Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Detta produceras inte i en "skurkstat"

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Detta produceras inte i en "skurkstat"

Inläggav SwedishAdvocate » 11 jun 2021 10:22

StefL skrev:Man ser det man vill se...

Kontentan av det jag vill ha sagt är dock att det fundamentala i en demokrati är något annat än att det enbart hålls fira val. Det måste finnas ett rättssystem som är fristående och som går att använda för att hävda sin rätt när man utsätts för övergrepp, vare sig det är från enskilda, juridisk person eller staten. Den möjligheten saknas i princip helt i Kina där rättssystemet är ställt under politisk kontroll. Man må ha vilka åsikter man vill om USAs, Sveriges eller övriga EU-länders rättssystem; de har garanterat brister, men det råder ändå konsensus om att de SKA vara oberoende och strävan är att undanröja de brister som finns, inte att sopa dem under mattan och låtsas som om allt är frid och fröjd.

Mitt enkla lackmustest är att det samhälle som öppet underblåser principen "man kan inte göra omelett utan att knäcka några ägg" - vilket för mig betyder att man glatt offrar enskilda för ett "högre syfte" - per definition är människofientligt och därmed att betrakta som en skurkstat. Dit hör bl.a. Kina och Ryssland.

Apropå Kina vs. USA...

Kan ju tipsa om Freedom House som årligen rankar världens länder utifrån demokratiaspekter.

Full pott=100

Sverige har 100 och betecknas som "FREE" (Norge har för övrigt också 100...)
USA har 83 och betecknas som "FREE"
Kina har 9 och betecknas som "NOT FREE"
Ryssland har 20 och betecknas som "NOT FREE"

Källor:
https://freedomhouse.org/country/sweden ... world/2021
https://freedomhouse.org/country/united ... world/2021
https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2021
https://freedomhouse.org/country/russia ... world/2021
SwedishAdvocate
 
Inlägg: 606
Blev medlem: 10 sep 2018 00:56

Re: Detta produceras inte i en "skurkstat"

Inläggav StefL » 11 jun 2021 10:37

mati skrev:
fth skrev:Med billiga skitverktyg gör det ont i själen varje gång du använder dom.
/fth

Inte bara det. Jag har haft en granne som har sågat av sig några fingrar med en cirkelsåg av märke skitmodell från Jula. För det första så saknade den säkerhetsknappen för tummen vilket gjorde att sågen gick igång när han vände på den för att titta varför den inte funkade. Och så just att den plötsligt slutade fungera som gjorde att han överhuvudtaget kom på den dåliga idén att vända på den med sladden inkopplad.
Håller f ö med. Fina verktyg ska kosta. Det är bara en plåga att använda dåliga verktyg.
Själv kör jag främst med Makita och blåa Bosch. Just Makita har faktiskt en fabrik i Kina också. Jag vet inte hur många av verktygen och komponenterna som säljs här har sitt ursprung i Kina.


För att återgå till trådens ämne är jag själv i läget att jag tänkte "köpa in mig" i lämpligt batterisystem. Har en proffsbutik/verkstad för elverktyg som granne och ägaren som nyligen tog över den har tidigare jobbat för Makita, som jag just nu lutar åt. Inte just för hans skull men det skadar inte att ha någon att dryfta saken med. Tydligen har de mycket riktigt tillverkning i bl.a. Kina, men efter vad han berättat är de alltid noga med att när de tar fram nya produkter först köra tillverkningen i Japan tills man löst eventuella barnsjukdomar eller kvalitetsproblem i processen så det ska inte vara någon skillnad i kvalitet beroende på var tillverkningen görs (även om man förstås kan ha sina dubier mot att handla sånt som tillverkats i Kina).

Ett skäl för att välja Makita är att en maskin jag vill ha är kedjesåg, och de har en som kör två 18V-batterier för att få 36V, så man slipper köpa en såg med helt egna batterier vilket annars förstås är ett alternativ. De lär också vara störst på batterimaskinsidan med över 300 produkter - även om jag kan tänka mig att en batteridriven kaffebryggare för kanske 1500 är lite överkurs för en hobbypulare :lol:
Annars är känslan att det man primärt behöver är en bra borrskruvdragare, någon form av såg (sticksåg eller tigersåg) samt en slipmaskin. Sen får man väl komplettera med annat vad det lider.
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Detta produceras inte i en "skurkstat"

Inläggav Teslaägare mans71 » 11 jun 2021 12:12

Så svaret så här långt i tråden är att Festool är enda alternativet? Dom gör ju väldigt bra grejer också så det köper man ju gärna fler av.
There is no planet B

Model S P85D+
Model X 90D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 1883
Blev medlem: 04 apr 2015 12:38
Referralkod: mns5307

Re: Detta produceras inte i en "skurkstat"

Inläggav Ken1 » 11 jun 2021 13:29

Ja har för mig att GANT, klädmärket, har flyttat tillbaka en del fabriker till europa; Portugal.
Men om det är alla vet jag inte...
Ken1
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Detta produceras inte i en "skurkstat"

Inläggav Teslaägare Bjelke » 11 jun 2021 18:43

StefL skrev:
mati skrev:
fth skrev:Med billiga skitverktyg gör det ont i själen varje gång du använder dom.
/fth

Inte bara det. Jag har haft en granne som har sågat av sig några fingrar med en cirkelsåg av märke skitmodell från Jula. För det första så saknade den säkerhetsknappen för tummen vilket gjorde att sågen gick igång när han vände på den för att titta varför den inte funkade. Och så just att den plötsligt slutade fungera som gjorde att han överhuvudtaget kom på den dåliga idén att vända på den med sladden inkopplad.
Håller f ö med. Fina verktyg ska kosta. Det är bara en plåga att använda dåliga verktyg.
Själv kör jag främst med Makita och blåa Bosch. Just Makita har faktiskt en fabrik i Kina också. Jag vet inte hur många av verktygen och komponenterna som säljs här har sitt ursprung i Kina.


För att återgå till trådens ämne är jag själv i läget att jag tänkte "köpa in mig" i lämpligt batterisystem. Har en proffsbutik/verkstad för elverktyg som granne och ägaren som nyligen tog över den har tidigare jobbat för Makita, som jag just nu lutar åt. Inte just för hans skull men det skadar inte att ha någon att dryfta saken med. Tydligen har de mycket riktigt tillverkning i bl.a. Kina, men efter vad han berättat är de alltid noga med att när de tar fram nya produkter först köra tillverkningen i Japan tills man löst eventuella barnsjukdomar eller kvalitetsproblem i processen så det ska inte vara någon skillnad i kvalitet beroende på var tillverkningen görs (även om man förstås kan ha sina dubier mot att handla sånt som tillverkats i Kina).

Ett skäl för att välja Makita är att en maskin jag vill ha är kedjesåg, och de har en som kör två 18V-batterier för att få 36V, så man slipper köpa en såg med helt egna batterier vilket annars förstås är ett alternativ. De lär också vara störst på batterimaskinsidan med över 300 produkter - även om jag kan tänka mig att en batteridriven kaffebryggare för kanske 1500 är lite överkurs för en hobbypulare :lol:
Annars är känslan att det man primärt behöver är en bra borrskruvdragare, någon form av såg (sticksåg eller tigersåg) samt en slipmaskin. Sen får man väl komplettera med annat vad det lider.

Köpte deras första såg, funkar riktigt bra faktiskt även om den inte är direkt superstabil, och med dom nya
6Ah-batterierna blev det ju ännu trevligare :) (plus att man har kvar dom gamla 5Ah:orna)
Jag köpte även deras första gräsklippare (tror den nyare är lite stadigare och rejälare) och den är också trevlig :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 15347
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Detta produceras inte i en "skurkstat"

Inläggav Teslaägare Bjelke » 11 jun 2021 18:44

Ken1 skrev:Ja har för mig att GANT, klädmärket, har flyttat tillbaka en del fabriker till europa; Portugal.
Men om det är alla vet jag inte...

Det låter ju bra :) jag köpte t.o.m. deras ”college”-klocka för flera år sedan…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 15347
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Detta produceras inte i en "skurkstat"

Inläggav dd88 » 12 jun 2021 08:15

Bjelke skrev:
Ken1 skrev:Ja har för mig att GANT, klädmärket, har flyttat tillbaka en del fabriker till europa; Portugal.
Men om det är alla vet jag inte...

Det låter ju bra :) jag köpte t.o.m. deras ”college”-klocka för flera år sedan…


Nja, producerar en hel del i Kina.

Efter att ha skummat igenom rapporten så skulle jag säga att Gant ligger rätt långt efter svensk standard.

https://assets.ctfassets.net/ht7j4zfe2b ... al__1_.pdf
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
 
Inlägg: 1640
Blev medlem: 17 aug 2018 10:17

Re: Detta produceras inte i en "skurkstat"

Inläggav Teslaägare LarsL » 12 jun 2021 08:46

Jerker skrev:
dd88 skrev:Har själv inte slitit ut mina "made in china" trots 100m2 altan och mängder med blomlådor.


Det är ett lotteri. Vissa billiga verktyg håller förvånansvärt bra, trots allt.


Ja, det är just ett lotteri som prylar med lägre kvalite har. Det går att hitta riktigt bra prylar bland de billiga märkena men det kan också vara rent skräp. Jag har några verktyg, tex en vinkelslip, som hållit i många år samtidigt som jag har andra som gått sönder nästan direkt, ganska slumpmässigt.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2021.4.18
Tesla Model S P90DL+ fri Supercharging.
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 12701
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda, https://invite.tibber.com/fdb820d9m
Referralkod: lars74032

Re: Detta produceras inte i en "skurkstat"

Inläggav Teslaägare Jerker » 12 jun 2021 13:12

https://www.aftonbladet.se/a/lEBzQo

Wolfgang Hansson

Motorväg som slutar i ingenstans – ett mått på Kinas makt

Motorvägar som slutar mitt i ingenstans, utländska hamnar som faller i Pekings händer och länder som hamnar på ruinens brant.

Kina nya Sidenväg är inte bara den hjälp till utveckling det presenteras som. För många länder slutar det i allvarliga ekonomiska problem.

Bilderna på motorvägen som svävar i luften på jättelika pelare högt upp över det gröna landskapet nedanför är spektakulära. Det skulle kunna vara en futuristisk bild över ett samhälle på väg i rekordfart mot välstånd och modernisering.

Men istället representerar motorvägsbygget i Montenegro krossade drömmar och ekonomisk kollaps.

När Montenegro ville bygga motorvägen för att förbinda djuphamnen i Bar med gränsen mot Serbien tyckte både Internationella valutafonden, IMF och Europeiska Utvecklingsbanken att det var en dålig idé. Ingen av dem ville ge det lilla landet, tidigare en del av forna Jugoslavien, de nödvändiga lånen.

Då dök Kina upp som en räddande ängel. Eller med facit i hand kanske man ska säga värsta mardröm.

För av de 170 kilometer motorväg som var tänkta är bara 40 färdiga och pengarna är redan slut. Vägen slutar just nu i ingenstans. Det är inte bara Kinas fel. Mycket tyder på att pengar hamnat i montenegrinska politikers fickor.

De tusentals nya jobben frös till största delen inne. I den här typen av projekt kommer Kina nästan alltid med kinesisk arbetskraft som sköter det mesta på plats. I praktiken går det mesta av pengarna tillbaka till Kina medan värdlandet står där med notan.

Montenegro har vänt sig till EU för att få hjälp med nya lån för att bygga klart vägen. Intresset från EU att hjälpa till är minst sagt svalt.

Märkliga villkor

Så varför var Kina villigt att låna ut pengar till ett motorvägsbygge som stora internationella institutioner dömt ut? Skälen var definitivt andra än de rent ekonomiska.
Montenegro tvingades gå med på en del märkliga villkor när Kina erbjöd sig låna ut pengar. Man gav upp suveräniteten över delar av sitt territorium till Kina ifall man inte skulle klara av att betala tillbaka lånet.

Misstanken är att Kina vill komma åt hamnen i Bar vilket skulle ge dem ett strategiskt fäste i Europa.

Projektet är en del av Kinas så kallade Belt and road-initative, BRI som i dagligt tal brukar kallas Kinas nya Sidenväg.

Kinas uttalade mål är att återupprätta medeltidens handelsvägar med övriga Asien, Mellanöstern, Afrika och Europa.

Initiativet presenterades av Xi Jinping när han tillträdde som Kinas president 2013. Då mottogs det till stor del positivt även av västvärlden eftersom det sågs som ett sätt att öppna upp jättemarknaden Kina för mer handel.

Inställningen har ändrats markant i takt med att Xi Jinping etablerat sig som långsiktig diktator. Han har kopplat strypgrepp på Hongkong och slår ner på minsta tendens till opposition inne i Kina.

Fick militärbas

Nu ses BRI istället som ett sätt för Kina att knyta andra länder till sig med hjälp av lån som gör dem beroende av Kina. Många av de lån Kina ger är förbundna med olika former av villkor. Som exempelvis att tvingas sälja sin olja eller gas till Kina. Ecuador måste sälja 80-90 procent av sin råolja till Kina fram till 2024 som villkor för lån på 70 miljarder kronor.

Det förekommer också att Kina när ett land inte klarar av att betala tillbaka sina lån tar över anläggningen. Så har exempelvis skett med den nya stora hamnen Hambantota i Sri Lanka som Kina leasat i 99 år när landet inte kunde betala

Något som fått USA och Nato att frukta att Kina ska använda hamnen för att etablera en militär närvaro i Indiska Oceanen.

Exemplen på den kinesiska taktiken är många.

Kinas lån till det lilla afrikanska landet Djibouti står för 77 procent av landets totala statsskuld. 2017 upplät Djibouti plats för en kinesisk militärbas på sitt territorium.

Det finns de som menar att Kinas strategi är att medvetet skuldsätta länder upp över öronen för att sedan kunna utöva inflytande. Den teorin avvisas av många välkända västerländska tankesmedjor som överdriven eller direkt osann.

För varför skulle Kina vilja sätta länder på ekonomiskt obestånd? Det räcker ju att länder gjort sig beroende av Kina genom stora lån för att deras regeringar ska lyssna på vad Peking tycker i olika frågor. Många länder säger också att de är nöjda med de kinesiska lånen.

Hemliga villkor

Skälet är att den typ av infrastrukturprojekt som Kina lånar ut till (broar, järnvägar, hamnar, vägar, tunnlar) har svårt att få lån från kommersiella banker eftersom investeringarna är svåra att få ekonomi i på kort sikt.

De kinesiska lånen är betydligt dyrare än villkoren länderna skulle kunna få av Världsbanken eller IMF. Men dessa långivare ställer också krav på marknadsmässiga reformer för att ge lån och det tar ofta lång tid att få lån beviljade.

Då föredrar många Kinas lån. Inte minst eftersom villkoren ofta är hemliga. Det inbjuder till omfattande korruption. Vittnesmålen är många om att Kina erbjuder mutor till ledande personer i länder för att de ska ta lånen.

Man måste vara både blind och döv för att inte se att det finns ett viktigt geopolitiskt instrument i Kinas nya Sidenväg. Till dags dato har 139 länder skrivit på uppgörelser inom BRI. Där finns även förhållandevis rika länder som Italien.

Kina kan utöka sitt inflytande i de länder som går med i projektet och skapa relationer som i framtiden gör att ländernas ledare knyts närmare till Peking.

En viktig ingrediens för att Kina ska nå sitt mål att bli världens nya supermakt.

Kina jobbar med både piska och morot. I Sydkinesiska sjön använder man brutala metoder för att tvinga bort fiskebåtar och andra fartyg från länder som gör anspråk på delar av territorialvattnet. Med andra handen ger man samma länder, exempelvis Malaysia, lån för att bygga pipelines för olja och gas.

Att BRI gynnar Kinas geopolitiska strategi hindrar givetvis inte att enskilda länder också kan tjäna på att vara med i upplägget.

Åtminstone fram till dess att Kina begär gentjänster.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 9429
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Detta produceras inte i en "skurkstat"

Inläggav Teslaägare OlleBack » 12 jun 2021 18:15

StefL skrev:
mati skrev:
fth skrev:Med billiga skitverktyg gör det ont i själen varje gång du använder dom.
/fth

Inte bara det. Jag har haft en granne som har sågat av sig några fingrar med en cirkelsåg av märke skitmodell från Jula. För det första så saknade den säkerhetsknappen för tummen vilket gjorde att sågen gick igång när han vände på den för att titta varför den inte funkade. Och så just att den plötsligt slutade fungera som gjorde att han överhuvudtaget kom på den dåliga idén att vända på den med sladden inkopplad.
Håller f ö med. Fina verktyg ska kosta. Det är bara en plåga att använda dåliga verktyg.
Själv kör jag främst med Makita och blåa Bosch. Just Makita har faktiskt en fabrik i Kina också. Jag vet inte hur många av verktygen och komponenterna som säljs här har sitt ursprung i Kina.


För att återgå till trådens ämne är jag själv i läget att jag tänkte "köpa in mig" i lämpligt batterisystem. Har en proffsbutik/verkstad för elverktyg som granne och ägaren som nyligen tog över den har tidigare jobbat för Makita, som jag just nu lutar åt. Inte just för hans skull men det skadar inte att ha någon att dryfta saken med. Tydligen har de mycket riktigt tillverkning i bl.a. Kina, men efter vad han berättat är de alltid noga med att när de tar fram nya produkter först köra tillverkningen i Japan tills man löst eventuella barnsjukdomar eller kvalitetsproblem i processen så det ska inte vara någon skillnad i kvalitet beroende på var tillverkningen görs (även om man förstås kan ha sina dubier mot att handla sånt som tillverkats i Kina).

Ett skäl för att välja Makita är att en maskin jag vill ha är kedjesåg, och de har en som kör två 18V-batterier för att få 36V, så man slipper köpa en såg med helt egna batterier vilket annars förstås är ett alternativ. De lär också vara störst på batterimaskinsidan med över 300 produkter - även om jag kan tänka mig att en batteridriven kaffebryggare för kanske 1500 är lite överkurs för en hobbypulare :lol:
Annars är känslan att det man primärt behöver är en bra borrskruvdragare, någon form av såg (sticksåg eller tigersåg) samt en slipmaskin. Sen får man väl komplettera med annat vad det lider.


Batteridriven cirkelsåg är också guld! :) Hade med mig på hornbach och kapade formplyfa för att få plats i bilen. Värt varenda krona. Lät en del dock hehe
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
 
Inlägg: 528
Blev medlem: 24 aug 2017 09:29

Föregående

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.