Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av Zalman3 »

Vissa tror att vi kan tiodubbla vår elproduktion från solceller om 5 år.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av ChristerSjo »

Problemet är ju att det i våra breddgrader inte hänger med i den förbruknings cykel man har om uppvärmning är grundas på el.

Visst vi skulle kunna spara vatten i våra vatten magasin för vattenkraften
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av Johlei »

ChristerSjo skrev:
Problemet är ju att det i våra breddgrader inte hänger med i den förbruknings cykel man har om uppvärmning är grundas på el.

Visst vi skulle kunna spara vatten i våra vatten magasin för vattenkraften
Elpriserna är högs på dagen, när solen skiner, pga effektbrist i södra Sverige. Då hjälper solceller och de skulle avlasta andra produktionsmetoder som ligger långt från SE3-4.

Med grid scale-lagring kan överskott från en tidsperiod lagras och användas lite senare (om fem min när solen går i moln och effekten sjunker / ikväll när solen gått ner).

I annan tråd nämns lagring mha uppvörmning av stenkross som skalar bra och ger 90% roundtrip-effektivitet om det kombineras med fjärrvärme (så att spillvärmen, som uppstår när lagret laddas ur - på kvällen när det vlir mörkt och kallt, används för att värma byggnader).

Vi är låååångt från att produktion av solel skulle vara ett problem. I Sverige står solel för 1% av produktionen medans det är 10% i Tyskland (enl videon ovan).

All solel som produceras idag i Sverige används omedelbart av någon konsument. Men när andelen förnybart växer behövs fler energilager för att spara de kWh som överproduceras. Smart om de lagren hamnar i SE4 och SE3 också så avlastas stamnätet.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av LarsL »

10 dubbling på 5 år låter lite. Det finns väl knappt någon sol el i Sverige nu då en 10 dubbling blir inte särskilt mycket ändå.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av Kevork »

LarsL skrev:
10 dubbling på 5 år låter lite. Det finns väl knappt någon sol el i Sverige nu då en 10 dubbling blir inte särskilt mycket ändå.
Med tanke på att det dykt upp projekt i 10MWp de senaste åren och det projekteras en del anläggningar i området 20-30MWp så finns det potential att det går fort. Lär bli livlig debatt solcellspark vs åkermark.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av LarsL »

Kevork skrev:
LarsL skrev:
10 dubbling på 5 år låter lite. Det finns väl knappt någon sol el i Sverige nu då en 10 dubbling blir inte särskilt mycket ändå.
Med tanke på att det dykt upp projekt i 10MWp de senaste åren och det projekteras en del anläggningar i området 20-30MWp så finns det potential att det går fort. Lär bli livlig debatt solcellspark vs åkermark.
Ja, men vem bryr sig om åkermark? Det brukar ju vara lågt prioriterat annars då det verkar vettigare, i vissas ögon, att bara plantera skog på den. Jag hade nog kombinerat solceller och betande djur på min mark om jag skulle investera i sånt.

Sen så har vi alla tak. Nu finns det knapp några tak med solceller och det skulle inte vara särskilt forcerat att ha en 10 dubbling där.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av Johlei »

LarsL skrev:
10 dubbling på 5 år låter lite. Det finns väl knappt någon sol el i Sverige nu då en 10 dubbling blir inte särskilt mycket ändå.
Videon säger 1%. Sverige producerar totalt ca 140TWh per år.

1% dvs 1,4 TWh från solel/år är mycket mer än typ inget. ca 70.000 villor som min som drar 20000 kWh/år inkl elbil t.ex.

En tiodubbling ger 10% vilket borde vara särskilt mycket eftersom det är typ en fjärdedel av vattenkraftens produktion idag.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av alseC »

LarsL skrev:
LarsL » 15 okt 2021 07:27

Kevork skrev:
LarsL skrev:
10 dubbling på 5 år låter lite. Det finns väl knappt någon sol el i Sverige nu då en 10 dubbling blir inte särskilt mycket ändå.

Med tanke på att det dykt upp projekt i 10MWp de senaste åren och det projekteras en del anläggningar i området 20-30MWp så finns det potential att det går fort. Lär bli livlig debatt solcellspark vs åkermark.


Ja, men vem bryr sig om åkermark? Det brukar ju vara lågt prioriterat annars då det verkar vettigare, i vissas ögon, att bara plantera skog på den. Jag hade nog kombinerat solceller och betande djur på min mark om jag skulle investera i sånt.
Det går att öka den biologiska mångfalden i åkerlandskapet genom att anlägga alléer av träd och samtidigt odla grödor mellan alléerna av solföljare och träden. Ett effektivare sätt att utnyttja solen för multiskördar av både mycket solel, odlade grödor och bär och frukter på den åkerareal som måste bevaras och utgöra grunden för vår matförsörjning. Att bara beta i de solparker som nu växer fram är en sämre lösning, och det kommer bli motstånd mot då de påverkar landskapsbilden på ett negativt sätt (jfr Vindkrafts parker). Konceptet Agrosolary har potential attge 1,5MW Off-gridel på ett 10 hektar stort fält längs de stora vägarna ge MEGA charges laddställen, och samtidigt kunna odlas med 8.5 hektar grödor och frukter/bär i ett öppet biologiskt artrikare landskap än de monotona fälten idag. För att ge full laddning 24/7 framställs och lagras grön ammoniak som ger laddkapacitet alla dygnets timmar via direktverkande bränsleceller och ett batterilager jämte laddstället. / Alsec
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av Credde »

I det företag där jag arbetar jobbar vi mycket med agrivoltaic och i nuläget speciellt i solparker syd för alperna. Så visst går det att kombinera.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av Johlei »

Credde skrev:
I det företag där jag arbetar jobbar vi mycket med agrivoltaic och i nuläget speciellt i solparker syd för alperna. Så visst går det att kombinera.
Jag tänkte också på agrivoltaic. Funkar det på våra breddgrader eller tar panelerna för mycket av solljuset från växterna? Vi behöver väl i mindre mån än i sydeuropa skydda plantorna från solstrålningen?

Tekniskt kan vi kombinera men vad ger det för påverkan på matproduktion resp solelsproduktion med våra förutsättningar?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
10 dubbling på 5 år låter lite. Det finns väl knappt någon sol el i Sverige nu då en 10 dubbling blir inte särskilt mycket ändå.
Enligt vad som går att se på ElectricityMap så har Sverige just nu 1,09 GW installerad effekt solel.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av Gargamel »

10-dubbla?
Har vi idag 100 solceller, och ska 10-dubbla så är vi uppe i 102400 st med 10-dubbling...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av LarsL »

alseC skrev:
Det går att öka den biologiska mångfalden i åkerlandskapet genom att anlägga alléer av träd och samtidigt odla grödor mellan alléerna av solföljare och träden. Ett effektivare sätt att utnyttja solen för multiskördar av både mycket solel, odlade grödor och bär och frukter på den åkerareal som måste bevaras och utgöra grunden för vår matförsörjning. Att bara beta i de solparker som nu växer fram är en sämre lösning, och det kommer bli motstånd mot då de påverkar landskapsbilden på ett negativt sätt (jfr Vindkrafts parker). Konceptet Agrosolary har potential attge 1,5MW Off-gridel på ett 10 hektar stort fält längs de stora vägarna ge MEGA charges laddställen, och samtidigt kunna odlas med 8.5 hektar grödor och frukter/bär i ett öppet biologiskt artrikare landskap än de monotona fälten idag. För att ge full laddning 24/7 framställs och lagras grön ammoniak som ger laddkapacitet alla dygnets timmar via direktverkande bränsleceller och ett batterilager jämte laddstället. / Alsec
Så vad menar du att jag ska göra med mina 3ha? Ska jag planter aller av träd över åkern/ängen? Och sedan oldla när på marken? Vem ska plocka dem? Redan nu är bonden sur på att jag inte tar ner träden i gränsen som skuggar hans mark så jag tror inte riktigt på idén med mer träd på åkern.
Om jag sätter solceller glest och täcker 25% av marken så kan jag fortfarande ha djur under som betar och håller tillbaka gräs och buskar. Djur är dessutom lågintensivt arbete så jag behöver inte ha arbetare från låglöneländer.
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av alseC »

Gargamel skrev:
Så vad menar du att jag ska göra med mina 3ha? Ska jag planter aller av träd över åkern/ängen? Och sedan oldla när på marken? Vem ska plocka dem? Redan nu är bonden sur på att jag inte tar ner träden i gränsen som skuggar hans mark så jag tror inte riktigt på idén med mer träd på åkern.
Om jag sätter solceller glest och täcker 25% av marken så kan jag fortfarande ha djur under som betar och håller tillbaka gräs och buskar. Djur är dessutom lågintensivt arbete så jag behöver inte ha arbetare från låglöneländer.
Alléodling innebär att du kan odla / beta mellan alléerna, med gängse grödor inkl vall och de redskap som finns. Välj lämplig alléavstånd, som 12, 24, 36 m beroende på hur mycket solpaneler du vill få plats med. Sedan kan du välja att ha fast monterade paneler (vertikalt eller vinklat monterade) eller solföljande (1 eller 2 axlig solföljning). Agrosolary med trädliknande solföljare (under utveckling) ger mest solel och en rörlig skuggning från morgon till sen kväll. Sedan kan du om du vill ha fruktträd/bärbuskar i alléraden mellan solföljarträden. Om du har fasta paneler finns inte plats för någon sådan odling i alléraden.
Alléodling med solföljande träd tar 10-15% av marken i anspråk och 85-90% kan odlas med alla grödor eller betas om du tänker dig ett lågintensivt arbetande på dina 3 ha.
ATL 30 aug Agrosolary.jpg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hur mycket elproduktion från solceller har vi om 5 år?

Inlägg av spacecoin »

Jag beställde iaf en 21kW-anläggning till fritidshuset härom dagen, så jag drar mitt strå till stacken :)
Skriv svar