Ultrasnabbladdarna i Norden ägs och drivs av Powered by E.ON Drive & Clever. Den danska operatören Clever och tyska E.ON Drive har skapat ett s.k. joint venture för att uppföra och driva ultrasnabbladdare längs med motorvägarna i Skandinavien. Detta joint venture är helt separat från E.ON i Sverige och drivs i vinstsyfte helt separat från E.ON-strukturen i Norden.
Joint Venture har som mål att knyta samman städerna i Danmark, Sverige och Norge genom totalt 48 st etableringsplatser. Joint Venture uppfyller ett löfte till den Europeiska kommissionens CEF-program (Connecting Europe Facility) att bygga 28st av EU medfinansierade etableringar i Danmark och Sverige. Ytterligare 20 etableringar görs I Norge utanför EUs medfinansiering.
De legala namnen för Joint Venture är “Ultra-Fast Charging Venture Scandinavia ApS” i Danmark, UFC Sweden AB i Sweden och Ultra-Fast Charging Scandinavia AS i Norge. Joint Venture kommer att utnyttja varumärkesnamnet “Powered by E.ON Drive & Clever” i all extern kommunikation, PR och marknadsföring.
EON Drive & Clever
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
EON Drive & Clever
Verkar vara ett nytt 350kW-nätverk på G i norden.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: EON Drive & Clever
Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: EON Drive & Clever
Känns som att det skulle vara en av dom absolut vanligaste önskemålen bland ägarna om Tesla skulle ha enNiklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
enkät om förbättringar, typ alla som bor i områden med svalare klimat under en del av året ungefär…
Dom kan omöjligt vara omedvetna om det här så jag gissar/hoppas/tror att det kommer men konstigt nog så
dröjer det fast det borde vara svinenkelt att införa.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: EON Drive & Clever
De verkar redan vara byggda och igång de flesta. Motsvarar ungefär ionitys karta och är billigare att ladda på (om man inte har en nyköpt ionity-bil eller kör väldigt mycket). Konstigt att jag inte hört talas om dem innan -- att ha ett löjligt högt pris verkar vara ett vinnande koncept för att få uppmärksamhet
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: EON Drive & Clever
Finns en vid E4 Tönnebro norr om Gävle också. Verkar saknas på E20 Gbg-Örebro än så länge.
Re: EON Drive & Clever
Ja särskilt nytt är det inte.
Laddade en hel del hos dem med Teslan för 2 år sen, innan jag hade hemmaladdning.
På den tiden var det dessutom gratis.
Problemet med alla utom Tesla och IONITY är att de inte har ngt på östkusten.
Finns inte en enda laddare med mer än 50kw.
Rätt uselt med tanke på att det är väldigt många som besöker Öland på sommaren.
Laddade en hel del hos dem med Teslan för 2 år sen, innan jag hade hemmaladdning.
På den tiden var det dessutom gratis.
Problemet med alla utom Tesla och IONITY är att de inte har ngt på östkusten.
Finns inte en enda laddare med mer än 50kw.
Rätt uselt med tanke på att det är väldigt många som besöker Öland på sommaren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: EON Drive & Clever
Skulle 5.25kr/kWh vara "billigare"? Finns massor av andra ställen som är billigare isåfall..Hmpftfhdns skrev:De verkar redan vara byggda och igång de flesta. Motsvarar ungefär ionitys karta och är billigare att ladda på (om man inte har en nyköpt ionity-bil eller kör väldigt mycket). Konstigt att jag inte hört talas om dem innan -- att ha ett löjligt högt pris verkar vara ett vinnande koncept för att få uppmärksamhet
Re: EON Drive & Clever
Hur många av dom har 4x175kw per site?Gargamel skrev:Skulle 5.25kr/kWh vara "billigare"? Finns massor av andra ställen som är billigare isåfall..Hmpftfhdns skrev:De verkar redan vara byggda och igång de flesta. Motsvarar ungefär ionitys karta och är billigare att ladda på (om man inte har en nyköpt ionity-bil eller kör väldigt mycket). Konstigt att jag inte hört talas om dem innan -- att ha ett löjligt högt pris verkar vara ett vinnande koncept för att få uppmärksamhet
Vad jag vet är det endast incharge som är lite billigare, 4,5kr/kw. Men de har bara två stolpar per site, 120kw, som dessutom verkar vara lastdelat så man får 60kw i praktiken…
Circle K är ju gratis än så länge, men dom finns inte på många ställen.
Bee/MER kostar 5kr, men de är ju bara 50kw så mer eller mindre ointressant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: EON Drive & Clever
Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: EON Drive & Clever
Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?Zalman3 skrev:Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Re: EON Drive & Clever
Jag ser ju det som en USP för SUC.
Skulle tro Tesla gör detsamma.
Att man har den funktionen gör ju folk mer benägna att nyttja SUC.
Skulle tro Tesla gör detsamma.
Att man har den funktionen gör ju folk mer benägna att nyttja SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: EON Drive & Clever
Denna funktion saknar jag verkligen.Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: EON Drive & Clever
Jo, men där det dåligt rent generellt. Nu finns ju åtminstone Ionity i Mariestad, men annars är den sträckan extremt dåligt utrustad med laddare över 50kW. Nästan så att laddoperatörerna försöker undvika E20 av någon anledning.Hmpftfhdns skrev:Finns en vid E4 Tönnebro norr om Gävle också. Verkar saknas på E20 Gbg-Örebro än så länge.
Det finns tydligen en laddare hos nån bilhandlare i Alingsås, men det är ju ingenting man kan förlita sig på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: EON Drive & Clever
Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.heldiggrisen skrev:Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?Zalman3 skrev:Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.
Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.
Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.
Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.
Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: EON Drive & Clever
Det är ju frestande att tro att dom tänker så, speciellt nu när allt fler får betala för laddningen…taliz skrev:Jag ser ju det som en USP för SUC.
Skulle tro Tesla gör detsamma.
Att man har den funktionen gör ju folk mer benägna att nyttja SUC.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: EON Drive & Clever
Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.Zalman3 skrev:Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.heldiggrisen skrev:Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?Zalman3 skrev:Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.
Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.
Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.
Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.
Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.
En knappjävel hade varit najs då....
Re: EON Drive & Clever
Kan ni inte bara hänge ut en förlängningssladd genom fönstret hela natten då?[JM] skrev:Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.Zalman3 skrev:Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.heldiggrisen skrev:Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?Zalman3 skrev:Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.
Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.
Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.
Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.
Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.
En knappjävel hade varit najs då....
Re: EON Drive & Clever
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.[JM] skrev:Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.Zalman3 skrev:Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.heldiggrisen skrev:Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?Zalman3 skrev:Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.
Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.
Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.
Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.
Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.
En knappjävel hade varit najs då....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: EON Drive & Clever
Tycker ju att man bör kunna starta den när man vill men just på skidresor så brukar jag iaf starta förvärmning i appen i 40 min. Batteriet värms då och att hamna kring max på en 50 kW laddare har inte varit några problem. Brukar ladda en stund varje gång vi handlade i Åre.[JM] skrev:
Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.
Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.
En knappjävel hade varit najs då....
Re: EON Drive & Clever
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25Ctaliz skrev:
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.
Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?
T
E
S
L
A
Re: EON Drive & Clever
Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?[JM] skrev:Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25Ctaliz skrev:
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.
Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?
T
E
S
L
A
Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Re: EON Drive & Clever
Det är intressant att man ska behöva återberätta en hel skidvecka i detalj med resor, diskussioner med icke insatta osv för att få rättfärdiga sin åsikt om att en knapp för förvärmning faktiskt är relevant.arnold skrev:Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?[JM] skrev:Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25Ctaliz skrev:
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.
Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?
T
E
S
L
A
Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Jag har har full koll på laddning och vad man kan/bör göra. Som du ser ovan så skrev jag avsiktligen sprillans nya motorvärmaruttaget för att slippa få kommentarer om deras ålder vs lämplighet att ladda från....
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: EON Drive & Clever
Man kan ju tycka att det åtminstone borde aktiveras preconditioning vid lämplig tidpunkt när man ställer in en snabbladdare i navigationen oavsett om det är en SUC eller inte.
Re: EON Drive & Clever
Verkar som att Eon och vattenfall går ihop, så att det är möjligt att "bara" ha en app
https://www.nyteknik.se/elbilar/vattenf ... en-7016668
https://www.nyteknik.se/elbilar/vattenf ... en-7016668
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: EON Drive & Clever
Blir det varmt i ett gammalt uttag så spelar det ingen större roll om det är 30 minuter eller 20 timmar.arnold skrev:Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?[JM] skrev:Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25Ctaliz skrev:
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.
Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?
T
E
S
L
A
Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Dock brukar motorvärmaruttag ha rätt låg avsäkring. Inte sällan bara 6A. Det ger föga laddning om det är -15 grader då batteriet måste värmas.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729