OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Peter Andersson »

Bra att OKQ8 tydligt skyltar kWh priset.
20211221_020158.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev:
Det är egentligen en exakt kopia av ICAs app för laddning
Snarare är den Virta-baserad.
Det är även eon mfl.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Dafro »

Peter Andersson skrev:
Bra att OKQ8 tydligt skyltar kWh priset.
20211221_020158.jpg
När man ser bilden med laddarna så kommer jag och tänka på diskussionerna om hur det ska gå om andra bilar ska få börja ladda på SuC. Här kan man snacka om problem med att stå i rätt ruta. ;)
27,8 kWp solceller
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av expat »

Dafro skrev:
Peter Andersson skrev:
Bra att OKQ8 tydligt skyltar kWh priset.
20211221_020158.jpg
När man ser bilden med laddarna så kommer jag och tänka på diskussionerna om hur det ska gå om andra bilar ska få börja ladda på SuC. Här kan man snacka om problem med att stå i rätt ruta. ;)
Det blir väl att först väljer plats. Sen tror jag också att rutorna var där innan och laddarna sattes upp utan hänsyn till dom
Lustig design, tittar man på dom så ser det ut som baksidan är vänd utåt
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Elbilisten »

OKQ8 borde ju fatta att man inte vill koppla av släpfordon eller backa för att fylla på med mer energi. Varför kan de inte bara sätta snabbladdarna på samma sätt som bränslepumparna? Varför ska man inte få stå under taket som avgasbilisterna? De borde åka på studiebesök till Circle K Kongsbergporten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Peter Andersson skrev:
Bra att OKQ8 tydligt skyltar kWh priset.
20211221_020158.jpg
När man ser bilden med laddarna så kommer jag och tänka på diskussionerna om hur det ska gå om andra bilar ska få börja ladda på SuC. Här kan man snacka om problem med att stå i rätt ruta. ;)
Håller med om bra med prismärkningen! Snyggt! :)

Men som du påpekar riktigt dåligt och otydligt med platserna. Ingen bra kombo med så få laddpunkter dessutom.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Mickep »

men det kanske inte är så dumt med lite handikappruteavstånd mellan laddarna, då spelar det ju ingen roll om man gå höger/vänster imitten fram bak. (blir svårare att "blockera" någon annan) Men självklart borde det finnas så man kan ha släpvagn utan att vara i vägen.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av lloydfabege »

Vet inte när den öppnade men nu är OKQ8 Trelleborg öppen med 6 st 150 kW.
Skärmklipp.PNG
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av iAkita »

Roligt att se att OKQ8 i flera fall satsat på 6 laddpunkter vid varje ställe. Betydligt bättre än Cirkle K's halvhjärtade satsning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av R2_m3 »

IMG_1281.jpeg
även Upplands Väsby verkar vara aktiv.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Nick
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Nick »

De har ännu fler så det poppar upp någon då och då. Örebro och Kungsbacka har också. Alla ser ut att få 6 st vilket är ett bra första steg när man börjar bygga nytt.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Gargamel »

5.99/kWh är nog lite i det dyraste taget, och då laddade jag för nästan 400kr på CK igår med 5.29kr/kWh, som också är lite i det dyrare slaget.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av MrRun »

Lägger in den här länken igen. Där kan man se vilka som närmast planerade och vilka som är igång.

https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... bladdning/
Ioniq 5 FE AWD
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av MrRun »

Jag snappade upp en del från en frågestund igår på FB med OKQ8s produktchef för deras laddlösningar.
  • Plug & Charge kan komma inom 1-2 år "när marknaden är redo".
  • På tur i Sverige är laddstationer i Halmstad och Husqvarna.
  • Näst på tur i Norrland är Sundsvall.
  • Man siktar på att ha 50 stationer med laddare innan 2022 är slut men mycket hänger på när man får nätanslutning.
  • Varje laddpunkt de sätter upp nu har 2 kraftmoduler á 75kW med möjlighet att komplettera med 2 till för totalt 300kW.

/MrRun
Ioniq 5 FE AWD
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

MrRun skrev:
Jag snappade upp en del från en frågestund igår på FB med OKQ8s produktchef för deras laddlösningar.
  • Plug & Charge kan komma inom 1-2 år "när marknaden är redo".
  • På tur i Sverige är laddstationer i Halmstad och Husqvarna.
  • Näst på tur i Norrland är Sundsvall.
  • Man siktar på att ha 50 stationer med laddare innan 2022 är slut men mycket hänger på när man får nätanslutning.
  • Varje laddpunkt de sätter upp nu har 2 kraftmoduler á 75kW med möjlighet att komplettera med 2 till för totalt 300kW.

/MrRun
Låter som vettig och stabil utbyggnad.. Smart också att börja med 150 kw som bra idag för de flesta bilar men att de samtidigt lätt kan öka effekten utan att bygga om allt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Esterox »

Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av CrazyGang »

Esterox skrev:
Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Sundsvall är iofs välkommet. Finns bara 4 st Ionity och 2x60kW i Birsta.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Dafro »

Esterox skrev:
Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Själv har jag hellre 20 var 20e mil än 1 varje mil. Alltså många på samma ställe så man kan få en ledig plats ganska snart öven vid kö. Hur tänkte du?
27,8 kWp solceller
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Esterox »

Dafro skrev:
Esterox skrev:
Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Själv har jag hellre 20 var 20e mil än 1 varje mil. Alltså många på samma ställe så man kan få en ledig plats ganska snart öven vid kö. Hur tänkte du?
Finns ju idag många platser som helt saknar laddare men OKQ8 stationer. Så jag tänkte mer bredda laddstationerna över Sverige men det är kanske bara jag…….
För idag finns det inte laddplatser var 20 mil, visst i söder men alla bor inte där och åker inte dit.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Dafro »

Esterox skrev:
Dafro skrev:
Esterox skrev:
Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Själv har jag hellre 20 var 20e mil än 1 varje mil. Alltså många på samma ställe så man kan få en ledig plats ganska snart öven vid kö. Hur tänkte du?
Finns ju idag många platser som helt saknar laddare men OKQ8 stationer. Så jag tänkte mer bredda laddstationerna över Sverige men det är kanske bara jag…….
För idag finns det inte laddplatser var 20 mil, visst i söder men alla bor inte där och åker inte dit.
Sorry, var nog lite egoistisk, bor lite mer söder över än dig troligen, men troligen är väl biltätheten större här också men ändå bättre om dom fick till några feta kluster längs de större vägarna i söder men absolut även i norr. Där borde staten tvinga likt pumplagen och där är det nog bättre med 2-4 lite utspritt än 20 på varje ställe.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Dinsdale »

Esterox skrev:
Dafro skrev:
Esterox skrev:
Nu kanske jag är petig men Sundsvall och Husqvarna. Kan det inte välja platser som INTE har laddare hos sig eller i närheten. Måste det klumpa ihop sig med alla andra ??? Är det som med snabbmat att på många platser kommer man inte ha men där det finns hittar man både McDonalds, Max och burger king inom ett par minuter.
Själv har jag hellre 20 var 20e mil än 1 varje mil. Alltså många på samma ställe så man kan få en ledig plats ganska snart öven vid kö. Hur tänkte du?
Finns ju idag många platser som helt saknar laddare men OKQ8 stationer. Så jag tänkte mer bredda laddstationerna över Sverige men det är kanske bara jag…….
För idag finns det inte laddplatser var 20 mil, visst i söder men alla bor inte där och åker inte dit.
Det måste finnas tillräckligt med kapacitet i nätet till snabbladdarna, saknas det måste elnätet byggas ut, det måste även finnas tillgänglig effekt i nätet iom att snabbladdarna drar massor av kraft när de är igång (sällan ett problem i norr, kan vara problem i söder).

I glesbygd kan problemet vara att elnätet måste byggas ut. Det är dyrt och tar lång tid, kostnaden täcks dessutom inte av bidraget, något driftiga bybor dessvärre blivit varse i det här inslaget: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... tt-ga-ihop

Om elen till äventyrs finns får alla "mackägare" med snabbladdare problemet med effektavgiften. Även om det bara är en (1) bil som laddar på en månad kan den enda laddningen ge upphov till kanske 6-7000 kr i effektavgift om de laddat med 150kW i en timme. Plus kostnaden för strömmen. Alla andra bilar kostar bara strömmen den månaden. För att få ekonomi i en snabbladdare måste du kunna slå ut de där tusentals kronorna på många laddsessioner. Även om det så laddar hundra bilar på din 150kW-laddare ligger effektavgiften ändå på kanske 70 kr/laddning. Plus strömmen. Eller så får du ta ett högt pris per kWh för att slå ut kostnaden den vägen, men priset per kWh sätts ju då efter antalet sålda kWh. En enda bil kanske laddar 50kWh, då blir det 140kr/kWh enbart i effektavgift. Plus kostnaden för strömmen, någon krona till.
För att minimera effektavgiften men ändå erbjuda snabbladdning behöver du investera i batterilagring, då kan du byta till ett säkringsabonnemang utan effektavgift - men det har å andra sidan en dyrare månadsavgift, och det ska väl lagstiftas att alla måste betala effektavgift inom en relativt snar framtid. Du får en övre gräns för hur många bilar du kan ta emot innan snabbladdaren blir en semisnabbladdare, eller slutar ge ström helt om den endast kan ladda från batteriets lagrade ström.

Har du batterilagring är det en stor investering, dock täcks den eventuellt av bidraget. Som bilist vet jag inte riktigt heller om jag skulle våga planera en rutt som krävde laddning vid en batteriförsörjd snabbladdare ute på vischan, om inte det batteriet är ohyggligt överdimensionerat förstås. Däremot en nätansluten 50kW som (ifall det finns kraft kvar i batteriet) skulle kunna dra på upp till 150kW kan man planera efter.

Du kan även göra det enkelt för dig och sätta upp en 50kW-laddare istället för en snabbladdare. Det kan du göra på ett säkringsabonnemang, då behöver du inte oroa dig för effektavgiften. Men det är ändå svårt att få ekonomi i det om det bara laddar nån enstaka bil i månaden.

Ekonomin underlättas förstås om laddaren blir lockvaran, sen handlar kunden annat under det relativt långa besöket. Det är enklare att få någorlunda ekonomi i om man installerar dem vid bemannade bensinstationer med butik. Men det är avhängigt att folk faktiskt handlar nånting, det är det nog långtifrån alla som gör.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Det går ju använda ett relativt litetbatteri på ett smart sätt för att kapa topparna men ändå kunna ge kunden full prestanda. Laddkurvan varierar ju som alla elbilsägare vet över SUC så kan man bara med ett litet batteri platta ut den förbrukningen så har man vunnit ganska mycket. Sedan finns det ju alltid ett litetet uppehåll mellan bilar vilket också ger möjlighet till återhämtning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Det går ju använda ett relativt litetbatteri på ett smart sätt för att kapa topparna men ändå kunna ge kunden full prestanda. Laddkurvan varierar ju som alla elbilsägare vet över SUC så kan man bara med ett litet batteri platta ut den förbrukningen så har man vunnit ganska mycket. Sedan finns det ju alltid ett litetet uppehåll mellan bilar vilket också ger möjlighet till återhämtning.
De är väl eon som har en sådan lösning dock osäker på om de fått ut den i fält. Där pratades de väl om att man kunde klara sig på ner till 11 kw men självklart med en kraftig begränsning i hur många bilar de kan ladda per dygn.

Frågan är dock hur mycket billigare de blir, du får en stor investering istället för en fetare månads avgift och begränsningar i antal bilar per timme.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Testade OKQ8 i Upplands Väsby idag, mest för att känna på upplevelsen och hur det funkar.

OKQ8 har åtta laddpunkter där, plus en 50 kW E.ON laddare. De skriver att laddeffekten delas på två vid varje laddare, dock inte hur mycket max effekten kan bli med två bilar.

Tyckte de satt laddarna lite nära varrandra, men om de ritar ut på asfalten hur bilarna ska stå kanske åtta bilar kan pressas in där.

Två Skoda Enayq taxibilar med stora batteriet stod och laddade när jag kom. De var inte nöjda med laddeffekten på 44 kW de fick. Frågade om de hade kallt batteri, men de hade kört hela förmiddagen.
Laddplatserna.jpg
En trevlig bildskärm med ett erbjudande om kaffe och semla för 35:- inne på OKQ8 visades.

En väldigt lång och tydlig informationstext fanns också uppsatt.
Info.jpg
Jag hade laddat ned OKQ8 appen i höstas så nu var det dags att testa den.

Denna mack dök upp direkt i appen, jag markerade laddporten jag stod vid och tryckte på starta laddning.

Då kom ett meddelande upp att jag måste logga in först för att få bättre pris eller starta utan inloggning. Kom inte ihåg ifall jag hade skapat ett konto så jag valde utan inloggning.
Ett kredikort behövde då läggas in, det gick inte att göra utan att logga in. Knappade in min mailadress och fick svar att den redan används. Provade att begära nytt lösenord, med det kom inget.

Men App-eländet kan turlig nog passeras på OKQ8, det går bra att betala direkt med kredkort.
Blippade kortet och slog in koden, sedan skulle laddport väljas. Men det anges då inte vilken nummer det är på laddplasterna, som det görs i appen. Stod endast CCS-port på de som gick att välja.

Chansade och tryckte på den första, då började en blå ring blinka runt landhandsken. Det blev förstås fel laddport mot där jag hade ställt bilen, men den långa laddkabeln räckte fram.
Stod dock så jag egentligen blockerade den andra laddplatsen.

Det var 6 plusgrader och jag hade kallt batteri, hade endast kört en mil och hade 70% SoC. Fick 80 kW laddeffekt, vilket kändes normalt.

För att avsluta laddningen fick jag blippa kredikortet igen och trycka avsluta på skärmen.

En kort stund visades ett kvitto på skärmen, det fick fotas av om du vill ha en kopia.
Kvitto.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Tyckte de satt laddarna lite nära varrandra, men om de ritar ut på asfalten hur bilarna ska stå kanske åtta bilar kan pressas in där.

Då kom ett meddelande upp att jag måste logga in först för att få bättre pris eller starta utan inloggning. Kom inte ihåg ifall jag hade skapat ett konto så jag valde utan inloggning.
Ett kredikort behövde då läggas in, det gick inte att göra utan att logga in.
Knappade in min mailadress och fick svar att den redan används. Provade att begära nytt lösenord, med det kom inget.

Men App-eländet kan turlig nog passeras på OKQ8, det går bra att betala direkt med kredkort.
Blippade kortet och slog in koden, sedan skulle laddport väljas. Men det anges då inte vilken nummer det är på laddplasterna, som det görs i appen. Stod endast CCS-port på de som gick att välja.

Chansade och tryckte på den första, då började en blå ring blinka runt landhandsken. Det blev förstås fel laddport mot där jag hade ställt bilen, men den långa laddkabeln räckte fram.
Stod dock så jag egentligen blockerade den andra laddplatsen.
Bra att du testade, men själv hade jag blivit galen på så mycket oklarheter och stök för att kunna ladda bilen! Bra att de erbjuder både app och kreditkortsbetalning (credd till OKQ8 för det), men känns som de inte riktigt fått till en bra kundupplevelse och helhet.

Det är precis sådant här som jag personligen blir superfrustrerad av och irriterad på (i sådana stunder som jag längtar till SuC). :?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar