Tonen på forumet
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7255
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tonen på forumet
Jag håller med om att det har varit rätt mycket käbbel den senaste tiden, men jag är inte alls säker på att det har något med nya medlemmar på TCS att göra.
90% av allt käbbel är ju samma handfull individer som hackar på varandra oavsett vilket ämne som diskuteras.
Dom flesta av dessa har varit medlemmar här under många år, vissa av dom ligger också högt på "topplistan" över flest inlägg.
Ett par allvarliga PM från moderator kanske kan dämpa symptomen iaf tillfälligt?
/fth
90% av allt käbbel är ju samma handfull individer som hackar på varandra oavsett vilket ämne som diskuteras.
Dom flesta av dessa har varit medlemmar här under många år, vissa av dom ligger också högt på "topplistan" över flest inlägg.
Ett par allvarliga PM från moderator kanske kan dämpa symptomen iaf tillfälligt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tonen på forumet
Jag har jobbat hemma 4 timmar de senaste 8 åren.iAkita skrev:Ja, det ska verkligne bli skönt att komma tillbaka till vardagsdiskussionerna på jobbet igen efter mer än ett års hemarbete.HelectriC skrev:Anledningen till all OT är nog för att folk i så stor grad sitter hemma och inte träffar så mycket folk under CV-19 och därför använder alla möjliga tillfällen att få kommunicera.
I tillägg är folk frustrerade av samma anledning och då blir tonen dålig ibland.
Fast de flesta av mina kollegor jobbar hemifrån, så det är onekligen lugnare på fikarasterna.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tonen på forumet
Att ett forum ändrar sammansättning med tiden är inte ovanligt och i detta fallet är det ju extra förståeligt då det handlar om ett märke som inte har funnits så länge. Jag tyckte mig känna av en förändring när Model 3 började säljas. Jag har ingen statistik men det är ju inte konstigt om tillströmningen av medlemmar ökade kraftigt då och kanske blev det flera som inte specifikt är intresserade av eldrift utan mera en blandad kompott av barnstolar, foliering, hundburar och laddboxar. Jag har noterat att vissa som jag anser var "stöttestenar" mer eller mindre har försvunnit och jag ser ju själv hur jag skummar över rubrikerna på de nya inläggen utan att hitta speciellt mycket som fångar mitt intresse. Nu är det ju absolut fritt att ha olika intressen och söka information om just det som intresserar en för tillfället så jag accepterar att det finns mindre och mindre som fångar mitt öga men om tonen ska hårdna till den grad att man undviker vissa ämnen och skribenter så tappar jag allt intresse för detta forum. Det måste finnas höjd för att kunna acceptera oliktänkande och avvikande åsikter, oavsett om man får "prata av sig" på jobbet eller inte... Jag anser att Tibors visdomsord i ovan nämnda artikel borde vara allas riktmärke. Mår man riktigt dåligt kanske man ska överväga att söka professionell hjälp istället för att vältra över sina problem på ett forums medlemmar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Tonen på forumet
Tror lösningen är att träna en AI att identifiera otrevliga diskussioner och direkt straffa de individer som uppvisar oönskade mönster.
Meningsskiljaktligheter är okej, passerar, men ad hominem, halmgubbar etc får röd flagg direkt det postats, och kontot kickbannas i tre dagar. Skulle bli en storsäljare tror jag.
Meningsskiljaktligheter är okej, passerar, men ad hominem, halmgubbar etc får röd flagg direkt det postats, och kontot kickbannas i tre dagar. Skulle bli en storsäljare tror jag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tonen på forumet
Det är ju samma problem som på resten av nätet dessa dagar tyvärr.
Jag har till och med blockat en person som skriver sjukt mycket (superpositivt och okritiskt och spekulativt) i alla lägen för att man skall kunna försöka läsa vissa trådar - nuvarande blir ju som spam tyvärr.
Känns som det vore bra med maxpostningar per dag (och max en trådstart i veckan efter man skapat sina första 5 eller så).
Hoppas det går att hitta tillbaka till för hur det var för 4-5 år sedan på något vis.
Jag har till och med blockat en person som skriver sjukt mycket (superpositivt och okritiskt och spekulativt) i alla lägen för att man skall kunna försöka läsa vissa trådar - nuvarande blir ju som spam tyvärr.
Känns som det vore bra med maxpostningar per dag (och max en trådstart i veckan efter man skapat sina första 5 eller så).
Hoppas det går att hitta tillbaka till för hur det var för 4-5 år sedan på något vis.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Tonen på forumet
Grundproblemet är ju att vissa personer uppför sig på ett sätt som de inte skulle göra om de diskuterade öga mot öga. Tonen kan bli väldigt skarp direkt utan provokation. De tycker kanske inte själva att de har en tråkig ton utan bara att de sakligt bemöter argument. Men i vissa ämnen kan man inte skriva något utan att direkt få väldigt "tydliga" kommentarer som direkt sänker lusten och viljan att fortsätta skriva. Det finns ingen vänlighet och överseende alls utan man blir kapad längs fotknölarna i första svaret och dessutom i princip idiotförklarad.
Sen är den här oviljan att avsluta totalt meningslösa debatter om vem som har skrivit vad ett annat stort problem som dödar hela trådar. Vi får väl bli bättre på anmäla sådana meningslösa munhuggningar så att de rensas bort.
Sen är den här oviljan att avsluta totalt meningslösa debatter om vem som har skrivit vad ett annat stort problem som dödar hela trådar. Vi får väl bli bättre på anmäla sådana meningslösa munhuggningar så att de rensas bort.
Re: Tonen på forumet
Jo, men förr var det en ganska stor skillnad mellan anda nätfora och TCS. Det är det knappast längre.thebishop skrev:Det är ju samma problem som på resten av nätet dessa dagar tyvärr.
Jag har till och med blockat en person som skriver sjukt mycket (superpositivt och okritiskt och spekulativt) i alla lägen för att man skall kunna försöka läsa vissa trådar - nuvarande blir ju som spam tyvärr.
Känns som det vore bra med maxpostningar per dag (och max en trådstart i veckan efter man skapat sina första 5 eller så).
Hoppas det går att hitta tillbaka till för hur det var för 4-5 år sedan på något vis.
Ja, det finns andra ställen där man har både gränser för antal poster per dag och antal startade trådar. Går säkert att ställa in i detta forum också.
Re: Tonen på forumet
Jag är inte någon aktiv skribent, men läser en del. Av nämnda anledningar i denna tråden blir besöksfrekvensen lägre med tiden och snart kanske glöms det här forumet helt. Vilket vore synd.
Det är slående att skeptiker, nej-sägare och negativa papegojor (som ältar samma sak in absurdum) har tagit över stor del av forumet. Den positiva anda jag upplevde tidigare får allt mindre utrymme. När någon är för positiv skrattas det hånfullt och att vara negativ eller skeptisk är tydligen mer balanserat och objektivt? Framförallt gäller det ett antal medlemmar som kommenterar i varenda tråd och alltid ska ha sista ordet. Flertalet av de medlemmarna som skrev sådant jag uppskattade att läsa har försvunnit och det är inte svårt att räkna ut varför. Antalet som inte gillar Tesla har också ökat, vilket skapar motsättning och bidrar till den tråkiga stämningen. Det jag menar är inte att det ska vara en klubb för inbördes benundran där allt är rosa moln, men när pendeln svänger över till det motsatta blir det inte heller bra.
Tyvärr är detta dagens internet och det är bara att bege sig till valfritt kommentarsfält. En överrepresentation av personer som har alldeles för mycket fritid och en stark och orubblig åsikt. Inte sällan sitter man på en för hög häst och troligtvis ligger grunden i sina egna tillkortakommanden. Att ha en bestämd åsikt inom områden man själv saknar kompetens och erfarenhet är en paradgren.
Krasst sett är hårdare moderering och påpekanden från vederbörande direkt i trådar enda sättet att få till en förändring. Varför finns det inte flera moderatorer? På ett forum av denna storlek borde det vara en självklarhet.
Det är slående att skeptiker, nej-sägare och negativa papegojor (som ältar samma sak in absurdum) har tagit över stor del av forumet. Den positiva anda jag upplevde tidigare får allt mindre utrymme. När någon är för positiv skrattas det hånfullt och att vara negativ eller skeptisk är tydligen mer balanserat och objektivt? Framförallt gäller det ett antal medlemmar som kommenterar i varenda tråd och alltid ska ha sista ordet. Flertalet av de medlemmarna som skrev sådant jag uppskattade att läsa har försvunnit och det är inte svårt att räkna ut varför. Antalet som inte gillar Tesla har också ökat, vilket skapar motsättning och bidrar till den tråkiga stämningen. Det jag menar är inte att det ska vara en klubb för inbördes benundran där allt är rosa moln, men när pendeln svänger över till det motsatta blir det inte heller bra.
Tyvärr är detta dagens internet och det är bara att bege sig till valfritt kommentarsfält. En överrepresentation av personer som har alldeles för mycket fritid och en stark och orubblig åsikt. Inte sällan sitter man på en för hög häst och troligtvis ligger grunden i sina egna tillkortakommanden. Att ha en bestämd åsikt inom områden man själv saknar kompetens och erfarenhet är en paradgren.
Krasst sett är hårdare moderering och påpekanden från vederbörande direkt i trådar enda sättet att få till en förändring. Varför finns det inte flera moderatorer? På ett forum av denna storlek borde det vara en självklarhet.
Re: Tonen på forumet
Det som är trevligt med Tesla är att man tänker utanför boxen vilket medför att man emellanåt stöter sig med den etablerade ordningen på statusstegen. Före tesla var hackordningen ungefär så här:
Porsche
BMW
Mercedes
Audi
Volvo
Jaguar
Landrover
Toyota
Saab
Ford
Peugeot
Subaru
Skoda
Citroën
Opel
Renault
Fiat
Seat
Datscha
Endimensionell och enkel rangordning.
Efter Teslas intåg och bilmärkets etablering som Nr 1 i alla fall sett till börsvärde så är rangordningen mera som "sten-påse-sax". En allmän rangordning går inte längre att lista upp. Detta gör att vissa personer blir vilse och osäkra. Vem är bäst och vem kommer först? Det hörs ju i argument som: En bil för en mille ska man kunna förvänta sig bla, bla... Det är då som personliga tyckanden som inte stämmer med den gamla hackordningen ger upphov till att olika mindre trevliga epitet delas ut. Allt kommer att lösa sig med tiden i samband med att konkurserna rensar upp i listan.
Jag minns själv när jag vågade att torgföra idén med att varje år i november att lägga på nya kontintala vinterdäck för att sedan vänta ett år till nästa däckbyte. Vilken idiot jag var och fortfarande är enligt alla som inte vågar tänka utanför boxen.
Porsche
BMW
Mercedes
Audi
Volvo
Jaguar
Landrover
Toyota
Saab
Ford
Peugeot
Subaru
Skoda
Citroën
Opel
Renault
Fiat
Seat
Datscha
Endimensionell och enkel rangordning.
Efter Teslas intåg och bilmärkets etablering som Nr 1 i alla fall sett till börsvärde så är rangordningen mera som "sten-påse-sax". En allmän rangordning går inte längre att lista upp. Detta gör att vissa personer blir vilse och osäkra. Vem är bäst och vem kommer först? Det hörs ju i argument som: En bil för en mille ska man kunna förvänta sig bla, bla... Det är då som personliga tyckanden som inte stämmer med den gamla hackordningen ger upphov till att olika mindre trevliga epitet delas ut. Allt kommer att lösa sig med tiden i samband med att konkurserna rensar upp i listan.
Jag minns själv när jag vågade att torgföra idén med att varje år i november att lägga på nya kontintala vinterdäck för att sedan vänta ett år till nästa däckbyte. Vilken idiot jag var och fortfarande är enligt alla som inte vågar tänka utanför boxen.
Re: Tonen på forumet
Enda anledningen till att jag började skriva här var den överdrivna negativiteten och bristfälliga modereringen. Jag brukade bara skriva på det amerikanska teslaforumet innan och där fungerar det bättre. Jag bryr mig inte om någon gillar det jag skriver utan jag vill bara att det ska finnas en motpol till den överdrivna negativiteten och även ibland blinda övertron.hooked skrev:Krasst sett är hårdare moderering och påpekanden från vederbörande direkt i trådar enda sättet att få till en förändring. Varför finns det inte flera moderatorer? På ett forum av denna storlek borde det vara en självklarhet.
Mest skadlig är negativiteten i aktietråden. Det kan ha varit många som sålt bort sig pga den negativa bild som sprids. Ofta baseras den negativa bilden dessutom på direkta osanningar. Man ska vara skeptisk när man investerar men man får aldrig bli så skeptisk att man börjar ignorera positiva indikatorer.
Min önskan för det här forumet är mer moderering och att man ska kunna se vem som gillar ett inlägg. Jag trycker alltid gilla på de som rättar mig när jag har fel och det hade varit fint om det syntes. En begränsning i antal nya trådar per dag är nog bra med.
Re: Tonen på forumet
Du fick en tummen upp av mig nu just för att det är anonymt - vore bättre med transparens.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Tonen på forumet
I vissa fall är boxen ganska bra!Delta skrev:Det som är trevligt med Tesla är att man tänker utanför boxen vilket medför att man emellanåt stöter sig med den etablerade ordningen på statusstegen. Före tesla var hackordningen ungefär så här:
Porsche
BMW
Mercedes
Audi
Volvo
Jaguar
Landrover
Toyota
Saab
Ford
Peugeot
Subaru
Skoda
Citroën
Opel
Renault
Fiat
Seat
Datscha
Endimensionell och enkel rangordning.
Efter Teslas intåg och bilmärkets etablering som Nr 1 i alla fall sett till börsvärde så är rangordningen mera som "sten-påse-sax". En allmän rangordning går inte längre att lista upp. Detta gör att vissa personer blir vilse och osäkra. Vem är bäst och vem kommer först? Det hörs ju i argument som: En bil för en mille ska man kunna förvänta sig bla, bla... Det är då som personliga tyckanden som inte stämmer med den gamla hackordningen ger upphov till att olika mindre trevliga epitet delas ut. Allt kommer att lösa sig med tiden i samband med att konkurserna rensar upp i listan.
Jag minns själv när jag vågade att torgföra idén med att varje år i november att lägga på nya kontintala vinterdäck för att sedan vänta ett år till nästa däckbyte. Vilken idiot jag var och fortfarande är enligt alla som inte vågar tänka utanför boxen.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Tonen på forumet
Delta skrev:...Det hörs ju i argument som: En bil för en mille ska man kunna förvänta sig bla, bla... Det är då som personliga tyckanden som inte stämmer med den gamla hackordningen ger upphov till att olika mindre trevliga epitet delas ut. Allt kommer att lösa sig med tiden i samband med att konkurserna rensar upp i listan.
Jag minns själv när jag vågade att torgföra idén med att varje år i november att lägga på nya kontintala vinterdäck för att sedan vänta ett år till nästa däckbyte. Vilken idiot jag var och fortfarande är enligt alla som inte vågar tänka utanför boxen.
Problemet är väl att man jämför köpesumman och inte TCO?
Har flera gånger försökt förklara TCO. Dock oftast utan framgång.
Vad gäller däcken så försöker jag tänka utanför boxen, men är inte säker på att jag håller med dig ändå.
Audi Q8 e-tron 55 -24
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tonen på forumet
Man kan ju "bromsa utanför boxen" med gamla dubbfria däck en varm sommardag...JoeMad skrev:Delta skrev:...Det hörs ju i argument som: En bil för en mille ska man kunna förvänta sig bla, bla... Det är då som personliga tyckanden som inte stämmer med den gamla hackordningen ger upphov till att olika mindre trevliga epitet delas ut. Allt kommer att lösa sig med tiden i samband med att konkurserna rensar upp i listan.
Jag minns själv när jag vågade att torgföra idén med att varje år i november att lägga på nya kontintala vinterdäck för att sedan vänta ett år till nästa däckbyte. Vilken idiot jag var och fortfarande är enligt alla som inte vågar tänka utanför boxen.
Problemet är väl att man jämför köpesumman och inte TCO?
Har flera gånger försökt förklara TCO. Dock oftast utan framgång.
Vad gäller däcken så försöker jag tänka utanför boxen, men är inte säker på att jag håller med dig ändå.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Tonen på forumet
lator skrev:Man kan ju "bromsa utanför boxen" med gamla dubbfria däck en varm sommardag...JoeMad skrev:Delta skrev:...Det hörs ju i argument som: En bil för en mille ska man kunna förvänta sig bla, bla... Det är då som personliga tyckanden som inte stämmer med den gamla hackordningen ger upphov till att olika mindre trevliga epitet delas ut. Allt kommer att lösa sig med tiden i samband med att konkurserna rensar upp i listan.
Jag minns själv när jag vågade att torgföra idén med att varje år i november att lägga på nya kontintala vinterdäck för att sedan vänta ett år till nästa däckbyte. Vilken idiot jag var och fortfarande är enligt alla som inte vågar tänka utanför boxen.
Problemet är väl att man jämför köpesumman och inte TCO?
Har flera gånger försökt förklara TCO. Dock oftast utan framgång.
Vad gäller däcken så försöker jag tänka utanför boxen, men är inte säker på att jag håller med dig ändå.
Lite det jag tänker också, men jag kan ha fel
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Tonen på forumet
… men vad tråkigt. I en tråd som handlar om tonen i forumet är det plötslig några som styr över till helt andra sakfrågor och halvdålt ifrågasätter någons val av däck på ett sätt som faktiskt belyser själva problemet. Jag sällar mig till dem som saknar det ”gamla” forumet och beklagar den väg det tagit.JoeMad skrev:lator skrev:Man kan ju "bromsa utanför boxen" med gamla dubbfria däck en varm sommardag...JoeMad skrev:Delta skrev:...Det hörs ju i argument som: En bil för en mille ska man kunna förvänta sig bla, bla... Det är då som personliga tyckanden som inte stämmer med den gamla hackordningen ger upphov till att olika mindre trevliga epitet delas ut. Allt kommer att lösa sig med tiden i samband med att konkurserna rensar upp i listan.
Jag minns själv när jag vågade att torgföra idén med att varje år i november att lägga på nya kontintala vinterdäck för att sedan vänta ett år till nästa däckbyte. Vilken idiot jag var och fortfarande är enligt alla som inte vågar tänka utanför boxen.
Problemet är väl att man jämför köpesumman och inte TCO?
Har flera gånger försökt förklara TCO. Dock oftast utan framgång.
Vad gäller däcken så försöker jag tänka utanför boxen, men är inte säker på att jag håller med dig ändå.
Lite det jag tänker också, men jag kan ha fel
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Tonen på forumet
Walker skrev:… men vad tråkigt. I en tråd som handlar om tonen i forumet är det plötslig några som styr över till helt andra sakfrågor och halvdålt ifrågasätter någons val av däck på ett sätt som faktiskt belyser själva problemet. Jag sällar mig till dem som saknar det ”gamla” forumet och beklagar den väg det tagit.JoeMad skrev:lator skrev:Man kan ju "bromsa utanför boxen" med gamla dubbfria däck en varm sommardag...JoeMad skrev:Delta skrev:...Det hörs ju i argument som: En bil för en mille ska man kunna förvänta sig bla, bla... Det är då som personliga tyckanden som inte stämmer med den gamla hackordningen ger upphov till att olika mindre trevliga epitet delas ut. Allt kommer att lösa sig med tiden i samband med att konkurserna rensar upp i listan.
Jag minns själv när jag vågade att torgföra idén med att varje år i november att lägga på nya kontintala vinterdäck för att sedan vänta ett år till nästa däckbyte. Vilken idiot jag var och fortfarande är enligt alla som inte vågar tänka utanför boxen.
Problemet är väl att man jämför köpesumman och inte TCO?
Har flera gånger försökt förklara TCO. Dock oftast utan framgång.
Vad gäller däcken så försöker jag tänka utanför boxen, men är inte säker på att jag håller med dig ändå.
Lite det jag tänker också, men jag kan ha fel
Detta belyser verkligen problemet med diskussioner i textform
Det var absolut inte min mening att "halvdålt" ifrågasätta utan snarare att bemöta Deltas påstående om att det bara var han som tänkte utanför boxen och att göra det med en eftersom det inte var allvarligt menat.
Men det är väl så att alla kan välja att tolka en text med sina egna filter
Ber om ursäkt till Delta om du tog illa vid dig, men jag hoppas och tror att du läste texten som jag menade det (skämtsamt)
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Tonen på forumet
Det skulle vara roligt , om det inte var sorgligt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tonen på forumet
Man kan kanske ställa sig frågan "på vilket sätt får andra läsare glädje av mitt inlägg" innan man trycker på skicka-knappen. Om man inte har något bra svar på den frågan kanske det är bättre att radera inlägget.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tonen på forumet
Niklas Z skrev:Man kan kanske ställa sig frågan "på vilket sätt får andra läsare glädje av mitt inlägg" innan man trycker på skicka-knappen. Om man inte har något bra svar på den frågan kanske det är bättre att radera inlägget.
Du kanske har rätt, men ett forum är väl också ett ställe där man kan diskutera och resonera kring olika saker?
Då måste man få säga saker som inte alltid är tillrättalagda eller väl genomtänkta.
Mitt tidigare inlägg är troligen ett bra exempel på ett dåligt inlägg eftersom skämt, ironi och sarkasm funkar dåligt i textform
Jag tycker att en hårdare moderering troligen är det enda vägen och att alla gamla rävar behöver inse att det inte längre bara är en mindre homogen grupp människor med liknande åsikter på det här forumet
Det är många påhopp på forumet, inte minst Zalman får utstå en del. Dessa är enligt mig helt fel, men kritik och mothugg mot sina påståenden tycker jag man få räkna med när man skriver saker som är baserade på egna spekulationer.
Ordbok: 'forum'
bildligt plats, på Internet eller i fysisk miljö, avsett för debatt eller diskussion
Audi Q8 e-tron 55 -24
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7255
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tonen på forumet
Jag håller helt med, jag har inte heller några större problem med OT inom rimliga gränser, diskussioner IRL sticker ju ofta iväg i tangentens riktning, det ligger ju i sakens natur, och är för det mesta bara trevligt.JoeMad skrev:Du kanske har rätt, men ett forum är väl också ett ställe där man kan diskutera och resonera kring olika saker?
Då måste man få säga saker som inte alltid är tillrättalagda eller väl genomtänkta.
Det som jag tycker drar ned stämningen är dock när två personer börjar hacka på varandra, ofta om vad som sagts eller inte, och om vilka övriga åsikter den ena personen (kanske) tillskrivit den andra.
Detta händer tyvärr allt för ofta, och det är nästan alltid samma handfull av tämligen lättstötta och konfliktbenägna personer, flera som också är långtida och flitiga medlemmar här på TCS. Flera av dessa personer tycker jag bidrar med intressanta och kunniga inlägg i många sammanhang, men av någon anledning så dras dom ofta in i en massa käbbel och gnabb som bara är tröttsamt, och fullständigt ointressant för alla andra läsare.
Jag försöker själv moderera mig enligt principen att endast skriva inlägg om jag känner att det jag skriver kan vara av intresse för någon annan än mig själv och den person jag svarar. Skulle jag känna ett starkt behov av att bemöta något upplevt påhopp (har inte hänt ännu) så får jag väl skicka ett PM till personen i fråga.
Med den principen skulle 99.9% av alla "men du sa/och du sa"-inlägg försvinna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tonen på forumet
Jag tror att de personer som vi vill nå med den här diskussionstråden antingen inte läser den, eller läser den och struntar i den.
Att komma med råd och tips till medlemmarna tror jag därför inte kommer fungera.
I min värld är därför det enda sättet att komma tillrätta med problemet att sätta riktiga och strikta regler, samt ha moderatorer som undantagslöst agerar på dem.
Och att agera skulle kunna vara olika beroende på överträdelse.
Allt från direkt avstängning för tex grövre personpåhopp
Till att trådar flyttas till en ny off-topic session på forumet eller liknande åtgärd för dem som faktiskt får ett värde och vill fortsätta diskutera så att vi andra "slipper" fortsätta läsa
Att komma med råd och tips till medlemmarna tror jag därför inte kommer fungera.
I min värld är därför det enda sättet att komma tillrätta med problemet att sätta riktiga och strikta regler, samt ha moderatorer som undantagslöst agerar på dem.
Och att agera skulle kunna vara olika beroende på överträdelse.
Allt från direkt avstängning för tex grövre personpåhopp
Till att trådar flyttas till en ny off-topic session på forumet eller liknande åtgärd för dem som faktiskt får ett värde och vill fortsätta diskutera så att vi andra "slipper" fortsätta läsa
MYP
X90d
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tonen på forumet
Jag tänker mig "få glädje" i en bred bemärkelse. Skriver man något som är ifrågasättande kan det ju vara mycket bra, om det därigenom lyfter diskussionen, för att nämna ett exempel.JoeMad skrev:Du kanske har rätt, men ett forum är väl också ett ställe där man kan diskutera och resonera kring olika saker?Niklas Z skrev:Man kan kanske ställa sig frågan "på vilket sätt får andra läsare glädje av mitt inlägg" innan man trycker på skicka-knappen. Om man inte har något bra svar på den frågan kanske det är bättre att radera inlägget.
Då måste man få säga saker som inte alltid är tillrättalagda eller väl genomtänkta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tonen på forumet
Vem gladde det där inlägget du nu gjorde tror du?Niklas Z skrev:Man kan kanske ställa sig frågan "på vilket sätt får andra läsare glädje av mitt inlägg" innan man trycker på skicka-knappen. Om man inte har något bra svar på den frågan kanske det är bättre att radera inlägget.
(OBS, SKÄMT, Kunde bara inte låta bli med lite metahumor - håller med dig)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tonen på forumet
Det är lugntthebishop skrev:Vem gladde det där inlägget du nu gjorde tror du?Niklas Z skrev:Man kan kanske ställa sig frågan "på vilket sätt får andra läsare glädje av mitt inlägg" innan man trycker på skicka-knappen. Om man inte har något bra svar på den frågan kanske det är bättre att radera inlägget.
(OBS, SKÄMT, Kunde bara inte låta bli med lite metahumor - håller med dig)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.