Kommunerna med störst andel elbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av Zalman3 »

I kommunerna som toppar är andelen elbilar hög. I topp finns Kävlinge kommun med 73 procent elbilar i den kommunala bilparken. Följer gör Öckerö och Vaggeryd med 61 respektive 53 procent elbilar.
https://via.tt.se/data/attachments/0068 ... a9adce.pdf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av Elbilisten »

"Strömstad har flest laddpunkter per invånare i Sverige." Allt annat hade ju varit pinsamt. ;)
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av chox »

Som bilansvarig i en stockholmskommun ser jag direkt att rapporten är missvisande. Författaren verkar har utelämnat alla lätta lastbilar och bara tagit med personbilar. Hos "min" kommun innebär det att alla våra e-NV200 (som är registrerade som lätta lastbilar) saknas i materialet. Just denna bilmodell är ganska vanlig i kommunsammanhang, så gissningsvis gäller samma sak för många andra kommuner också.

Jag kan också undra om de har fått med bilar registrerade på andra filialnummer, och bilar i kommunägda bolag med andra organisationsnummer.

EDIT: Ser nu att avsändaren är VW som inte har något särskilt starkt program av lätta lastbilar. Urvalet blir därmed mer förståeligt.
S85 -14
Saab med dragkrok
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av wheels »

Ibland är Zalman lite okritisk när han publiserar sina "artiklar"
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av heldiggrisen »

wheels skrev:
Ibland är Zalman lite okritisk när han publiserar sina "artiklar"
Just här tycker jag inte Zalman ska "hängas", det är VW som har gjort kartläggningen.
https://via.tt.se/pressmeddelande/volks ... Id=3301358
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av mans71 »

Man kan också läsa listan som "vilka kommuner slösar lättast bort dina skattepengar på dyrare bilar än man behöver".
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av mati »

Min "hemkommun" tillhör den minskande skaran kommuner som faktiskt fortfarande har 0 laddpunkter per 1000 invånare. Det är iofs inte helt sant, för det finns faktiskt 2 publika laddplatser. Men 0.15 är ju fortfarande mycket nära noll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av lator »

Jag konstaterar två saker...
Östersund som har satsat hårt på eldrift har inte så hög procentandel (21) men samtidigt väldigt många fordon. Detta ska jag kolla upp...
Strömsund som var väldigt tidiga med elbilar (1999) har idag noll (0) eldrivna bilar! Måste ge mig på dem... (dessutom väldigt dåligt med laddplatser)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av Zalman3 »

mans71 skrev:
Man kan också läsa listan som "vilka kommuner slösar lättast bort dina skattepengar på dyrare bilar än man behöver".

Tibor skrev ju:
Sveriges billigaste bil är en elbil.

När tidningen Auto Motor & Sport recenserade elbilen Seat Mii Electric blev de helt hänförda över bilens extremt låga ägarkostnader.
Enligt deras uträkningar landar bilens milkostnad på superlåga 18 kronor 87 öre, inklusive inköpspris, service, försäkring, däck, drivmedel, värdeminskning, allt.
https://teslaclubsweden.se/sveriges-bil ... -en-elbil/

Vilken bil kostar under 18,87 kr per mil?

Syrran har just en Seat Mii, och är jättenöjd!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

chox skrev:
Som bilansvarig i en stockholmskommun ser jag direkt att rapporten är missvisande. Författaren verkar har utelämnat alla lätta lastbilar och bara tagit med personbilar. Hos "min" kommun innebär det att alla våra e-NV200 (som är registrerade som lätta lastbilar) saknas i materialet. Just denna bilmodell är ganska vanlig i kommunsammanhang, så gissningsvis gäller samma sak för många andra kommuner också.

Jag kan också undra om de har fått med bilar registrerade på andra filialnummer, och bilar i kommunägda bolag med andra organisationsnummer.

EDIT: Ser nu att avsändaren är VW som inte har något särskilt starkt program av lätta lastbilar. Urvalet blir därmed mer förståeligt.
Har det funkat bra med lätta lastbilar och eldrift?
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Haha, att Sigtuna kommun kommer högt upp på listan beror ju bara på att Arlanda flygplats med alla sina laddplatser ligger inom kommungränsen.
Det är ju inte speciellt många laddplatser inne i själva Sigtuna.
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av chox »

Off Grid Byggaren skrev:
Har det funkat bra med lätta lastbilar och eldrift?
Med genomsnittliga körsträckor på ca 5 mil per dag, så har det funkat bra. Luftkylda 24 kWh-batterier har som sämst under vintertid gett ca 9 mils räckvidd, som bäst på sommaren ca 15 mil.
Fem bilar som på fem år bara krävt en enda reparation då en växelförar-vajer gick av och drog med sig lite andra komponenter i fallet. Och ett nytt 12 volts batteri.
S85 -14
Saab med dragkrok
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av Elbilisten »

mans71 skrev:
Man kan också läsa listan som "vilka kommuner slösar lättast bort dina skattepengar på dyrare bilar än man behöver".
Eller vilka kommuner skickar mest skattepengar till ryska raffinaderier. Om vi enbart ska titta på pengar.
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av Skyvandrare »

Elbilisten skrev:
mans71 skrev:
Man kan också läsa listan som "vilka kommuner slösar lättast bort dina skattepengar på dyrare bilar än man behöver".
Eller vilka kommuner skickar mest skattepengar till ryska raffinaderier. Om vi enbart ska titta på pengar.
Besserwisser inlägg:
Nu är ju just raffinaderierna inte ryska, det är vi ”duktiga” på själva i Sverige. 2018 importerade vi knappt 400 TWh fossila bränslen varav ca 250 TWh exporterades raffinerat eller processat (energimyndigheten). Men oljan kommer från Norge och Ryssland. Så pengarna hamnar förstås där.
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kommunerna med störst andel elbilar

Inlägg av martinot »

Skyvandrare skrev:
Elbilisten skrev:
mans71 skrev:
Man kan också läsa listan som "vilka kommuner slösar lättast bort dina skattepengar på dyrare bilar än man behöver".
Eller vilka kommuner skickar mest skattepengar till ryska raffinaderier. Om vi enbart ska titta på pengar.
Besserwisser inlägg:
Nu är ju just raffinaderierna inte ryska, det är vi ”duktiga” på själva i Sverige. 2018 importerade vi knappt 400 TWh fossila bränslen varav ca 250 TWh exporterades raffinerat eller processat (energimyndigheten). Men oljan kommer från Norge och Ryssland. Så pengarna hamnar förstås där.
Stämmer. Vinstmarginalerna är enormt mycket större upstream än downstream.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar