InCharge ändrar prismodell?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av MrEarp »

1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
60BEC634-4EC8-4D17-9F11-3E978CC96316.png
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Dafro »

MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Helt rätt, mer sådant!
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Dexter86 »

Dafro skrev:
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Helt rätt, mer sådant!
Varför ? :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Dafro »

Dexter86 skrev:
Dafro skrev:
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Helt rätt, mer sådant!
Varför ? :)
För att slippa folk som laddar löngre tid ön dom behöver med tex en hastighet på 50 kW på en 150 kW laddare.
Ogillat kraftfullt köer.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Dexter86 »

Dafro skrev:
Dexter86 skrev:
Dafro skrev:
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Helt rätt, mer sådant!
Varför ? :)
För att slippa folk som laddar löngre tid ön dom behöver med tex en hastighet på 50 kW på en 150 kW laddare.
Ogillat kraftfullt köer.
Hade det inte varit bättre/mer rimligt att börja ta minutbetalt vid säg 60-70% istället?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Gargamel »

Ytterliggare ett sätt att skinna folket på, speciellt när det börjar från sekund 1 av laddningen och inte t.ex. vid 80-85%..

MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Dexter86 »

Gargamel skrev:
Ytterliggare ett sätt att skinna folket på, speciellt när det börjar från sekund 1 av laddningen och inte t.ex. vid 80-85%..

MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
80-85% är på tok för högt att börja ta betalt, någonstans runt kanske 65-70% känns ändå rimligt så kanske man betalar par kr extra för sista 15-20% om man känner man vill stå kvar.
Riktigt trött på folk som ska stå maxa en jävla laddare till 100%
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Gargamel »

Dexter86 skrev:
Gargamel skrev:
Ytterliggare ett sätt att skinna folket på, speciellt när det börjar från sekund 1 av laddningen och inte t.ex. vid 80-85%..

MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
80-85% är på tok för högt att börja ta betalt, någonstans runt kanske 65-70% känns ändå rimligt så kanske man betalar par kr extra för sista 15-20% om man känner man vill stå kvar.
Riktigt trött på folk som ska stå maxa en jävla laddare till 100%
När jag hade min EQC, så tog det alltid en timme att komma i närheten av 80%, och jag kom aldrig över 70kW mer eller mindre nån gång på året, bilen klarar 110kW. Då skulle jag bli straffad med 60kr extra varje gång jag var tvungen att ladda.. Jag laddade dessutom för 4-5000kr/månad och i snitt 3.5 gånger per vecka.. 14 * 60 = 840 kr extra straffavgift för att jag skulle vara tvungen att ladda (hos incharge dvs.)

De två veckorna som det var som kallast förra året, så var jag tvungen att ladda varje veckodag då värmepumpen sög ut en hel del batteri vid start av bilen. Då blir det minst 1 200kr per månad extra om jag bara laddade vardagarna..
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Incharge är ju statligt ägt bolag.

Undrar vilka direktiv de fått från politikerna?

Läser man senaste årsredovisningen så har de gett sig ut i Europa också.

Vilken prismodell ska det egentligen vara på snabbladdare?

Det är ju ont om laddstationer på resdagar, så de som finns behöver ju utnyttjas så optimalt som möjligt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gargamel skrev:
Dexter86 skrev:
Gargamel skrev:
Ytterliggare ett sätt att skinna folket på, speciellt när det börjar från sekund 1 av laddningen och inte t.ex. vid 80-85%..

MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
80-85% är på tok för högt att börja ta betalt, någonstans runt kanske 65-70% känns ändå rimligt så kanske man betalar par kr extra för sista 15-20% om man känner man vill stå kvar.
Riktigt trött på folk som ska stå maxa en jävla laddare till 100%
När jag hade min EQC, så tog det alltid en timme att komma i närheten av 80%, och jag kom aldrig över 70kW mer eller mindre nån gång på året, bilen klarar 110kW. Då skulle jag bli straffad med 60kr extra varje gång jag var tvungen att ladda.. Jag laddade dessutom för 4-5000kr/månad och i snitt 3.5 gånger per vecka.. 14 * 60 = 840 kr extra straffavgift för att jag skulle vara tvungen att ladda (hos incharge dvs.)

De två veckorna som det var som kallast förra året, så var jag tvungen att ladda varje veckodag då värmepumpen sög ut en hel del batteri vid start av bilen. Då blir det minst 1 200kr per månad extra om jag bara laddade vardagarna..
Alternativet är ju att du får betala ett högre pris per kWh på allt. Pengarna ska in oavsett.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av mikebike »

Min närmaste InCharge "snabbladdare" har alltid haft minuttaxa, endast.
Nu har den 4 kr/kWh + 1 kr/minut.
Den aktuella stationen ger max 50 kW.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev:
Min närmaste InCharge "snabbladdare" har alltid haft minuttaxa, endast.
Nu har den 4 kr/kWh + 1 kr/minut.
Den aktuella stationen ger max 50 kW.
Vad kostade det innan?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Skyltspurtaren »

Vår närmsta 50 kW-InChargeladdare kostar bara per minut; 2:90 kr/min. Vilket jag givetvis missade o tänkte, satan vad billigt, 2:90 per kWh här gäller o ladda. En gång.
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Marsa »

Vadå, 18kr extra per laddning är väl inte så farligt...

/Ioniq 5
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Dafro »

Dexter86 skrev:
Dafro skrev:
Dexter86 skrev:
Dafro skrev:
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Helt rätt, mer sådant!
Varför ? :)
För att slippa folk som laddar löngre tid ön dom behöver med tex en hastighet på 50 kW på en 150 kW laddare.
Ogillat kraftfullt köer.
Hade det inte varit bättre/mer rimligt att börja ta minutbetalt vid säg 60-70% istället?
Procent är ju helt ointressant men säg från nör man går under 100 kW på en 150 är väl rimligt. Alldeles för många sommskamtugga upp till 100 % med väldigt låg hastighet.rassla sänk kWh med en krona och flytta det till minuttaxa.
27,8 kWp solceller
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av R_Edvinsson »

MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Intressant varför de valt just de stationerna?

Andra Hälften av stationerna lämnar dessutom fortfarande bara halv effekt vad de presenterar.
Så introducerar de enkronan även på de så blir det snabbt dyrt.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av MrEarp »

Gissar att deras nya snabbare stationer kostar mer i effektavgift till nätägare och/eller ny strategi för att minska risk för kö på populära platser.
R_Edvinsson skrev:
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
Intressant varför de valt just de stationerna?

Andra Hälften av stationerna lämnar dessutom fortfarande bara halv effekt vad de presenterar.
Så introducerar de enkronan även på de så blir det snabbt dyrt.
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Olten »

MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
I Mall of Scandinavia så kostar trefasladdning nu 4 kr kWh mot 3 tidigare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av mikebike »

Olten skrev:
MrEarp skrev:
1kr/min i tillägg på cirka hälften av stationerna.
Rätt eller fel?
I Mall of Scandinavia så kostar trefasladdning nu 4 kr kWh mot 3 tidigare.
Det är ju bekvämt att ladda medan man handlar, men än så länge är det 1 kr billigare "på gatan" (Virta).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: InCharge ändrar prismodell?

Inlägg av Mickep »

Marsa skrev:
Vadå, 18kr extra per laddning är väl inte så farligt...

/Ioniq 5
Burn!
Skriv svar