Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3252
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Lördagen den 18 juli laddade jag vid rasta i Värnamo. Då var alla fyra lediga när jag kom fram. I och med att jag laddat i Köge medan jag slängde i mig en hamburgare skulle det ha varit möjligt att köra till Jönköping om det varit fullt i Värnamo, men det kändes lugnast att ladda i Värnamo. Jag tänkte ändå att det vore bra om Tesla fixar Supercharger i Jönköping, som tydligen är planerad.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

David_H skrev:
Gargamel skrev:
Ganska precis landat på min 3:e hotellrumm för veckan i resa i arbete..
Kom till Ionity i värnamo runt 16-tiden. 4 st bilar står och laddar, 7 st i kö före mig.

Åker runt till den där laddarhörnan vid rasta, alla 4 fulla, ingen kö, fick dock vänta en halvtimma innan jag fick ladda på den kvarten jag behövde..
Var också i Värnamo igår och lyckades precis få plats vid Rasta innan det blev kö. Jag var säkert en av dem som laddade (e-tronen längst till vänster) när du väntade :). Hade innan dess laddat vid Ionity Helsingborg och väntat 10 min på att få ladda. Man blir ju lite orolig för hur det ska bli framöver. I Värnamo fanns det ju ändå 10 fungerande laddpunkter för icke-teslor igår vilket uppenbarligen ändå inte räcker vid tillfällen som dessa. Att räkna in en timmes väntetid INNAN man ens får ladda är nog svårt att tugga i sig för många. Igår var det förvisso väldigt mycket trafik, mer än vad jag killgissar är normalt en vanlig julidag. Men med 10 laddpunkter i Värnamo - vilken aktör kommer att våga satsa på ännu fler och hoppas få tillbaka investeringen? 99 dagar av 100 så kommer det att vara överflödigt.
Nåväl, man får väl leva på hoppet att Tesla verkligen öppnar upp sina SuC:ar för oss vanliga dödliga nästa år :roll: Dagar som igår hade jag lätt betalat 10kr/kWh för att slippa böket.
Fick en plats av en vit PS2:a, den längst in mot rasta.
Såg en svart e-tron, en kvinna och en flicka hade den, annars ionic och en id3:a tror jag det var som laddade när jag kom
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

Gargamel skrev:
David_H skrev:
Gargamel skrev:
Ganska precis landat på min 3:e hotellrumm för veckan i resa i arbete..
Kom till Ionity i värnamo runt 16-tiden. 4 st bilar står och laddar, 7 st i kö före mig.

Åker runt till den där laddarhörnan vid rasta, alla 4 fulla, ingen kö, fick dock vänta en halvtimma innan jag fick ladda på den kvarten jag behövde..
Var också i Värnamo igår och lyckades precis få plats vid Rasta innan det blev kö. Jag var säkert en av dem som laddade (e-tronen längst till vänster) när du väntade :). Hade innan dess laddat vid Ionity Helsingborg och väntat 10 min på att få ladda. Man blir ju lite orolig för hur det ska bli framöver. I Värnamo fanns det ju ändå 10 fungerande laddpunkter för icke-teslor igår vilket uppenbarligen ändå inte räcker vid tillfällen som dessa. Att räkna in en timmes väntetid INNAN man ens får ladda är nog svårt att tugga i sig för många. Igår var det förvisso väldigt mycket trafik, mer än vad jag killgissar är normalt en vanlig julidag. Men med 10 laddpunkter i Värnamo - vilken aktör kommer att våga satsa på ännu fler och hoppas få tillbaka investeringen? 99 dagar av 100 så kommer det att vara överflödigt.
Nåväl, man får väl leva på hoppet att Tesla verkligen öppnar upp sina SuC:ar för oss vanliga dödliga nästa år :roll: Dagar som igår hade jag lätt betalat 10kr/kWh för att slippa böket.
Fick en plats av en vit PS2:a, den längst in mot rasta.
Såg en svart e-tron, en kvinna och en flicka hade den, annars ionic och en id3:a tror jag det var som laddade när jag kom
Måste nog ha varit mitt gäng. Jag var och pinkade med sonen. Nu ser jag i appen att Ionity Värnamo är fullt igen 11:09 :( Man får väl glädja sig åt att vi kom hem och håller oss inom destinationsladdningsavstånd från Stockholm resten av sommaren... Essingeleden var till råga på allt avstängd när vi skulle hem till Solna. Shoot me please. Kanske läge att "rasa" i någon kvällstidning och hoppas att nått händer (mest avseende laddningen men Essingeleden var inte kul det heller).
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Xeik »

Om man nu har köpt en annan elbil än Tesla, så gissar jag att man har haft med i beräkningen att det kan bli strul med laddningen på resa. Iallafall som laddinfrastrukturen ser ut idag.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

Måste vara mycket trafik ute nu. Laddade på Ionity Gränna och Värnamo förra söndagen och fick vänta 15 min Gränna men då var en laddare ur funktion och i Värnamo var vi 2 som laddade på 4 platser.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Xeik skrev:
Om man nu har köpt en annan elbil än Tesla, så gissar jag att man har haft med i beräkningen att det kan bli strul med laddningen på resa. Iallafall som laddinfrastrukturen ser ut idag.
Det är klart att det är en svår balansgång. Antingen så köper man en bil som troligen strular vid laddningen, eller så köper man en bil som sannolikt strular i andra sammanhang, men laddningen funkar alltid. Lite förenklat, men så ser/såg mitt resonemang ut.
Jag snabbladdar så sällan att jag faktiskt kan leva med lite strul någon gång om året.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Segelflygaren »

mati skrev:
Xeik skrev:
Om man nu har köpt en annan elbil än Tesla, så gissar jag att man har haft med i beräkningen att det kan bli strul med laddningen på resa. Iallafall som laddinfrastrukturen ser ut idag.
Det är klart att det är en svår balansgång. Antingen så köper man en bil som troligen strular vid laddningen, eller så köper man en bil som sannolikt strular i andra sammanhang, men laddningen funkar alltid. Lite förenklat, men så ser/såg mitt resonemang ut.
Jag snabbladdar så sällan att jag faktiskt kan leva med lite strul någon gång om året.
Har haft 6 st Teslor sedan 2014, och det strul som varit är att det alltid är något som skramlar, för övrigt har dom alltid fungerat. Har även en Taycan, och har inte haft något problem med laddningen av den, dock finns det något rattleljud även i den. Av detta tror jag inte att man kan dra någon slutsats, annat än att jag är känslig för rattleljud…
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Aida »

Segelflygaren skrev:
mati skrev:
Xeik skrev:
Om man nu har köpt en annan elbil än Tesla, så gissar jag att man har haft med i beräkningen att det kan bli strul med laddningen på resa. Iallafall som laddinfrastrukturen ser ut idag.
Det är klart att det är en svår balansgång. Antingen så köper man en bil som troligen strular vid laddningen, eller så köper man en bil som sannolikt strular i andra sammanhang, men laddningen funkar alltid. Lite förenklat, men så ser/såg mitt resonemang ut.
Jag snabbladdar så sällan att jag faktiskt kan leva med lite strul någon gång om året.
Har haft 6 st Teslor sedan 2014, och det strul som varit är att det alltid är något som skramlar, för övrigt har dom alltid fungerat. Har även en Taycan, och har inte haft något problem med laddningen av den, dock finns det något rattleljud även i den. Av detta tror jag inte att man kan dra någon slutsats, annat än att jag är känslig för rattleljud…

Jag hatar också såna gnekanden… Gör mig tokig. Det lät som tusan om min porsche förra sommaren. Så glad jag blev när jag upptäckte att det var nyckelringen på reservnyckeln som jag använde just då och inte ngt oljud från bilen…
Ilandsproblem. Men ändock…
Erik1904
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 jan 2021 14:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Erik1904 »

Stannade också i Värnamo i söndags. Såg till min förskräckelse hur Ionity vid 13-tiden gick från 4/4 till 0/4 lediga en stund före vi kom fram. Som tur var hann jag sedan knipa sista platsen på EONs laddare. Funkade bra, men såklart lite surt när man investerat i VW We Charge abonnemanget på Ionity med högsta rabatten.

När vi var klara hade en bil precis ställt sig i kö som tog platsen jag lämnade, sedan tillkom ytterligare två innan vi lämnade och det verkar ju blivit klart värre senare under eftermiddagen.

Får se om man kan planera nästa del av resan så man undviker värsta tiderna.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Det verkar inte finnas en endaste j*a ionity-laddare i hela j*a kalmar-byn.
Fanns en snabbladdare Jureskog, men där får jag inte ladda med mitt mercedes-me-kort eller bankkort.
Så det var bara att sitta och vänta en hel j*a timma på id:3an ska ladda till 285% av batteriet på Kalmar Energi-laddaren med hela 43kW, brevid de 8(?) tesla-laddarna borta vid scandic.....

Fyfan, och jag som måste åka till kalmar idag igen.. suck.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Walker »

Gargamel skrev:
Det verkar inte finnas en endaste j*a ionity-laddare i hela j*a kalmar-byn.
Fanns en snabbladdare Jureskog, men där får jag inte ladda med mitt mercedes-me-kort eller bankkort.
Så det var bara att sitta och vänta en hel j*a timma på id:3an ska ladda till 285% av batteriet på Kalmar Energi-laddaren med hela 43kW, brevid de 8(?) tesla-laddarna borta vid scandic.....

Fyfan, och jag som måste åka till kalmar idag igen.. suck.
Borde gått till Spec…., skaffat Tesla.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Segelflygaren skrev:
mati skrev:
Xeik skrev:
Om man nu har köpt en annan elbil än Tesla, så gissar jag att man har haft med i beräkningen att det kan bli strul med laddningen på resa. Iallafall som laddinfrastrukturen ser ut idag.
Det är klart att det är en svår balansgång. Antingen så köper man en bil som troligen strular vid laddningen, eller så köper man en bil som sannolikt strular i andra sammanhang, men laddningen funkar alltid. Lite förenklat, men så ser/såg mitt resonemang ut.
Jag snabbladdar så sällan att jag faktiskt kan leva med lite strul någon gång om året.
Har haft 6 st Teslor sedan 2014, och det strul som varit är att det alltid är något som skramlar, för övrigt har dom alltid fungerat. Har även en Taycan, och har inte haft något problem med laddningen av den, dock finns det något rattleljud även i den. Av detta tror jag inte att man kan dra någon slutsats, annat än att jag är känslig för rattleljud…
Jag syftade mer på problematiken med avståndet till SC när man kör Tesla. Detta gäller ju såklart inte alla, men för mig var det ett jätteproblem. Jag skulle kunna stå i många långa laddköer och fippla med laddbrickor och flera dagar och det skulle fortfarande vara en tidsvinst jämfört med alla timmar/dagar som jag tillbringat med att åka till SC fram och tillbaka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

Gargamel skrev:
Det verkar inte finnas en endaste j*a ionity-laddare i hela j*a kalmar-byn.
Fanns en snabbladdare Jureskog, men där får jag inte ladda med mitt mercedes-me-kort eller bankkort.
Så det var bara att sitta och vänta en hel j*a timma på id:3an ska ladda till 285% av batteriet på Kalmar Energi-laddaren med hela 43kW, brevid de 8(?) tesla-laddarna borta vid scandic.....

Fyfan, och jag som måste åka till kalmar idag igen.. suck.
Ha förtröstan, om några månader kan du antagligen ladda på SuC :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:

Ha förtröstan, om några månader kan du antagligen ladda på SuC :)
Det är nog det minst sannolika som kommer i träffa faktiskt, speciellt eftersom hans EQC inte har laddporten på rätt ställe för SuC.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:

Ha förtröstan, om några månader kan du antagligen ladda på SuC :)
Det är nog det minst sannolika som kommer i träffa faktiskt, speciellt eftersom hans EQC inte har laddporten på rätt ställe för SuC.
Den sitter baktill, bara ett antal centimeter längre fram än på model 3:an som har(?) den i hörnet vid baklycktan. Den korta biten borde räcka.. eller så får jag ställa mig rakt över 3 st laddplatser så laddporten kommer i bra höjd :D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Gargamel skrev:
Den sitter baktill, bara ett antal centimeter längre fram än på model 3:an som har(?) den i hörnet vid baklycktan. Den korta biten borde räcka.. eller så får jag ställa mig rakt över 3 st laddplatser så laddporten kommer i bra höjd :D
Ja men den sitter på fel sida, så du kommer inte nå med kabeln. Att folk då kommer göra som du på skoj säger är en av anledningarna till varför jag inte tror de kommer släppa det helt fritt.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Gargamel skrev:
Den sitter baktill, bara ett antal centimeter längre fram än på model 3:an som har(?) den i hörnet vid baklycktan. Den korta biten borde räcka.. eller så får jag ställa mig rakt över 3 st laddplatser så laddporten kommer i bra höjd :D
Ja men den sitter på fel sida, så du kommer inte nå med kabeln. Att folk då kommer göra som du på skoj säger är en av anledningarna till varför jag inte tror de kommer släppa det helt fritt.
Om den sitter på höger sida kan man väl stå på platsen bredvid? Eller funkar inte det?

På andra laddstationer så blir det ju alltid så att bilar står på olika sidor och då kan det ju vara en Tesla som står fel i förhållande till någon som har uttaget på höger sida?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Om den sitter på höger sida kan man väl stå på platsen bredvid? Eller funkar inte det?

På andra laddstationer så blir det ju alltid så att bilar står på olika sidor och då kan det ju vara en Tesla som står fel i förhållande till någon som har uttaget på höger sida?
Om man ställer sig på platsen bredvid tar man ju laddkabeln för den platsen, dvs två laddare blir upptagna av en bil. Är nog det enklaste sättet för Tesla att skapa frustrerade ägare, låta bilar som måste ta upp två platser få ladda.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Walker skrev:
Gargamel skrev:
Det verkar inte finnas en endaste j*a ionity-laddare i hela j*a kalmar-byn.
Fanns en snabbladdare Jureskog, men där får jag inte ladda med mitt mercedes-me-kort eller bankkort.
Så det var bara att sitta och vänta en hel j*a timma på id:3an ska ladda till 285% av batteriet på Kalmar Energi-laddaren med hela 43kW, brevid de 8(?) tesla-laddarna borta vid scandic.....

Fyfan, och jag som måste åka till kalmar idag igen.. suck.
Borde gått till Spec…., skaffat Tesla.
Eller ändå bättre, en bensinbil!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Segelflygaren skrev:
mati skrev:
Xeik skrev:
Om man nu har köpt en annan elbil än Tesla, så gissar jag att man har haft med i beräkningen att det kan bli strul med laddningen på resa. Iallafall som laddinfrastrukturen ser ut idag.
Det är klart att det är en svår balansgång. Antingen så köper man en bil som troligen strular vid laddningen, eller så köper man en bil som sannolikt strular i andra sammanhang, men laddningen funkar alltid. Lite förenklat, men så ser/såg mitt resonemang ut.
Jag snabbladdar så sällan att jag faktiskt kan leva med lite strul någon gång om året.
Har haft 6 st Teslor sedan 2014, och det strul som varit är att det alltid är något som skramlar, för övrigt har dom alltid fungerat. Har även en Taycan, och har inte haft något problem med laddningen av den, dock finns det något rattleljud även i den. Av detta tror jag inte att man kan dra någon slutsats, annat än att jag är känslig för rattleljud…
Konstigt, jag har iofs inget stort underlag men mina bilar har inget skramlande alls. Ja, förutom hundkursen som jag satt i själv då.

Har haft väldigt lite problem med mina elbilar, peppar peppar. Men samtidigt hade det varit jobbigt om jag haft 20 mil till service, rent psykologiskt om inte annat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

LarsL skrev:

Konstigt, jag har iofs inget stort underlag men mina bilar har inget skramlande alls. Ja, förutom hundkursen som jag satt i själv då.

Har haft väldigt lite problem med mina elbilar, peppar peppar. Men samtidigt hade det varit jobbigt om jag haft 20 mil till service, rent psykologiskt om inte annat.
Håller du hundkurs i bilen så borde det ju skramla kan man tycka. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Om den sitter på höger sida kan man väl stå på platsen bredvid? Eller funkar inte det?

På andra laddstationer så blir det ju alltid så att bilar står på olika sidor och då kan det ju vara en Tesla som står fel i förhållande till någon som har uttaget på höger sida?
Om man ställer sig på platsen bredvid tar man ju laddkabeln för den platsen, dvs två laddare blir upptagna av en bil. Är nog det enklaste sättet för Tesla att skapa frustrerade ägare, låta bilar som måste ta upp två platser få ladda.
Ja, om det inte är den sista laddaren i raden eller om nästa bil som kommer också har uttaget på höger sida. Det är ju som sagt samma problem som Teslor och andra med laddporten på vä sida ställer till med för de med laddport på hö sida :)

På min bil sitter porten för övrigt bak på vänster sida och ibland blir jag blockerad av t ex en id4 med porten på hö sida. Jag har däremot inget problem med Teslor som står "fel" :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:

Konstigt, jag har iofs inget stort underlag men mina bilar har inget skramlande alls. Ja, förutom hundkursen som jag satt i själv då.

Har haft väldigt lite problem med mina elbilar, peppar peppar. Men samtidigt hade det varit jobbigt om jag haft 20 mil till service, rent psykologiskt om inte annat.
Håller du hundkurs i bilen så borde det ju skramla kan man tycka. ;)
Varför är autokorrelation så fruktansvärt korkat? Inte ens autokorrekt kan den stava till!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Maw skrev:
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Om den sitter på höger sida kan man väl stå på platsen bredvid? Eller funkar inte det?

På andra laddstationer så blir det ju alltid så att bilar står på olika sidor och då kan det ju vara en Tesla som står fel i förhållande till någon som har uttaget på höger sida?
Om man ställer sig på platsen bredvid tar man ju laddkabeln för den platsen, dvs två laddare blir upptagna av en bil. Är nog det enklaste sättet för Tesla att skapa frustrerade ägare, låta bilar som måste ta upp två platser få ladda.
Ja, om det inte är den sista laddaren i raden eller om nästa bil som kommer också har uttaget på höger sida. Det är ju som sagt samma problem som Teslor och andra med laddporten på vä sida ställer till med för de med laddport på hö sida :)

På min bil sitter porten för övrigt bak på vänster sida och ibland blir jag blockerad av t ex en id4 med porten på hö sida. Jag har däremot inget problem med Teslor som står "fel" :)
Tror det kommer längre kablar till Superchargers så att detta inte är ett problem.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Tror det kommer längre kablar till Superchargers så att detta inte är ett problem.
Hoppas inte på det, då hade det tagit ännu längre tid att gå break even med pengarna laddnätet får av en såld Tesla.

Frågan är om man ens kommer vilja köpa en Tesla när man får betala mer för bilen för att subventionera laddstationer för andra biltillverkare som det blir om de öppnar upp. Skulle nog vilja se en sänkning av priset för att kompensera för det.
Skriv svar