Är dagens elpriser det nya normala?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
GustavE skrev:
LarsOJ skrev:
”Energikrisen kan slå hårt mot svenska hushåll i vinter.
Svenska kraftnät varnar för bortkoppling från elnätet under de kallaste dagarna.
– I värsta fall kommer vi beordra det från kontrollrummen, säger generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe i Ekots lördagsintervju”

”Att svenska hushåll för en stund kopplas bort från elnätet i brist på ström har aldrig tidigare hänt i Sverige.
Men efter nedläggningen av flera svenska kärnkraftverk och Rysslands beslut att strypa gasen till Europa har risken ökat, säger generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe.”

Undra vad priserna är om/när vi närmar oss ovan scenario :cry:

Vore ner rimligt att koppla bort Tyskland än svenska konsumenter tycker jag :mrgreen:
Det där tycker jag också är intressant. Kommer ihåg att det berördes i en annan tråd men vet inte om man kom fram till något. Exportkablarna borde stängas ner innan svenska förbrukare. Sen kan dom andra få göra likadant när vi har brist.
Känns ju väldigt orimligt att svenska äldreboenden står iskalla medan tyska unga friska familjer sitter och har det varmt och gott. Dessutom har ju Tyskland ett varmare klimat.
Ska äldreboenden stå iskalla? Vem är det som skrämt upp dig så?
Det var kanske lite överdrivet, men i sak är det ju helt korrekt. Svenska hem och företag riskerar att bli avstängda från elnätet under kallaste vintern, inte nödvändigtvis för att vi har elbrist i Sverige utan för att elen inte räcker för både oss och exporten. Solidaritet i all ära, men jag är inte så säker på att tyskarna hade varit lika solidariska med oss om läget hade varit omvänt.
Vi har ju i regel tillräckligt med el i Sverige, problemet har orsakats av Tyskland som har valt att satsa på fluffiga fantasier och en galen diktator. De får skylla sig själva och tacka Merkel för situationen hon har skapat. Jag känner ärligt talat ingen som helst solidaritet med dem. Det är illa nog att vi har ärvt deras elpriser och att vi får lida av deras gasberoende, trots att vi inte använder någon gas. Men den dagen elen stängs av för svenska konsumenter, så att Sverige kan fortsätta skicka solidaritetsel till Tyskland så de kan fortsätta leva i sin lilla bubbla, säger jag upp mitt tyska medborgarskap.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Dinsdale »

mati skrev:
Det var kanske lite överdrivet, men i sak är det ju helt korrekt. Svenska hem och företag riskerar att bli avstängda från elnätet under kallaste vintern, inte nödvändigtvis för att vi har elbrist i Sverige utan för att elen inte räcker för både oss och exporten. Solidaritet i all ära, men jag är inte så säker på att tyskarna hade varit lika solidariska med oss om läget hade varit omvänt.
Vi har ju i regel tillräckligt med el i Sverige, problemet har orsakats av Tyskland som har valt att satsa på fluffiga fantasier och en galen diktator. De får skylla sig själva och tacka Merkel för situationen hon har skapat. Jag känner ärligt talat ingen som helst solidaritet med dem. Det är illa nog att vi har ärvt deras elpriser och att vi får lida av deras gasberoende, trots att vi inte använder någon gas. Men den dagen elen stängs av för svenska konsumenter, så att Sverige kan fortsätta skicka solidaritetsel till Tyskland så de kan fortsätta leva i sin lilla bubbla, säger jag upp mitt tyska medborgarskap.
Man stänger inte av elen så länge man framställer minst lika mycket el som det konsumeras. Om vi vill ha kvar elen här är det bara att buda över tyskarna och polackerna. 15 kr/kWh!

Det man pratar om när det kommer till strömavbrott är de kalla dagar under vintern vi tidigare importerat "ful-el" från kontinenten, dvs de dagar då vi konsumerar mer än vi producerar. Om övriga länder vi är anslutna till också överkonsumerar går det inte betala sig ur den situationen. Någon kommer behöva kopplas bort.

Hade man kapat elkablarna till kontinenten hade vi fått ett radikalt mycket billigare elpris eftersom det inte finns nån annan att sälja till än oss - men kalla dagar på vintern hade vi fått betala genom rullande strömavbrott.

Det är helt klart lockade att klippa kablarna men samtidigt är det nog precis det Putin vill åstadkomma, att vi skall agera mer själva och göra mindre saker tillsammans med andra. Att väst envisas med att hålla ihop verkar ha ställt till det en smula för honom i Ukraina.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det har ju varit ett antal energikriser under 1900-talet.

Då gällde det ju oftast oljeproduktionen eller kolleveranser som ströps ned.

Vid varje sådant tillfälle har ju elproduktionen byggts ut i Sverige.

Undrar om det kommer att ske nu igen?

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev:
mati skrev:
Det var kanske lite överdrivet, men i sak är det ju helt korrekt. Svenska hem och företag riskerar att bli avstängda från elnätet under kallaste vintern, inte nödvändigtvis för att vi har elbrist i Sverige utan för att elen inte räcker för både oss och exporten. Solidaritet i all ära, men jag är inte så säker på att tyskarna hade varit lika solidariska med oss om läget hade varit omvänt.
Vi har ju i regel tillräckligt med el i Sverige, problemet har orsakats av Tyskland som har valt att satsa på fluffiga fantasier och en galen diktator. De får skylla sig själva och tacka Merkel för situationen hon har skapat. Jag känner ärligt talat ingen som helst solidaritet med dem. Det är illa nog att vi har ärvt deras elpriser och att vi får lida av deras gasberoende, trots att vi inte använder någon gas. Men den dagen elen stängs av för svenska konsumenter, så att Sverige kan fortsätta skicka solidaritetsel till Tyskland så de kan fortsätta leva i sin lilla bubbla, säger jag upp mitt tyska medborgarskap.
Man stänger inte av elen så länge man framställer minst lika mycket el som det konsumeras. Om vi vill ha kvar elen här är det bara att buda över tyskarna och polackerna. 15 kr/kWh!

Det man pratar om när det kommer till strömavbrott är de kalla dagar under vintern vi tidigare importerat "ful-el" från kontinenten, dvs de dagar då vi konsumerar mer än vi producerar. Om övriga länder vi är anslutna till också överkonsumerar går det inte betala sig ur den situationen. Någon kommer behöva kopplas bort.

Hade man kapat elkablarna till kontinenten hade vi fått ett radikalt mycket billigare elpris eftersom det inte finns nån annan att sälja till än oss - men kalla dagar på vintern hade vi fått betala genom rullande strömavbrott.

Det är helt klart lockade att klippa kablarna men samtidigt är det nog precis det Putin vill åstadkomma, att vi skall agera mer själva och göra mindre saker tillsammans med andra. Att väst envisas med att hålla ihop verkar ha ställt till det en smula för honom i Ukraina.
Precis så har jag också förstått situationen. Eventuella elavbrott här i sverige beror inte på att vi exporterar vår el till europa utan att det helt enkelt blir effektbrist i hela systemet om förbrukningen slår i taket samtidigt som produktionskapaciteten inte räcker till.
Att man skulle välja att stänga av värmen på ålderdomshemmen är ju bara larvigt.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av wannabee »

Vi kommer knäcka vår ekonomi.

Jag tror det vore bättre att fimpa kablarna och använda elen själva, behålla gamla priserna på elen och sen i vinter så får man koppla bort vissa industrier den vecka som vår egen ström inte räcker, så slipper vi förstöra landet.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
Vi kommer knäcka vår ekonomi.

Jag tror det vore bättre att fimpa kablarna och använda elen själva, behålla gamla priserna på elen och sen i vinter så får man koppla bort vissa industrier den vecka som vår egen ström inte räcker, så slipper vi förstöra landet.
Jag tycker vi lugnar oss till 15 oktober då svenska kraftnät ska redovisa sitt förslag på hur flaskhalsavgifterna ska återbördas till svenska elkonsumenter. Svenska kraftnät tjänar ju enorma pengar på elbristen nere i europa.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av GustavE »

Off Grid Byggaren skrev:
Det har ju varit ett antal energikriser under 1900-talet.

Då gällde det ju oftast oljeproduktionen eller kolleveranser som ströps ned.

Vid varje sådant tillfälle har ju elproduktionen byggts ut i Sverige.

Undrar om det kommer att ske nu igen?

Det vita kolet!

Såg filmen häromdagen. Det borde läggas in en funktion så man är tvungen att se filmen innan man kommenterar i tråden.

Filmen visar hur våra förfäder kämpade under arbetspass på uppåt 26 timmar i väglöst land mitt ute i ödemarken under tidvis mycket svåra förhållanden. Dåligt med mat och svinkallt. Dom gjorde det för att vi i efterföljande generationer skulle få det bra. Dom skulle vända sig i sina gravar om dom fick veta att vi år 2022 fått börja släcka ner lyset och skruva ner inomhustemperaturen för att vi har en hokus-pokus-prismodell från helvetet.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

GustavE skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det har ju varit ett antal energikriser under 1900-talet.

Då gällde det ju oftast oljeproduktionen eller kolleveranser som ströps ned.

Vid varje sådant tillfälle har ju elproduktionen byggts ut i Sverige.

Undrar om det kommer att ske nu igen?

Det vita kolet!

Såg filmen häromdagen. Det borde läggas in en funktion så man är tvungen att se filmen innan man kommenterar i tråden.

Filmen visar hur våra förfäder kämpade under arbetspass på uppåt 26 timmar i väglöst land mitt ute i ödemarken under tidvis mycket svåra förhållanden. Dåligt med mat och svinkallt. Dom gjorde det för att vi i efterföljande generationer skulle få det bra. Dom skulle vända sig i sina gravar om dom fick veta att vi år 2022 fått börja släcka ner lyset och skruva ner inomhustemperaturen för att vi har en hokus-pokus-prismodell från helvetet.
Min åsikt är att prismodellen har fungerat bra för Sverige så länge vi hade kraftig överproduktion. Med 6 stängda reaktorer i södra Sverige så kollapsar stundtals modellen. Det är ju även vad GD för Svenska Kraftnät säger i lördagsintervjun.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Statliga Svenska kraftnät ska ju mest sköta överföringen i stamnätet.

De har några gasturbiner i sitt dotterbolag, men frågan är om det går att få tag i gas till dem?

Svenska Kraftnät Gasturbiner AB
Helägt dotterbolag till Svenska kraftnät. Bolaget driver och förvaltar de gasturbinanläggningar som Svenska kraftnät behöver för sin verksamhet. Målsättningen är att med hög tillgänglighet tillhandahålla reservkapacitet från bolagets gasturbinkraftverk.

Det har ju varit en uttalad stratergi från Statliga Vattenfall sedan långt tillbaka att Svensk el ska vara en stor exportvara.

Det verkar vara välbetald personalstyrka på Vattenfall:

https://www.ingenjoren.se/2022/06/02/sa ... i-manaden/

Vattenfalls vd Anna Borg fick förra året en löneökning på över 20 procent. Med 1,3 miljoner kronor i månaden är hon den högst betalda statliga bolagschefen. Den nästa högsta lönen har Postnords vd Annemarie Gardshol.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Niklas Z »

Off Grid Byggaren skrev:
Vattenfalls vd Anna Borg fick förra året en löneökning på över 20 procent. Med 1,3 miljoner kronor i månaden är hon den högst betalda statliga bolagschefen. Den nästa högsta lönen har Postnords vd Annemarie Gardshol.
Om jag inte minns fel gör Vattenfall en vinst på över en miljon per anställd, före Putins överfall på Ukraina. Företaget gör så stor vinst att i stort sett alla anställda skulle kunna ha lika hög lön som Anna Borg. Nu går väl vinsten till staten, så det finns gott om pengar att kompensera elkunder, om det finns en vilja att göra det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det kommer bli rejält ökad efterfrågan på el i Sverige är många prognoser.

Undrar var den elen ska komma ifrån?

https://www.svensktnaringsliv.se/bilder ... g+2045.pdf
Okning.JPG
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

Off Grid Byggaren skrev:
Statliga Svenska kraftnät ska ju mest sköta överföringen i stamnätet.

De har några gasturbiner i sitt dotterbolag, men frågan är om det går att få tag i gas till dem?

Svenska Kraftnät Gasturbiner AB
Helägt dotterbolag till Svenska kraftnät. Bolaget driver och förvaltar de gasturbinanläggningar som Svenska kraftnät behöver för sin verksamhet. Målsättningen är att med hög tillgänglighet tillhandahålla reservkapacitet från bolagets gasturbinkraftverk.

Det har ju varit en uttalad stratergi från Statliga Vattenfall sedan långt tillbaka att Svensk el ska vara en stor exportvara.

Det verkar vara välbetald personalstyrka på Vattenfall:

https://www.ingenjoren.se/2022/06/02/sa ... i-manaden/

Vattenfalls vd Anna Borg fick förra året en löneökning på över 20 procent. Med 1,3 miljoner kronor i månaden är hon den högst betalda statliga bolagschefen. Den nästa högsta lönen har Postnords vd Annemarie Gardshol.
Absolut Svenska Kraftnät är inte producenter men de är ansvariga för eventuella avstägningar vid effektbrist. Jag tyckte det var intressant ändå att Generaldirektören specifikt pekade ut stängningen av reaktorer som en stor orsak i intervjun. Hon borde ju ha bra koll kan man tycka.

Inget fel med att Vattenfall drar in mycket pengar i mitt tycke så länge de kan leverera billig och tillförlitlig el till svenskarna och industrin. Win win. De har ett stort sammhällsansvar så VD lönen är rimlig.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Vattenfalls vd Anna Borg fick förra året en löneökning på över 20 procent. Med 1,3 miljoner kronor i månaden är hon den högst betalda statliga bolagschefen. Den nästa högsta lönen har Postnords vd Annemarie Gardshol.
Om jag inte minns fel gör Vattenfall en vinst på över en miljon per anställd, före Putins överfall på Ukraina. Företaget gör så stor vinst att i stort sett alla anställda skulle kunna ha lika hög lön som Anna Borg. Nu går väl vinsten till staten, så det finns gott om pengar att kompensera elkunder, om det finns en vilja att göra det.
Skillnaden mellan vad elen kostar i SE1 granne med vattenkraftverket finns och vad elen kostar i SE4 tillfaller väl inte vattenfall utan svenska kraftnät?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Niklas Z skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Vattenfalls vd Anna Borg fick förra året en löneökning på över 20 procent. Med 1,3 miljoner kronor i månaden är hon den högst betalda statliga bolagschefen. Den nästa högsta lönen har Postnords vd Annemarie Gardshol.
Om jag inte minns fel gör Vattenfall en vinst på över en miljon per anställd, före Putins överfall på Ukraina. Företaget gör så stor vinst att i stort sett alla anställda skulle kunna ha lika hög lön som Anna Borg. Nu går väl vinsten till staten, så det finns gott om pengar att kompensera elkunder, om det finns en vilja att göra det.
Skillnaden mellan vad elen kostar i SE1 granne med vattenkraftverket finns och vad elen kostar i SE4 tillfaller väl inte vattenfall utan svenska kraftnät?
Det kanske den gör, men det motsäger väl inte det jag skrev?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Dizzycap »

Niklas Z skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Vattenfalls vd Anna Borg fick förra året en löneökning på över 20 procent. Med 1,3 miljoner kronor i månaden är hon den högst betalda statliga bolagschefen. Den nästa högsta lönen har Postnords vd Annemarie Gardshol.
Om jag inte minns fel gör Vattenfall en vinst på över en miljon per anställd, före Putins överfall på Ukraina. Företaget gör så stor vinst att i stort sett alla anställda skulle kunna ha lika hög lön som Anna Borg. Nu går väl vinsten till staten, så det finns gott om pengar att kompensera elkunder, om det finns en vilja att göra det.
Du är inte i närheten av rätt när du säger att alla skulle kunna ha samma lön som VD.

Vattenfall har 18 000 anställda och gör de senaste åren ett resultat (utan engångsposter) på sisådär 15-20 miljarder. Ungefär en miljon per anställd, viket inte är iögonfallande för ett vinstdrivande bolag.

Märk att en nästan en fjärdedel av Vattenfalls resultat kommer från Wind vilket i praktiken inte är svenska skattebetalare, om det är något som man bryr sig om. Vindkraft utomlands är sjukt lönsamt. I Sverige inte alls särskilt lönsamt. Sverige har för låga elpriser för att det ska vara lönsamt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Niklas Z »

Dizzycap skrev:
Niklas Z skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Vattenfalls vd Anna Borg fick förra året en löneökning på över 20 procent. Med 1,3 miljoner kronor i månaden är hon den högst betalda statliga bolagschefen. Den nästa högsta lönen har Postnords vd Annemarie Gardshol.
Om jag inte minns fel gör Vattenfall en vinst på över en miljon per anställd, före Putins överfall på Ukraina. Företaget gör så stor vinst att i stort sett alla anställda skulle kunna ha lika hög lön som Anna Borg. Nu går väl vinsten till staten, så det finns gott om pengar att kompensera elkunder, om det finns en vilja att göra det.
Du är inte i närheten av rätt när du säger att alla skulle kunna ha samma lön som VD.

Vattenfall har 18 000 anställda och gör de senaste åren ett resultat (utan engångsposter) på sisådär 15-20 miljarder. Ungefär en miljon per anställd, viket inte är iögonfallande för ett vinstdrivande bolag.

Märk att en nästan en fjärdedel av Vattenfalls resultat kommer från Wind vilket i praktiken inte är svenska skattebetalare, om det är något som man bryr sig om. Vindkraft utomlands är sjukt lönsamt. I Sverige inte alls särskilt lönsamt. Sverige har för låga elpriser för att det ska vara lönsamt.
Att Vattenfall (och andra eljättar) gör ovanligt stor vinst per anställd är något jag läst. Ett exempel är denna artikel: https://www.dn.se/ekonomi/eljattar-gor-enorma-vinster/
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av EnTraktor »

wannabee skrev:
Vi kommer knäcka vår ekonomi.

Jag tror det vore bättre att fimpa kablarna och använda elen själva, behålla gamla priserna på elen och sen i vinter så får man koppla bort vissa industrier den vecka som vår egen ström inte räcker, så slipper vi förstöra landet.
Lättare sagt än gjort.

"EU:s regelverk bestämmer
I och med den nya elmarknadsförordningen (bindande EU lagstiftning) från 2019 infördes ett uttryckligt krav på att systemoperatörerna – Svenska kraftnät i Sverige – måste lämna minst 70 procent av transmissionskapaciteten till marknaden för handel.

I klarspråk innebär det att Sverige, med hänsyn taget till driftsäkerheten, inte får begränsa överföringskapaciteten till andra EU-länder med vilka vi har överföringsförbindelser. Sveriges är således bunden att vara en del av den europeiska elmarknaden.
"
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Jeppe_E »

Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
EnTraktor skrev:
Du får nog definera "dagens".
Är det 80 öre eller 700 öre?
Definitionen är svindyrt för att inte ens vara vinter ännu :) Typ Tysklandspriser 3-4kr i snitt.
Betalar du 3-4kr i snitt nu?
Priset för ett rörligt avtal i september, för SE4 ligger på runt 3,20 kr/kWh inkl moms. Sen tillkommer det förstås 65-70 öre på det
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av NiklasTesla »

GustavE skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det har ju varit ett antal energikriser under 1900-talet.

Då gällde det ju oftast oljeproduktionen eller kolleveranser som ströps ned.

Vid varje sådant tillfälle har ju elproduktionen byggts ut i Sverige.

Undrar om det kommer att ske nu igen?

Det vita kolet!

Såg filmen häromdagen. Det borde läggas in en funktion så man är tvungen att se filmen innan man kommenterar i tråden.

Filmen visar hur våra förfäder kämpade under arbetspass på uppåt 26 timmar i väglöst land mitt ute i ödemarken under tidvis mycket svåra förhållanden. Dåligt med mat och svinkallt. Dom gjorde det för att vi i efterföljande generationer skulle få det bra. Dom skulle vända sig i sina gravar om dom fick veta att vi år 2022 fått börja släcka ner lyset och skruva ner inomhustemperaturen för att vi har en hokus-pokus-prismodell från helvetet.
Nja snarare vända sig i graven för att vi inte fortsätter att rejält bygga ut våra fantastiska möjligheter till ett elnät drivet 100% på förnyelsebar el.

Finns få länder i världen som har så bra förutsättningar som Sverige med vattenkraften och skogen som reserv när det inte blåser samt solen inte skiner.

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av NiklasTesla »

Off Grid Byggaren skrev:
Det kommer bli rejält ökad efterfrågan på el i Sverige är många prognoser.

Undrar var den elen ska komma ifrån?

https://www.svensktnaringsliv.se/bilder ... g+2045.pdf
Okning.JPG
Största tillväxten från solceller sedan vind och biomassa och övriga förnyelsebara energikällor.

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av NiklasTesla »

LarsOJ skrev:
Vore kul att höra foruments kunniga analys kring elpriserna i Sverige framöver på kort och lång sikt?

Själv ser jag ingen snabb lösning där priserna återgår till det ”normala”. Tror vi desvärre närmar oss det nya normala.

Det finns ju i dagsläget inget stort inhemskt överskott i produktionen som inte får plats i ledningarna till grannländerna längre.

Jag ser inte heller att utfallet av kriget i Ukraina kommer påverka priset heller?

Hur tänker ni?
Jepp gilla läget och tokpreppa med Negawatt (byte från ICE bil till elbil är en del av det) samt solceller, batterier, bioenergi och eller vind beroende på var du bor.

Började preppa för peak allt i början av 2009 och har nu den bästa privatekonomiska situationen jag någonsin haft då jag sätt att det var på g i många år samt skrivit om det på internet. Situationen är inte heller bättre av att vi har haft årtionden av slapp valutapolitik på global nivå.

Kommer bli bättre när vi har ännu mer förnyelsebar energi i elnätet som då är utbyggt och med mer lagring (kanske Gen 4 kärnkraft). Ligger dock minst ca 5år bort som jag ser på saken då vårt samhälle/civilisation varit/är väldigt senfärdiga (hoppas det inte blir kärnvapenkrig).

MVH

PS. En fördel om Geolog Kjell Aleklett har rätt är att IPCCs värsta scenario för uppvärmning inte kommer att hända då det inte finns tillräckligt med olja, kol och naturgas. Även än fördel är att vi badar i förnyelsebar energi som stora energibolag/fordonsbolag gjort mycket för att hålla tillbaka då det hotar deras ekonomi (vi står inför en enormt positiv teknologisk energirevolution).
Screenshot_20221003-211520.png
Screenshot_20220821-112956.png
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsOJ »

@Niklastesla

Mmm har också preppat men på annat vis med många m3 diesel tank och en modern tyst 3fas generator på 11kW som jag kan driva huset med ca 1,5 månad om det kniper. Nollutsläpp så länge den setupen inte måste användas.

Jag hoppas mer på att politikerna förstått allvaret i situationen nu och ger duktiga ingenjörer i uppdrag att fixa biffen utan att blanda sig i. Som de gjorde med bravur efter förra krisen i början av 70-talet.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av GustavE »

NiklasTesla skrev:
GustavE skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det har ju varit ett antal energikriser under 1900-talet.

Då gällde det ju oftast oljeproduktionen eller kolleveranser som ströps ned.

Vid varje sådant tillfälle har ju elproduktionen byggts ut i Sverige.

Undrar om det kommer att ske nu igen?

Det vita kolet!

Såg filmen häromdagen. Det borde läggas in en funktion så man är tvungen att se filmen innan man kommenterar i tråden.

Filmen visar hur våra förfäder kämpade under arbetspass på uppåt 26 timmar i väglöst land mitt ute i ödemarken under tidvis mycket svåra förhållanden. Dåligt med mat och svinkallt. Dom gjorde det för att vi i efterföljande generationer skulle få det bra. Dom skulle vända sig i sina gravar om dom fick veta att vi år 2022 fått börja släcka ner lyset och skruva ner inomhustemperaturen för att vi har en hokus-pokus-prismodell från helvetet.
Nja snarare vända sig i graven för att vi inte fortsätter att rejält bygga ut våra fantastiska möjligheter till ett elnät drivet 100% på förnyelsebar el.

Finns få länder i världen som har så bra förutsättningar som Sverige med vattenkraften och skogen som reserv när det inte blåser samt solen inte skiner.

MVH
Ja det är verkligen skandal att vi med allt tekniskt kunnande och alla maskiner vi har nu, jämfört med hur dom i filmen hade det, inte ska kunna ha ett överflöd av el.

Tror det beror mycket på allt fjantade med miljön numera. Självklart ska vi inte förgifta miljön som man gör i u-länder. Men jag tycker man kunde ta mycket mindre hänsyn till fåglar, ålar, salamandrar och allt vad det är.

Tittar man på filmen så berättar dom att det var en helt enig riksdag, från vänster till höger, som stod bakom beslutet om att minska ner nationalparken till förmån för vattenkraften. Andra organisationer som hyllade vattenkraften och det vita kolet var Naturskyddsföreningen Turistföreningen.

Så tror jag inte det skulle vara idag. Skulle ett liknande beslut tas idag tror jag Naturskyddsföreningen, minst 2 st partier och ett halvdussin myndigheter skulle skrika som stuckna grisar och motsätta sig en utbyggnad.

Då när filmen utspelar sig beklaga sig visserligen remissinstanser, men dom sa ja, då intrånget mer än väl uppvägdes av den nationalekonomiska nyttan.

När man tänker efter är det nästan komiskt hur vi kan ha elbrist här i norra Västeuropa, alltså dom mest framgångsrika länderna i den mest framgångsrika världsdelen (Europa) i den mest framgångsrika delen av världen (västvärlden). Vi har nästan sämre tillgång på el än vi hade för 100 år sen, snacka om misslyckande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av LarsL »

Antingen måste prismodellen ändras så att manipulationen inte går att göra lika enkelt. Kan man producera till en viss kostnad så ska ma få betalt efter den.

Alternativet är ju en inflation som heter duga för att på så sätt kompensera för elpriserna. Lönerörelsen nästa år kommer bli jobbig gissar jag.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Är dagens elpriser det nya normala?

Inlägg av Gargamel »

Kalla fakta eller nåt liknande program hade avslöjat prismanipulation på elmarknaden och det var typ 39 utredningar om liknande, för att hålla priser uppe
Skriv svar