Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av macky »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Om jag privatleasar en MG ZS EV för 1.990kr i månaden, betalar 360kr per år i skatt och laddar gratis på ICA 300m bort från min bostad.
Hur ska jag kunna köra en ny bil billigare?
Men alla kan inte ladda gratis på ICA. Du kan inte ta detta exemplet och applicera det på allmänheten. Faktum är att en elbil fortfarande är dyrare än en fossilbil för de allra flesta. Under vissa omständigheter kan en elbil vara ett billigare alternativ, men det kräver ett specifikt körmönster, dvs många mil per år med huvudsakligen korta turer som innebär lite eller ingen snabbladdning samt naturligtvis möjlighet till hemmaladdning.
För den som är beroende av publik laddning för att uppfylla sitt transportbehov, antingen för att man saknar hemmaladdning eller för att man reser mycket, är en elbil i princip alltid dyrare än en fossilbil.
Och nej, alla har inte en Tesla med gratis SuC heller.

Har kompisar som bor i villa och kan ladda hemma, men som ändå laddar på Bee Around.
Bee Around laddabonnemang
Laddabonnemanget Bee Around är till för dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket.
Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh, är priset för AC-laddning 2.40 kr och DC-laddning 4.40 kr.
Samtliga priser är inklusive moms. Du har ingen bindningstid men en uppsägningstid på 60 dagar.
En laddbricka utan extra kostnad ingår per abonnemang och skickas ut via post efter mottagen beställning.
https://bee.se/webbshop/bee-around-laddkort/

Det blir 88,7 öre per kWh om man laddar 450 kWh.

Du har världens snålaste kompisar?
Gäller även att hålla koll så när man närmar sig 450 kWh så att inte kalkylen sabbas ;). Skämt åsido, det är ju kul att ladda gratis eller billigt men jag orkar inte dra fram några kablar till en typ2 stolpe om jag inte ska stanna länge. Än mindre åka runt och leta snabbladdare som är gratis när jag kan ladda för kronan hemma.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Esterox skrev:
Zalman3 skrev:
Parera ökade kostnaderna – välj elbil
Förmånsbilen blir allt mindre förmånlig. Enklaste sättet att parera den ökade månadskostnaden är att minimera utgifterna för drivmedel – genom att köra elbil.
https://www.di.se/bil/parera-okade-kost ... alj-elbil/
Kan inte läsa artikeln då den är låst. Men på den text du länkar så kan jag inte hålla med. Att välja elbil som dels också blir dyrare samt ladda elbil ute på väg är ju inte billigt. Hemmaladdning är ju ändå okej men i det stora hela ser jag inte hur det som är dyrare skall bli billigare?

Vore bra om det la till massa olika förutsättningar för att elbilen skall bli billigare för idag är det inte självklart.
Om jag privatleasar en MG ZS EV för 1.990kr i månaden, betalar 360kr per år i skatt och laddar gratis på ICA 300m bort från min bostad.
Hur ska jag kunna köra en ny bil billigare?
Vilken värld lever du i Zalman?

Ingen vettig förmånsbilsägare vill nog byta från en stor fin tysk kvalitetsbil (Audi, Mercedes, etc.) till en billig liten plastig CCP-bil.

Tror du verkligen på allt strunt du säger?

Så mycket reklam som du gör för MG så tror man ju du antingen har kick-back på försäljningen i Sverige, eller jobbar direkt för partiet. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av ChristerSjo »

martinot skrev:

Så mycket reklam som du gör för MG så tror man ju du antingen har kick-back på försäljningen i Sverige, eller jobbar direkt för partiet. :lol:
Då måste du ha starkt samband med Easee boxen för den pratar du ständigt om. :D
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

ChristerSjo skrev:
martinot skrev:

Så mycket reklam som du gör för MG så tror man ju du antingen har kick-back på försäljningen i Sverige, eller jobbar direkt för partiet. :lol:
Då måste du ha starkt samband med Easee boxen för den pratar du ständigt om. :D
Japp. Är sjukt nöjd med den, och får dessutom 500.- i kickback (och även du för 500.-) om du signar upp för Tibber här: invite.tibber.com/68e6c431 :)

Om Zalman får lika mycket i kick-back från varje såld MG så har han snart dragit in någon mille! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Om jag privatleasar en MG ZS EV för 1.990kr i månaden, betalar 360kr per år i skatt och laddar gratis på ICA 300m bort från min bostad.
Hur ska jag kunna köra en ny bil billigare?
Men alla kan inte ladda gratis på ICA. Du kan inte ta detta exemplet och applicera det på allmänheten. Faktum är att en elbil fortfarande är dyrare än en fossilbil för de allra flesta. Under vissa omständigheter kan en elbil vara ett billigare alternativ, men det kräver ett specifikt körmönster, dvs många mil per år med huvudsakligen korta turer som innebär lite eller ingen snabbladdning samt naturligtvis möjlighet till hemmaladdning.
För den som är beroende av publik laddning för att uppfylla sitt transportbehov, antingen för att man saknar hemmaladdning eller för att man reser mycket, är en elbil i princip alltid dyrare än en fossilbil.
Och nej, alla har inte en Tesla med gratis SuC heller.

Har kompisar som bor i villa och kan ladda hemma, men som ändå laddar på Bee Around.
Bee Around laddabonnemang
Laddabonnemanget Bee Around är till för dig som är privatperson och vill ha en fast kostnad för din elbilsladdning i det publika laddnätverket.
Du laddar för 399 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh, är priset för AC-laddning 2.40 kr och DC-laddning 4.40 kr.
Samtliga priser är inklusive moms. Du har ingen bindningstid men en uppsägningstid på 60 dagar.
En laddbricka utan extra kostnad ingår per abonnemang och skickas ut via post efter mottagen beställning.
https://bee.se/webbshop/bee-around-laddkort/

Det blir 88,7 öre per kWh om man laddar 450 kWh.
Då gäller det att ha tur att den enda är ledig när du tänkt ladda.
Jag brukar kunna ladda ca 30-80 kWh per månad på Bee, bara räkna kWh-priset, laddar ju billigare på ionity och dessutom snabbare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Då var det äntligen klart och spikat.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H801SkU28

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... an-1-juli/
Höjda förmånsvärden beslutade av riksdagen – Dyrare från 1 juli
Trots protester från Skatteverket har riksdagen klubbat igenom en höjning av förmånsvärdet för alla bilar utom de lyxigaste.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Hoppas konsekvenserna märks.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Hoppas konsekvenserna märks.
Det kommer det nog att göra. Mer pengar för politikerna att leka med och högre kostnader för oss skattebetalare :roll:
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

martinot skrev:
Då var det äntligen klart och spikat.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H801SkU28

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... an-1-juli/
Höjda förmånsvärden beslutade av riksdagen – Dyrare från 1 juli
Trots protester från Skatteverket har riksdagen klubbat igenom en höjning av förmånsvärdet för alla bilar utom de lyxigaste.
Så, då var det klart! Frågor på det?

Hepp, då går vi till MP och skålar i skumpa då.....

Sen i morgon fortsätter vi jaga "miljonärer" och deras ISK-konton! Vilken vecka detta kan bli!!
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
MWall skrev:
Hoppas konsekvenserna märks.
Det kommer det nog att göra. Mer pengar för politikerna att leka med och högre kostnader för oss skattebetalare :roll:
Tänker att färre tycker att en ny förmåns-elbil är en bra idé och fortsätter köra sin gamla avgasbil. Så vi får en allt äldre fordonspark.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Hoppas konsekvenserna märks.
Det kommer det nog att göra. Mer pengar för politikerna att leka med och högre kostnader för oss skattebetalare :roll:
Tänker att färre tycker att en ny förmåns-elbil är en bra idé och fortsätter köra sin gamla avgasbil. Så vi får en allt äldre fordonspark.
Jag tror att andelen elbilar bland tjänstebilar kommer att öka eftersom det med de nya reglerna oftast blir dyrare att köpa en ICE genom företaget med löneavdrag än att köpa den privat.

Däremot kan det nog bli färre nya bilar totalt sett. Nytt uppsving för privatimport av bättre begagnade ICE-bilar kanske?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
MWall skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Hoppas konsekvenserna märks.
Det kommer det nog att göra. Mer pengar för politikerna att leka med och högre kostnader för oss skattebetalare :roll:
Tänker att färre tycker att en ny förmåns-elbil är en bra idé och fortsätter köra sin gamla avgasbil. Så vi får en allt äldre fordonspark.
Jag tror att andelen elbilar bland tjänstebilar kommer att öka eftersom det med de nya reglerna oftast blir dyrare att köpa en ICE genom företaget med löneavdrag än att köpa den privat.

Däremot kan det nog bli färre nya bilar totalt sett. Nytt uppsving för privatimport av bättre begagnade ICE-bilar kanske?
Andelen ökar säkert. Men totalt sett borde det vara negativt. Tror det är begränsat antal människor som "måste" ha en ny bil oavsett vad.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Maw skrev:
MWall skrev:
Hoppas konsekvenserna märks.
Det kommer det nog att göra. Mer pengar för politikerna att leka med och högre kostnader för oss skattebetalare :roll:
Tänker att färre tycker att en ny förmåns-elbil är en bra idé och fortsätter köra sin gamla avgasbil. Så vi får en allt äldre fordonspark.
Jag tror att andelen elbilar bland tjänstebilar kommer att öka eftersom det med de nya reglerna oftast blir dyrare att köpa en ICE genom företaget med löneavdrag än att köpa den privat.

Däremot kan det nog bli färre nya bilar totalt sett. Nytt uppsving för privatimport av bättre begagnade ICE-bilar kanske?
Andelen ökar säkert. Men totalt sett borde det vara negativt. Tror det är begränsat antal människor som "måste" ha en ny bil oavsett vad.
Ja, och jag tror att det av nuvarande regering ser det som en framgång om bilförsäljningen minskar även om det innebär en åldrande bilpark. Det handlar om att kunna visa upp passande siffror inför nästa val, mp ligger ju under spärren och behöver en procentenhet eller två extra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Så här röstade riksdagens ledamöter och partier om beslutet:

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Dodde »

martinot skrev:
Så här röstade riksdagens ledamöter och partier om beslutet:

Bild
Ganska många frånvarande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Såg en liten debatt mellan Suhonen och nån från Dagens Industri igår i Aktuellt. Jag tycker nog att Suhonen har många poänger. Sverige har väldigt stora brister idag. Sjukvård, skola, omsorg, infrastruktur, krisberedskap... Pengarna måste in för att bygga upp landet igen.

Men samtidigt så betalar vi i Sverige in väldigt mycket skatt redan som det är. Det borde verkligen räcka. Jag säger som Leif Östling: "Vad fan får vi för pengarna?". Nog måste vi kunna bli effektivare? Jag tror även att invandringen kostat Sverige enorma summor de senaste decennierna. Var antagligen ett historiskt misstag att ta emot så många på så kort tid.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

De som har tjänstebil och röstade på C eller L i valet 2018, kanske tänker rösta på någon annan nästa val? Skatteverket hade ett bättre förslag, dessutom utan att stressa fram det. Vi får se när nästa ändring blir och åt vilket håll, kanske redan vid årsskiftet. Stor osäkerhet och oförutsebarhet. Det här slår mot de som har normaldyra bilar och använder dem normalt i jobbet.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Såg en liten debatt mellan Suhonen och nån från Dagens Industri igår i Aktuellt. Jag tycker nog att Suhonen har många poänger. Sverige har väldigt stora brister idag. Sjukvård, skola, omsorg, infrastruktur, krisberedskap... Pengarna måste in för att bygga upp landet igen.

Men samtidigt så betalar vi i Sverige in väldigt mycket skatt redan som det är. Det borde verkligen räcka. Jag säger som Leif Östling: "Vad fan får vi för pengarna?". Nog måste vi kunna bli effektivare? Jag tror även att invandringen kostat Sverige enorma summor de senaste decennierna. Var antagligen ett historiskt misstag att ta emot så många på så kort tid.
Det är klart att Sverige har tagit sig vatten över huvudet. Ett litet land kan inte hålla på såhär med att vilja visa resten av världen hur man gör "rätt". Sen är det ju det här med att man inte får diskutera vissa saker eftersom det inte är pk. När det gäller invandring så tror jag att största problemet är att man i Sverige tror att alla som kommer hit är människor som tänker och lever på exakt samma sätt som man gör här i Sverige. Och gör de inte det så kommer de göra det när man talar om för dem vad som är rätt och vad som är fel. Tyvärr fungerar det inte så i verkligheten. Jag är ju invandrare själv, och jag känner många andra invandrare, och jag tror att de flesta kan berätta sina skräckhistorier om hur de har bemötts när de kom till Sverige.

Sen att man försöker lösa allting med att bara höja skatterna hela tiden är ju extremt korkat eftersom det inte angriper det verkliga problemet. Lite som att köpa en starkare bil eftersom man brukar köra med punkterade däck (av ideologiska skäl såklart).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Källa: https://www.vibilagare.se/nyheter/forma ... formansbil

Hade de ett möte med Polestar innan reglerna fastställdes?
T-bil_1_Juli.JPG
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Gustafsson »

Off Grid Byggaren skrev:
Källa: https://www.vibilagare.se/nyheter/forma ... formansbil

Hade de ett möte med Polestar innan reglerna fastställdes?
T-bil_1_Juli.JPG
Hm, kanske ska uppgradera min beställning till en plaid....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
Källa: https://www.vibilagare.se/nyheter/forma ... formansbil

Hade de ett möte med Polestar innan reglerna fastställdes?
T-bil_1_Juli.JPG
Fast axeln med summor stämmer inte för elbilar. Där ska man räkna priset på den jämförbara bilen. Polestar 2 får ganska mycket högre förmånsvärde. Typ exakt lika mycket som Model 3 LR. ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Såg en liten debatt mellan Suhonen och nån från Dagens Industri igår i Aktuellt. Jag tycker nog att Suhonen har många poänger. Sverige har väldigt stora brister idag. Sjukvård, skola, omsorg, infrastruktur, krisberedskap... Pengarna måste in för att bygga upp landet igen.

Men samtidigt så betalar vi i Sverige in väldigt mycket skatt redan som det är. Det borde verkligen räcka. Jag säger som Leif Östling: "Vad fan får vi för pengarna?". Nog måste vi kunna bli effektivare? Jag tror även att invandringen kostat Sverige enorma summor de senaste decennierna. Var antagligen ett historiskt misstag att ta emot så många på så kort tid.
Det är klart att Sverige har tagit sig vatten över huvudet. Ett litet land kan inte hålla på såhär med att vilja visa resten av världen hur man gör "rätt". Sen är det ju det här med att man inte får diskutera vissa saker eftersom det inte är pk. När det gäller invandring så tror jag att största problemet är att man i Sverige tror att alla som kommer hit är människor som tänker och lever på exakt samma sätt som man gör här i Sverige. Och gör de inte det så kommer de göra det när man talar om för dem vad som är rätt och vad som är fel. Tyvärr fungerar det inte så i verkligheten. Jag är ju invandrare själv, och jag känner många andra invandrare, och jag tror att de flesta kan berätta sina skräckhistorier om hur de har bemötts när de kom till Sverige.

Sen att man försöker lösa allting med att bara höja skatterna hela tiden är ju extremt korkat eftersom det inte angriper det verkliga problemet. Lite som att köpa en starkare bil eftersom man brukar köra med punkterade däck (av ideologiska skäl såklart).
Njae. Även Löfven och sossarna problematiserar invandringen vid det här laget. Har hänt väldigt mycket sen 2015. Att en stor invandring inte fungerar för en välfärdsstat förstår numera alla förutom V och MP. Centern vill ju ha stor invandring också men de vill göra det genom nåt slags apartheid där invandrare inte skulle få tillgång till samma sociala skyddsnät som vi andra. Annie Lööf har sagt det rakt ut men ingen verkar höra eller förstå vad hon säger i bisatsen.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Swede1 »

Ni har mer än rätt om den märkliga invandringspolitiken och samtalsklimtatet och jag håller med, nästan varje område man diskuterar så kommer den in som en gökunge och slukar resurser, och invandringen är säkert en stor anledning till att höjda skatter anses behövas på bilar mm. Bulletin.se är en ny ”tidning” som är bra på detta område. Men försök hålla er till tjänstebilsreglerna och elbilar nu.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
Ni har mer än rätt om den märkliga invandringspolitiken och samtalsklimtatet och jag håller med, nästan varje område man diskuterar så kommer den in som en gökunge och slukar resurser, och invandringen är säkert en stor anledning till att höjda skatter anses behövas på bilar mm. Men försök hålla er till tjänstebilsreglerna och elbilar nu.

Ja det är nog lika bra. :lol:
Skriv svar