten. Faktum är att en elbil fortfarande är dyrare än en fossilbil för de allra flesta. Under vissa omständigheter kan en elbil vara ett billigare alternativ, men det kräver ett specifikt körmönster, dvs många mil per år med huvudsakligen korta turer som innebär lite eller ingen snabbladdning samt naturligtvis möjlighet till hemmaladdning.Zalman3 skrev:Om jag privatleasar en MG ZS EV för 1.990kr i månaden, betalar 360kr per år i skatt och laddar gratis på ICA 300m bort från min bostad.
Hur ska jag kunna köra en ny bil billigare?
För den som är beroende av publik laddning för att uppfylla sitt transportbehov, antingen för att man saknar hemmaladdning eller för att man reser mycket, är en elbil i princip alltid dyrare än en fossilbil.
Och nej, alla har inte en Tesla med gratis SuC heller.
Har kompisar som bor i villa och kan ladda hemma, men som ändå laddar på Bee Around.https://bee.se/webbshop/bee-around-laddkort/Bee Around laddabonnemang
Laddabonnemanget Bee Around är till för dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket.
Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh, är priset för AC-laddning 2.40 kr och DC-laddning 4.40 kr.
Samtliga priser är inklusive moms. Du har ingen bindningstid men en uppsägningstid på 60 dagar.
En laddbricka utan extra kostnad ingår per abonnemang och skickas ut via post efter mottagen beställning.
Det blir 88,7 öre per kWh om man laddar 450 kWh.
Du har världens snålaste kompisar?
Tjänstebilsregler 2021
Moderator: Redaktion
Re: Tjänstebilsregler 2021
Re: Tjänstebilsregler 2021
Vilken värld lever du i Zalman?Zalman3 skrev:Om jag privatleasar en MG ZS EV för 1.990kr i månaden, betalar 360kr per år i skatt och laddar gratis på ICA 300m bort från min bostad.Esterox skrev:Kan inte läsa artikeln då den är låst. Men på den text du länkar så kan jag inte hålla med. Att välja elbil som dels också blir dyrare samt ladda elbil ute på väg är ju inte billigt. Hemmaladdning är ju ändå okej men i det stora hela ser jag inte hur det som är dyrare skall bli billigare?Zalman3 skrev:https://www.di.se/bil/parera-okade-kost ... alj-elbil/Parera ökade kostnaderna – välj elbil
Förmånsbilen blir allt mindre förmånlig. Enklaste sättet att parera den ökade månadskostnaden är att minimera utgifterna för drivmedel – genom att köra elbil.
Vore bra om det la till massa olika förutsättningar för att elbilen skall bli billigare för idag är det inte självklart.
Hur ska jag kunna köra en ny bil billigare?
Ingen vettig förmånsbilsägare vill nog byta från en stor fin tysk kvalitetsbil (Audi, Mercedes, etc.) till en billig liten plastig CCP-bil.
Tror du verkligen på allt strunt du säger?
Så mycket reklam som du gör för MG så tror man ju du antingen har kick-back på försäljningen i Sverige, eller jobbar direkt för partiet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Tjänstebilsregler 2021
Då måste du ha starkt samband med Easee boxen för den pratar du ständigt om.martinot skrev:
Så mycket reklam som du gör för MG så tror man ju du antingen har kick-back på försäljningen i Sverige, eller jobbar direkt för partiet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Tjänstebilsregler 2021
Japp. Är sjukt nöjd med den, och får dessutom 500.- i kickback (och även du för 500.-) om du signar upp för Tibber här: invite.tibber.com/68e6c431ChristerSjo skrev:Då måste du ha starkt samband med Easee boxen för den pratar du ständigt om.martinot skrev:
Så mycket reklam som du gör för MG så tror man ju du antingen har kick-back på försäljningen i Sverige, eller jobbar direkt för partiet.
Om Zalman får lika mycket i kick-back från varje såld MG så har han snart dragit in någon mille!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tjänstebilsregler 2021
Då gäller det att ha tur att den enda är ledig när du tänkt ladda.Zalman3 skrev:mati skrev:Men alla kan inte ladda gratis på ICA. Du kan inte ta detta exemplet och applicera det på allmänheten. Faktum är att en elbil fortfarande är dyrare än en fossilbil för de allra flesta. Under vissa omständigheter kan en elbil vara ett billigare alternativ, men det kräver ett specifikt körmönster, dvs många mil per år med huvudsakligen korta turer som innebär lite eller ingen snabbladdning samt naturligtvis möjlighet till hemmaladdning.Zalman3 skrev:Om jag privatleasar en MG ZS EV för 1.990kr i månaden, betalar 360kr per år i skatt och laddar gratis på ICA 300m bort från min bostad.
Hur ska jag kunna köra en ny bil billigare?
För den som är beroende av publik laddning för att uppfylla sitt transportbehov, antingen för att man saknar hemmaladdning eller för att man reser mycket, är en elbil i princip alltid dyrare än en fossilbil.
Och nej, alla har inte en Tesla med gratis SuC heller.
Har kompisar som bor i villa och kan ladda hemma, men som ändå laddar på Bee Around.https://bee.se/webbshop/bee-around-laddkort/Bee Around laddabonnemang
Laddabonnemanget Bee Around är till för dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket.
Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh, är priset för AC-laddning 2.40 kr och DC-laddning 4.40 kr.
Samtliga priser är inklusive moms. Du har ingen bindningstid men en uppsägningstid på 60 dagar.
En laddbricka utan extra kostnad ingår per abonnemang och skickas ut via post efter mottagen beställning.
Det blir 88,7 öre per kWh om man laddar 450 kWh.
Jag brukar kunna ladda ca 30-80 kWh per månad på Bee, bara räkna kWh-priset, laddar ju billigare på ionity och dessutom snabbare.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Då var det äntligen klart och spikat.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H801SkU28
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... an-1-juli/
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H801SkU28
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... an-1-juli/
Höjda förmånsvärden beslutade av riksdagen – Dyrare från 1 juli
Trots protester från Skatteverket har riksdagen klubbat igenom en höjning av förmånsvärdet för alla bilar utom de lyxigaste.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det kommer det nog att göra. Mer pengar för politikerna att leka med och högre kostnader för oss skattebetalareMWall skrev:Hoppas konsekvenserna märks.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Så, då var det klart! Frågor på det?martinot skrev:Då var det äntligen klart och spikat.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H801SkU28
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... an-1-juli/
Höjda förmånsvärden beslutade av riksdagen – Dyrare från 1 juli
Trots protester från Skatteverket har riksdagen klubbat igenom en höjning av förmånsvärdet för alla bilar utom de lyxigaste.
Hepp, då går vi till MP och skålar i skumpa då.....
Sen i morgon fortsätter vi jaga "miljonärer" och deras ISK-konton! Vilken vecka detta kan bli!!
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Tjänstebilsregler 2021
Tänker att färre tycker att en ny förmåns-elbil är en bra idé och fortsätter köra sin gamla avgasbil. Så vi får en allt äldre fordonspark.Maw skrev:Det kommer det nog att göra. Mer pengar för politikerna att leka med och högre kostnader för oss skattebetalareMWall skrev:Hoppas konsekvenserna märks.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag tror att andelen elbilar bland tjänstebilar kommer att öka eftersom det med de nya reglerna oftast blir dyrare att köpa en ICE genom företaget med löneavdrag än att köpa den privat.MWall skrev:Tänker att färre tycker att en ny förmåns-elbil är en bra idé och fortsätter köra sin gamla avgasbil. Så vi får en allt äldre fordonspark.Maw skrev:Det kommer det nog att göra. Mer pengar för politikerna att leka med och högre kostnader för oss skattebetalareMWall skrev:Hoppas konsekvenserna märks.
Däremot kan det nog bli färre nya bilar totalt sett. Nytt uppsving för privatimport av bättre begagnade ICE-bilar kanske?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Andelen ökar säkert. Men totalt sett borde det vara negativt. Tror det är begränsat antal människor som "måste" ha en ny bil oavsett vad.Maw skrev:Jag tror att andelen elbilar bland tjänstebilar kommer att öka eftersom det med de nya reglerna oftast blir dyrare att köpa en ICE genom företaget med löneavdrag än att köpa den privat.MWall skrev:Tänker att färre tycker att en ny förmåns-elbil är en bra idé och fortsätter köra sin gamla avgasbil. Så vi får en allt äldre fordonspark.Maw skrev:Det kommer det nog att göra. Mer pengar för politikerna att leka med och högre kostnader för oss skattebetalareMWall skrev:Hoppas konsekvenserna märks.
Däremot kan det nog bli färre nya bilar totalt sett. Nytt uppsving för privatimport av bättre begagnade ICE-bilar kanske?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ja, och jag tror att det av nuvarande regering ser det som en framgång om bilförsäljningen minskar även om det innebär en åldrande bilpark. Det handlar om att kunna visa upp passande siffror inför nästa val, mp ligger ju under spärren och behöver en procentenhet eller två extra.MWall skrev:Andelen ökar säkert. Men totalt sett borde det vara negativt. Tror det är begränsat antal människor som "måste" ha en ny bil oavsett vad.Maw skrev:Jag tror att andelen elbilar bland tjänstebilar kommer att öka eftersom det med de nya reglerna oftast blir dyrare att köpa en ICE genom företaget med löneavdrag än att köpa den privat.MWall skrev:Tänker att färre tycker att en ny förmåns-elbil är en bra idé och fortsätter köra sin gamla avgasbil. Så vi får en allt äldre fordonspark.Maw skrev:Det kommer det nog att göra. Mer pengar för politikerna att leka med och högre kostnader för oss skattebetalareMWall skrev:Hoppas konsekvenserna märks.
Däremot kan det nog bli färre nya bilar totalt sett. Nytt uppsving för privatimport av bättre begagnade ICE-bilar kanske?
Re: Tjänstebilsregler 2021
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tjänstebilsregler 2021
Så här röstade riksdagens ledamöter och partier om beslutet:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ganska många frånvarande.martinot skrev:Så här röstade riksdagens ledamöter och partier om beslutet:
Re: Tjänstebilsregler 2021
Såg en liten debatt mellan Suhonen och nån från Dagens Industri igår i Aktuellt. Jag tycker nog att Suhonen har många poänger. Sverige har väldigt stora brister idag. Sjukvård, skola, omsorg, infrastruktur, krisberedskap... Pengarna måste in för att bygga upp landet igen.
Men samtidigt så betalar vi i Sverige in väldigt mycket skatt redan som det är. Det borde verkligen räcka. Jag säger som Leif Östling: "Vad fan får vi för pengarna?". Nog måste vi kunna bli effektivare? Jag tror även att invandringen kostat Sverige enorma summor de senaste decennierna. Var antagligen ett historiskt misstag att ta emot så många på så kort tid.
Men samtidigt så betalar vi i Sverige in väldigt mycket skatt redan som det är. Det borde verkligen räcka. Jag säger som Leif Östling: "Vad fan får vi för pengarna?". Nog måste vi kunna bli effektivare? Jag tror även att invandringen kostat Sverige enorma summor de senaste decennierna. Var antagligen ett historiskt misstag att ta emot så många på så kort tid.
Re: Tjänstebilsregler 2021
De som har tjänstebil och röstade på C eller L i valet 2018, kanske tänker rösta på någon annan nästa val? Skatteverket hade ett bättre förslag, dessutom utan att stressa fram det. Vi får se när nästa ändring blir och åt vilket håll, kanske redan vid årsskiftet. Stor osäkerhet och oförutsebarhet. Det här slår mot de som har normaldyra bilar och använder dem normalt i jobbet.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det är klart att Sverige har tagit sig vatten över huvudet. Ett litet land kan inte hålla på såhär med att vilja visa resten av världen hur man gör "rätt". Sen är det ju det här med att man inte får diskutera vissa saker eftersom det inte är pk. När det gäller invandring så tror jag att största problemet är att man i Sverige tror att alla som kommer hit är människor som tänker och lever på exakt samma sätt som man gör här i Sverige. Och gör de inte det så kommer de göra det när man talar om för dem vad som är rätt och vad som är fel. Tyvärr fungerar det inte så i verkligheten. Jag är ju invandrare själv, och jag känner många andra invandrare, och jag tror att de flesta kan berätta sina skräckhistorier om hur de har bemötts när de kom till Sverige.MWall skrev:Såg en liten debatt mellan Suhonen och nån från Dagens Industri igår i Aktuellt. Jag tycker nog att Suhonen har många poänger. Sverige har väldigt stora brister idag. Sjukvård, skola, omsorg, infrastruktur, krisberedskap... Pengarna måste in för att bygga upp landet igen.
Men samtidigt så betalar vi i Sverige in väldigt mycket skatt redan som det är. Det borde verkligen räcka. Jag säger som Leif Östling: "Vad fan får vi för pengarna?". Nog måste vi kunna bli effektivare? Jag tror även att invandringen kostat Sverige enorma summor de senaste decennierna. Var antagligen ett historiskt misstag att ta emot så många på så kort tid.
Sen att man försöker lösa allting med att bara höja skatterna hela tiden är ju extremt korkat eftersom det inte angriper det verkliga problemet. Lite som att köpa en starkare bil eftersom man brukar köra med punkterade däck (av ideologiska skäl såklart).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Tjänstebilsregler 2021
Källa: https://www.vibilagare.se/nyheter/forma ... formansbil
Hade de ett möte med Polestar innan reglerna fastställdes?
Hade de ett möte med Polestar innan reglerna fastställdes?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tjänstebilsregler 2021
Hm, kanske ska uppgradera min beställning till en plaid....Off Grid Byggaren skrev:Källa: https://www.vibilagare.se/nyheter/forma ... formansbil
Hade de ett möte med Polestar innan reglerna fastställdes?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tjänstebilsregler 2021
Fast axeln med summor stämmer inte för elbilar. Där ska man räkna priset på den jämförbara bilen. Polestar 2 får ganska mycket högre förmånsvärde. Typ exakt lika mycket som Model 3 LR.Off Grid Byggaren skrev:Källa: https://www.vibilagare.se/nyheter/forma ... formansbil
Hade de ett möte med Polestar innan reglerna fastställdes?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Njae. Även Löfven och sossarna problematiserar invandringen vid det här laget. Har hänt väldigt mycket sen 2015. Att en stor invandring inte fungerar för en välfärdsstat förstår numera alla förutom V och MP. Centern vill ju ha stor invandring också men de vill göra det genom nåt slags apartheid där invandrare inte skulle få tillgång till samma sociala skyddsnät som vi andra. Annie Lööf har sagt det rakt ut men ingen verkar höra eller förstå vad hon säger i bisatsen.mati skrev:Det är klart att Sverige har tagit sig vatten över huvudet. Ett litet land kan inte hålla på såhär med att vilja visa resten av världen hur man gör "rätt". Sen är det ju det här med att man inte får diskutera vissa saker eftersom det inte är pk. När det gäller invandring så tror jag att största problemet är att man i Sverige tror att alla som kommer hit är människor som tänker och lever på exakt samma sätt som man gör här i Sverige. Och gör de inte det så kommer de göra det när man talar om för dem vad som är rätt och vad som är fel. Tyvärr fungerar det inte så i verkligheten. Jag är ju invandrare själv, och jag känner många andra invandrare, och jag tror att de flesta kan berätta sina skräckhistorier om hur de har bemötts när de kom till Sverige.MWall skrev:Såg en liten debatt mellan Suhonen och nån från Dagens Industri igår i Aktuellt. Jag tycker nog att Suhonen har många poänger. Sverige har väldigt stora brister idag. Sjukvård, skola, omsorg, infrastruktur, krisberedskap... Pengarna måste in för att bygga upp landet igen.
Men samtidigt så betalar vi i Sverige in väldigt mycket skatt redan som det är. Det borde verkligen räcka. Jag säger som Leif Östling: "Vad fan får vi för pengarna?". Nog måste vi kunna bli effektivare? Jag tror även att invandringen kostat Sverige enorma summor de senaste decennierna. Var antagligen ett historiskt misstag att ta emot så många på så kort tid.
Sen att man försöker lösa allting med att bara höja skatterna hela tiden är ju extremt korkat eftersom det inte angriper det verkliga problemet. Lite som att köpa en starkare bil eftersom man brukar köra med punkterade däck (av ideologiska skäl såklart).
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ni har mer än rätt om den märkliga invandringspolitiken och samtalsklimtatet och jag håller med, nästan varje område man diskuterar så kommer den in som en gökunge och slukar resurser, och invandringen är säkert en stor anledning till att höjda skatter anses behövas på bilar mm. Bulletin.se är en ny ”tidning” som är bra på detta område. Men försök hålla er till tjänstebilsreglerna och elbilar nu.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Swede1 skrev:Ni har mer än rätt om den märkliga invandringspolitiken och samtalsklimtatet och jag håller med, nästan varje område man diskuterar så kommer den in som en gökunge och slukar resurser, och invandringen är säkert en stor anledning till att höjda skatter anses behövas på bilar mm. Men försök hålla er till tjänstebilsreglerna och elbilar nu.
Ja det är nog lika bra.