Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Ja. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Trevlig »

Tycker ni missar en viktig del eftersom batteriet har 5x kortare sträcka för strömmen att ta sig i batteriet kommer värmeutvecklingen vara lägre. Alltså lättare att kyla batteriet.

Improved Thermal Characteristics
The improvement that does a lot of the heavy lifting to enable using a larger form factor is the tabless design. Eliminating the tabs reduces the internal resistance within the cell caused by the extra component. Internal resistance translates to more heat generation, a more complex manufacturing process, and higher cost.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Remuz skrev:
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Ja. :)
Tummen upp-knappen duger inte? :lol: :lol: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Ja. :)
Tummen upp-knappen duger inte? :lol: :lol: :lol:
Han har väl lärt sig av dig hur man skaffar sig många inlägg? ;)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av thebishop »

Remuz skrev:
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet.
Oftast har Apple dock förankring i verkligheten och skeppar sina produkter. Exempelvis senaste teknologiska tour-de-force:

https://www.anandtech.com/show/17024/ap ... nce-review

"Real artists ship."
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Remuz »

thebishop skrev:
Remuz skrev:
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet.
Oftast har Apple dock förankring i verkligheten och skeppar sina produkter. Exempelvis senaste teknologiska tour-de-force:

https://www.anandtech.com/show/17024/ap ... nce-review

"Real artists ship."
Håller helt med där, men poängen var en annan =)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Ja. :)
Tummen upp-knappen duger inte? :lol: :lol: :lol:
Han har väl lärt sig av dig hur man skaffar sig många inlägg? ;)
Ja verkligen, jag känner igen mig själv för några år sedan :lol:
Då önskade man grattis till nästan varenda inlägg om beställd eller uthämtad bil osv osv :lol:
Helt meningslöst egentligen…Edit: men då fanns det ju ingen gilla-knapp heller…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Zalman3 »

4680 batterierna ska bli billiga.
Panasonics batterichef Kazuo Tadanobu har nu presenterat prototypen av cellen för mediarepresentanter.
4680-cellen är fem gånger så stor som den NCA-battericell som för närvarande används av Tesla.
Enligt parterna ska det i första hand leda till en kostnadsminskning.
Tadanobu sa också att Panasonic kommer att hålla sig utanför LFP-batteriverksamheten för Tesla.
Den kaliforniska elbilstillverkaren meddelade i sin senaste årsrapport att de skulle konvertera sina standardmodeller över hela världen till LFP-batterier.
https://www.electrive.net/2021/10/26/pa ... uer-tesla/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Remuz skrev:
Batteridagsbilden får mig att tänka på apple när det kommer ny [insert valfri i-enhet] som alltid är 1.7x snabbare än förra och 2.9x snabbare än konkurrenten. Rätt intetsägande i applefallet, bara lite svårt att fatta i batterifallet. Det folk vill veta är ju hur det påverkar en själv, dvs får jag billigare, snabbare, snyggare eller lättare bil tex.
Ja. :)
Tummen upp-knappen duger inte? :lol: :lol: :lol:
Han har väl lärt sig av dig hur man skaffar sig många inlägg? ;)
Ja verkligen, jag känner igen mig själv för några år sedan :lol:
Då önskade man grattis till nästan varenda inlägg om beställd eller uthämtad bil osv osv :lol:
Helt meningslöst egentligen…Edit: men då fanns det ju ingen gilla-knapp heller…
Önskar iofs. grattis till de som beställt elbilar, men mer av trivsel.

Skiter faktiskt helt i post-count. Helt dj-vla ointressant. För mig iaf. :)

Fö var "Ja" svar på en fråga (inte gilla av inlägget).

Men whatever. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Zalman3 »

Pratas om att 4680 batterierna blir billiga.
På en mediekonferens i måndags presenterade Panasonic prototypen av ett laddningsbart batteri som sägs ha fem gånger så stor lagringskapacitet som nuvarande batterier. Enligt en rapport från Automotive News ska batteriet inte bara leverera mer energi, utan också kosta 50 procent mindre att tillverka och öka batteriproduktionen hos Panasonic med en faktor 100 till 2030.
https://efahrer.chip.de/news/guenstiger ... sla_106246
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Pratas om att 4680 batterierna blir billiga.
På en mediekonferens i måndags presenterade Panasonic prototypen av ett laddningsbart batteri som sägs ha fem gånger så stor lagringskapacitet som nuvarande batterier. Enligt en rapport från Automotive News ska batteriet inte bara leverera mer energi, utan också kosta 50 procent mindre att tillverka och öka batteriproduktionen hos Panasonic med en faktor 100 till 2030.
https://efahrer.chip.de/news/guenstiger ... sla_106246
Är det här en ny 4680-cell som Panasonic håller på att ta fram? För det finns väl redan 4680-celler som inte bara är prototyper utan även har börjat tillverkas?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Pratas om att 4680 batterierna blir billiga.
På en mediekonferens i måndags presenterade Panasonic prototypen av ett laddningsbart batteri som sägs ha fem gånger så stor lagringskapacitet som nuvarande batterier. Enligt en rapport från Automotive News ska batteriet inte bara leverera mer energi, utan också kosta 50 procent mindre att tillverka och öka batteriproduktionen hos Panasonic med en faktor 100 till 2030.
https://efahrer.chip.de/news/guenstiger ... sla_106246
Är det här en ny 4680-cell som Panasonic håller på att ta fram? För det finns väl redan 4680-celler som inte bara är prototyper utan även har börjat tillverkas?
Tesla var den som tog fram 4680-standarden. Sen har de bett underleverantörer, såsom Panasonic, att också tillverka 4680 åt dem. Dvs underleverantörerna är själva ansvariga för att ta fram en tillverkningsprocess.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Mickep »

Undrar om NORTVOLT har något i kikarn.
50% billigare kommer definitivt att skapa intresse i branschen. (och då har man inte tagit upp de andra fördelarna)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Undrar om NORTVOLT har något i kikarn.
50% billigare kommer definitivt att skapa intresse i branschen. (och då har man inte tagit upp de andra fördelarna)
Som tur är har ju Northvolt redan sålt större delen av sin tillverkningskapacitet för många år framåt.
Men utvecklingen går så snabbt att det riskerar vara utdaterat redan innan första fabriken kommit igång.
Nu pratas det ju tex mycket om LFP. Vad jag vet har Northvolt inte planerat för det.
Det kan inte vara lätt att hänga med och konkurrera med kineserna, men förhoppningsvis lyckas dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Homer »

Zalman3 skrev:
Pratas om att 4680 batterierna blir billiga.
På en mediekonferens i måndags presenterade Panasonic prototypen av ett laddningsbart batteri som sägs ha fem gånger så stor lagringskapacitet som nuvarande batterier. Enligt en rapport från Automotive News ska batteriet inte bara leverera mer energi, utan också kosta 50 procent mindre att tillverka och öka batteriproduktionen hos Panasonic med en faktor 100 till 2030.
https://efahrer.chip.de/news/guenstiger ... sla_106246
Det är det här som är riktigt intressant; vad det kostar att producera i relation till prestandan.
Nyckeln är ju inte att ta fram det ultimata batteriet tekniskt sett, utan det ultimata batteriet sett till kostnaden.
Jag tror man ofta lätt glömmer detta i allmänhet, och inte minst när man pratar elbilar i synnerhet. Hur många av biltillverkarna, traditonella eller nya, har egentligen egen spetskompetens inom batteriteknik, eller förlitar sig istället på att köpa färdig teknik från underleverantörer? Hur mycket innovation är det t.ex förknippat med Volvo Cars omtalade investering i en ”egen” batterifabrik?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen är Panasonic 4680 batterier i princip klara.
Få se när de får igång volymproduktion.

Panasonic is close to completing the product development of the new 4680-type cylindrical battery cells that will be used by Tesla.

Battery division CEO Kazuo Tadanobu told Nikkei that "In terms of product development, the technological goals have largely been achieved."

Panasonic officially admits that it is developing the 4680-type cylindrical cells at "Tesla's request" and that it was in discussions on the project with Tesla since before the event in September 2020. That alone should give the company quite an edge over other potential battery suppliers.

"The 4680 was decided to be the optimal size of battery after looking at costs, the balance of the vehicles themselves, and other possibilities posed by cylindrical batteries."

The company assumes that once the production is ready, Tesla will place an order:
https://insideevs.com/news/545593/panas ... 680-cells/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Maw »

Fick syn på det här på Avanza
B7366940-A15D-4901-8F46-8192A23BA4B6.jpeg
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av flamman »

Samma info (lite mer detaljer/spekulation?) fast på reuters:
https://www.reuters.com/technology/pana ... 022-01-24/
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av Pontus »

Ska batteriet ha högre effektivitet i kilometer per kilowattimme???
Det är som om jag skaffar en bättre bensintank så kommer min bil dra mindre bensin per kilometer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Panasonic kommer med 4680 batterier i mars 2022

Inlägg av RagWal »

Pontus skrev:
Ska batteriet ha högre effektivitet i kilometer per kilowattimme???
Det är som om jag skaffar en bättre bensintank så kommer min bil dra mindre bensin per kilometer.
Det är många fel i den texten. Referenserna för "förbättringarna"/jämförelserna är olika osv.
Skriv svar