V2L

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
Du som är fd. Tysk skulle väl kunna snoka reda på last/dragvikt på E-Transiten i Tyskland? Inte för att det går att köpa därifrån utan för att få reda på hur världelösa svenska transportstyrelsen är.
Vad jag kan se är det max 3500kg totalvikt även i Tyskland. Ändå så kallas den för LKW, alltså lastbil, i Tyskland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
LarsOJ skrev:
Du som är fd. Tysk skulle väl kunna snoka reda på last/dragvikt på E-Transiten i Tyskland? Inte för att det går att köpa därifrån utan för att få reda på hur världelösa svenska transportstyrelsen är.
Vad jag kan se är det max 3500kg totalvikt även i Tyskland. Ändå så kallas den för LKW, alltså lastbil, i Tyskland.
Okej då är det en global chipstransport har Ford bestämt. Samma bil fast diesel I Tyskland finns med totalvikt 4700kg och sammanlagd (med släp) 7000kg. Då har dieseln 130 eller 170hk så lär ju inte ha med motorstyrka att göra iaf. Oklart varför elvarianten har så kass spec men det är ju samma med de flesta el personbilar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
LarsOJ skrev:
Du som är fd. Tysk skulle väl kunna snoka reda på last/dragvikt på E-Transiten i Tyskland? Inte för att det går att köpa därifrån utan för att få reda på hur världelösa svenska transportstyrelsen är.
Vad jag kan se är det max 3500kg totalvikt även i Tyskland. Ändå så kallas den för LKW, alltså lastbil, i Tyskland.
Okej då är det en global chipstransport har Ford bestämt. Samma bil fast diesel I Tyskland finns med totalvikt 4700kg och sammanlagd (med släp) 7000kg. Då har dieseln 130 eller 170hk så lär ju inte ha med motorstyrka att göra iaf. Oklart varför elvarianten har så kass spec men det är ju samma med de flesta el personbilar.
Ja ibland tänker man ju att dom inte vill göra elbilarna för bra helt enkelt :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

Bjelke skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
LarsOJ skrev:
Du som är fd. Tysk skulle väl kunna snoka reda på last/dragvikt på E-Transiten i Tyskland? Inte för att det går att köpa därifrån utan för att få reda på hur världelösa svenska transportstyrelsen är.
Vad jag kan se är det max 3500kg totalvikt även i Tyskland. Ändå så kallas den för LKW, alltså lastbil, i Tyskland.
Okej då är det en global chipstransport har Ford bestämt. Samma bil fast diesel I Tyskland finns med totalvikt 4700kg och sammanlagd (med släp) 7000kg. Då har dieseln 130 eller 170hk så lär ju inte ha med motorstyrka att göra iaf. Oklart varför elvarianten har så kass spec men det är ju samma med de flesta el personbilar.
Ja ibland tänker man ju att dom inte vill göra elbilarna för bra helt enkelt :(
Nä och det hjälper ju inte att elvarianten är drygt 300.000kr dyrare heller. Dom ska ha 817.000kr för den :shock:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Sådär, nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt två stycken blå 16A CEE väggintag hos vår elförening. De kommer om några dagar. Då blir V2L-lösningen här hemma lite mer permanent och proffsig. :-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: V2L

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
Sådär, nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt två stycken blå 16A CEE väggintag hos vår elförening. De kommer om några dagar. Då blir V2L-lösningen här hemma lite mer permanent och proffsig. :-)
Inspirerad? ;)

Hur löser din elektriker detta? Med tanke på personskydd osv och det vi diskuterade i V2G-tråden?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Sådär, nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt två stycken blå 16A CEE väggintag hos vår elförening. De kommer om några dagar. Då blir V2L-lösningen här hemma lite mer permanent och proffsig. :-)
Lysande :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
mati skrev:
Sådär, nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt två stycken blå 16A CEE väggintag hos vår elförening. De kommer om några dagar. Då blir V2L-lösningen här hemma lite mer permanent och proffsig. :-)
Inspirerad? ;)

Hur löser din elektriker detta? Med tanke på personskydd osv och det vi diskuterade i V2G-tråden?
Jag är min egen elektriker. Jag kommer nog framöver sätta ett järnspett i marken. ;-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
MrRun skrev:
mati skrev:
Sådär, nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt två stycken blå 16A CEE väggintag hos vår elförening. De kommer om några dagar. Då blir V2L-lösningen här hemma lite mer permanent och proffsig. :-)
Inspirerad? ;)

Hur löser din elektriker detta? Med tanke på personskydd osv och det vi diskuterade i V2G-tråden?
Jag är min egen elektriker. Jag kommer nog framöver sätta ett järnspett i marken. ;-)
Använd åtminstone ett kopparspett ;) Stål eller galvat stål kommer korrodera i anslutningen till kopparkabeln. Det går fort.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
MrRun skrev:
mati skrev:
Sådär, nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt två stycken blå 16A CEE väggintag hos vår elförening. De kommer om några dagar. Då blir V2L-lösningen här hemma lite mer permanent och proffsig. :-)
Inspirerad? ;)

Hur löser din elektriker detta? Med tanke på personskydd osv och det vi diskuterade i V2G-tråden?
Jag är min egen elektriker. Jag kommer nog framöver sätta ett järnspett i marken. ;-)
Använd åtminstone ett kopparspett ;) Stål eller galvat stål kommer korrodera i anslutningen till kopparkabeln. Det går fort.
Ja, olika ädla metaller gillar inte varandra. Kopparspett blir nog svårt, men man skulle ju i princip bara kunna gräva ner en tillräckligt lång koppartråd, typ en uttjäntat elkabel. Jag har ett gäng gamla långa kablar som inte går att använda längre. Det är väl bara skala bort isoleringen. Eller kanske ett gammalt vattenrör som är gjort av koppar. Borde jag också ha liggandes nånstans.
För övrigt är jordningen hemma i huset inte heller enligt kraven. Alla vägguttag är inte jordade. Det blir nog inte sämre än vad det redan är när man kör via bilens V2L.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: V2L

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
MrRun skrev:
mati skrev:
Sådär, nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt två stycken blå 16A CEE väggintag hos vår elförening. De kommer om några dagar. Då blir V2L-lösningen här hemma lite mer permanent och proffsig. :-)
Inspirerad? ;)

Hur löser din elektriker detta? Med tanke på personskydd osv och det vi diskuterade i V2G-tråden?
Jag är min egen elektriker. Jag kommer nog framöver sätta ett järnspett i marken. ;-)
Ah på så vis :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: V2L

Inlägg av Macki »

Tänkte ge lite info om hur mycket min luft/luft värmepump drar från bilen.
Inatt har det varit runt nollan och det har kommit lite snö till och med.
Pumpen är satt på 25 grader så vi har ca 22 inomhus.
På 8,5 timme har den dragit 13% av batteriet.
363892ED-6408-4A0B-B55A-C1776A6CBCAA.jpeg
45513AA4-A86F-4B83-A2D0-CF8FF05F3C28.jpeg
Skulle det bli skarpt läge att strömmen går så kan man ju sänka temperaturen ett par grader och ta på sig lite mer, då kan man ha värme rätt många timmar/dygn.
Känns väldigt bra med V2L just nu när det kan bli verklighet att elen kopplas bort
Samt att kunna ladda på publika stolpar för 0-3kr kWh gör en stor skillnad på ens elräkning ( bor i södra Skåne )
Har även prövat att köra både värmepump och varmvattenberedare samtidigt vilket även det funka utmärkt, det drog inte mer än 1,7kw men visst man tömmer batteriet betydligt snabbare.
E3FFF55D-DF11-4A7F-8675-F663098F43E2.jpeg
Är inne på att byta bil ( elbil självklart )men just nu kan jag faktist inte se att jag skulle vilja byta till en bil som inte V2L eller liknande!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Nej, att skaffa en bil utan V2L är inte längre aktuellt. Även om man inte använder funktionen så ofta är det otroligt tryggt att ha den möjligheten. Tråkigt att det ska behövas i ett land som en gång i tiden har haft världens bästa elförsörjning, men det är bara anpassa sig till den nya verkligheten.
Vi får tacka koreanerna för denna trygghet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Nej, att skaffa en bil utan V2L är inte längre aktuellt. Även om man inte använder funktionen så ofta är det otroligt tryggt att ha den möjligheten. Tråkigt att det ska behövas i ett land som en gång i tiden har haft världens bästa elförsörjning, men det är bara anpassa sig till den nya verkligheten.
Vi får tacka koreanerna för denna trygghet.
Ja håller med. Det är ju ett otroligt mervärde när bilen har V2L. Dyr el kommer vi ju inte undan nu kommande år men tryggheten är värd mycket.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

Otroligt bra ju! :) :) :)
Helt klart blir man lite avis på er, även om vi är extremt lyckligt lottade med snudd på aldrig
elavbrott här (faktum är att nyligen hade vi ett på en timme vilket är det längsta jag kan minnas
sedan jag köpte kåken 2000 januari, och denna gång berodde det på ett nystartat företag bredvid så
jag gissar att dom inte hade gjort allt korrekt i transformatorn som faktiskt står precis utanför oss), men
trygghet vid värre situationer eller höga elpriser även här skulle göra upplägget intressant ändå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: V2L

Inlägg av mikebike »

För mig som bor i lägenhet så känns det inte som något måste, mer som en kul grej.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: V2L

Inlägg av Bjelke »

Ja det lär väl vara svårt att hitta något vettigt usercase vid strömavbrott då antar jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Otroligt bra ju! :) :) :)
Helt klart blir man lite avis på er, även om vi är extremt lyckligt lottade med snudd på aldrig
elavbrott här (faktum är att nyligen hade vi ett på en timme vilket är det längsta jag kan minnas
sedan jag köpte kåken 2000 januari, och denna gång berodde det på ett nystartat företag bredvid så
jag gissar att dom inte hade gjort allt korrekt i transformatorn som faktiskt står precis utanför oss), men
trygghet vid värre situationer eller höga elpriser även här skulle göra upsplägget intressant ändå :)
Här håller elföreningen på och gräver ner kablar lite random överallt. Det är lite oklart vad det är de gör, det går trögt och det ser inte ut att följa någon tydlig plan. Det gör det säkert, men det är svårt att se. Jag gissar att de försöker bygga bort en del luftledningar, framförallt på de ställen där det erfarenhetsmässigt alltid blir avbrott när det blåser eller snöar. Det blir i så fall inte klart denna vinter. Men nästa år har vi kanske ett lite stabilare elnät härute och risken för avbrott minskar förhoppningsvis. Men nu har vi ju å andra sidan fått ett nytt bekymmer på halsen, att elen kan ransoneras på grund av effektbrist. Eller att den blir så dyr att man frivilligt stänger av huvudsäkringen. Då är V2L räddaren i nöden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: V2L

Inlägg av Mickep »

Men HUR mycket kan man driva med V2L? Amperen tar slut någon gång. Tänker mig ett långvarit strömavbrott, typ putin har bombat ett elverk, eller några ledningar som tar någon dag/dagar att åtgärda.
ex kylskåp (inte nödvändig, kan använda kylklabbar från frysen) vad drar en frys. Värmepumpen?
Vad skulle man prioritera? (tänker att det är i vintern. då kan man ställa ut varor (om det inte är töväder eller kring nollen som man får räkna in iom klimatförändring.)
Värme känns som en viktig sak. (men där har man säkert kamin). då blir kommunikation något som är viktig, ex internet, mobilmaster m.m.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: V2L

Inlägg av krille »

Mickep skrev:
Men HUR mycket kan man driva med V2L? Amperen tar slut någon gång. Tänker mig ett långvarit strömavbrott, typ putin har bombat ett elverk, eller några ledningar som tar någon dag/dagar att åtgärda.
ex kylskåp (inte nödvändig, kan använda kylklabbar från frysen) vad drar en frys. Värmepumpen?
Vad skulle man prioritera? (tänker att det är i vintern. då kan man ställa ut varor (om det inte är töväder eller kring nollen som man får räkna in iom klimatförändring.)
Värme känns som en viktig sak. (men där har man säkert kamin). då blir kommunikation något som är viktig, ex internet, mobilmaster m.m.
Tror mig ha läst att Ioniq5 kan leverera enfas 16A, dvs 3,7 kW. Med standardbatteriet på 58 kWh så kan du i teorin köra maxlast i 15 timmar... Men t.ex. ett kylskåp drar inte på långa vägar så mycket el..
Eftersom min kyl/frys gick sönder tidigare i veckan så har jag botaniserat bland nya och köpt ett skåp som enligt tillverkaren ska dra ca 237 kWh/år, dvs ca 27 W i snitt över tid. Så det skulle (återigen i teorin) gå att driva det kylskåpet i ganska så många timmar... (58/0,027=2148h=89 dagar).
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Stämmer, Ioniq 5 kan leverera 16A 230V. Saker som kylskåp, belysning osv kan ni glömma. Det drar så lite att det är totalt försumbart. Framförallt så länge man inte öppnar kylskåpet.
Det som kostar elektroner är uppvärmning. Alltså värmepump, varmvatten och spisen. Om vi räknar bort laddning av bilarna drar vårt hus ungefär 15kWh/dygn just nu. Då går värmepumpen mest på tomgång eftersom vi eldar. Men varmvattenberedaren går ju. Och tyvärr går det inte att stänga av spabadet helt och hållet, nån kWh försvinner väl där också. Resten fördelas på allt som är kvar, hydroforpump, spis, dammsugaren, osv.
En fulladdad Ioniq 5 skulle alltså kunna driva huset i 5 dygn utan att jag skulle behöva stänga av saker. Realistiskt, alltså i ett krisläge, skulle man ju bara driva det som är akut, alltså typ kaffemaskinen, mikro, vattenkokare, eventuellt värmepumpen när man inte eldar, belysning och eventuellt kylskåp (om det inte går att ha maten ute eller på en sval plats någonstans).
På det viset skulle man nog klara sig i någon vecka eller två.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: V2L

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hittade detta examensarbete om V2H, men det finns en felaktighet.

Det är alltid innehavaren av elanläggningen som ansvarar för elsäkerheten.

Elsäkerhetsverket håller just nu på med att granska V2L-adaptrar, tills vidare har de sagt att dessa ska likställas med reservkraft, och tillhörande regelverk.


https://kth.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Då elbilsbatteriet inkopplas mot elkundens anläggning via Vehicle-to-Home så ansvarar elbilen för elsäkerheten.

Befinner sig det interna elsystemet i ö-drift och bortkopplat från elnätet blir det fordonets ansvar att sköta effektbalans mellan
leverans från batteriet och hushållets förbrukning.

Denna situation är i dagsläget dåligt reglerad för fordonsbranschen (Valestrand, 2021). Vidare är det för tillfället rörigt kring standarder för
kommunikation och teknik, och det pågår arbete med kommunikationsprotokollet ISO 15118 för bidirektionell växelströmsladdning, som kan vara färdigställt 2025 (Valestrand, 2021).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Ja, och då gick strömmen kl 00:07. Hela området är tydligen strömlöst. Ute snöar det som fan och en del äppelträd har omvandlats till ved inför nästa vinter. Snön var väl lite för tung för de gamla rackarna.
Jag sitter hemma och myser med en kopp V2L-kaffe, kylskåpet surrar, lamporna lyser. Brasan är tänd.
Vad är problemet? Varför har ni det så mörkt? Vadå har ni ingen ström? Det var ju tråkigt. :lol: :lol: :lol:

Jag älskar denna bilen!!!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: V2L

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev: 05 jan 2023 07:20
Ja, och då gick strömmen kl 00:07. Hela området är tydligen strömlöst. Ute snöar det som fan och en del äppelträd har omvandlats till ved inför nästa vinter. Snön var väl lite för tung för de gamla rackarna.
Jag sitter hemma och myser med en kopp V2L-kaffe, kylskåpet surrar, lamporna lyser. Brasan är tänd.
Vad är problemet? Varför har ni det så mörkt? Vadå har ni ingen ström? Det var ju tråkigt. :lol: :lol: :lol:

Jag älskar denna bilen!!!
Spännande.. Var ditt nya blåa uttag och övrig installation klar för dagens prövning?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: V2L

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 05 jan 2023 07:20
Ja, och då gick strömmen kl 00:07. Hela området är tydligen strömlöst. Ute snöar det som fan och en del äppelträd har omvandlats till ved inför nästa vinter. Snön var väl lite för tung för de gamla rackarna.
Jag sitter hemma och myser med en kopp V2L-kaffe, kylskåpet surrar, lamporna lyser. Brasan är tänd.
Vad är problemet? Varför har ni det så mörkt? Vadå har ni ingen ström? Det var ju tråkigt. :lol: :lol: :lol:

Jag älskar denna bilen!!!
Nice med backup! Vad har du för momentan förbrukning när essentials i huset går? Hur länge klarar du dig? Nyfiken
Skriv svar