Elbilshatare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Elbilshatare

Inlägg av ObscureEconomist »

Fredrik j skrev:

I väntan på det kanske man behöver koppla betalningen till hur nöjda resenärerna är? Enligt samma princip skulle man kunna betala Postnord EFTER försändelsen är levererad och utefter hur nöjd kunden blev.
Skulle du sälja en tjänst eller vara utan att veta om och hur mycket du fick betalt? Isf kommer jag och hämtar husnycklarna efter helgen och sen får du betalt efteråt beroende på hur jag känner för huset.

Du ser väl själv att det är ett helt absurd sätt att tänka.
BMW i4 M50 -22
Fredrik j
Inlägg: 10788
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

ObscureEconomist skrev:
Fredrik j skrev:

I väntan på det kanske man behöver koppla betalningen till hur nöjda resenärerna är? Enligt samma princip skulle man kunna betala Postnord EFTER försändelsen är levererad och utefter hur nöjd kunden blev.
Skulle du sälja en tjänst eller vara utan att veta om och hur mycket du fick betalt? Isf kommer jag och hämtar husnycklarna efter helgen och sen får du betalt efteråt beroende på hur jag känner för huset.

Du ser väl själv att det är ett helt absurd sätt att tänka.
Möjligen ett absurt exempel. Naturligtvis får du undersöka mitt hus innan du köper det. Det finns ju andra hus om mitt inte skulle duga för det priset jag vill ha.

Att koppla betalningen till hur väl en tjänst har utförts är ju inte alls absurt. Om postnord åtar sig att leverera på en viss tid och på ett visst sätt borde man få mindre betalt om man misslyckas med det.
När det gäller bussen skulle det ju kunna styras genom mer detaljerad upphandling men i många fall räcker det ju med lite sunt förnuft. Men man kanske behöver skriva att bussen inte får fyllas med dieselavgaser under färd...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Elbilshatare

Inlägg av Teslaspolen »

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilshatare

Inlägg av LarsL »

För att ta detta tillbaka till O-Topic har jag hört från folk, elbilhatare, som påstår att strålningen från elbilar skulle vara farlig. De påstår att bilarna ger ifrån sig så mycket störningar att det påverkar radion i deras bilar. Så jodå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilshatare

Inlägg av mati »

bjornnilsson skrev:
...man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
Det är klart att man inte ska skratta bort det. Jag använder också oftast högtalarfunktionen i min mobil för att jag inte vill ha en radiosändare i GHz-bandet precis vid huvudet. Det är troligen inte jättebra för vävnaden i hjärnan (det lilla som finns där) när man som jag jobbar hemma och har telefonen igång typ hela dagen. Inget konstigt med det. Några decimeter avstånd räcker och fältstyrkan minskar enormt.
Men det finns ju gränser liksom. Jag har en granne som har byggt en överdimensionerad fågelbur runt hela huset för att slippa strålning från..., ja från vad egentligen? Från allt, antar jag. Då är man paranoid och behöver nog hjälp.
Jag skulle för den delen inte heller vilja ha en mobilmast på huset eller i trädgården, men bara för att det är fult. Precis under masten är det ju dessutom inte ens säkert att man har täckning.
LarsL skrev:
För att ta detta tillbaka till O-Topic har jag hört från folk, elbilhatare, som påstår att strålningen från elbilar skulle vara farlig. De påstår att bilarna ger ifrån sig så mycket störningar att det påverkar radion i deras bilar. Så jodå.
Det har jag också hört. Och det stämmer väl iofs att en elbil under extremt kraftig acceleration under mycket kort tid kan ge ifrån sig rätt så starka elektriska fält. Jag har nånstans sett att finns mätningar som visar detta. Men under normal körning är det inte mer än i en bil med förbränningsmotor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elbilshatare

Inlägg av Aida »

mati skrev:
bjornnilsson skrev:
...man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
Det är klart att man inte ska skratta bort det. Jag använder också oftast högtalarfunktionen i min mobil för att jag inte vill ha en radiosändare i GHz-bandet precis vid huvudet. Det är troligen inte jättebra för vävnaden i hjärnan (det lilla som finns där) när man som jag jobbar hemma och har telefonen igång typ hela dagen. Inget konstigt med det. Några decimeter avstånd räcker och fältstyrkan minskar enormt.
Men det finns ju gränser liksom. Jag har en granne som har byggt en överdimensionerad fågelbur runt hela huset för att slippa strålning från..., ja från vad egentligen? Från allt, antar jag. Då är man paranoid och behöver nog hjälp.
Jag skulle för den delen inte heller vilja ha en mobilmast på huset eller i trädgården, men bara för att det är fult. Precis under masten är det ju dessutom inte ens säkert att man har täckning.
LarsL skrev:
För att ta detta tillbaka till O-Topic har jag hört från folk, elbilhatare, som påstår att strålningen från elbilar skulle vara farlig. De påstår att bilarna ger ifrån sig så mycket störningar att det påverkar radion i deras bilar. Så jodå.
Det har jag också hört. Och det stämmer väl iofs att en elbil under extremt kraftig acceleration under mycket kort tid kan ge ifrån sig rätt så starka elektriska fält. Jag har nånstans sett att finns mätningar som visar detta. Men under normal körning är det inte mer än i en bil med förbränningsmotor.

Är inte karossen isolerad mot motorer och batteri enligt principen om Faradays bur? (Kanske inte Teslas strukturella batterier iofs…)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Elbilshatare

Inlägg av renes »

SwedishAdvocate skrev:
Gargamel skrev:
Sitter foliehatten bra?
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
Jag har ingen formell sakkunskap om elektromagnetiska fält från stolvärme. Men jag minns att jag någon gång för ca. 25 år sedan hört eller läst om det här. Men om någon kan visa på en tillförlitlig källa som motbevisar min nuvarande inställning så kommer jag naturligtvis korrigera min världsbild därefter.
Man har ju med framgång kunnat behandla depressioner med just magnetfält mot hjärnan. Inte så långsökt att tro att även genitalia kan känna sig gladare av lite av samma, väl.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Elbilshatare

Inlägg av tor-ake »

Den magnetiska fältstyrkan vid EMT-behandling är enligt Antonio Mantovani & Sarah H. Lisanby (2004) typiskt 1,5-2,0 Tesla :!: Om du lyckas få en del av en genitalie riktigt nära värmetrådarna, säg 4mm och strömstyrkan är 5A genom tråden (sittdyna på 60W värmeeffekt) så skulle det bli 0,3 mikroTesla eller ungefär 5000ggr lägre fältstyrka. Eller ungefär som att försöka poppa mikrovågspopcorn med en WiFi-router. Händer absolut ingenting.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Elbilshatare

Inlägg av Camper63 »

Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Elbilshatare

Inlägg av Bo99 »

Jag har inte orkat läsa alla inlägg.

Själv tycker jag efter ett år och nästan 4 000 mil med elbil att hela grejen med en motor med kolvar och kolvringar som smörjs av olja, insprutningssystem, tändsystem, bränslesystem, turbo, avgassystem, katalysator och att man måste fylla på med bensin/diesel som därefter förbränns bara känns så otroligt ålderdomligt. Jag sätter mig i bilen och startar systemet och glider iväg på el. Vad jag menar är att hela grejen med att köra bil inte behöver vara komplicerad alls. Förenklat en elmotor, ett batteri och en oerhört kapabel inverter (växelriktare). Inget brum-brum med ett avgasrör som spyr ut avgaser. Jo det känns bra att köra min elbil just för att tekniken är enkel och modern och kostnaden/mil är låg.
Skriv svar