Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Och Varberg.
Ser inga tecken på att Ytterån skulle uppgraderas.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Hoppsan_84 skrev:
MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Och Varberg.
Ser inga tecken på att Ytterån skulle uppgraderas.
Tack Varberg också ja. Det har ryktats att alla i Sverige ska vara uppgraderade ca v.23. Men känns ju osäkert om behovet ens finns i Ytterån nu.
Ioniq 5 FE AWD
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Är Varberg uppgraderad?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

chaffis75 skrev:
MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Enköping fick två laddare till i dag.
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.
Är Varberg uppgraderad?
Nej sorry, missade den. Se ovan.
Ioniq 5 FE AWD
Goja
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2022 21:32

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Goja »

Där är en stor grop vid Varberg så det ser ut so kapacitet är på väg. Vet dock inte när
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

I chargefinders app har nu Ionity Varberg 6 st platser. Dock verkar de två nya fortfarande ha status okänd.

Skönt att det är på gång iaf!
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Datzun »

Någon som testat Ionitys plug and charge? I We Connect-appen ser det ut som man skulle kunna använda det nu. Startalternativ App, PnC och RFID-kort anges.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Kan man få hoppas att dom nu direkt börjar uppgradera till 8 laddare per ställe, känns som en minnivå för att även klara lite kö med vettig genomströmning.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Upp till 12 laddpunkter är på gång.

The IONITY Strategy 2.0: a bigger network offering much greater convenience

https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... ging-.html
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

Off Grid Byggaren skrev:
Upp till 12 laddpunkter är på gång.

The IONITY Strategy 2.0: a bigger network offering much greater convenience

https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... ging-.html
Det är intressant att jämföra kostnaderna för utyggnad mellan SuC och Ionity.

Tesla rapporterar ju inte dessa kostnader separat, men genom att räkna bakvägen från ansökningar om statliga bidrag (från Dieselgate-böter, ironiskt nog :D ) i Texas så har man där kommit fram till en kostnad per stolpe på c:a 43000 USD.

Ionitys Strategy 2.0 enligt din länk indikerar en kostnad per stolpe på c:a 127000 EUR.

Detta skulle betyda att Teslas kostnader för utbyggnad är knappt en tredjedel av Ionitys... :o

Satsningen låter också ambitiös vid första anblicken, men skulle man lyckas nå målen (vilket man som bekant haft svårt att göra i tidigare satsningar) så skulle Ionity ändå bara år 2025 uppnå c:a 65% av dagens kapacitet i SuC...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

fth skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Upp till 12 laddpunkter är på gång.

The IONITY Strategy 2.0: a bigger network offering much greater convenience

https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... ging-.html
Det är intressant att jämföra kostnaderna för utyggnad mellan SuC och Ionity.

Tesla rapporterar ju inte dessa kostnader separat, men genom att räkna bakvägen från ansökningar om statliga bidrag (från Dieselgate-böter, ironiskt nog :D ) i Texas så har man där kommit fram till en kostnad per stolpe på c:a 43000 USD.

Ionitys Strategy 2.0 enligt din länk indikerar en kostnad per stolpe på c:a 127000 EUR.

Detta skulle betyda att Teslas kostnader för utbyggnad är knappt en tredjedel av Ionitys... :o

Satsningen låter också ambitiös vid första anblicken, men skulle man lyckas nå målen (vilket man som bekant haft svårt att göra i tidigare satsningar) så skulle Ionity ändå bara år 2025 uppnå c:a 65% av dagens kapacitet i SuC...

/fth
Fast Ionity bygger med 350 kW effekt dedikerat för varje laddstolpe. Deras stratergi har ju ifrågasats, men så är det ivarjeall just nu.

Tesla fördelar ut DC-kraften mycket mer effektivt (för dagens typer av elbilar) och sammanlagrar så det verka bli cirka 80-85 kW effekt per laddstolpe, om alla laddar för fullt samtidigt. (Vilket inte verkar inträffa idagsläget)

Så det är nog en rimlig kostnad per kW laddeffekt trots allt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Tesla fördelar ut DC-kraften mycket mer effektivt (för dagens typer av elbilar) och sammanlagrar så det verka bli cirka 80-85 kW effekt per laddstolpe, om alla laddar för fullt samtidigt. (Vilket inte verkar inträffa idagsläget)
Känns som det normalt inte kommer inträffa i framtiden heller. Även om det skulle vara 20 st. 250 kW SuC-V3-platser med alla laddandes med 20 bilar som har alla 250 kW möjlig max laddeffekt i peak, så känns det normalt som osannolikt att alla skulle komma in och starta laddningen exakt samtidigt på samma SoC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tesla fördelar ut DC-kraften mycket mer effektivt (för dagens typer av elbilar) och sammanlagrar så det verka bli cirka 80-85 kW effekt per laddstolpe, om alla laddar för fullt samtidigt. (Vilket inte verkar inträffa idagsläget)
Känns som det normalt inte kommer inträffa i framtiden heller. Även om det skulle vara 20 st. 250 kW SuC-V3-platser med alla laddandes med 20 bilar som har alla 250 kW möjlig max laddeffekt i peak, så känns det normalt som osannolikt att alla skulle komma in och starta laddningen exakt samtidigt på samma SoC.
Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning. För mig handlar de bara om att ladda tillräckligt snabbt rätt pris och utan kö.. De är väl kö biten som ionity eventuellt inte uppfyller alltid.
Obs jag jobbar själv med teknik till vardags och älskar allt runt teknik men samtidigt måste man ibland bara varan konsument och inte bry sig att de varit osmarta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning. För mig handlar de bara om att ladda tillräckligt snabbt rätt pris och utan kö.. De är väl kö biten som ionity eventuellt inte uppfyller alltid.
Obs jag jobbar själv med teknik till vardags och älskar allt runt teknik men samtidigt måste man ibland bara varan konsument och inte bry sig att de varit osmarta.
Problemet med Ionitys lösning är ju just att den påverkar din upplevelse som konsument.

Grundkravet att varje stolpe skall kunna leverera maximal effekt vid varje givet tillfälle oavsett beläggning medför ju att antalet stolpar begränsas rejält, vilket i sin tur oundvikligen leder till köer när belastningen ökar.

Ta en normal ionity-station med sex stolpar à 350 kW, skulle dom istället ha byggt 18 stolpar med dynamisk lastbalansering så skulle dom med samma totala effekt på stationen kunnat garantera 117 kW på varje stolpe som ett "worst case scenario", ett scenario som sannolikt aldrig skulle inträffa.

I praktiken skulle sannolikt alla bilar vid alla tillfällen fått maximal begärd effekt, vilket innebär att Ionity med nästan samma investering och driftkostnad skulle kunnat ha haft (minst) tre ggr högre kapacitet.

Detta skulle förstås ha varit en mycket bättre lösning för dig som konsument.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Laddare 5&6 är nu igång i Varberg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

fth skrev:
chaffis75 skrev:
Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning. För mig handlar de bara om att ladda tillräckligt snabbt rätt pris och utan kö.. De är väl kö biten som ionity eventuellt inte uppfyller alltid.
Obs jag jobbar själv med teknik till vardags och älskar allt runt teknik men samtidigt måste man ibland bara varan konsument och inte bry sig att de varit osmarta.
Problemet med Ionitys lösning är ju just att den påverkar din upplevelse som konsument.

Grundkravet att varje stolpe skall kunna leverera maximal effekt vid varje givet tillfälle oavsett beläggning medför ju att antalet stolpar begränsas rejält, vilket i sin tur oundvikligen leder till köer när belastningen ökar.

Ta en normal ionity-station med sex stolpar à 350 kW, skulle dom istället ha byggt 18 stolpar med dynamisk lastbalansering så skulle dom med samma totala effekt på stationen kunnat garantera 117 kW på varje stolpe som ett "worst case scenario", ett scenario som sannolikt aldrig skulle inträffa.

I praktiken skulle sannolikt alla bilar vid alla tillfällen fått maximal begärd effekt, vilket innebär att Ionity med nästan samma investering och driftkostnad skulle kunnat ha haft (minst) tre ggr högre kapacitet.

Detta skulle förstås ha varit en mycket bättre lösning för dig som konsument.

/fth
Det är inte bara köproblemet. Ionitys "premium-lösning" gör det dessutom onödigt dyrt för oss konsumenter. Med potentiellt 3 ggr så många laddare per site hade de kunnat få 3 ggr så många kunder som betalar för investeringen med ett förhoppningsvis lägre pris som följd. Nu betalar vi ju för nånting som i praktiken aldrig kan utnyttjas men som gör att vi riskerar att stå i kö istället. Att man i ett worst-case scenario behöver ladda lite långsammare, men i gengäld slippa stå och köa, är ju en betydligt trevligare upplevelse. Totalt sett går det dessutom förmodligen fortfarande betydligt snabbare när man lastbalanserar och laddar med lägre effekt istället för att först köa och sedan ladda med full effekt, eftersom kapaciteten utnyttjas på ett mycket mer effektivt sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Hoppsan_84 skrev:
Laddare 5&6 är nu igång i Varberg
Nu hoppas jag på Mantorp också inom ett par veckor för vår kommande bilsemester. :D
Nån som sett någon aktivitet där?
Ioniq 5 FE AWD
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Laddare 5&6 är nu igång i Varberg
Nu hoppas jag på Mantorp också inom ett par veckor för vår kommande bilsemester. :D
Nån som sett någon aktivitet där?
Ett under att den inte var först ut att få 6 st
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
fth skrev:
chaffis75 skrev:
Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning. För mig handlar de bara om att ladda tillräckligt snabbt rätt pris och utan kö.. De är väl kö biten som ionity eventuellt inte uppfyller alltid.
Obs jag jobbar själv med teknik till vardags och älskar allt runt teknik men samtidigt måste man ibland bara varan konsument och inte bry sig att de varit osmarta.
Problemet med Ionitys lösning är ju just att den påverkar din upplevelse som konsument.

Grundkravet att varje stolpe skall kunna leverera maximal effekt vid varje givet tillfälle oavsett beläggning medför ju att antalet stolpar begränsas rejält, vilket i sin tur oundvikligen leder till köer när belastningen ökar.

Ta en normal ionity-station med sex stolpar à 350 kW, skulle dom istället ha byggt 18 stolpar med dynamisk lastbalansering så skulle dom med samma totala effekt på stationen kunnat garantera 117 kW på varje stolpe som ett "worst case scenario", ett scenario som sannolikt aldrig skulle inträffa.

I praktiken skulle sannolikt alla bilar vid alla tillfällen fått maximal begärd effekt, vilket innebär att Ionity med nästan samma investering och driftkostnad skulle kunnat ha haft (minst) tre ggr högre kapacitet.

Detta skulle förstås ha varit en mycket bättre lösning för dig som konsument.

/fth
Det är inte bara köproblemet. Ionitys "premium-lösning" gör det dessutom onödigt dyrt för oss konsumenter. Med potentiellt 3 ggr så många laddare per site hade de kunnat få 3 ggr så många kunder som betalar för investeringen med ett förhoppningsvis lägre pris som följd. Nu betalar vi ju för nånting som i praktiken aldrig kan utnyttjas men som gör att vi riskerar att stå i kö istället. Att man i ett worst-case scenario behöver ladda lite långsammare, men i gengäld slippa stå och köa, är ju en betydligt trevligare upplevelse. Totalt sett går det dessutom förmodligen fortfarande betydligt snabbare när man lastbalanserar och laddar med lägre effekt istället för att först köa och sedan ladda med full effekt, eftersom kapaciteten utnyttjas på ett mycket mer effektivt sätt.
Men de vet du inte.. De hade kanake tagit samma pris ändå.. Du har ju själv ett bättre pris än vad du kan få på suc tex.

Sen antal platser kan ju lika mycket beror på vilken yta de har fått tillgång till så även om de kunde fördela effekten så hade de inte hjälpt.

Jag säger inte ni har fel i deras tekniska lösning jag tycker bara att de är lite för ingenjör mässigt att bry sig om vad var och en gör och hur deras lösning ser ut.
Däremot klaga på för dålig ladd hastighet, tillgänglighet och pris känns som helt rimligt, de är vad som påverkar dig som konsument.
Man ja de är mina 5öre.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tesla fördelar ut DC-kraften mycket mer effektivt (för dagens typer av elbilar) och sammanlagrar så det verka bli cirka 80-85 kW effekt per laddstolpe, om alla laddar för fullt samtidigt. (Vilket inte verkar inträffa idagsläget)
Känns som det normalt inte kommer inträffa i framtiden heller. Även om det skulle vara 20 st. 250 kW SuC-V3-platser med alla laddandes med 20 bilar som har alla 250 kW möjlig max laddeffekt i peak, så känns det normalt som osannolikt att alla skulle komma in och starta laddningen exakt samtidigt på samma SoC.
V3 är väl 2 st stolpar som delar på 300kW där manimal hastighet är 250kW men där man får ca 150kW om det är två på laddaren? Eller är det mer?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Dodde skrev:
MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Laddare 5&6 är nu igång i Varberg
Nu hoppas jag på Mantorp också inom ett par veckor för vår kommande bilsemester. :D
Nån som sett någon aktivitet där?
Ett under att den inte var först ut att få 6 st
Varberg har ju fått lite andra snabbladdare nära Ionity nu också. EON har satt upp 4st 175kW och Virta har 2st 100kW i närheten. Mindre risk för kö där med de i närheten i allafall. :)

Mer har fått igång 8st laddare i Mjölby bara några mil ifrån Mantorp samt att OKQ8 öppnat 6st i Linköping samt att vi nu har tillgång till 12st Superchargers i Linköping. Hela den sträckan är klart mycket bättre än förra året. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

joel80 skrev:
V3 är väl 2 st stolpar som delar på 300kW där manimal hastighet är 250kW men där man får ca 150kW om det är två på laddaren? Eller är det mer?
Nej, stolpar på v3 delar inte effekt i par.

Samtliga stolpar måste förstås dela på stationens maximala totala effekt, men det finns inga par som delar som 1A/1B, 2A/2B etc på v2.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

joel80 skrev:
Dodde skrev:
MrRun skrev:
Hoppsan_84 skrev:
Laddare 5&6 är nu igång i Varberg
Nu hoppas jag på Mantorp också inom ett par veckor för vår kommande bilsemester. :D
Nån som sett någon aktivitet där?
Ett under att den inte var först ut att få 6 st
Varberg har ju fått lite andra snabbladdare nära Ionity nu också. EON har satt upp 4st 175kW och Virta har 2st 100kW i närheten. Mindre risk för kö där med de i närheten i allafall. :)

Mer har fått igång 8st laddare i Mjölby bara några mil ifrån Mantorp samt att OKQ8 öppnat 6st i Linköping samt att vi nu har tillgång till 12st Superchargers i Linköping. Hela den sträckan är klart mycket bättre än förra året. :)
Japp, har också noterat det. Mjölby blir mycket bra som backup till Mantorp när vi åker söderut där.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Men helt ärligt varför bry sig om deras tekniska lösning.
Tänker du på SuC V3 eller Ionity?

Ville bara förklara att det i praktiken sannolikt inte kommer vara problem att ladda med full effekt på SuC V3.

Inget man behöver vara orolig för normalt. Smart lastbalansering ser till att det troligen aldrig blir något problem i verkligheten även om alla bilar som klarar 250 kW laddar samtidigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

joel80 skrev:
martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Tesla fördelar ut DC-kraften mycket mer effektivt (för dagens typer av elbilar) och sammanlagrar så det verka bli cirka 80-85 kW effekt per laddstolpe, om alla laddar för fullt samtidigt. (Vilket inte verkar inträffa idagsläget)
Känns som det normalt inte kommer inträffa i framtiden heller. Även om det skulle vara 20 st. 250 kW SuC-V3-platser med alla laddandes med 20 bilar som har alla 250 kW möjlig max laddeffekt i peak, så känns det normalt som osannolikt att alla skulle komma in och starta laddningen exakt samtidigt på samma SoC.
V3 är väl 2 st stolpar som delar på 300kW där manimal hastighet är 250kW men där man får ca 150kW om det är två på laddaren? Eller är det mer?
Nej, SuC V3 har en betydligt smartare teknisk lösning än SuC V2 (som delar parvis på totalt gemensamma 150 kW).

På SuC V3 så har man central lastbalansering där alla laddpunkter kan dynamiskt dela på alla laddare/likriktare som finns tillgängliga på hela sajten. På det sättet så är sannolikheten att du som kund inte skulle få max effekt väldigt liten.

SuC V3 har även fördelen jämfört med andra äldre tekniska lösningar (som SuC V2 och Ionity) att om ett gäng laddare/likriktare går sönder, så blir ingen utan effekt. Alla laddpunkter delar då på den effekt som finns gemensamt kvar i den kvarvarande poolen med laddare/likriktare. Ingen blir utan laddning, men alla kanske laddar några få % långsammare (i värsta fall).

Så där ser man helt klart hur olika tekniska lösningar skapar olika goda kundupplevelser, även om man inte alla har intresse av det tekniska. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar