https://www.autonews.com/commentary/jd- ... al-pricingDon't think vehicle supply shortages will last forever.
Today's sky-high used-vehicle valuation environment should not keep industry players and consumers from planning now for a return to lower retention values after mid-decade.
När kommer komponentbristen vara över?
Moderator: Redaktion
När kommer komponentbristen vara över?
Dagens situation med komponentbrist och långa leveranstider kommer inte att vara för evigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Den stora frågan är ju om komponenttillverkningen permanent måste flytta från Taiwan och vad priserna framöver kommer att vara.
Jag tror det kommer ta lång tid innan vi kommer tillbaka till en situation som vi hade runt 2018-19.
Jag tror det kommer ta lång tid innan vi kommer tillbaka till en situation som vi hade runt 2018-19.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Det beror på när komponent-företagen tröttnar på att ta ut flera hundra procent mer i avgifter/vinst från alla andra.Zalman3 skrev:Dagens situation med komponentbrist och långa leveranstider kommer inte att vara för evigt.
https://www.autonews.com/commentary/jd- ... al-pricingDon't think vehicle supply shortages will last forever.
Today's sky-high used-vehicle valuation environment should not keep industry players and consumers from planning now for a return to lower retention values after mid-decade.
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Det kommer de nog inte tröttna på. Jag tvivlar på att de inom närtid kommer att frivilligt sänka priserna även om tillgången ökar. Det tar flera år (tänk 5+) att sätta upp en fabrik för att tillverka chip idag, iallafall om vi ser till de mer komplicerade chippen. Det gör att konkurrensen inte kommer öka nämnvärt i närtid och även om Taiwan får ordning på sin produktion så kommer vi nog fortsätta se höga priser och viss artificiell brist.Lägg till detta att vårt behov ökar drastiskt för varje år och vips blir ljuset i tunneln tyvärr ganska svagt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Är inne på lite samma spår att detta är det nya normala (pga peak det mesta). Kinesisk Invasion av Taiwan är inte helt uteslutet heller.
MVH
MVH
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Vi får från just-in-time till just-in-case ekonomin.
När saker skall produceras lokalt driver det upp inflationen.
När saker skall produceras lokalt driver det upp inflationen.
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Ja, det går inte att utesluta att Kina fortfarande har ambitioner att ta över Taiwan. Jag trodde de skulle lugna ner sig lite eftersom Ryssland stötte på mer motstånd från väst än de nog förväntade sig och Kina har normalt sett inte bråttom att göra saker - de har ju 100års planer - men sedan åkte ju Pelosi dit och det förbättrade ju inte direkt situationen.NiklasTesla skrev:Är inne på lite samma spår att detta är det nya normala (pga peak det mesta). Kinesisk Invasion av Taiwan är inte helt uteslutet heller.
Alternativen till Taiwan när det gäller storskalig produktion av avancerade IC-kretsar är ju i praktiken 0 just nu. Visst finns det lite andra fabriker, men de kommer inte räcka långt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Finns det en affärsmöjlighet så finns det en entreprenör. Han som bl a startade Tesla kanske blir sugen egna fabriker?
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Det år mer än pengar som behövs. Tid, know-how, personal och miljötillstånd.
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Jo, men Elon verkar fixa det mest otroliga, men det kan ta tid. Sån här brist brukar fria marknader vara bra på att rätta till. Men visst, trögt går det.Delta skrev:Det år mer än pengar som behövs. Tid, know-how, personal och miljötillstånd.
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Problemet med att bygga nya fabriker är att det är kö på att köpa maskinerna som behövs. Eftersom de är så otroligt specialiserade så är det ju inte direkt serietillverkning utan det är något som görs i ganska begränsad omfattning på beställning. Så även om man kastar pengar i överflöd på problemet så kommer man hamna sist i den kön och det kommer troligen ta i storleksordningen 3-5 år innan man kan förvänta sig att få leverans. Sedan ska de installeras, trimmas in samt komma upp i produktion…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: När kommer komponentbristen vara över?
"Chip-brist" är för övrigt en väldigt bra ursäkt för de traditionella biltillverkarna att hålla produktionen nere och priserna uppe.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Tesla utvecklade ju sitt eget chip för autopilot, sitter i alla bilar sedan 2019.Swede1 skrev:Finns det en affärsmöjlighet så finns det en entreprenör. Han som bl a startade Tesla kanske blir sugen egna fabriker?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Det kan vara så att frågan är fel ställd: Om Kina har blivit dyrt till följd av stigande löner och ökande välstånd, så kan nästan 30 år av kinesisk inflationsdämpning på den globala ekonomin vara över. Man kommer förvisso att flytta produktion till andra låglöneländer, men det motsvarar inte det stora flytten av industri till Kina sedan 90-talet. Tänk om vi är tillbaka i en normal ekonomi där saker kostar pengar och blir dyrare för varje år? Det finns kanske ingen komponentbrist, bara dold inflation. En bil kanske faktiskt ska kosta mer än idag?
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Nejdå, Hyundai lovar ju en 20.000 euro elbil om ett år.HenrikC skrev:Det kan vara så att frågan är fel ställd: Om Kina har blivit dyrt till följd av stigande löner och ökande välstånd, så kan nästan 30 år av kinesisk inflationsdämpning på den globala ekonomin vara över. Man kommer förvisso att flytta produktion till andra låglöneländer, men det motsvarar inte det stora flytten av industri till Kina sedan 90-talet. Tänk om vi är tillbaka i en normal ekonomi där saker kostar pengar och blir dyrare för varje år? Det finns kanske ingen komponentbrist, bara dold inflation. En bil kanske faktiskt ska kosta mer än idag?
Innan Tesla och VW: Hyundai elbilar för 20 000 euro planeras i Europa från mitten av 2023.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Just det. Och Model 3 kostar 35.000 dollar. Och ID3 kostar under 20.000€. Och om fyra månader kommer jultomten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: När kommer komponentbristen vara över?
mati skrev:Just det. Och Model 3 kostar 35.000 dollar. Och ID3 kostar under 20.000€. Och om fyra månader kommer jultomten.
Det sista stämmer ju faktiskt nästan.
27,8 kWp solceller
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Jag trodde faktiskt inte att du tillhör den skaran härinne som fortfarande tror på jultomten.Dafro skrev:mati skrev:Just det. Och Model 3 kostar 35.000 dollar. Och ID3 kostar under 20.000€. Och om fyra månader kommer jultomten.
Det sista stämmer ju faktiskt nästan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Det finns 3 stadier gällande detta med tomten
1, Man tror på tomten
2, Man tror inte på tomten
3, Man är tomten
1, Man tror på tomten
2, Man tror inte på tomten
3, Man är tomten
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Jo, men det är tillverkningen av chips som är problemet. Tesla gjorde designen, men Samsung eller TSMC tillverkar.taliz skrev:Tesla utvecklade ju sitt eget chip för autopilot, sitter i alla bilar sedan 2019.Swede1 skrev:Finns det en affärsmöjlighet så finns det en entreprenör. Han som bl a startade Tesla kanske blir sugen egna fabriker?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Hur levelar man upp till nivå 2? Är det en uppgradering man köper från Tesla?Erxon skrev:Det finns 3 stadier gällande detta med tomten
1, Man tror på tomten
2, Man tror inte på tomten
3, Man är tomten
Och det är en av anledningarna till att resten av världen har problem att få fram vanliga komponenter. När covid slog till avbokade många sina order men Tesla behöll dem. Därför ligger de först i kön att få ut det de behöver från fabrikerna.renes skrev:Jo, men det är tillverkningen av chips som är problemet. Tesla gjorde designen, men Samsung eller TSMC tillverkar.taliz skrev:Tesla utvecklade ju sitt eget chip för autopilot, sitter i alla bilar sedan 2019.Swede1 skrev:Finns det en affärsmöjlighet så finns det en entreprenör. Han som bl a startade Tesla kanske blir sugen egna fabriker?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: När kommer komponentbristen vara över?
Man kan vara en tomte utan att vara tomten.Erxon skrev:Det finns 3 stadier gällande detta med tomten
1, Man tror på tomten
2, Man tror inte på tomten
3, Man är tomten
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14